Olet täällä

Miehen juominen

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miehen juominen

ViestiKirjoittaja Onkomitääntehtävissä » 16.2.2020 00:17:43

Miehellä menee olutta nykyisin jo yli 24 tölkkiä viikossa. Arkena kahtena iltana 6-8 ja viikonloppuisin jopa 10 kerralla kahtena iltana.
Olen sanonut asioista monta kertaa, missään sopimuksissa ei pysytä ja aina sama toistuu. Ymmärrän että töiden vaihtelevuus ja taloudellinen tilanne stressaa paljon mutta ei se helpota oluella, olut on nyt pilannut suhteemme täysin. Ei enää läheisyyttä, ei mitään yhteistä. Illat vietämme omissa oloissamme kumpikin,eri huoneissa. Meillä olisi ihana perhe jos vain mies vähentäisi juomista... Tänäänkin tilanne oli se että oltiin sovittu ettei ota mitään kun katsoo peliä. Kas kun vei minut ystävälleni kylään oli käynyt sen jälkeen kaupassa ja 6 olutta jonka lisäksi haki 4 vähän ennen yhdeksää. Hänellä ei ole harrastuksia, tykkää pelata ja sekin usein liiallista. Olisi muuten hyvä mies ja olen ajatellut jo teinistä saakka hänen olevan se oikea. Ollaan siis aikuisiällä alettu seurustella ja muutin hänen takiaan eri kaupunkiin. Erottiin välissä ja kuitenkaan ei pystytty olemaan erossa kauaa. Minulla oli tyhjä olo ilman häntä ja yritin myös olla muiden kanssa mutta aina tämä mies oli mielessä. Nyt olen tämän illan jälkeen alkanut miettiä että hän muuttaisi pois. Hän on maksanut tämän kuun vuokran joten varmasti ei suostu poistumaan vielä. Minua ahdistaa tämä alkoholin käyttö kuitenkin niin paljon etten enää tiedä miten pystyn olemaan hänen kanssa. Itse ei myönnä juovansa liikaa eikä tästä aiheesta edes suostu puhumaan. Mitä tässä tulisi tehdä... Käskin kerätä tyhjät tölkkinsä keittiön tasoilta mutta ei suostunut vaan sanoi että kun ne minua häiritsee niin minun tulisi ne koota pois. Saavat nyt olla niin kauan että siivoaa ne itse. Onko miehellä ihan riippuvuus nyt ja mitä tulisi tehdä asioiden edistämiseksi? Sori sekava kirjoitus, en aiemmin ole tälläisiin kirjoitellut ja asiaa oli niin paljon nyt kerralla että kaikki missä sattuu järjestyksessä.
Onkomitääntehtävissä

Re: Miehen juominen

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.2.2020 08:37:20

Onkomitääntehtävissä kirjoitti:, Meillä olisi ihana perhe jos vain mies vähentäisi juomista... ,

Onko miehellä ihan riippuvuus nyt ja mitä tulisi tehdä asioiden edistämiseksi? ,

Hei vaan. Aika samanlaisiahan nämä tarinat on. En suoraan sanottna usko tuota, että teillä olisi ihanan perhe, jos mies vähentäisi juomista. MIelelläänhän sitä niin ajattelee, mutta juomisen syyksi on niin helppo pistää muutkin ongelmat ja kuvitella, että kaikki on hyvin, jos viina jää. Kirjoituksesi perusteella sinä olet varamaan koko suheen ajan enemmän joustanut ja mukautunut. Niin mikä hänessä on sitä "hyvää miestä"? Toteutuuko sun unelmat ja toiveet, saatko tukea ja apua omiin asioihisi vai pyöriikö teidän molempien elämä miehen ympärillä?

Minusta tuli liitossani miehen elämän sivuhenkilö tai jonkinlainen apuhenkilö. Mun asiat, elämä ja toiveet ei olleet tärkeitä, vaan mes ja miehen elämä oli meidän yhteinen projekti ennemminkin, enkä siinä lopulta ollut lainkaan onnellinen.

Jälkimmäinen lauseeseen sen verran, ettet sinä voi tehdä miehen alkoholiriippuvuudelle yhtään mitään. Hän jos ei sitä myönnä, ei koe olevan ongelma, ei hakeudu avun piiriin, ei se juominen lopu, eikä aiheesta riitely. Puoliso tai muukaan läheinen ei saa toista väkisin raittiiksi millään. ei vaikka käyttäisi siihen vuosia, vuosikymmeniä. Pyrkisi jatkuvasti "keskustelemaan", uhkailisi erolla, nalkuttaisi, itkisi, anelisi, kiristäisi.

Apua on viisainta hakea itselleen, niin voi miettiä, millaista elämää itse haluaa elää ja lähteä pyrkimään sitä kohti. Usein lopulta ero on paras ratkaisu, josku jotkut pystyy elämään omaa elämää toisen juomisesta huolimatta. Ainakin jos on omat asunnot ja kyseessä vaikka tuurijuoppo, jolloin raittiina kausina on sitä yhteistä elämää.
Monelle saattaa tulla yllätyksenä ja järkytyksenäkin, kuinka helposti juoppo valitsee sen juomisen jatkamisen, jos todella itse ei enää jaksa ja asettaa vaihtoehdoiksi eron tai hoitoon menon/raitistumisen, ja pitää siitä kiinni.

Juopon muija on aina kakkosvaimo ja ensisijainen rakastettu on se alkoholi. Eiköhän teilläkin hän vietä aikaa enemmän tölkin kuin sinun kanssasi ja hipelöi mieluummin kaljapurkin pintaa, kun sinua. Näin oli meillä ainakin. Ihmisen tärkeysjärjestys ja arvot on suoraan nähtävissä siinä, mihin hän aikansa ja rahansa käyttää.

Pyrkiminen muuttaamaan toista ihmistä mieleisekseen on lähtökohtaisesti aina väärin. Antaa juopon elää haluamallaan tavalla ja eikä toisaalta puolisoakaan ole oikeus pakottaa siinä tilanteessa elämään. Joskus ihmisten elintavat ja toiveet ei ole sovitettavissa yhteen niin, että molemmat ovat siihen tyytyväisiä. Suhteen kulmakiviä ovat toisen arvostaminen ja kunnioittaminen ja hyväksyminen, molempien halu viettää aikaa yhdessä ja pyrkimys siihen , että kummallakin on hyvä olla, vastavuoroisuus ja tasavertaisuus.

Lue muitakin ketjuja ja ihmsten tarinoita täällä. Tilanteet on aika samanlaisia, samoin tunteet ja toiveet. Hyvin moni etsii aika pitkään jotain keinoa raitistaa se puoliso, mutta ei sellaista ole kenelläkään kertoa. Tosta ihmistä ei vo muuttaa, itseään ja omia asebteitaan ja elämäänsä sitä vastoin voi, pikkuhiljaa ja askel kerrallaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja MariKatti » 19.2.2020 12:47:48

Olen sanonut asioista monta kertaa, missään sopimuksissa ei pysytä ja aina sama toistuu. Ymmärrän että töiden vaihtelevuus ja taloudellinen tilanne stressaa paljon mutta ei se helpota oluella, olut on nyt pilannut suhteemme täysin. Ei enää läheisyyttä, ei mitään yhteistä. Illat vietämme omissa oloissamme kumpikin,eri huoneissa
.

Omassa tilanteessani koin, että sopimusten tekemisen turhaksi sillä niissä ei koskaan pysytty. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt havahtua jo siihen, että sopimuksia piti ylipäätään tehdä. Se on kuin kilpajuoksu, että kumpi ehtii ensin, alko vai sinä. Ja useimmiten siinä kisassa ei voi voittaa.

Juominen ei auta talousongelmiin eikä stressiin, päinvastoin. Ja vaikka noita ongelmia ei olisi, löytyy aina uusia ongelmia ja syitä juoda.

Minusta kuulostaa että olette jo eronneet talon sisällä. Olisiko mahdollista että kyseessä olisi jonkinlainen läheisriippuvaisuus? Irtautuminen pitkästä suhteesta on vaikeaa vaikka siinä ei olisi enää mitään hyvää tai että hyvää on vähemmän kuin huonoa.

Tärkeintä mitä itsellesi voit tehdä on lakata ajattelemasta mitä hän ajattelee. Vaan keskittyä ajattelemaan itseäsi. Ongelmainen hyödyntää kaiken mitä hänen eteensä teet. Itse käytin omasta toiminnastani sanaa " mahdollistaminen", minä luulin ettei ole ongelmaa niin kauan kun pidän kaiken kunnossa, kodissa ja kodin ulkopuolella.

Kyllähän tuo ongelmalta kuulostaa. Olen käyttänyt ajallisesti järjettömän määrän pohdintaan, että oliko ongelma vai ei. Tähänkin on helppo vastata että jos asiaa pitää edes miettiä ja se tuottaa tavalla tai toisella pahaa oloa, on ongelma. Lievä tai vakava, silti.

Alkoholismi sairastuttaa myös läheiset, yleensä pahempaan kuntoon kuin itse juovan.
Vuodessa on kaksi päivää, joina emme pysty tekemään mitään. Eilinen ja huominen.
MariKatti
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.2.2020 18:01:38

Tosiaankin toisen alkoholiriippuvuutta ei voi hoitaa tai poistaa, mutta omalle läheisriippuvuudelle voi jotakin tehdä. Itsensä ja oman elämänsä uhraamisesta ei lopulta seuraa mitään hyvää. Ihminen sokeutuu omalle tilanteelleen ja ajattelutavalleen.
Vaikka on aikuinen, moni läheinen käyttäytyy kuin lapsi hokiesaan mies ei halua erota, mies haluaa jatkaa suhdetta jne. Aikuisuutta on ottaa vastaa omasta elämästään, tehdä päätöksiä ja vastata niistä itse. Ei havahdu siihen, että jos haluaa elämänsä muuttuvan, itse sitä pitää alkaa muuttaa.
Nämä suhteet on niin pirun vääristyneitä. Puoliso alkaa ottaa vastuuta aikuisen miehen pikkuasioistakin ja hyystätä tätä kuin lasta, mutta ei millään suosto ottamaan vastuuta omasta elämästään. Ei. Jos lapsia on, niin niillä ei ole ainuttakaan vanhempaa, kun toinen juo ja toinen leikkii äitiä tälle juopolle. Juopon elämään ei mahdu kuin viina, puolison elämän täyttää juoppo ja loputon parisuhteen tilan vatvominen ja tätsin toivoton yksin yrittäminen.
Eikö ole päivänselvää, ettei se toinen arvosta.pätkääkään puolisoa tai koko suhdetta, jos ei halua sen eteen mitään tehdä?
Järkevässä suhteessahan toinen ottaa tosissaan, jos sanoo, että joku asia tuntuu pahalle ja alkaa muuttaa sitä, koska arvostaa ja rakastaa ja haluaa että suhde jatkuu.
Kukin roikkuu aikansa, halventaa ja nöyryyttää itseään suostumalla kynnysmaton rooliin ja kohdeltavaksi miten vaan. Lopputulos voi olla katkeruus, yksinäisyys ja vanhana havahtuminen siihen, ettei oikein elänyt ollenkaan, miten itse olisi toivonut.
Toivoisin, että ihmiset pitäisivät huolen itsestään ja lapsistaan, mutta se riippuvuus pistää roikkumaan juopossa yhtä tiukasti kun juoppo roikkuu viinassa. Asian avautuminen itselle voi olla pitkä tie, elämää kuluu, terveysongelmia alkaa tulla, ihmiset katoaa ympäriltä, elämä kapeutuu vuosi vuodelta. Ehkä jonain päivänä tulee se olo, että nyt riittää ja lopettaa tuehan yrittämisen ja ottaa sen sijaan oman elämänsä haltuun.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.2.2020 07:24:06

Laitan tähänkin ketjuun linkin mainioon blogiin . Siinä on hyviä juttuja lisääkin alareunassa.

[Poistettu kaupallinen linkki. Suorat linkit verkkokauppohin on sääntöjen mukaan kiellettyjä. Tässä viitatun blogitekstin löytää laittamalla hakukoneeseen esim. "läheisriippuvuus ja parisuhde". -Päihdelinkin moderaattori]
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.2.2020 07:33:10

Vieras kirjoitti:Laitan tähänkin ketjuun linkin mainioon blogiin . Siinä on hyviä juttuja lisääkin alareunassa.

[Poistettu kaupallinen linkki. Suorat linkit verkkokauppohin on sääntöjen mukaan kiellettyjä. Tässä viitatun blogitekstin löytää laittamalla hakukoneeseen esim. "läheisriippuvuus ja parisuhde". -Päihdelinkin moderaattori]

Mulle ei aukene näiden teidän poistojen logiikka; linkit moniin lehtiin, vaikkapa Helsingin Sanomiin saa jäädä. Samahan siinä on kuin tuossa blogissa; osa sisällöstä on luettavissa ilmaiseksi, osasta pitäisi maksaa. Tuo blogikin on luettavissa monin osin ilman maksua, joskisn jotain kursseja voi ostaakin.
Eikö oikeudenmukaista samalla periaatteella olisi sitten kieltää kaikki linkit, joiden takana on pienikin mahdollisuus ostaa mitään? Siis lehtien artikkeleihinkin, koska niistäkin on laajempi nettiversio tai paperilehti ostettavissa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 21.2.2020 07:59:45

Moi "vieras"

Kiitos palautteestasi. Moderaattori lienee tulkinnut viestin epäsuoraksi mainokseksi maksullisesta sisällöstä. Jos viesti on näin tulkittavissa, moderointi on linjauksen mukainen.

yt. Tiia/Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Kotikanava