Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja romukasa » 27.6.2019 08:00:46

Kuinka avoin olet omasta itsestäsi ja varsinkin alkoholinkäytöstä? Olen miettinyt, että kirjoittaisin novellin koulukiusaamisesta ja sen seurauksista minuun. Mutta en voi kirjoittaa sitä ilman, että kirjoittaisin myös alkoholinkäytön riskirajoille menosta, ja monesta muustakin asiasta, joita en välttämättä halua kertoa. Ne voivat loukata jopa minulle erittäin läheisiä ihmisiä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 27.6.2019 09:09:08

Mä en ole kovinkaan avoin. En alkoholista enkä myös muistakaan kipeistä asioista. Syy on aika selkeä. Mä en vaan jaksa kuulla ihmisten kommentteja asioista. Ei siksi että en jotenkin kestäisi totuutta vaan siksi, että aika usein ne kommentoijat kommentoivat edes tietämättä asioista tarpeeksi ja täysin omasta näkökulmastaan. Jos rumasti sanotaan niin mulla on parempaakin tekemistä kuin kuunnella tyhmien ihmisten ajatuksia minusta ja elämästäni. Toinen syy on se, että en jaksa laittaa murheitani toisten kannettavaksi. Nuorempana puhuinkin tosi avoimesti mutta iän myötä olen oppinut, että kaikkea ei kannata kertoa muuta kuin ehkä erittäin harvalle ja valitulle.

Voitko kirjoittaa anonyymisti?
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 27.6.2019 09:50:50

Minäkään en ole avoin yhtään mistään omista murheistani. Mutta aika reippaasti kommentoin kyllä alkoholin käyttöä(ni) nykyään. Saatan hyvinkin helposti todeta, että nyt on pakko vähentää ennen kuin menee täysin överiksi jne. Mutta tietysti siinäkin on eroa kenen kanssa juttelee. Joskus harmittaa kovasti kun yritän saada keskustelua aikaiseksi sellaisten ihmisten kanssa jotka selvästi itsekin käyttävät yli riskirajojen, mutta eivät edes hypoteettisesti halua pohtia haittoja. Eräälle ystävälle joka valitti jatkuvaa refluksivaivaa kerran totesin, että kannattaisiko hänen kokeilla tupakoinnin lopettamista ja tipatonta niin lähes suuttui ja väitti, että ei niillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Itse tuolla tasolla voin hyvinkin keskustella avoimesti haitoista, mutta en kerro edes parhaille ystävillenikään pahimmista peloistani esim krapuloiden aikana. Juuri kuten Peco, en halua heidän huolestuvan enkä myöskään halua paljastaa totuutta.

Tuli sama mieleen tuosta anonymiteetistä. Monethan julkaisevat tekstejään eri nimellä, etenkin jos ne käsittelevät läheisten asioita. Toki moni myös sitten myöhemmin (kun aika on kypsä?) kertovat itsestään totuuden, mutta ei kai sekään mitenkään pakollista ole. Älä kuitenkaan anna paljastumisen pelon estää sinua kirjoittamasta. Voithan rustata tekstin päättämättä yritätkö edes sitä julkaista. Katsot millainen siitä tulee ja mikä on fiilis asian suhteen sitten kun se on siinä edessä. Päätät sitten kuinka etenet.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 27.6.2019 15:18:23

minä taas koen olevani avoin, mutta on mulla toki asioita joita en halua jakaa kenenkään kanssa enkä myöskään kaipaa sitä.
huomaan, että vaikka oikein yritän pohtia mikä sellainen The Asia olisi jonka asettaisin "puhu niin helpottaa"-lokeroon, en keksi sitä.
toisaalta on tietysti nivaska mokia joista en vaan kehtaa kertoa, mutta koen samalla että niiden mokien sietäminen ei puhumisella parane vaan päinvastoin paisuttaa niitä.
eiköhän kysymys ole häpeästä. sen kanssa uskon meidän kaikkien olevan/olleen tekemisissä. mutta auttaako itse tekemästään häpeällisestä asiasta kertominen juuri itseään? minusta sitä kannattaa ainakin pohtia ennen kuin lähtee avautumisen tielle.
olisihan se hetken helpotus jos saisi vastakaikua tyyliin eihän tuo nyt ole mitään, turhaan pelkäät mokanneesi, mutta silti on riski että unohtuu mielessään vatvomaan mokaansa avautumisesta huolimatta tai, juuri avautumisensa takia.

entä sellainen häpeä kun jokin ulkopuolinen on häväissyt tai nöyryyttänyt sinua. tehnyt tahallaan jotakin sellaista että koet itsesi arvottomaksi. uskoisin, että näistä häpeän tunteista olisikin syytä puhua ettei vain lähtisi sellainen juna liikkeelle että muka oma vika, ja miks oon näin nyhverö tai sitä sun tätä itseään vain lisää mollaavaa, mikä piinaa usein varsinkin nuoria ihmisiä joiden identiteetti ei ole vielä "valmistunut".
koulukiusaaminen edellä mainitusta kuuluu varmasti tähän osastoon.
minäkin kannatan tuota, että kirjoita ihmeessä aiheesta. kirjoittaa voi niin monella päämäärällä. esim kirjoittaako päämääränä julkaiseminen tai pelkästään pöytälaatikkoon ja kuten joku jo mainitsikin sen voi päättää myöhemmin hakeeko tekstilleen kustantajaa.
kerran mainitsit siitä, että koulukiusaaminen saattaa olla pohjana vielä nykyisinkin kokemallesi yksinäisyyden tunteelle.
se on mielenkiintoinen pointti. kun luin tästä olin heti että nyt tajuan edes vähän! ja olisin mieluusti halunnut lukea näkökulmastasi lisääkin.

läheisistä joita ei halua loukata.
kun kirjoitin vielä ihan työkseni, ja erittäin julkisesti siis, varoin kyllä tapaani käsitellä tiettyjä aiheita.
halusin suojella esim äitini tunteita. toisaalta tiesin että kyllä hän osaa rivien välistä lukea omalta puoleltaan aiheuttamistaan kärsimyksistäni.
mutta suoraan en ampunut koskaan; sehän olisi ollutkin pelkkää kostokirjoittamista. jos se olisi ollut motiivini, antaa ikään kuin samalla mitalla takaisin, olisin kyllä todella katkeroitunut ja vihan heikentämä, ja tyhmäkin vielä. sitä en suosittelisi kenellekään. mainitsen tämän, vaikken usko suoraviivaisen koston olevan sinunkaan motiivisi.
mutta silti, kirjoittaminen vaatii sitä rehellisyyttä. teknisesti läheisten koskemattomuuden pito on mahdollista kyllä, mikä taasen EI ole missään tekemisissä rehellisyyden tai epärehellisyyden kanssa.

alkoholin käytöstänikin koen olleeni aina aika avoin. en tosin kerro vaikka vanhalle tädilleni että viina vei vuosikausia, jollekin satunnaiselle naapurille/tuttavalle taas saatan kertoakin jos keskustelu sivuaa muutoinkin aihetta. nou probleema. enkä koskaan ajattele jälkikäteen että voi kauheeta, saiko se minusta nyt aivan holtittoman kuvan tai pilasinko "maineeni".
toki sellainen kohtelu, että minua katsottaisi seuraavalla kerralla vähän nenänvartta pitkin saattaisi satuttaa hetken.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 1.7.2019 07:40:36

Tuska on takana ja tänään se vähän tuskainen päivä tiedossa. 3 päivää marinointia ja nyt sitten palataan taksiin normi rytmiin. Ei toi viinalla läträäminen niin kivaa ole kuin muistin. Joten sitä sitten jatketaan minimilinjalla... Tää päivä menee puolilla valoilla, ensi yönä nukun tosi huonosti, parin päivän päästä alkaa neste poistumaan kehosta... Huomenna jatkuu urheilu ja liikkuminen kunnolla.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 1.7.2019 07:50:03

Toivottavasti et kuitenkaan palannut TAKSIIN tuon marinoinnin jälkeen kuin korkeintaan asiakkaana :lol: .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 2.7.2019 08:22:42

Perhanan typot! Joo. Ei taksi eikä muutakaan autoa. Dösää ei lasketa, mutta siinäkin vain matkustajana. ;)

No niin ja sitten - kuukauden aikana ennen Tuskaa meni n 8 annosta alkoholia. Sinä aikana ehtii havainnoida paljon niistä positiivisista asioista, joita vähentynyt alkoholinkäyttö tuottaa. Ja sitten taas kun rellästää 3 päivää, osaa verrata tilannetta siihen menneeseen kuukauteen.

Eilen vitutti suoraan sanoen se ryyppäämisen jälkeinen väsymys ja saamattomuus. Sitä tuoli myös mieleen, että niille useammalle sadalle €:lle olisi keksinyt parempaakin käyttöä. Toi kannustaa pitäytymään vähemmällä käytöllä jatkossa. Olihan se hauskaakin, mutta sitten noita negatiivisia puolia on myös sen verran paljon.

Tässä vaiheessa myös sisuskalut on ihan perkeleen hellänä... Fillarilla duuniin tullessakin huomasi, että kyllä vielä tänään puuskuttaa jonkin verran. Ja viime yön nukkuminen oli aikalailla perseestä.

No oliko rällästämisestä hyöytä? No totta hitossa myös sitä. Kuten olen todennut aiemminkin, ryyppäämisen ainoa hyvä puoli on sosiaalisuus. Taas liikaa uusia hyviä tyyppejä tavattu...
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 3.7.2019 06:13:06

Naltreksoni - parasta ja pahinta mitä on. Vetää kyllä ajoittain niin kaamean pahoinvoinnin, että olen mieluummin vähentänyt sen käyttöä ja ottanut sitten nollalinjan jos jossain olen. Eilenkin käytiin terassilla, en ollut ottanut naltreksonia, joten otin mieluummin limsan. Kesä on helppo vetää tätä linjaa kun voi ulkoilla. Syksy sitten onkin oma arvoituksensa...

Paras asia lisääntyneessä ulkona liikkumisessa on uni. Viime viikkoina olen mennyt usein nukkumaan viimeistään klo 22. Nyt kun vielä aloin työmatkat pyöräilemään, Nukkumatti on vain varhaistanut visiittejään. Unen laatu on myös parantunut.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 5.7.2019 10:06:07

Hahaa! Töissä on kuntosali käytössä. Joten tästä tulee 4 kertaa per viikko duuniin fillarilla, ja 3 kertaa per viikko salille. Alkoholin jättämisen lisäksi tässä on kuntoremontti menossa. Ja nautin tästä fiiliksestä. Töihin fillarilla menee sama aika kuin menisi julkisilla, joten miksi en mieluummin nauttisi pyörän tuomasta vapaudesta? Kropastakaan ei ole yhtään mutteria pudonnut matkalle. :D

Niin ja mikä fiilis muuten? Parisuhde on parantunut kyllä huomattavasti kun olen enemmän kotona. Ei ole vielä tarvinut miettiä, mitä tehdä illalla. Ihmisiä tullut nähtyä ihan eri tavalla kuin edellisellä kertaa kun olin pitempään alkoholitta. Ja nythän tää ei ole ehdoton "ei", vaan "ehdoton vähemmän" mutta käytännössä pidän tätä "Ei tänäänkään viitsi, tai jos meinaa viitsiä, katotaan tunnin päästä" (jolloin katotaan sitten taas tunnin päästä).
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 6.7.2019 10:09:54

Yksi lapseton duuniviikko ohi tasan yhdellä annoksella alkoholia. Lauantai on ihana päivä kun herää ajoissa, saa pari-kolme tuntia täysin omaa aikaa aamusta, kukaan ei häiritse. Teen usein opiskeluja silloin. Ei ole krapulaa, edellisen illan rällästys ei paina pankkitiliä eikä ajatuksia, eikä muutenkaan oloa.

Yhä se psykiatrin ohje: Älä lopeta, koska silloin keskityt siihen alkoholiin. Järjestä elämä uusiksi, että se jää pois. Lisääntynyt liikunta, lisääntynyt yhteinen naisystävän kanssa, lisääntynyt opiskelu ja muu tekeminen... nyt odotan vain syksyä, että harrastukset alkavat taas kunnolla. Niitäkin ehdottomasti lisää.

Toi liikunnan lisääntyminen on saanut terveen väsymyksen iltoihin. Nukuttaa niin, että kirjaakaan ei jaksa lukea kuin 2 sivua. Yöt myös ovat parantuneet pääosin.

Ja Naltreksonia olen vältellyt. Viimeksi otin viime maanantaina. Miksi otan sitä, jos tiedän että en lähde baariin edes käymään? Eikä muutenkaan tule avattua pulloa, koska Olen Päättänyt, että aamun liikunta on aina tärkeämpi kuin alkoholin tuoma hetken huuma.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 9.7.2019 11:17:46

Tänään on hyvä päivä. Työt sujuvat. Naisystävän kanssa sujuu. Liikunta sujuu. Tervettä lihassärkyä kropassa kaikesta liikkumisesta. Yöt menee hyvin - ainoa hankaluus on kun on valmis sänkyyn jo 20:30. Toisaalta kiva herätä 5:30. Työpaikan salin ansiosta saan 3 kertaa viikossa kuntosalin, ja saan 100km/viikko fillaroinnin rikottua. Lisääntynyt liikunta näkyy hyvinvointina. Alkoholin jättäminen lähes kokonaan näkyy jaksamisena. Aivot toimivat paremmin kuin aikoihin.

Naltreksonia otin viimeksi lauantaina puolikkaan kun kävin katsomassa tutut baarit. Kalja on pahaa sillä puolikkaallakin, eikä siitä tullut huonoa oloa ja kaameita unia. Otan tota vain silloin kun oikeasti edes harkitsen baariin lähtöä. Älä lopeta - paras vinkki jonka olen saanut. Keskitä vain ajatukset muuhun.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 19.7.2019 16:00:15

Mitäs kirjoittaisin tänään?

Viime viikonloppuna tuli otettua jonkin verran alkoholia, mutta se pysy aika hyvin kontrollissa. Viikon kulutus kyllä meni yli sen 14 annoksen, mutta pysyi alle 20 annoksessa. Näin joitain kavereita parin vuoden takaa. Toinen on laittanut elämänsä kondikseen, toinen on täysin deekiksellä ja kamoissa. Ei oikeastaan nappaa koko baarimeno. Metallican keikallakin käytiin. Nollalla mentiin, ja hyvältä tuntui. Jatkossakin taidan keikat vetää näin.

Liikuntaa on tullut harrastettua. Sain maantiefillarin ja nyt aletaan hakeen pyöräilyyn kilometrejä. Jos kroppa kestää, korjaan oman fillarini talven aikana. Painon putoamisesta en tiedä - vatsa on ainakin kutistunut huomattavasti. Vielä pitää jonkin verran saada pois, että se ei ota vastaan kun vetää fillarilla täysillä. Liikunta on parantanut nukkumista huomattavasti. Klo 21 Nukkumatti sanoo:"Hyvä yötä" ja häntä vastaan ei pullikoida.

Ihan älytön nähdä, kuinka rahaa on säätynyt. Seuraavan kuukauden budjetti näyttää superhyvältä. Kun ei dokaa, ei myöskään laita rahaa kaikenlaiseen impulssiostokseen. Vaikka toisaalta kyllä eilen tilasin (selvinpäin) yhden kirjasarjan, jota olen metsästänyt pitempään.

Naltreksonia en ole pahemmin syönyt. En vain tykkää siitä, että aamulla on paha olo. Ihan kuin darrassa, vaikka mitään ei olisi juonut. Yhä on helpompi todeta, että pysyn pois baarista. Ensi viikolla on lääkäri, pitää ottaa maksa-arvot ja katsoa olisiko kolesteroliarvot parantuneet.

Kesä on omalla tavallaan helppoa aikaa olla raittiimpi. Enemmän mua pelottaa syksy ja talvi. Liikunta vähenee kun ei voi olla ulkona, synkkyys saa mielen synkäksi... Tänä vuonna ei ole vielä varaa lähteä syksyllä ulkomaille. Ensi vuonna toivottavasti on - jos saa pidettyä alkoholinkulutuksen matalana.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Urtsi » 20.7.2019 09:26:24

Morjensta Romukasa!

Kuulostaa hyvältä tuo meininkisi, urheilu ja selvinpäin keikalla olo (eihän siellä kännissä tosiaan kannattaisi ollakaan, tarpeeksi flöörissä kun on, on ihan sama, missä "on").

Ehkä tuo urheilu-meininkisi kantaa syksyn ja talvenkin! Talvellakin voi fillaroida!
Itsekin meinaan ostaa pyörän ja alkaa työmatkoja polkea.
Hyvä urheiluhulluus nostaa täälläkin päätään.

Tsemppistä,
t. Urz
Urtsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja romukasa » 20.7.2019 09:52:12

Urtsi kirjoitti:Ehkä tuo urheilu-meininkisi kantaa syksyn ja talvenkin! Talvellakin voi fillaroida!

Joo. Niin voi. Se vaatii vain vähän erilaista asennetta. On mulla tuolla vielä 5 vuoden takaa olevat nastarenkaat. Silloin poljin läpi talven. Talven ongelma on, että ruokaa tarvii ihan helvetisti vetää. Nyt mulla on n 14km työmatka. Silloin oli muutaman kilsan enemmän. Ruokatahti oli: Aamupala kotona, aamupala duunissa, lounas, välipala töissä, toinen välipala monesti n tunti ennen kotiin lähtöä, päivällinen ja iltapala. Pitää vain hankkia vähän uusia vaatteita. Silloin poljin "ikivanhoilla", jotka ovat nyt niin risat, että niitä ei voi enää jalkaan laittaa. Kalsarit vilkkuu persuuksista.

Mutta hyvä Urtsi - hyvään fillariin kannattaa sijoittaa. Ei kannata hankkia niitä 500e pyöriä. Niiden osat ovat usein aika huonot ja runko painaa kuin synti. Ja jos talvella meinaat polkea, napavaihteita ei kannata hankkia. Ne jumittaa kurasta ja pakkasesta ja niitä ei pysty huoltamaan. Jos taas meinaat talven jättää väliin, silloin napavaihteet. Ne kestävät sen aikaa kun kestävät ja sitten pitää hankkia uusi takavanne. Säätö taas on yksi ruuvi ja selkeät ohjeet. (Punainen viiva näiden viivojen väliin kun vaihde on keskellä).
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 22.7.2019 08:59:23

Paino pudonnut melkein 3kg 1,5kk:ssa! Siistiä. Vielä n 7kg pois niin alan olemaan tyytyväinen itseeni. Tämä ja uni ovat varamaan suurimmat terveyshyödyt.

Mutta minne mä kuulun nykyään? Perjantaina ja lauantaina kävin baarissa. Perjantaina join 2 pientä olutta (2 annosta siis) ja lauantaina nautin jopa niinkin hurjan juoman kuin pullon JAFFAA! Ja totesin, että en mä tänne kuulu. Perjantaina oli kyllä tosi kivat jutut kirjallisuudesta, mutta sitten kuitenkin. Mistä löytäisin kiinnostavaa juttuseuraa jatkossa? En tiedä.

Liikunta on aika yksinäistä touhua. Lauantaina vedin 40km fillarilenkin - aivan täydellisenupeanihanaa. Kesti 1,5h, mutta sitten kun mennään sinne 100km lenkkeihin, aikaa menee ihan hemmetisti ja on todella yksinäistä - pyöräillessä en uskalla edes kuunnella musiikkia. Salillakaan liikkuminen ei ole paljoa sen sosiaalisempaa. Siellä sentään voi kuunnella musiikkia tai podcastia.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät