Olet täällä

Eron teemaviikko: Ero aggressiivisesta puolisosta

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Eron teemaviikko: Ero aggressiivisesta puolisosta

ViestiKirjoittaja Päihdelinkin toimitus » 8.11.2021 08:35:26

Päihdelinkin toimitus välittää kysymyksen.

Olen harkinnut eroa puolisostani, joka on alkoholisti. Hän käyttäytyy aggressiivisesti välillä myös selvänä ollessaan, hän ei käy käsiksi mutta puhuu hyvin uhkaavaan sävyyn ja huutaa, tuntuu että hän on vainoharhainen tai jotenkin mustasukkainen jopa työtäni kohtaan. En enää saa käydä missään ja huomaan että hän on eristänyt minut ystävistäni. Olen aivan uupunut tilanteeseen ja haluaisin erota, mutta pelkään, kuinka mies suhtautuu asiaan, kuinka aggressiiviseksi hän sitten muuttuu, kuinka vaikeaksi hän tulee tekemään esim omaisuuden jakamisen. Pelkään että hän voi jopa ryhtyä vainoamaan minua tai läheisiäni. Kuinka minun pitäisi ryhtyä avaamaan tätä solmua, miten ryhtyä valmistelemaan eroa? Puheet eivät ole vaikuttaneet mitenkään alkoholin käyttöön ja käyttäytymiseen, sen suhteen olen luopunut toivosta. Haluaisin oman elämäni takaisin.
Päihdelinkin toimitus
Ylläpito

Re: Eron teemaviikko: Ero aggressiivisesta puolisosta

ViestiKirjoittaja Johanna V. » 9.11.2021 09:29:09

Kiitos rohkeudestasi kysyä apua vaikeaan tilanteeseesi!
Henkistä väkivaltaa on esimerkiksi läheisen uhkailu, painostaminen, alistaminen, nimitteleminen ja haukkuminen. Henkistä väkivaltaa on myös sosiaalinen eristäminen esimerkiksi ystävistä tai sukulaisista, taloudellinen alistaminen, mielipiteiden ilmaisun tai pukeutumisen kontrollointi, vapaasti ulos menemisen tai työssä käynnin estäminen, seksuaalisuuteen liittyvä psyykkinen alistaminen tai fyysisellä väkivallalla uhkaaminen. Fyysinen väkivalta sisältää aina myös henkistä väkivaltaa. Jo väkivallan uhka on henkistä väkivaltaa. Pelkoa voidaan pitää vakivallan merkittävimpänä ja yleisimpänä oireena tai merkkinä väkivallan määrästä ja laadusta riippumatta. Monet väkivaltaa kokeneet kertovatkin, että pelko ja pelossa eläminen sekä väkivallan uhka on lähisuhde- ja perheväkivallassa pahinta.

Väkivallalla on tapana vähitellen paheta, joten myös henkinen väkivalta yleensä pahenee. Kuten tuot esiin, pelkäät jo etukäteen hänen reaktioitaan eroon ja vainoamisen mahdollisuutta. Vainoharhaisuus ja mustasukkaisuus viestivät myös vahvasti pakottavasta kontrollista. Kuvaamassasi tilanteessa on usein kyse korkean riskin erotilanteesta, jossa läsnä voi olla erilaiset väkivallanteot ja tilanteen paheneminen ajan kuluessa. Terveeseen ja hyvään parisuhteeseen ei kuulu pelko tai turvattomuuden kokemus. Varmistathan, että et ole puolisosi kanssa kahden kesken, kun otat eron puheeksi ja kun se ero konkretisoituu.

Suosittelen vahvasti, että haet itsellesi keskusteluapua! Voit mennä juttelemaan Ensi- ja turvakotien liiton Nettiturvakodin chattiin tai soittaa esimerkiksi väkivaltatyön avopalveluihin ja keskustella ammattilaisen kanssa. Tarvitset turvasuunnitelman, jolla voidaan varmistaa sinun turvallisuutesi erossa. Avopalveluissa saat myös apua väkivaltaisesta suhteesta irrottautumiseen. Avopalveluissa ja Apua väkivaltaan -chatissa tarjotaan apua myös väkivallan tekijälle. Tukikeskus Varjosta on mahdollista saada apua vainoon liittyviin kysymyksiin.
Johanna V.
Ero lapsiperheessä -työ

Paluu Kotikanava