Heippa,
viime yön tätä palstaa lukeneena ja sen herättämien oivallusten myötä haluan kirjoittaa myös omasta tilanteestani, jos joku tunnistaisi siitä itsensä ja haluaisi kertoa vinkkejä ja näkökulmia.
Olen asunut pian kaksi vuotta avoliitossa miehen kanssa. Olemme molemmat hieman yli kolmekymppisiä eikä meillä (onneksi) ole lapsia. Suhteemme on ollut sangen riitaisa alusta saakka, olemme molemmat aika herkkiä ja impulsiivisia persoonia, mutta vastapainona olemme myös todella rakastuneita ja onnellisia. Meillä on hyvä puheyhteys ja olemme saaneet joka riidan jälkeen asiat puitua läpi ja tehneet todella paljon töitä suhteen eteen. On kuitenkin yksi asia, jota on ehkä tupattu lakaisemaan maton alle, eli miehen juominen.
Mies tekee rankahkoa vuorotyötä, ja ensimmäisenä vapaapäivänään vetää kunnon lärvit. Monesti suunnittelee ja hekumoi tätä vapaapäivää jo etukäteen. On vuoden aikana esimerkiksi sammunut lattialle useammin kuin kolme kertaa, josta olen hänet aamulla töihin herätessäni löytänyt. Määrät on myös ihan tolkuttomia, helposti menee viinipullo useine oluineen tai jopa kokonainen rommipullo. Krapulaa hän ei pode (tai ei myönnä potevansa).
Muina päivinä (lukuunottamatta yövuoroja ja aamuvuoroja edeltäviä iltoja) juo 2-6 olutta "rentoutuakseen". Nämäkin määrät ovat lisääntyneet, ja usein puhuu "selkärangan katkeamisesta" raahatessaan taas muutaman oluen työpäivän jälkeen kotiin, eli jollain tasolla tiedostaa itsekin heikkoutensa mutta pitää sitä ainakin päällepäin huvittavana ja vaarattomana tapana. Juhlissa ja illanvietoissa vetää poikkeuksetta kunnon kännin ja olen joutunut häpeämään häntä monesti.
Meillä ei voi olla esimeriksi viiniä tai vaikka leivontaan tarkoitettuja liköörejä kaapissa, ne häviävät kyllä viimeistään kahden viikon kuluessa, oli kyseessä sitten tuliaisina saatu hyvä viini tai ällöttävän makea likööri, kaikki kelpaa. Jos olen ostanut itselleni huvikseni punaviinin myöhemmin nautittavaksi, on se juotu ennenkuin ehdin edes huomata. Olen etukäteen erikseen pyytänyt ettei koske niihin, ei vaikutusta. "Juotavaksihan ne on tarkoitettu". Olen alkanut piilotella näitä lahjaksi saatuja tai "minun" pullojani, ja tämän miehelle kertonutkin suoraan. Joskus on mielinkielin udellut jemmoista, kun omat pari kaljaa on jo juotu, ja lisää olisi saatava.
Molemmat hänen vanhemmistaan ovat alkoholisteja, eli geeneistä löytyy alttius. Mies on kuitenkin aina korostanut päämäärätietoisuuttaan ja mielenlujuuttaan, ei esimerkiksi usko terapiaan tai lääkkeisiin vakavienkaan mielenterveysongelmien, kuten skitsofrenian, hoidossa, vaan kuvittelee olevansa niin kaikkivoipa että selviäisi mistä tahansa tilanteesta vain oman ajatuksensa voimalla, ilman kenenkään ulkopuolisen apua. Kokee ylipäätään olevansa keskivertoa älykkäämpi, taitavampi ja parempi. Itse olen kuullut saavani olevan tyhmä ja itsekäs, ja vaikka tiedän etteivät nämä pidä paikkaansa, on itsetuntoni ottanut kolauksia tämän suhteen aikana. Hän jaksaa aina paasata, miten kiittämätön olen "kaikesta hänen tarjoamastaan". Kuinka ONNEKAS olen kun olen tällaisena löytänyt noin upean miehen. Elämme ihan normaalia alemman keskiluokan arkea, maksamme kaiken puoliksi ja olemme muutenkin tasa-arvoisia. Hän kuitenkin aina muistuttaa miten poikkeuksellisen hyvä kumppani hän on, minä en vain arvosta mitään. Hän ajattelee negatiivisesti lähes kaikesta ja kaikista, etenkin kaikki mikä ei liity hänen mielenkiinnon kohteisiinsa, on turhaa ja idioottimaista.
Epävarmuuden takia olen katsonut ryyppäämistä läpi sormien. Tästä on kyllä ohimennen riitojen yhteydessä puhuttu, ja mies sanoo "voivansa lopettaa koska tahansa", hän vain haluaa juoda, se on hänen rentoutumiskeinonsa, hänen "omaa aikaansa vailla murheita ja huolia". Hän ei puhu näistä murheistaan tai huolistaan ja on ylipäätänsä huono avaamaan sydäntään ja sanoittamaan tunteitaan, mutta arki ja työ on kuulemma niin "paskaa", että tarvitsee kunnon nollausta vapaa-ajallaan. Väittää silti samalla että on tyytyväinen elämäänsä ja häneltä ei puuttu mitään. Ristiriitaista.
Tajusin eilen tätä palstaa lukiessani, että en aio tai halua jäädä alkoholistin rinnalle. Olin 8 vuotta suhteessa rahapeliriippuvaisen kanssa, ja se oli niin hirveää aikaa ja tein kaiken voitavani toista auttaakseni, tietenkin turhaan. En halua altistaa itseäni tälle uudestaan. Olenko kuitenkin kylmä ja empatiakyvytön kusipää, kun suhtaudun nyt jo pessimistisesti tulevaisuuteen? Enkö rakasta tai ole tarpeeksi sitoutunut, kun pieni ääni päässä käskee lähteä jo nyt?
Tiedän 100 % varmuudella että mies ei tule ainakaan vielä kohtaamaan ongelmansa vakavuutta, eli kuinka kauan on kohtuullista odottaa muutosta? Voinko lyödä faktat heti tiskiin, eli että en aio jäädä odottelemaan mikäli vähentäminen ei onnistu tai hän ei hae ulkopuolista apua?
Rakastan miestä, mutta tuntuu että juominen tekee hänestä myös selvinpäin ilkeän, tuomitsevan ja väsyneen. Yhteinen tekeminen on jäänyt vähille, ja minulle annetaan vain ne hetket kun ei voi juoda. Huomaan myös, että hän hakee jatkuvasti syitä ryypätä ja joskus epäilen että hän aiheuttaa riitaa vain saadakseen juoda vitutukseen. Kännissä hän on hauska, lupsakka ja hellä, ja joudun myöntämään että tästä syystä en ole suhtautunut juomiseen tarpeeksi vakavasti, koska on minua kohtaan niin "ihana".
Olen aika alistuva ja miellyttämishaluinen puoliso, mies voimakastahtoinen jyrääjä, joten keskustelu aiheesta tulee olemaan rankkaa. Normaaleissa riidoissakin olen lähes joka kerta se joka päätyy pyytelemään anteeksi ja ottamaan syyt niskoille kaikesta. Saan jatkuvasti epäilyä pienistä ja mitättömistä asioista, ja yleisesti mies kokee että kaikki hänen ympärillään haluavat hänelle vain pahaa tai yrittävät jotenkin hyötyä hänestä.
Jos olisit minä, miten toimisit?
Kiitos sinulle, joka jaksat lukea viestin loppuun.