Olet täällä

Kohti raittiimpia vapaita

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kohti raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja romukasa » 23.7.2019 10:37:59

Vilma1966 kirjoitti:Tällaisten kesäaamujen takia kannattaa lomalla(kin) olla juomatta: heräsin siinä kuuden pintaan ja aika samantien lähdin metsään lenkille. Aurinko juuri työntyi esiin aamuisen usvaharson takaa. Kaikkialla oli aivan hiljaista, ei tsirpittänyt tiput eikä kuulunut liikenteen ääntä. Muutama kimalainen aloitteli surinalla aamuaan. Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa :P .

Juuri näin. Lähdin tänään töihin klo 6 ja fillarilla. Ei minkäänlaista darraa, elimistö toimii kuten pitääkin, mieli on virkeä. Ensi lauantaiksi olen suunnitellut pitemmän pyörälenkin ja jos en saa ketään muuta mukaan, lähden heti kun herään. Parhaimmassa tapauksessa se on klo 6.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 25.7.2019 03:45:54

Kyllä. Mä voin lähestulkoon itsekin tuntea tuon kuvaamasi suomalaisen kesäaamun. Ah, tuli ihan ikävä.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 25.7.2019 07:56:11

Minäkin kovasti kaipaan tuollaisia Vilman kuvailemia kesäpäiviä ja -aamuja. Itse kärsin helteestä niin pahoin, että noista pääsee yleensä vain alkukesästä/keväästä nauttimaan. Hyvä, että edes silloin. :)
Lopun kesää olenkin kotiini sisälle vangittuna ja katselen ulos, kun muut nauttivat auringosta.

Eilen kävin keskustassa kävelemässä, oli oikein tukala helle. Tänään taidankin olla, vain kotona, kun ainakin refluksini riehaantui lämmöstä.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 26.7.2019 11:39:21

Nortti, kun herää riittävän aikaisin ei hellekään vaivaa :P . Nyt helteistä huolimatta yöt ovat olleet suhteellisen viileitä ihan kahta viimeistä lukuunottamatta. Joten aamuvirkut ovat vielä voineet ulkoilla ihan raikkaassa ilmassa. Harmittaa kyllä, että itse en tänä aamuna jaksanut herätä ajoissa lenkille. Mutta sellaista se on, pitää lomalla nauttia siitäkin, että ei tarvitse joka aamu laittaa herätyskelloa soimaan.

Tälle viikolle tuli vain 2 täysin raitista päivää. Se on vähemmän kuin tavoite, mutta parempi kuin ei mitään. Ma-Ti meni siis selvin päin. Sitten kun keskiviikkona ajelin tädin luota kotiin päätin poiketa hakemaan rose-viiniä Alkosta. Ostin sellaisen 1,5 litran pussukan. Ei ollut kovin hyvää viiniä se, mutta tuli kuitenkin juotua kahden illan aikana. Eli noin pullo per ilta. Se on minun sietokyvylle sen verran vähän, että ei aiheuttanut mitään haittavaikutuksia. Hyvä olo ja mieli ollut koko ajan.

Tänään tavoite on ottaa suunnilleen yhtä maltilla. Haasteena on se, että en korkkaa liian aikaisin. Alkossa kun tuli käytyä heti aamusta, kun piti pari muuta juttua saada hoidettua heti liikkeiden avauduttua. Nyt sitten pullot ovat kylmenemässä ja vähän sieltä huhuilevat jo :? . Täytyy kuitenkin olla tiukkana ja tehdä tietyt päivän hommat ensin. Niitä on paljon! Pitää pestä ja paikata uima-altaan suojapressu. Sitten pesen ulkosaunan. Grilli on myös puhdistettava. Ja kukkapenkit kiljuvat, että pelastaisin ne rikkaruohoilta. Ainakin pari on saatava tänään putsattua. Ja huomiseksi pitää vielä tehdä perunasalaatti ja coleslaw maustumaan.

Jos pääsisi tuohon coleslaw:n asti ilman huikkaa niin sitten voisi ottaa kokkausviinin siihen viereen. Siinä vaiheessa varmaan mieskin jo kotiutuu töistään ja korkkaa.

Huomenna on yksi kesän hauskimmista päivistä. Mennään porukalla kesäteatteriin ja sitten tullaan meille syömään ja saunomaan. Tällä kertaa ruokalistalta löytyy hodaribaari ja jälkiruoaksi itse tehtyä jäätelöä kahdella tavalla maustettuna (mustikkapiirakka ja vadelma-kinuski).
Koska autoilen teatteriin ja takaisin ei ole pelkoa, että tulisi övereitä juotua. Sen verran myöhäiseksi menee ennen kuin pääsen juomiin käsiksi. Mutta riski on, että tulee loman eka krapula. Perinteisesti nämä pippalot jatkuvat pitkälle aamuyöhön ja kun vielä on luvassa tosi lämmin yö niin tuskin kukaan kauhean aikaisin poistuu. Sunnuntaina voi siis olla jonkin sortin kohmelo. Mutta se on sen ajan murhe. Kun olen lomalla voin sitä ihan luvan kanssa pikkaisen tasoitella, mutta sunnuntaita pidemmälle se ei saa jatkua. Ensi viikolla on taas Ma-Ti selviä päiviä.

Oikein ihanaa ja kuumaa viikonloppua koko plinkin porukalle. Ensi viikolla viilenee joten hikoillaan nyt oikein kunnolla 8)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 27.7.2019 06:56:52

Ihan pikaiseen utelen vain, että miten teet perunasalaatin ja coleslawn? mä teen niitä usein ja aina kiinnostaa jos löytyy uusia juttuja niihin :D
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 27.7.2019 09:27:21

Katsotaan salliiko ylläpito ruokaohje linkit :P

Coleslawn tein Vappu Pimiän ohjeen mukaan. Joskin laitoin tavallista sinappia kun ei kaapissa ollut dijonia. Suolan kanssa olisin vähän varovainen.
https://kotiliesi.fi/vappu-keittiossa/coleslaw/

Perunasalaattiin löysin netistä ohjeen kun halusin tehdä jotain muuta vaihteeksi kuin majoneesi pohjaista. Ei olla vielä maistettu joten en tiedä onko hyvää, mutta ei luulisi, että näistä aineista huonoa saisi aikaiseksi:
https://www.myllynparas.fi/parasta-keittiosta/kesan-kirkas-perunasalaatti
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 29.7.2019 10:43:49

Viikonloppu meni kosteasti niin kuin perjantaina uumoilinkin. Silloin maltoin ottaa maltilla, mikä oli tosi hyvä juttu. En ihan sinne coleslawn tekoon sentään kyllä päässyt ekan drinkin kanssa, mutta se johtui siitä, että salaatin teko onnistui vasta ysin aikaan illalla. Selkä on tosi kipeänä joten muut hommat vei aikaa rutkasti. Lopputulos alkon suhteen oli kuitenkin juuri toivottu: kevyttä tissuttelua perjantaina ja lauantaina pää kirkkaana ja hyvin levänneenä kesäteatteriin hikoilemaan. Eikä ollut päivällä ollenkaan sellainen olo, että olispa jo ilta niin pääsisin juopottelemaan. Ystävätkin soitti ja tarjosivat kyytiä eli olisin voinut aloittaa alkon oton jo iltapäivällä, mutta ilmoitin, että ajan teatteriin itse. Kasin aikaan illalla kotiuduttiin meille ja silloin kyllä korkkasin. Viimeiset vieraat poistuivat siinä joskus klo 02:00 pintaan. Oma mies oli jo siinä vaiheessa nukkumassa. Keräsin vähän astioita sisään ja sitten istuin vielä yömyssyn kanssa. Lopputuloksena oli, että heräsin sohvalta joskus varhain aamulla ja siirryin sänkyyn nukkumaan. Eilenkin tuli sitten vielä juopoteltua, silleen sopivasti. Sain kuningasidean, että lähdettiin kylille syömään ja siellä join pari lasia viiniä. Sen jälkeen kävin vielä kaupasta hakemassa siideriä kotiin. Eilinenkin meni siis tosi kosteissa merkeissä.

Ei ole krapulaa eikä morkkista. Vähän on väsynyt olo, mutta se johtuu enemmänkin unen puutteesta. Kärpänen löysi aamulla tiensä luokseni enkä saanut enää sen jälkeen oikein nukuttua vaikka olin valvonut melko myöhään. Ärsyttäviä otuksia! No, nyt on loma joten voin vaikka ottaa päikkärit jos siltä tuntuu. Tänään ei ole mitään suunniteltua ohjelmaa. Ihan vaan ajattelin että teen pienen köpöttelylenkin metsässä. Selkäkipu ei nyt sen kummempaa salli. Toivottavasti menee pian ohi. Tämä on siis silloin tällöin toistuva vanha vaiva. Eikä siihen auta kuin aika ja maltillinen liikunta.

Ymmärrän hyvin, että moni varmaan iloitsee, kun helteet hellitti. Mutta minä en olisi ollenkaan pannut pahakseni jos olisi vielä loman loppuun kestänyt kuumuus. Harmittaa, kun uim-allas viilenee. Se tekee sen hyvin nopeasti jos yöt on niin kylmiä jatkossa kuin mitä sääennuste povaa. Eilenkin oli ihanaa lillua vedessä tunteja, kun se oli niin lämmintä, että ei ollut kiire pois (+27). Tänään varmaan on vielä saman mutta nopeasti lämpötila siellä putoaa.

Tämä ja huominen menevät taas selvänä. Keskiviikkona sitten menen ensin käymään isälläni ja sen jälkeen ajan illalla ystäväni luo yökylään. Olen aika varma, että hän olettaa meidän parantavan maailmaa viinipullon kera. Ja mikäs siinä, ei minulla ole mitään tarvetta tehdä koko viikon raittiuslupausta. Tavoite tälle viikolle on, että ma-ti ja to sekä su menisi selvinpäin. Viikonloppuna tulee varmaankin juopoteltua jonkin verran. Jään yksin kotiin kun mies suuntaa kaveriporukan kera itä-Suomeen. Se on niin harvinaista herkkua, että varmasti juhlistan jollain juomalla sitä. Olen viimeksi ollut viikonlopun yksin kotona lähes 2 vuotta sitten. Ensin kävi mielessä, että voisin kutsua jonkun naisystävistäni kyläilemään, mutta taidan vaan nautiskella yksin olosta koko rahalla :P . Jos keli on viileä suoritan vaatekaappieni siivouksen. Se on kivaa silloin kun voin rauhassa heitellä vaatteita lattialle ja tuoleille ilman että ovat kenenkään tiellä. Ja voin jättää homman kesken välillä jos siltä tuntuu. Outoja ilon aiheita sitä ihmisellä alkaa olla tässä iässä :roll:

Nyt toivotan kaikille oikein hienoa alkavaa viikkoa. Toivottavasti kenenkään terveys tai sairaus ei aiheuta liikaa rasitteita ja muut sitten vaan iloisesti kykenee olemaan just niin raittiina kuin ihan itse haluaa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 29.7.2019 19:14:48

Vilma1966 kirjoitti:Katsotaan salliiko ylläpito ruokaohje linkit :P

Coleslawn tein Vappu Pimiän ohjeen mukaan. Joskin laitoin tavallista sinappia kun ei kaapissa ollut dijonia. Suolan kanssa olisin vähän varovainen.
https://kotiliesi.fi/vappu-keittiossa/coleslaw/

Perunasalaattiin löysin netistä ohjeen kun halusin tehdä jotain muuta vaihteeksi kuin majoneesi pohjaista. Ei olla vielä maistettu joten en tiedä onko hyvää, mutta ei luulisi, että näistä aineista huonoa saisi aikaiseksi:
https://www.myllynparas.fi/parasta-keittiosta/kesan-kirkas-perunasalaatti

No sallihan se ruudun takana oleva kaveri ruokalinkit, kiitos siitä :D hyvin samanlaisia ohjeita mitä itsekin olen tehnyt. Kirkas perunasalaatti on kesällä vakiokamaa ja coleslaw toimii läpi vuoden.
Vappu Pimiällä on hyviä reseptejä muutenkin. Se tomaattipiirakka..olikohan ranskalainen tomaattipiirakka on meidän pöydässä ollut useamman kerran. Ja taisi olla Pimiän ohje yks helppo banaanikakkukin mitä olen tehnyt.

Nauratti tuo sun yksinjääminen ensi viikonloppuna koska minäkin olen yksin kotona :lol: mun mies menee kyllä muutenkin töittensäkin puolesta paljon, mutta aika useinhan minä viikonloppuisin olen töissä. Mutta nyt tulossa viikonloppuvapaa ja yksin olen kotosalla. Mietin minäkin ensin ystävän kutsumista kylään vaan jätän väliin. Ja yllätys yllätys vaatekaappeja ajattelin minäkin siivota :lol: Kyllä olemme keski-ikäisiä kun meillä on tämmöiset huvit :lol:

No kylläpä mua nyt naurattaa vaikka olen tosi väsynyt. Kiireinen työpäivä ja koko ajan menossa jalkojen päällä. Olin ajatellut tehdä pyörälenkin tässä iltasella, mutta jätin väliin ja koomailin sohvalla pari tuntia. Pyöräily on hyvää vastaliikettä jatkuvalle kävelylle vaan kun ei vaan jaksanut.
Ja kiitos kommenteista pyörän hankinnan suhteen mun ketjussa. Tarve ei kuitenkaan ole just-nyt-tässä-heti niin voin tutkailla tarjontaa rauhassa. Sitä hybridiä olen joskus ajatellutkin.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 30.7.2019 13:53:50

ja nyt mua naurattaa se että Vilmatsonia nauratti niin paljon :lol:

palstalle ilmaantui tänään uusi jäsen, ja vähän väliähän tänne jokunen uusi kirjautuu, mikä on ihan mahtava juttu. toivotin jo Jannakkeen tervetulleeksi mutta myöhemmin kirjoittelen hänelle lisää.
tuli vaan mieleen että pitäisikö jonkun perustaa eritoten uusia jäseniä ajatellen "Esittelyketju".
esittelyketjuun jokainen voisi kuvata itsestään jotain. about iän, sukupuolen (jotkut nimimerkit kun voi sopia sekä naiselle että miehelle) tai pitäisikö muuten nykyaikana sanoa naisoletetulle/miesoletetulle) :roll:

itseäni ainakin kiinnostaa onko puikoissa nainen tai mies.
kun itse liityin Plinkkiin päätäni sotki kuka Pulloposti on, entä kuka Telkkari, lisäksi sekoitin heidät keskenään hela tiden kun olin muutoinkin jonkin aikaa moden selkeistä ohjeista huolimatta varsin pihalla siitä että miten tää hommeli toimii.

lisäksi esittelyketjuun voisi halutessaan mainita onko lapsia, missä päin maailmaa asustelee, entä millaiseksi kuvaa itseään sekä tapojaan juomarina; tuurijuoppo, alkoholisti, bilettäjä, yksinäisyyteensä juova, jne.
Jannakke, jos sattumalta luet tämän niin mitä mieltä olet ideastani noin niinkuin tulokkaan näkökulmasta? entä mitä mieltä muut ovat?

en ny tajua miks kirjoittelen ideastani Vilman ketjuun sitä vastoin että perustaisin ketjun heti :lol:

ehkä huomenna sitten, nyt kun pitää lopettaa ja sulkea Plinkki.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jannakke » 30.7.2019 19:38:13

Tein itse jo oman aloituksen, mutta pohjoisesta Suomesta olen ja nainen about 40. Muutoin kerroinkin tuossa että luen itseni alkoholistiksi; niinkuin seksiaddiktiksi, työnarkomaaniksi, ex-anorektikoksi jne. Eli moni ongelmainen etten sanoisi :mrgreen:
Jannakke
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 2.8.2019 14:08:40

Tuo esittelyketju voisi varmaan olla ihan kiva, mutta saattaisi hautautua, jos uudet ei sitä löytäisi. Me "vanhuksethan" kirjoitettaisi sinne vaan kerran.

Tänään on nyt sitten viimein se päivä kun jäin yksin kotiin, ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen!!!! Ei ole muita suunnitelmia kuin huomenna siivota vaatekaappeja. Tänään otan ihan rennosti ja lämmitän ulkosaunan. Kävin aamulla kampaajalla, Alkossa ja kaupassa. Ostin kaikenlaista valmista herkkua, jotta ei tarvi tehdä edes ruokaakaan koko viikonloppuna. Jos loppuu kesken ne mitä ostin on pakastimessa joitain annoksia valmiina. Sen verran on taas tullut koivun siementä sisään, että huomenna on myös edessä pakollinen siivous. Mutta muuten sitten vaan relaan.

Alkosta ostin sekä viiniä että vähän vahvempaa. Tarkoitus on tissutella, mutta sellaisissa rajoissa, että ei tulisi krapulaa. Se on onnistunut muinakin päivinä lomalla, toivottavasti nytkin. Ettei lähde mopo hanskasta kun jäin yksin (ihan kuin teini!) :lol: .

Nyt on kesän kaikki vakioretket tehty. Tällä viikolla oli isäni luona. Menin aamulla ja lähdin sitten n 6 tunnin jälkeen pois. Isäkin aina siinä kohtaa näyttää siltä, että sen mielestä on ihan kiva vetäytyä tekemään niitä omia juttujaan tai ottamaan torkkuja. Varmaan näkisi minua mielellään useamminkin, mutta ei se näytä mitenkään synkältä kun lähden. Isäni pieneltä paikkakunnalta ajelin sitten toiselle pienelle paikkakunnalle ystäväni luo. Hänen kanssaan istuttiin iltaa hänen puutarhassaan viiniä lipittäen ja välissä pyöräiltiin paikalliselle rantaterassille pizzat syömään. Sitten taas puutarhaan, mutta siellä tuli sitten illan pimetessä niin kylmä, että ei enää filtitkään riittäneet vaan piti siirtyä sisätiloihin. Aika myöhään siinä istutiin, mutta siitä huolimatta heräsin aamulla ihan pää kirkkaana. Pikkaisen enemmän olisi tehnyt mieli nukkua, mutta ystäväni piti lähteä töihin enkä viitsinyt sinne itsekseni jäädä. Olihan kello jo ysi kun herättiin. Lähdin sitten tekemään pienen pyörälenkin ennen kuin ajoin sieltä kotiin. Matkalla pysähdyin ostamaan munkin ja toisen stopin tein Alkoon. Eli torstai ei ollut tipaton, kuten alkuviikosta suunnittelin. Mutta enpä nyt ota siitä stressiä, kun se ei edelleenkään vaikuta olotilaani mitenkään negatiivisesti. Voin kyllä kuvitella millaiseen painonousuun tällainen tissuttelu ja herkuttelu johtaa, mutta kieltäydyn sitä ajattelemasta.

Viime yön olisin nukkunut hyvin mutta aamuyöllä aloin heräilemään karmeaan hermokipuun. Olkapäässä on jokin hermo jäänyt jumiin ja lähettelee ikäviä heijasteita kyynärpäähän. Oli niin ikävän tuntuista, että heräsin siihen vähän väliä. Mikään asento ei lopulta tuntunut olevan hyvä. Onneksi se ei särje koko ajan näin pystyasennossa. Toivottavasti hellittäisi. En tiedä mistä johtuu, mutta samanlaisia on ollut aikaisemminkin. Koko olkapää on leikkauksen jäljiltä vieläkin jäykkä ja välillä kun sitä väkisin venyttelen, niin kuin pitää, niin ottaa tuolla tavalla itseensä. Tuskin se kuitenkaan pilaa viikonloppuani ja mukavaa lomafiilistä.

Kaikille toivotan aurinkoista viikonloppua (ilmeisesti aika viileää luvassa) ja sellaista kohtuutta kuin mitä kaipaat.

Ps. Tätä kirjoittaessa olen onnistunut tappamaan 2 kärpästä, JEE!!!! 8)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 8.8.2019 08:51:06

Maanantai ja tiistai meni raittiina. Se näyttää olevan tämän loman kuvio. Eilen sitten tuli sellainen fiilis, että voisin illalla taas vähän ottaa. Aika saman määrän join kuin muinakin loman tissuttelu päivinä. Mutta tällä kertaa se aiheutti aamuksi tunkkaisen olon päähäni. Tähän astihan koko loma on mennyt ilman sitä (bileiden jälkeistä aamua lukuunottamatta). Olen ennenkin täällä sanonut, että uskon siihen, että nämä meidän naisten hormoni jutut vaikuttaa ja nyt sille alkaa olla todisteita. Ilmeisesti aika heti kuukautisten jälkeen tulee helpommin krapula kuin muulloin. Fiksu ihminen jättäisi silloin juomatta kun tällaisen asian huomaa, mutta en taida olla ihan niin fiksu :oops: . No, en sitä kyllä vielä eilen edes ajatellut mutta tänään rupesin aamulla miettimään, että sama juttu oli noin kuukausi sitten. Täytyy jatkossa yrittää pitää tämä mielessä.

Tänään olisi tarkoitus olla ottamatta mitään. Ellei sitten jossain kohtaa päivää iske taas se ajatus, että "loma loppuu just ja sitten pitää olla arkipäivät juomatta".

Tämä loma on mennyt alkon osalta aika mukavasti. Olen terveyssuosituksiin nähden juonut aivan liikaa, mutta kuitenkin niin, että oma olo on ollut koko ajan hyvä. Ei ole ollut krapuloita, ei minkäänlaisia ylilyöntejä ja mikä parasta, ei ole ajatus alkoholista ahdistanut. Toisin kuin vielä viime kesänäkin en ole nyt joutunut miettimään, että PAKKO saada väliin raittiitakin päiviä. Niitä on joka viikkoon tullut vähintään pari aivan luonnostaan. Ehkäpä ensi vuonna sitten vieläkin enemmän.

Nyt on vielä muutama loma päivä jäljellä. Tiistaina sitten töihin. En aio liikaa miettiä miten nämä viimeiset päivät vietän. Ainoa mikä on aivan saletti juttu on se, että maanantaina en juo yhtään mitään.

Onneksi pään tukkoinen olo alkaa vähän helpottaa. Nyt syön aamiaista ja lähden sitten pihalle vähän kukkia hoitamaan. Ihanaa loppukesän jatkoa plinkin porukalle.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 16.8.2019 09:42:09

Huomasinpa juuri, että en ole tänne mitään kirjaillut yli viikkoon. Onneksi syynä ei sentään ole se, että olisin vain ryypiskellyt, on vaan ollut muuta puuhaa.
Viimeiset lomapäivät eli viime viikonloppu meni aika tasaisessa tissuttelussa. Tai itse asiassa lauantaina tuli otettua vähän enemmänkin. Ja sunnuntaina vielä join viinin jämät. Maanantaina kuitenkin heräsin ihan hyvässä kunnossa ja kävin kävelemässä naapureiden kanssa läheisellä virkistysalueella rankan lenkin, kauhean jyrkkiä ja pitkiä nousuja. Siihen se loma sitten loppui.

Tiistaina oli vaikea tulla töihin, kun ehti 4 viikon lomalla jo tottua hitaisiin aamuihin. Mutta nyt alkaa jo arki rullaamaan. Ei ole ollut mitään mielitekoja juopotella nyt viikolla eli ei jäänyt lomasta mitään putkea päälle. Oikeastaan alkoi jo viikonloppuna siinä juodessa tuntumaan siltä, että "ihanaa kun ei ensi viikolla tarvi juoda" :shock: . No tyhmänä silti vielä silloin join, olisihan sen voinut lopettaa siihen ajatukseen. Mutta olin tosi tyytyväinen, että tulee noitakin fiiliksiä sentään nykyään.

Huomenna on kyllä tarkoitus taas ottaa oikein pitkän kaavan mukaan. Edessä on varmasti hauska päivä, naisten retki Tallinnaan. Tuntien tuon porukan niin joku kyllä heti aamulla hakee porukalle baarista skumppa pullon ja siitä se sitten lähtee. Kukaan tuosta ryhmästä ei harrasta mitään övereitä, mutta ei toisaalta sylje lasiinkaan. Luvassa on siis terasseille poikkeamisia (toki muutakin ohjelmaa on) ja sitten pitkä päivällinen viineineen ja lopulta takaisin laivaan. Veikkaanpa, että vielä laivan palattua Hesaan suuntaamme johonkin baariin. Kunto pitää siis olla kohdallaan! Siksi onkin hyvä, että on ollut nämä 5 päivää tässä ihan selvänä niin jaksaa varmasti taas. Tosi ilolla odotan päivää. Vatsalihakset tulee saamaan kunnon treeniä naurumaratonilla, uskon :lol: On se ihanaa, että ihmisellä on tuollaisia ystäviä!

Oikein rattoisaa viikonloppua kaikille muillekin täällä plinkissä. Olkoon se odotustesi mukainen! Ja aurinkoinen 8)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 16.8.2019 09:49:54

Minä eilen jo ajattelin, että huhuilen sua tänään kun ei mitään ole kuulunut, mutta nyt kerkesitkin ilmoittautumaan täällä :lol:
Sitä vaan on joskus muutakin elämää kuin plinkki! hyvä niin :D

Mullakin isoihin juhliin meno huomenna. Tuttavapiirissä kun riittää näitä viiskymppisiään juhlivia! mutta taitaapa se mun lähipiiri olla näitten juhlien jälkeen jo kaikki täyttäneet sen 50 eli jäädään odottamaan kuusikymppisiä.
Vietetään hauska viikonloppu tahoillamme ja olipa ne tavoitteet nyt mitkä vaan niin just niitten mukaista viikonloppua!
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 19.8.2019 14:19:26

Toivottavasti Vilmasto juhlimisesi sujui yhtä ihanasti kuin omani. Meillä oli aika täydellinen päivä. Täällä etelä-Suomessa ja myös Tallinnassa oli todellinen kesäpäivä. Perjantaina nukahdin jo ennen kymppiä illalla kun viikolla olin kuuhulluna valvonut monta yötä. Tavallaan hyvä asia siis sekin. Näin sain hyvän pohjan lauantaita varten. Heräsinkin jo ennen kellon soittoa (vessahätään) joten söin rauhassa aamiaista ja laitoin itseni risteilykondikseen. Meikit naamaan, mukavat mutta siistit vaatteet ja kengät päälle ja passi mukaan. Siitä sitten taksiin klo 7 ja satamaan. Kuten uumoilinkin niin kyllähän siihen aamukahvien perään porukka jo skumpat halusi. Ja vielä toisetkin meni ennen kuin laiva saapui Tallinnaan. Meillä olisi ollut kova halu mennä KGB museoon, mutta heillä ei ollut yhtään meille sopivaa aikaa jäljellä vaikka kyselin sitä jo reilu kuukausi sitten. Koska keli oli ihana niin päädyimme sitten vaan haahuilemaan vanhassa kaupungissa, terassilta toiselle.

Kello 15 meillä oli varaus ravintolaan Kaks Kokka. Se on jonkin Michelin tähti ravintolan sisar/tytär (miten se nyt sanotaankaan) ravintola. Oli tosi viihtyisä sisutukseltaan ja tuohon aikaan vielä tosi rauhallinen. Varaus oli kuitenkin välttämätön, käännyttivät kaikki muut pois ovelta. Syötiin 3 ruokalajin päivällinen mikä omalla kohdalla oli tosi onnistunut. Toisilla oli alkuruoka vähän vaisumpi (karamellisoitua kukkakaalia) ja pääruoka olisi kaivannut rinnalleen jotain jännempää (bbq kanaa), mutta minun hirven lihasta tehty tartar ja vietnamilaistyyliset täytetyt sämpylät olivat aivan mielettömän hyviä. Annoksetkin olivat isoja mikä oli ihanaa kun nälkä oli jo aivan hirveä. Jälkkäriksi otin valkosuklaa juustokakkua mansikoiden kera ja se oli niin hyvää, että sanoin tarjoilijalle, että ainoa ongelma oli , että se oli aivan liian pieni. Join päivällisen aikana 2 drinkkiä ja 2 lasia viiniä. Kokonaisuuden hinnaksi tuli 66 euroa, eli mielestäni aika edullista. Tallinna alkaa lähennellä ruuassa jo Helsingin hintoja mutta juomat ovat edullisempia. Vastaava juttu olisi kustantanut Hesassa yli 100 euroa.
Niin kauan meni aikaa ravintolassa, että siitä sitten kävelimmekin suoraan laivalle. Koska edelleen oli lämmintä parkkeerasimme aurinkokannelle. Kun ignoorasi Finlandia laivan vähän vanhentuneen sisutuksen niin mukava siinä oli istua ilta-auringosta nauttien. Porukka kävi vuoron perään tax freessä ja vei ostokset hyttiin. Otimme hytin kun sinne on just niin kiva jättää kaikki ylimääräinen roina, ei tarvi raahata siellä laivan kapeilla käytävillä, eikä välttämättä ottaa kaupungillekaan kasseja ja reppuja. Laivalla otin pari vähän tiukempaa drinksua kun tuntui, että raskas ateria alkoi väsyttämään. Ne aiheutti mukavan pienen nosteen, mutta ei mitään varsinaista humalaa.
Laivan tullessa rantaan olisimme halunneet mennä Clarion hotellin kattobaariin, mutta se oli niin täynnä että siellä ei mahtunut istumaan. Päädyimme sitten toiseen pubiin lähistöllä. Yhdet juotuamme alkoi osa porukasta tehdä jo lähtöä kotiin. Joko siksi, että oli niin paljon ostoksia, että eivät halunneet niitä kantaa pitkin kaupunkia tai siksi, että alkoi jo ramasemaan. Yksi ystäväni oli kuitenkin innostunut jo aiemmin ehdotuksestani lähteä erääseen kuppilaan mikä mainosti 70-80-90 luvun diskoa. Me sitten suuntasimme sinne. Ja seuraamme liittyi vielä yksi kaveri joka ei ollut päässyt risteilylle muiden esteiden takia. Kolmistaan sitten pienen terassi pysähdyksen (oli upean lämmin ilta!) jälkeen suuntasimme tanssilattialle. Siinä se sitten vierähtikin jotain 3 tuntia joraten. Oli aivan törkeän hauskaa! En muista milloin olisin tanssinut yhtä paljon. Olin aivan hiestä märkä, mutta ei vaan voitu lopettaa. Jokainen biisi oli niin hyvä. One night in Bangkok, Grease, Sex Bomb jne jne. Näytin varmaan aivan dorkalta kun en malttanut lopettaa hymyilemistä. Kuten ystävänikin sanoi taksissa kotiin olin itsekin miettinyt pubissa, että olisi tosi "fiksua ja aikuista " lähteä kotiin jotta olisi sitten reipas sunnuntaina, mutta niin harvoin tulee tilaisuuksia tällaiseen hauskan pitoon. Ja veikkaan, että koti sohvalla olisin juonut enemmän ja nyt tuli lisäksi liikuntaakin rutkasti. Koko retken askeleet lähenteli puhelimen mukaan 30000 :!: . Kyllä siinä jo jumpatkin kalpenee :P . Kotona piti sitten kuitenkin tehdä vielä yksi drinksu kun oli niin hype päällä. Mutta onneksi siinä sitten järki voitti, kun silmä alkoi luppaamaan lähdin suosiolla nukkumaan. Olinhan ollut jo melkein 24 tuntia hereillä.

Eilen sitten odotusten vastaisesti heräsin kympin pintaan aivan pirteänä ja täysin ilman krapulaa. No, vaikka kulutus lauantaina oli huima (20 annosta, luulen) niin ne tuli juotua noin 18 tunnin sisällä. MInun kokoinen ihminen polttaa todennäköisesti yhden annoksen reilussa tunnissa, joten olinkin aamulla ihan selvä. Siitä huolimatta vietin päivän ihan relaten. Löhöilin terassin sohvalla kirjaa lukien ja otin siinä ruoan jälkeen pikku päikkäritkin. Heräsin siihen kun valtava sadepisara putosi suoraan korvaani. Onneksi ehdin kerätä kaiken omaisuuteni siitä ennen kuin varsinainen sade alkoi.

Viikonloppu ei siis olisi voinut olla parempi. Naurua riitti, mutta keskusteltiin myös vakavista aiheista. Meidän ikää kuvaa hyvin se, että nykyään pitää jo käydä läpi jokaisen vaivat ja se miten elossa olevat vanhemmat voi. Porukka on hyvin erilaista keskenään. Heitä oikeastaan yhdistää vain se, että ovat kaikki minun ystäviä. No joo, 2 on entisiä työkavereita joten sitä kautta tiesivät toisensa mutta vasta näitten minun järkkäämien juttujen kautta ovat oikeasti tutustuneet. Ja heistäkin toinen on 3 lapsen äiti ja todella pitkässä onnellisessa parisuhteessa elävä ja toinen taas ikisinkku. Sitten 2 muuta ovat täysin eri ammattitaustaisia, toinen erittäin taiteellinen ja toinen jo eläkkeellä. Siksi keskustelut ovat erittäin värikkäitä. Kaikkia yhdistää se, että ovat älykkäitä ja huumorintajuisia (eivät muuten olisi ystäviäni :P ). Tilanne komiikka on ihan parasta ja aika rankasti naljailemmekin toisillemme. Mutta myös nauramme esim puolisoiden tai kavereiden kommelluksille, sekä omille. Tässä yksi esimerkki joka ainakin meidät sai ratkeamaan: kaveri lensi miehensä kanssa USA:ssa paikasta toiseen. Lentoemo tuli juomakärryjen kanssa heidän kohdalleen. Miehen piti kysyä, että ovatko juomat ilmaisia (complimentary), mutta meni vähän sanoissaan sekaisin ja kysyi, että ovatko ne pakollisia (compulsory) :lol: . Siinä oli kuulemma lentoemäntä mennyt ihan häpsingilleen ja paniikkiin suorastaan alkaen vakuuttamaan miehelle, että ei ne suinkaan ole pakollsia, mies voi olla juomatta mitään jos näin haluaa :lol: En tiedä mikä lentoyhtiö oli kyseessä, mutta jos oli AA (American Airlines) niin sen voisi varmaan nimetä uudestaan Alcoholic Airlines. No joo, sellaista huumoria meillä. Ei välttämättä naurata näin, mutta siinä hetkessä kyllä upposi meihin täysillä.

Tänään ei sitten aamu valjennut ihan niin kirkkaana. Sekä kuvainnolisesti että ihan oikeasti. Satoi ja heräsin tosi flunssaiseen oloon. Mies on ollut räkä taudissa jo reilun viikon, joten vähän jo osasin odottaakin. Onneksi ei iskenyt 2 päivää sitten! Perjantaina taisi olla kyllä jo oireet olemassa. En kelvannut verenluovutukseen, kun hemoglobiini oli anemian puolella :cry: . Tänään sitten jäin kotitoimistolle ja olen tässä hoidellut vain pari pakollista palaveria. Tämän julmetun pitkän tekstin kirjoittamistakin olen puuhannut koko päivän. Kävi pari "hassua" sattumusta. Olin etä palaverissa ja selitin jotain asiaa sinne linjalle, kun kissa änki tähän työpöydälle. Yhtäkkiä sieltä palaverista tuli kommenttia, että ääneni katosi. Kissa oli onnistunut mykistämään minut :lol: . Toinen ei niin hauska juttu oli se, että pari tuntia myöhemmin kun olin päässyt tässä (pitkäveteisessä) sepustuksessani lähestulkoon loppuun asti samainen katti hyppäsi taas pöydälle ja ennen kuin sain sormeni "talleta" näpykälle onnistui hän poistamaan noin puolet tekstistäni Meinasi lähteä kissa rukkasiksi! :twisted: Nyt taidan painua taas sänkyyn pötköttämään. Toivottavasti tämä tauti talttuu nopeasti, en yhtään nyt jaksaisi mitään kotona makoilua. Justhan sitä vasta alkoi loman jälkeen pääsemään vauhtiin työasioissakin. Pidän peukkuja, että tämä on niitä flunssia jotka äkkiä muuttuu vaan nuhaksi. Miehelläkin meni äkkiä siihen jamaan, että pääsi töihin. Yskii ja räkii vielä, mutta muuten kuulemma ok olo. Eikä kai pitäisi valittaa kun täällä on niin paljon näitä huomattavasti vakavammin sairaita. Ja kuten sanoin onneksi tämä ei iskenyt ennen retkeämme. Sain siis täydellisen viikonlopun, sitä seuratkoon vähemmän täydellinen viikko :wink: .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät