Viikko sitten meillä kotona sanottiin ensimmäistä kertaa ääneen se, että mieheni on alkoholisti. Ongelmallisesta päihteiden käytöstä on toki keskusteltu aika ajoin koko lähes 20 vuotta kestäneen yhteisen elämämme, mutta viime viikonloppuna se sana lausuttiin ensimmäisen kerran ääneen: alkoholismi.
Se jotenkin konkretisoi koko asian ja laukaisi melkoisia prosesseja. Ikään kuin joku pato olisi auennut ja asiat ovat pääni sisällä vyöryneet eteenpäin, vuosikausiin mikään ei ole oikein täsmännyt ja jotain outoa on ollut ilmassa ja nyt palapelin palaset ovat loksahdelleet kohdilleen. Ensin tuli tarve selvittää tarkalleen mistä on kyse, mitä tälle asialle on tehtävissä jne., mikä johdatti minut päihdelinkin sivuille ja sitten tälle foorumille lukemaan muiden ajatuksia ja kokemuksia. Minun häpeäni ei olekaan vain minun, vaan meitä on muitakin.
Moni asia on tuntunut hurjan tutulta, moni asia on avannut minun päässäni sellaisia ovia, jotka olen pitänyt tähän saakka suljettuina. Tämä on tuntunut aika hurjalta ja olen vieläkin todella järkyttynyt koko asiasta. Minä, minun puolisoni, yhteinen lapsemme ja alkoholismi. Miten ihmeessä tämä tapahtui meille? Minulle? Puolisolleni? Meidän lapsellemme?
Ymmärrän nyt, että olen sulkenut silmäni vuosikausiksi, mahdollisesti koko parisuhteemme ajaksi. On ollut nukahtamisia (sammumisia) milloin minnekin, on käynyt niinkin että mies ole tullut yöksi kotiin ja herään aamulla siihen kun pieni lapsi kysyy ”missä isä on?”. Mies on ollut kaatokännissä sukulomalla niin, että äitini on herännyt siihen kun ukko könyää rytinällä yöllä sisälle, eikä meinaa pysyä pystyssä. Lapsi on nukkunut viereisessä huoneessa. Olen ottanut monta monituista kertaa turpaani henkisesti kun olen pilannut ilmapiirin, ollut liian sairas hoitamaan yhteistä lastamme, ahdistavaa seuraa ja mikä nyt milloinkin ollut mielen päällä.
Kalja on ollut läsnä elämän jokaisessa käänteessä ja koronan aikaan tahti on vain kiihtynyt. Määrät eivät ole olleet mitenkään valtavia, mutta on kuitenkin myös lapsen nähden ollut selvästi humalassa (silmät seisoo, järkevää puhetta ei tule ulos, saattaa sammua vaikka istualleen mitä näitä nyt on). Ja minä olen tarkkaillut tilanteita, puuttunut jos on alkanut näyttää liian pahalta, ohjannut miehen joko työhuoneeseen omiin oloihinsa tai sänkyyn nukkumaan. Jatkuvasta varuillaan olosta on tullut osa jokaista viikonloppuani tai muuta vapaata, enkä enää osaa rentoutua enää yhtään miehen seurassa kun en tiedä koskaan milloin lähtee homma käsistä.
Tästä on puhuttu, mutta se ei ole muuttanut miehen käytöstä mihinkään. Ehkä jonkun aikaa on tsempannut, mutta viime aikoina ei oikein sitäkään. Laskin, että viimeisen 2kk aikana olen puuttunut kolme kertaa miehen päihteiden käyttöön. 1) Lapsivapaa viikonloppu. Perjantai-iltana otimme molemmat ja mies jatkoi jo lauantaina aamupäivästä. Puuhaili ulkona, aloitti jotain hommaa, lopetti, aloitti toista hommaa, otti kaljaa ja väkeviäkin, sammui terassille, kävin hakemassa sisälle nukkumaan, nukkui pari tuntia ja jatkoi juomista. 2) Oli kännissä lapsen nähden ihan tavallisena lauantai-iltana. Surffasi netissä ja jatkoi dokaamista ties miten myöhään kun lapsi oli käynyt nukkumaan 3) Viime viikonloppuna leikkasi lapsen hiukset kännissä ja minä tajusin tilanteen vasta kun mies tuli saunaan sen jälkeen. Ei osannut jutella järkeviä, meni horjahdelleen peseytymään, kännijumitti iltapalapöydässä ja lopulta sammui istualleen sohvalle. Tämä kaikki ennen iltayhdeksää ja lapsi oli näkemässä kaiken.
Tämän viimeisimmän kerran yhteydessä viimein myönsi, että on harrastanut piilopulloja ties miten kauan ja tämä kieltämättä selittää monta tilannetta, jotka ovat jääneet minua askarruttamaan. Jos se vaikuttaa känniltä, se todennäköisesti on sitä, vaikka tiskipöydälle kertyisikin vain ykkösoluttölkkejä. Erityisesti minua järkytti se, että lapseen olisi ihan oikeasti voinut sattua eikä mies yhtään tajunnut sitä, että toisen päätä ei mennä saksien tai edes hiustenleikkuukoneen kanssa lähellekään muuten kuin selvin päin. Enkä minäkään tajunnut sitä kun oli tosiaan siellä piilopullolla käynyt. Minun pieneen ihmiseeni olisi voinut sattua siksi, että isänsä ei osaa olla juomatta.
Tämä ei voi jatkua enää näin ja minun on järjestettävä itseni ja lapseni nyt turvaan, jotta ei tapahdu enää mitään tällaista tai pahempaa. Olen kriisitilanteissa toiminnan ihmisiä ja viime viikolla sain aikaiseksi teettää (miehen hyväksynnällä) meille avioehdon. Enää todistajat ja rekisteröinti puuttuvat. Tänä viikonloppuna olen etsinyt meille kahdelle uutta kotia ja jättänyt hakemuksen yhteen asumisoikeusasuntoon. Ja olen kertonut tästä asiasta ystävälleni ja äidilleni. Ja nyt kerron teille.
Jostain syystä en ole tästä ennen tätä viikkoa jutellut yhtään kenellekään, mutta joku herätys tässä nyt on tullut enkä enää suostu peittelemään toisen puolesta yhtään mitään enkä häpeämään tätä tilannetta. Olen aikeissa tehdä elämäni vaikeimman asian ja tarvitsen tähän nyt kaiken mahdollisen tuen mitä vain voin saada. Siksi olen täällä.