Olet täällä

Tästä on hyvä jatkaa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tästä on hyvä jatkaa

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.2.2020 19:17:20

Pistämpä ylös taas kuukausiyhteenvetoa kun helmikuu lähenee loppuaan. Alkuviikolle tuli kuin tulikin vielä kaksi viini-iltaa, mutta ne sopi asettamiini raameihin. Eli helmikuun 5 viinipäivää on omiin tavoitteisiini suhteutettuna hyvä suoritus eikä näin vähäviinaista kuukautta ole ollut aikoihin. Ehkä tosiaankin joskun vähentämisen alkutaipaleella.

Jatkokin näyttää hyvältä. Maaliskuussa koittaa odotettu talviloma ja se poikkeaa edeltäjistään sillä, että en aio juoda yksin tolkuttomia määriä. Pari bileiltaa on lomalla tiedossa ja 1-2 yksintissutteluiltaan annan itselleni lupalapun jos sellaiseen tulee fiiliksiä.

Eipä tässä muuta kuin vähän vielä iltapalaa, meikit naamaan ja yöksi töihin mummujen unta valvomaan.

PS. Multa poistettiin rikkinäinen ja tulehtunut hammas eilen. Toivottavasti juuri se oli se pahin viinahammas, jota vuosien saatossa on kolottanut ja kolottanut :lol: Aika näyttää oliko :lol:
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 10.3.2020 14:35:05

Ai että, tänään klo 7.15 alkoi mun talviLOMA! Nimenomaan talvilomat on ollu vuosi toisensa jälkeen mun pahimpia ryyppykausia. Ja mitä teenkään tänään? Istun sohvalla, katson tvtä, selailen plinkkiä ja juon teetä. Väsyttää yövuoron jäljiltä, kaapissa olisi viinaksia ja kaiken huipuksi olen yksin kotona. Kaikki edellytykset juoda juuri nyt ovat olemassa.
Mutta minäpä en juo. Raahaan tästä itseni jumppaan kunhan ilta koittaa. Eilen oli kyllä vähän lomafiilis kateissa kun tiesin että tänään töistä tullessa en kylmää valkkarilasia nosta huulille loman alkua juhlistamaan.
Huomenna käyn päivällä parturissa ja huomiseksi illaksi olen itselleni viinilupalapun kirjoittanut. Viinittely jää yhteen iltaan kun torstaina pitää iltapäivästä olla ajokunnossa.
Tämän päivän koulutan aivojani siihen että pulloa ei tarvitse korkata HETI kun tilaisuus tulee. Pullo säilyy kyllä huomiseen.

Mukavaa päivän jatkoa kaikille! Pitäkää kiinni tavoitteistanne!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.3.2020 14:44:07

Hienoa Helena, pidä tuosta kiinni. On hyvä muuttaa vähän kaavaa. Itsellä taisi olla toissa kesänä eka kerta pariin kymmeneen vuoteen, että aloitin kesäloman ilman alkoholi juhlistusta ja kyllä oli seuraavana aamuna hyvä fiilis.
Oikein rentouttavaa lomaa!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 11.3.2020 08:08:37

No ihan mahtavaa kun rikot Helena kaavaa! iso peukku sullekin niin kuin Juhanillekin just peukutin sanallisesti :D
Tuo on tuttua mullekin, että talvilomat on olleet aina pahempia viinittelyn suhteen kuin kesälomat. En mä nyt tarkkaan muista minä talvena minä niitä kaavoja aloin rikkomaan. Menee jo sekasin nämä vähentelyn vuodet :lol: mutta yhden viikon loman olin sukulaisissa ja en mitään pieniä salaisia viinipulloja harrastanut illan hämärtyessä vaan promilletta vietin ne päiväni siellä. Ja sittenhän minä muutin sen kaavan ettei matkustaessa saa juoda muuta kuin kahvia. Mutta siis, että siitä kaavan rikkomisesta on tullut nyt sitten tapa.

Hyvää lomaa sulle Helena :) ja tsemppiä <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 20.3.2020 20:04:49

Vielä viikonloppu lomaa jäljellä. Juotua on tullut ihan mukavasti mutta ei katastrofaalisesti. Kotona tuli juotua parina iltana, sitten tultiin kaverin kanssa tänne mökille ja pari iltaa meni juodessa. Tänäänkin olisi vielä ollut aikaa, tilaisuutta ja juomaa yllin kyllin juotavaksi. Mutta jotenki rupes tänään tuntumaan että mitta tuli täyteen juomisen suhteen. Tällä hetkellä tuntuu hirvittävän hyvältä olla selvin päin ja uskon että huomis aamu ilman krapulaa tuntuu vielä paremmalta.

Nyt on sitten lomajuomisen jälkeinen kuivattelukausi aluillaan. Hyvillä mielin eteenpäin. Pysykäähän erossa koronasta!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.3.2020 09:08:55

Päivitämpä kuukauden viinapäiväsaldoa tänne kun kerrankin vaivauduin kirjautumaan sisään. Juotua tosiaankin tuli yhdeksänä iltana ja se on paljon se. Mutta kun oli loma ja plaa, plaa. Talo on nyt ryystetty viinaksista tyhjäksi ja yritän viivyttää seuraavaa viinakaupassa käyntiä mahdollisimman pitkään. Pääsiäiseksi ehkä eikä pääsiäinenkään ilman viinaa olisi katastrofi.

Huhtikuun alkuun oli Tallinnan reissu varattuna, mutta sattuneista syistä se jää nyt väliin. Kesäloman pitäisi alkaa jo toukokuun lopussa ja vähän mietityttää kun sinne on viikon mökkireissu varattuna, että minkälaisella tolalla maailma on ja miten Suomessa silloin saa liikkua. Omaa äitiänikään en ole käynyt tervehtimässä tämän vierailukiellon aikana siitä huolimatta että olen töissä samalla työmaalla mutta eri yksikössä. Hoitajana voisin sinne mennä mutta en omaisena. Jotenkin omalla työpaikalla on rento tunnelma kun ei siellä omaisia koko aika ravaakaan. Tämä vierailukielto vanhusten asumisyksiköihin on rankempaa omaisille kuin vanhuksille.

Iloa ja aurinkoa päiväänne, koittakaa jaksaa!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 29.3.2020 09:33:32

Olipa mukava kun olitkin käynyt päivittämässä tilannetta Helena! monta kertaa ootkin ollut mielessä, että mitenköhän se sulla menee!
Ja miten siellä töissä vanhusten kanssa sujuu.

Näkyyhän se päivystyksessäkin ettei siellä semmoista ruuhkaa ole kuin yleensä. Ei sinne nyt ihan mistä syystä vain ihmiset tule! ja hyvä niin!
Ja kyllä mulle on ollut rankkaa jättää isän luona kahvittelut väliin. Kerran viikkoon vähintään olen siellä useamman tunnin ollut siivoilemassa ja kahvittelemassa. Nyt soittelen ja vien ostokset oven taakse. Todellakaan en ota sitä riskiä, että sen viruksen sinne veisin.

Iloa ja jaksamista sullekin <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 30.3.2020 08:06:05

Hei Helena! Tylsää, että et itse ole tyytyväinen kuukauden saldoon, mutta ei se oikeasti kauhean kamalalta kuulosta huomioiden lomasi. Mutta onhan 9 päivää tietysti muuten aika paljon. Nythän sitten loma on pidetty joten huhtikuusta tulee varmasti vähemmän viinipäiviä, eiks niin? :P
Kävin itsekin laskemassa kuukausisaldon, kun siitä muistutit enkä myöskään ole ihan täysin tyytyväinen. Tuli saldoksi 3 päivää, kun olin ajatellut, että olisi vain 2. Mutta sitähän tämä vähentely on, hakemista oikeaan rytmiin. Kyllä me molemmat ollaan edistytty kuitenkin ihan oikeasti siitä mistä lähdettiin :D .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 3.4.2020 08:24:54

Vilma1966 kirjoitti: Kyllä me molemmat ollaan edistytty kuitenkin ihan oikeasti siitä mistä lähdettiin :D .

Mulle tärkeintä ja arvokkainta tässä vähentämisessä on ollut se että olen päässyt siitä pakonomaisesta juomisesta irti. Siitä kun oli pakko käydä viinakaupassa ja pakko juoda vaikka juominen ei ollut ollut kivaa enään pitkään aikaan. Nykyään juon iloon ja hyvään oloon ja välillä menee enempi ja välillä vähempi.

Mulla on nyt kolmen päivän viikonloppuvapaa kotona edessä kun Tallinnan reissu sattuneista syistä peruuntui. Viinaa ei kotona ole enkä aio sitä hakea. En kiistä etteikö juuri nytkin olisi ihan kiva hörppiä päivän ensimmäistä viinilasillista, mutta nollalinjalla mennään tämä viikonloppu. Eikä nollalinja aiheuta tuskaa vaan vain hyvin hyvin pienen haikeuden tunteen.

Tsemppiä kaikille tavoitteisiinne ja mukavaa viikonloppua!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 3.4.2020 13:55:14

Samoja ajatuksia mullakin, tärkeintä että pään sisässä jotain tapahtuu. Just tuo pakonomainen juominen on jääny ja sitä pysähtyy enemmän miettimään että mitä mä oikeesti haluan. Ja tosi paljon rennompi olo juomisen suhteen nykyään. Myös itsesyytökset on jääny. Se että syyllistää itteensä sortumisista. Auttoko se mitään, autokko se mua vähentämään juomista? Ei auttanut. Se ei siis toimi.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 10.4.2020 12:24:13

Nyt on sellaiset fiilikset että täytyy päivittää ne tänne. Join eilen jonkin verran, ei niin paljoa että tänään olisi krapulaa. Sellainen tyhjä ja ontto olo ja ajatus että oliko mulla oikeesti kivaa juodessa? Kannattiko? Nostiko se mun elämänlaatua?

Jos olisin oikeasti oikein oikein fiksu ihminen, niin mun tämän kuun juomiset olis tässä. Saa nähdä miten käy.

Mukavaa päivänjatkoa kaikille ja pysykää kohtuudessa!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anymouse » 11.4.2020 04:54:14

Helena100 kirjoitti:Nostiko se mun elämänlaatua?

Itse ajattelen että se on aika lailla plus miinus nolla. Jos hiprakka tuntuu mukavalta, niin kohmelo sitten nollaa sen. Lukemattomien toistojen myötä tullut selväksi.
Anymouse
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Helena100 » 13.4.2020 15:21:20

Anymouse, hauskasti analysoitu tuo hiprakka-krapula=0. Usein kyllä menee miinukselle ja joskus jää plussan puolelle. Viime kuussa lomalla join paljon ja koin että kivaa oli. Viime viikon yhden juomiskerran jälkeen rupesi niin ärsyttämään että saa nyt viina olla toistaiseksi. Iso osuus tässä positiivisessa kehityksessä on koronalla jonka takia tytär on kotona ja hänen nähden välttelen juomista.

Potut on kohta kypsiä ja just otin lihan (joulukinkun :lol: ) uunista. Kohta syödään!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Anymouse » 13.4.2020 16:28:45

Helena100 kirjoitti:Potut on kohta kypsiä ja just otin lihan (joulukinkun :lol: ) uunista.

No nyt se on ainakin kypsää, jos se joulusta asti ollut uunissa :shock:
Anymouse
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Helena100 » 23.4.2020 16:52:30

Kaksi viikkoa nyt mennyt vaivattomasti tipattomalla. Viikonloppuvapaa on huomisen aamuvuoron jälkeen edessä ja pikkusen mietityttää hakisinko viiniä. Vielä en ole tehnyt päätöstä viinakauppaan menosta.

Korona arki jatkuu työpaikalla ja kotona. Työpaikalla kuljetaan maskit naamalla, pestää ja desifioidaan käsiä. Kotona pestään ja rasvataan käsiä ja eletään ohjeiden mukaan. Kauppa-asioita on pakko hoitaa ja ne tehdään hanskat kädessä.

Mukavaa torstai-iltaa kaikille!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät