Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja romukasa » 16.2.2019 08:12:32

Ehkä isoin muutos viime aikoina on ollut sen tajuaminen, että alkoholi ei ole sosiaalisuuden ainoa rakentaamja. "Pystyn vain baarissa" on muuttunut muotoon "Minä pystyn".

Viime yö taas nukuttu hyvin. Ja nyt salille sitten. Iltapäivällä näen kaverin baarissa. Siellä kyllä saatan ottaa yhden oluen kun sen tarjonta on muutakin kuin keskikaljaa. Näin talvella tumma imperial porter tai stout on melkein parasta.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 18.2.2019 18:21:32

Pitkästä aikaa liikkuminen on kivaa. Viikkoon tullut 4 kertaa liikuttua kunnolla ja fiilis on hyvä. Mulla on ollut kaikkeen liikuntaan motivaatio tosi kadoksissa viimeiset puoli vuotta. Nyt sitten jostain syystä innostuin. Ehkä siitä, että yksi kerta on samalla myös sosiaalinen... Vielä kun kuntosalilla käynnin saisi sosiaaliseksi...
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 26.2.2019 08:58:24

Viime viikolla meni alkoholia noin 30 annosta. Eli ihan liikaa. Aika paljon vaikuttaa näköjään se, että ei näe ketään missään muualla kuin baarissa tai muuten alkoholin merkeissä. Toisaalta tällä viikolla lapsivapaa ja maanantai oli alkoholiton (toisin kuin sunnuntai kun kersa lähti...). Nyt kun alkoholittomuutta on ollut paljon enemmän kuin pitkään aikaan, huomaa sen vaikutuksen jaksamiseen ja nukkumiseen.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 28.2.2019 08:51:55

Lapsivapaatorstai ja ollaan vasta 8 annoksessa. Sanotaanko näin, että huonomminkin voisi mennä. Nyt on myös tekemiseen odottamisia niin paljon, että "repeämisen" riski vähenee huomattavasti. Tänään lounastapaaminen, huomenna aamupalatapaaminen ja sitä ennen pitäisi ehtiä uimaan. Lauantaina taas pöytäroolipelit ja sitä ennen haluisin salille. Sosiaalisen elämän odotusta siis tässä enemmän, joten riski turhautumiselle vähenee huomattavasti.

Toisaalta myös aikaisin herääminen tarkoittaa myös aikaisin nukahtamista. Joten tuskin sitä esim perjantaina jaksais edes hillua baarissa myöhään, vaikka sinne eksyisi.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 28.2.2019 10:15:20

Mun luetun ymmärtäminen joskus kyllä tökkii niin, että tulee ihan hulluja ajatuksia mieleen. Luin tuon ensimmäisen lauseesi niin, että tänään torstaina olet juonut vasta 8 annosta. Ja kello oli puol ysi kun sen luin. Piti jo tsekata olinko sittenkin eksynyt Constanzan ketjuun :lol: Kunnes sitten tajusin, että varmaan tarkoitit lapsivapaaviikon torstaita :P .
Mua kyllä väsytti tänä aamuna tosi pahasti, selittäköön se hitauteni ymmärtää.

8 annosta tässä kohtaa viikkoa ei varmaan ole ollenkaan paha, jos niitä on aiemmin kulunut selkeästi enemmän. Mutta mietiskelin itsekseni, että miksi menet arkena pubiin ystäviä tapaamaan? Olet sanonut, että se on monesti ainoa keino sosiaaliseen elämään. Mutta tarvitseeko sitä sosiaalista elämää niin kauheasti olla arki-iltoina jos olet työelämässä mukana? Meinaan, että eikö se riitä arkena, että duunin jälkeen hoitaa jotain pakollisia kuntoilukuvioita ja kotitöitä ja sitten painuu nukkumaan. Sitten viikonloppuisin harrastaa sitä sosiaalisuutta jonkun alkottoman tai vähän alkollisen tekemisen parissa, kuten sinulla nuo pelit.
Itse en ainakaan ihan kauheasti joka viikko mitään muuta sosiaalisuutta työn lisäksi edes kaipaa. Okei joo, olen nyt naimisissa. Mutta muistelin tässä sitä aikaa kun asuin yksin ennen miestäni tai puoli vuotta mitä olin yksin ulkomailla. En silloinkaan arkisin oikein työnohella muuta viitsinyt, muuten kuin satunnaisesti.

En tietenkään kehoita sinua erakoitumaan kuten itse helposti teen vaan miettimään että voisiko joskus lapsettomina viikkoina mennä vaan harrastuksen kautta kotiin ja olla siellä ihan itsekseen? Jos sillä tavalla pysyisi alkoholista erossa?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 28.2.2019 14:58:32

Noita harrastuksia ei ole hirveästi. Tai sitten ne on aikalailla yksin olemista, koska niihin viikolla yleensä kuuluvat lähinnä nörtteily, lukeminen, salilla käynti. (Ja salilla pyrin käymään muuten aamulla...)

Sosiaalisuustarve on erilaisilla ihmisillä hyvinkin erilainen. Terapeutti on auttanut ymmärtämään, että en ole introvertti missään tapauksessa. Enneminkin haluan tavata ihmisiä ja jutella mielenkiintoisista aiheista. Mutta en tunne hirveästi muualta kuin baarista, keiden kanssa jutella hyvinkin erilaisista aiheista. Tiistaina baarissa juteltiin leffoista, lastenkirjoista ja Bukowskista. Töissä aiheet ovat harvoin muuta kuin työaiheita.

Ehkä baariin päätyvätkin salaa fiksut ja sosiaaliset ihmiset... ja sitten päätyvät lopulta siihen, että dokaavat itsensä hengiltä.

(Ja siis aiemmin lapsivapaa on ollut sitä, että vain tiistai yleensä jää alkoholitta. Muuten vähintään 3+ annosta per ilta. Tänään on illaksi nörttijuttuja tehtävänä, joten baarin sijaan himaan ja koneen ääreen räpeltämään.)
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 29.4.2019 06:28:22

Eipä ole hetkeen tullut kirjoitettua mitään. Tässä jotain ajatuksia sitten edellisen:

Suurin asia lienee se, että olen työterveydenhoitajan kanssa jutellut tästä alkoholinkulutuksesta. Eli siellä nyt tiedetään, että mennään reippaasti yli kaikkien riskirajojen. Maksa-arvot kuitenkin ovat kunnossa. Muutenkin avauduin kaikenlaisista ongelmista, jonka ansiosta olen saamassa lähetettä ortopedille. Jos vaikka nilkka saataisiin pyöräilykuntoon.

Viimeisen 2kk:n aikana on ollut niin, että jopa 2(!) lapsivapaaviikkoa on ollut niin, että alkoholia ei ole otettu ma-to lainkaan. Se vaikuttaa niin paljon positiivisesti oloon, että pitäisi siitä löytää jonkinlainen motivaatio pitämään ma-to alkoholittomina. Sillä saisi jo määrää laskettua huomattavasti. Yksi tärkeä asia ton alkoholittomuuden saavuttamiseksi on mielekäs tekeminen. Viime viikolla siivosin kirjahyllyt, siivosin muutakin ja kokkasin paljon. Se antoi sisältöä elämiseen ja olemiseen ilman alkoholia.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 29.4.2019 12:26:48

Miuta puhutteli tuo, että sinäkin olet ollut toisaalta-toisaalta tilanteessa. Liikaa kulunut, mutta silti huomaan, että ihan oikeasti jotain muutosta tapahtunut, toisaalta tämänkin käyttö on liikaa omasta mielestä. Ja mitä kaikkea saakaan aikaan. Se on ihan toisenlaista kuin nousuhumalassa raivokkaana siivoaminen (miun mestaruuslaji) ja riehuminen. Kun saa aikaiseksi ihan rauhassakin.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 6.5.2019 09:32:17

Vaikka viime viikkokin oli semionnistuminen, varasin ensi viikon maanantaiksi lääkärin alkoholinkäytöstä. Kyselen vähän Naltreksonista ja voisiko se auttaa vähentämään entisestään. Terapeutin kanssa ollaan saatu kiinni käytön syistä, taustoista, ja miten niitä pääsee eroon. NYt sitten toivoin lääkärin ja lääkkeen auttavan siihen, että voin oikeasti valita, otanko vai enkö. (Ja mitä tarkoittaa semionnistuminen? 3 alkoholitointa päivää lapsivapaaviikoon, joista 1 oli perjantai. Vappu kyllä sotki aika pahasti tota ja ti-ke meni niiden merkeissä.)

Tällä hetkellä eniten turhauttaa se, että tiedän mitä haluan. Mutta en onnistu saavuttamaan sitä, mitä haluan. Aamulla herääminen kunno yöunien jälkeen, ilman viinaillan tuomaa semipahaa oloa - sitä minä kaipaan kaikista eniten. Sitä energisyyttä ja jatkamista, jolloin jaksaa. Läsnäoloa kun viina ei ole sotkemassa päätä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 10.5.2019 13:19:05

Maanantaina lääkäri tän osilta - maksa-arvot ovat normit kun tänään kävin labrassa. Jäin miettiin, että olipa oikeastaan iso kynnys sanoa terveydenhuoltoon, että nyt tarvitaan jotain apua. "En ole niin juoppo" (vielä). Tolla ajatuksella sitä lääkäriä on helppo lykätä loputtomasti. Mutta sitten kun taas istunut baarissa, katsoo mitä minustakin vähitellen tulee, tiedän että asian on muututtava.

On tämän hetkeen eteen myös tehty töitä. Vuoden verran terapiassa käyntiä. Sitten sen myöntäminen terveydenhoitajalle. Vielä viimeinen omin voimin yritys. Ja sitten - onneksi - sain työterveyden chatissa kysyä lääkäriltä, mitä tehdä. Ja hän patisti varaamaan ajan omalta työterveyslääkäriltä. Jokainen ketju on yksi askel siihen, että en pelkää ja häpeä sanoa, että tässä on ongelmia. Ja kävinhän AA:ssakin kerran katsomassa, vaikka en siitä tykännytkään.

Sitten muutenkin nyt on hyvä hetki (tai siis - olisi se hyvä hetki voinut olla jo 6 vuotta sittenkin...) Ei ole mitään sellaista tiedossa, minkä takia sanoa:"Tuon jälkeen." Lykkääminen on aina helppoa kun katsoo seuraavaa tilaisuutta.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.5.2019 15:01:40

Todella hienoa, että haet apua myös lääkäriltä! Hatun nosto siitä. Vaikka jotenkin melkein huvittaa se kuinka me täällä pelätään / hävetään kertoa ammattilaisille, että ongelma on alkoholin kanssa. Ihan niin kuin ne ei olisi kuullut sitä satoja kertoja ennenkin. Ja ihan varmaan he ovat vaan iloisia kun joku lähtee jotain asialle tekemään ennen kuin alkoholi on pilannut oikeasti elämää. Eli rohkeasti sinne vaan. Itse aikanaan sitä Selincro reseptia pummatessa huomasin, että ei se lopulta ollut sen kummempaa kuin jonkin muun lääkkeen spekuloiminen.

Kerrot varmasti sitten täällä kokemuksiasi lekurista ja lääkkeestä, mielenkiinnolla odotan. Siihen asti oikein mukavaa viikonloppua!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 13.5.2019 09:25:53

Lääkärillä käyty, reseptiä en saanut, mutta sain lähetteen päihdepsykiatrian erikoislääkärille. Veriarvoissa ei näy onneksi tämä alkoholin käyttö. Maksa toimii, haima toimii, joten ihan hyvässä vaiheessa haen apua. Lääkäri otti asian tosissaan, ei mitenkään paheksuen, vaan käytiin asiat läpi asiallisesti. Auditointitestissä tuli selväksi, että todennäköisesti mukana on riippuvuus.

Matkalla mietin, miten oma suhtautuminen alkoholiongelmaan on muuttunut viime viikkojen kuluessa. "Käytän paljon alkoholia, mutta mulla ei ole ongelmaa, koska...." on oikeastaan kääntynyt muotoon:"Käytän paljon alkoholia, se on jo jossain määrin ongelma, kohta se on paha ongelma." Työterveyshoitajan kanssa asiasta juttelu sai katsomaan koko alkoholia täysin uudelta kannalta.

Häpeä ja sen purkaminen tämän ympäriltä on yksi tärkeä ja iso osa. "Ei mulla oo ongelmaa, koska..." yrittää pitää egon eheänä. Mutta sitten aloin miettimään, että jatkuva "yritän, mutta en onnistu" ei myöskään pidä egoa kovin eheänä. Ja baarissa juominen on siitä hyvä, että siinä näkee parhaiten minkälainen luultavasti olen 5 vuoden päästä. Sitten pitää vain miettiä, haluaako sitä vai ei. Minä päätin, että en halua.

En halua olla se, joka aamulla ottaa bissen, että selviää töihin. En halua olla se, joka ryntää joka päivä heti töiden jälkeen baariin. En halua olla se, joka myy tavaroitaan, että voi rahoittaa juomistaan. En halua olla se, jolta maksa pamahtaa. En halua olla se, jolla haima on tulehtunut, mutta ei lopeta siitä huolimatta.

Hitto. Minä haluan, että 50 vuotiaana olen vielä terve.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 13.5.2019 11:25:47

Moi Romukasa (mistä muuten oot keksinyt noin hauskan nimimerkin :lol:) hienoa että uskallat puhua ongelmasta ja saat apua. Kirjoittele sitten mitä se päihdepsykologi sanoo. Jos ois apua muillekin. Tuo on hyvä tavoite olla viiskymppisenä kunnossa. Itselläni samoja mietteitä. Nyt kolmikymppisenä voi vielä asialle tehdä jotain. Tarvis vaan niitä yksinkertaisia käytännön vinkkejä miten juoda vähemmän tai olla juomatta.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 13.5.2019 11:34:18

Näin 52 vuotiaana on helppo sanoa, että hieno tavoite olla kunnossa tämän ikäisenä :P . Itse havahduin siihen nähden vähän turhan myöhään. Joskin eipä ollutkaan parikymmentä vuotta sitten vielä varsinaista ongelmaa. Mutta aina mitä aiemmin aloittaa sitä parempi.

Tämä suomenkieli on kyllä hauska :lol:
En halua olla se, joka aamulla ottaa bissen, että selviää töihin.

Juoda alkoholia, että selviää :lol:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 13.5.2019 12:44:19

romukasa kirjoitti:En halua olla se, joka aamulla ottaa bissen, että selviää töihin. En halua olla se, joka ryntää joka päivä heti töiden jälkeen baariin. En halua olla se, joka myy tavaroitaan, että voi rahoittaa juomistaan. En halua olla se, jolta maksa pamahtaa. En halua olla se, jolla haima on tulehtunut, mutta ei lopeta siitä huolimatta.
Hitto. Minä haluan, että 50 vuotiaana olen vielä terve.

Ai hitsi tuo kolahti! olin unohtanut nuo samat pohdinnat! siis mä pelkäsin tosissaan jossain välissä, että kohta aamulla pakko ottaa krapularyyppy! mä olen pärjännyt ilman niitä aamuryyppyjä kyllä, mutta kieli pitkällä oottanut sitä milloin on soveliasta iltapäivällä avata se eka juoma. Jostain syystä se on mulla ollut kello viistoista se sovelias aika.
Ja se kuinka mä pelkäsin niitä isoja verikokeita työterveydessä :shock: enää ei tarvitse pelätä!
ja kyllähän sitä rahaa on palanut noihin juomisiin :oops:

Mitäs mä nyt olen täällä plinkissä roikkunut...jonku vuoden ja senkin tajusin just, että mun saikut on vähentynyt sinä aikana :shock: ei mulla nyt suurempia juttuja ole ollut koskaan eli aika harvoin olen joutunut saikulle vaan minäpä taidankin olla nyt yli viiskymppisenä paremmassa kunnossa kuin ennen viiskymppisyyttä :shock: luonto nyt rapistaa paikkoja ja välillä lonkkia kolottaa yms muuta mukavaa, mutta kuitenkin semmonen yleisvireys on parempi!

Hohhoo olipas tämä hyvä muistutus Romukasalta <3

Onnittelut siitä, että heräsit hyvissä ajoin ajattelemaan asiaa!
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät