Hei kaikille, olen uusi täällä. Olen lueskellut foorumia paljon, ja moni tarina on lähes identtinen omani kanssa.
Puolisoni on alkoholisti. Olemme olleet yhdessä kymmenkunta vuotta. Juominen ei aluksi ollut mikään ongelma, mutta kun se alkoi viitisen vuotta sitten, siitä tuli nopeasti ongelma - ensin viikottainen, sitten päivittäinen. Alun huvituksensekainen tyrmistys siitä, että voiko mies olla kännissä kello viisi arki-iltana, vaihtui pikkuhiljaa ärtymykseen, pelkoon ja lopulta vihaan. Tiedätte kyllä, kävin läpi koko kaavan: Miksi sä olet taas kännissä, taasko pitää juoda, miten voit tehdä tämän perheellesi jne.
Miehen mielestä hänellä ei ollut ongelmaa. Olut rentoutti rankan työpäivän jälkeen, kun ei muuten pystynyt rentoutumaan, ja minä uskoin. Sitten piti juoda koska oli selkä/jalat/polvet mikä vaan kipeä, eikä hän halunnut syödä kolmiosärkylääkkeitä, ja minä uskoin. Sitten piti juoda, koska hän ei uskonut minun kestävän häntä selvin päin; käytännössä monta kertaa minulle annettiin vaihtoehdoiksi, että mies juo ja on rauhallinen, tai hän on selvin päin ja kireä kuin viulunkieli. Joka ilta tai päivä hänen piti käydä lähikaupassa, koska tupakat oli loppu tai tarvitsi maitoa tai leipää tms, mutta kaljaahan se sieltä osti samalla reissulla. Ihmettelin monesti ääneen, että eikö olisi helpompaa ostaa monen päivän tupakat samalla kertaa, vaikka tiesin, miksi siellä kaupassa piti ravata.
Joo, tiedän, olisi pitänyt erota jo vuosia sitten. Olisi pitänyt lähteä jo kun tajusin että alko menee kaiken edelle, ja etenkin kun ruvettiin latelemaan sääntöjä että joko hän saa juoda tai sitten hän käyttäytyy kuin paskiainen. Mutta kun olen niin sitkeä, en anna helpolla periksi, ajattelin että pitää kestää perheen takia. Ja koska suhteen ekoina vuosina meillä meni niin hyvin, ja halusin sen miehen takaisin. Ja koska hän on alkoholismistaan huolimatta ihan paras isä lapselleen. Minulle kynnys perheen rikkomiseen on erittäin korkea.
Pakotin miehen lopulta hoitoon. Lastensuojelu oli siinä vaiheessa jo tullut kuvaan mukaan, ja minua hävetti niin että olisin halunnut vajota maan alle. Tunsin olevani ihan paska äiti, vaikka samalla tiesin, etten itse ollut tehnyt muuta väärää kuin katsellut juopottelevaa miestä liian pitkään. (Itse en käytä alkoholia lainkaan.) Myös lasun työntekijät sanoivat, että ellei mies hoida itseään kuntoon, vaihtoehtoina on lapsen sijoittaminen kodin ulkopuolelle tai sitten minun ja lapsen pitää etsiä toinen asunto.
Puolitoista vuotta sitten mies aloitti ensimmäisen antabuskuurin. Se kesti pari kuukautta, mutta sitten hän yhtäkkiä lopetti eikä kertonut minulle. Samoihin aikoihin huomasin, että hän alkoi juoda alkoholitonta olutta. Se oli minulle ihan ok, koska eihän siitä tule humalaan, ja mikäs siinä, jos hän pitää oluen mausta, ajattelin.
Kunnes sitten yhtenä päivänä haistoin oluen hajun, ihan tavallisen kaljan. Minulla on sellainen supernenä ettei sitä voi pettää, ja siksi kysyinkin saman tien, että oletko juonut. No arvaatte varmaan mikä oli vastaus: "En tietenkään, mitään en ole ottanut! No alkoholitonta. Yhden." Paitsi että silmät kiilsivät siihen malliin että totuus oli, että kaljaa oli mennyt ja noin kymmenen. Mies ei kerta kaikkiaan pysty valehtelemaan minulle, tiedän kyllä milloin hän on kännissä.
Pikkuhiljaa asiat menivät taas siihen pisteeseen, että kaljaa kului joka päivä, ja jos nyt ei päivittäin oltu kännissä, niin ainakin viikottain. Välillä oli 1-2 viikon selviä kausia, kunnes putki alkoi taas. Minä itkin ja raivosin ja järkeilin, uhkasin viedä lapsen, uhkasin erota, alennuin jopa uhkaamaan itsemurhalla. Eihän se vaimon ininä tietenkään muuttanut asioita miksikään.
No, lastensuojelu esitti viimein sellaisen ukaasin, että miehen oli pakko ryhdistäytyä ja aloittaa antabus uudelleen. Siitä täytyy kyllä nostaa miehelle hattua. Antabusta on nyt takana pari kuukautta ja mies on ollut selvin päin koko sen ajan. Ensimmäiset pari viikkoa hän otti annoksen aina minun nähteni.
Paitsi että nyt en ole nähnyt hänen ottavan antabusta ainakaan kahteen viikkoon. Ja olen taas törmännyt alkoholiton olut -tölkkeihin. Jotka on selvästi piilotettu. Ja se sama jokapäiväinen lähikaupassa ravaaminen on alkanut taas.
Kohta se on varmaan taas kännissä. Ja kierre alkaa alusta.
En tiedä enää mitä tässä pitäisi tehdä. Tuttu tunne varmaan teillekin, mutta tuntuu että sydän ja pää repeää. Olen ihan hajalla.