Löysin tämän palstan ja olen lueskellut keskusteluja. Todella rankkoja tarinoita, ja tuntuu vähän "tyhjän valittamiselta" tämä oma tilanteeni, mutta kirjoitan nyt silti kun tuntuu että muuten pyörin vain oman pääni sisällä.
Taustaksi, olen alkoholisti-isän lapsi ja kannan siitä seurauksia nyt vielä 5-kymppisenäkin: olen taipuvainen ahdistumaan, tietyllä tavalla varuillani muita ihmisiä kohtaan, herkästi syyllistyvä muiden mielipahasta ym. Olen itsekin käyttänyt nuorena paljonkin alkoholia, mutta aina biletysmeiningillä, krapularyyppyjä en ole harrastanut eikä koskaan ole ollut vaikeaa olla ilman pidempiäkin aikoja. Iän myötä käyttö väheni ja kymmenisen vuotta sitten lopetin juomisen käytännössä kokonaan, hyvin harvoin saatan ottaa 1-2 olutta.
Olen seurustellut 2,5 vuotta miehen kanssa, joka on aivan ihana, kiltti, herkkä ja rakastava. MUTTA hänen alkoholinkäyttönsä aiheuttaa minulle huolta. Lähes joka arki-ilta pitää saada pari isoa tölkkiä keppanaa, pe ja la 4-6 tölkkiä ja sunnuntaina toki vielä menee muutama. Sen lisäksi hän myös kännää keskimäärin kerran kuukaudessa, ja saattaa silloin juoda 2-3 päivää putkeen. Onneksi hän kuitenkin (ainakin vielä) kykenee melko hyvin hallitsemaan juomistaan, esim. jos käy baarissa kavereita tapaamassa arki-iltana, pysyy muutamassa tuopissa päästäkseen aamulla töihin. Olemme tehneet myös muutaman pienen reissun yhdessä, eikä hän ole pilannut niitä kännäämällä, kuten etukäteen hieman pelkäsin.
Mies on humalassakin kiltti, ei räyhää eikä ole väkivaltainen, mutta noiden juopottelujen jälkeen tulee krapuladepis jolloin hän saattaa olla päivän tai parikin vastaamatta viesteihin tms. Tai jos olen paikalla, mies on maansa myynyt, synkkä ja surkea ja vähäpuheinen.
Meillä on omat kodit, mutta vietän paljon miehen luona aikaa. Juopottelujen aikana oleskelen omassa kodissani. Meillä ei ole toki mitään kiirettä eikä välttämätöntä tarvettakaan muuttaa yhteen, mutta kuitenkin elättelin aiemmin pientä haavetta että joskus tulevaisuudessa voisi olla yhteinen koti. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että miehen juomisen takia haluan pitää erilliset kodit. Pidän melko todennäköisenä, että viimeistään eläkkeellä kaljamopo karkaa häneltä käsistä, ja sitten huomaisinkin asuvani rapajuopon kanssa. Ajatuskin kammottaa, mutta samaan aikaan tunnen epämääräistä syyllisyyttä siitä, että tällaisen "pikkujutun" takia en halua muuttaa yhteen.
Mies itse jollain tasolla tajuaa että juominen on riskimitoissa ja hänellä on riippuvuushäiriö, joskus on puhunutkin siitä, mutta kääntää asian sitten kuitenkin "läpäksi" kuinka hän on funktionaalinen alkoholisti. Ymmärrettävästi en jaksa nauraa ko. vitsille... Tiedostan sen, että en voi häntä ulkopuolelta auttaa ellei hän itse haluaa auttaa itseään, mutta silloin kun hän on ottanut asian puheeksi, olen yrittänyt ihan asiallisesti selittää että läheisen alkoholiriippuvuus on läheisille raskasta, vaikkei olisikaan pahapäinen humalassa. Ihan se, että toinen ei ole oma itsensä, ja joka viikonloppu saa jännätä pysyykö määrät pienempinä vai pamahtaako putki päälle, on stressaavaa.
En oikein tiedä miksi tuli tarve avautua tästä teille. Monella tosiaan on tuhat kertaa pahempi tilanne, mutta ehkä minulla on tarve kuulla, etten taustani ja yliherkkyyteni takia pelkästään kuvittele mieheni juovan liikaa, ja että on ihan ok pitää kiinni siitä omasta turvallisesta tilastaan. Olen miettinyt myös käyväni joskus Al-Anon ryhmässä juttelemassa, onko täällä kellään niistä kokemusta?