Olet täällä

SW10 tervehtii vahentajia

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: SW10 tervehtii vahentajia

ViestiKirjoittaja SW10 » 11.12.2019 12:45:16

Maanantaina oli firman pikkujoulut. Olimme minulle niin tutussa toimistorakennuksen alakerran ravintolassa iltapaivasta alkaen. Pikkuruokaa ja baari oli auki. Koko tila oli meidan kaytossa. Limsan voimalla jaksoin pari tuntia seurustella, sitten alkoi vasyttamaan ja lahdin kotiin. Olin noin 300 hengesta toinen tai kolmas joka lahti ajoissa. Pari vuotta sitten olisin ollut varmaan pikkutunneille ja aamulla jatkanut, oli tyopaiva tai ei. :o
Taaskaan siis ei tehnyt mieli ja vaikka juttua riitti niin pari kollegaa jo muutaman oluen jalkeen alkoivat jankata samojo juttuja ja siina vaiheessa aloin tehda siirtoa.
Hassua kylla, kotimatkalla ajattelin etta kun noin hyvin meni bileet niin voisin ostaa punaviinipullon ja siirtya sohvalle loppuillaksi. :shock: No, tallain ei onneksi tapahtunut ja ajatus varmaan tuli jostain menneisyydesta.
Lauantaina on sitten harrastuspiirini pikkujoulut. Olen jo exit strategiaa miettinyt. Siis mielellani menen niihin, mutta en todellakaan aio pikkutunneille asti olla. Niinkuin Vilma sanoi etta alkoa vain jos siita saa lisa-arvoa. Eli jos tuntuu etta maistuu niin otan kohtuudella. Talla hetkella on olo, etta ei tule maistumaan, joten limsalinjalla voi menna nekin bileet.
Ensi viikolla on sitten viela kolmet pikkujoulut. Niita sitten mietitaan kun on ajankohtaista. :lol:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 15.12.2019 18:53:46

Eiliset pikkujoulut oli kosteat. Ei overeita mutta liian myohaan valvominen on aiheuttanut taman paivan nuutuneisuuden ja vasymyksen. Aloitimme ystavani kanssa baarissa parilla drinksulla. Sen jlk ravintolaan muiden kanssa. Juttua riitti ja kylla se viinikin maistui. Jalkeenpain kun pohtii niin olisi sita viinittakin voinut olla mutta sen voimalla jaksoi ehka pidempaan kuin ilman. En nyt siita kuitenkaan ruoski itseani. Yksi tuttu juuri kilautti etta kaydaanko paikallisessa ja sanoin ok mennaan tunniksi. Seitsemaksi kotiin, iltauutiset ja nukkumaan :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 16.12.2019 18:12:52

Kylla saa varovaisena olla. Eilen menin kaverin kanssa paikalliseen parille ja seitsemaksi takaisin niinkuin itselleni lupasin, mutta lahikaupan kautta. Nappasin pari pulloa viinia ja ajattelin etta riittaa joulullekin. Sohvajuopotteluksi meni, onneksi vain pari tuntia niin jarki ehti sanomaan etta haloo huomenna tyopaiva. Aamulla oli ankea olo, vaikka toisesta pullosta jai yli puolet. Katsoin jotain todella tylsaa tv ohjelmaa ja janohan siina tuli. Joulukuun saldo on nyt siis 2juomapv. Tarkoitus pitaa viisi tai vahemman ja ehdottomasti tipaton tammikuu. Eilinen harmittaa siina mielessa etta se oli aivan turhaa ja riskina putkijuopottelu (mita tosin en tyoaikana tee). Toista tata kirjottelen, onneksi tanaan ei ollut sen kummempaa kiiretta. Huomenna parempi paiva.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 17.12.2019 13:33:05

Kirjataas taman paivan tunnelmia. Eilen aamulla oli siis vasymysta, mutta tyot hoidin ja innostuinpa jopa viela meneen lenkille - tosin vain puoli tuntia silla ilma oli purevan kylma. Kun tulin takaisin, huomasin etta on hiukan oksettava/kuvottava olo. En sitten syonyt normaalia iltapalaa vaan soin puuroa ja mustikoita (sama mika aamulla) jonka jalkeen menin sankyyn. Herasin puolenyon jlk nipistelyyn vatsassa. Ajattelin etta onko vatsatauti vai onko kahden pv juomisen jalkikaikuja vai kenties molemmat. En siina saanut unta kuin vasta kuudelta ja seitsemalta soi kello. Mikaan asento ei ollut hyva. Vatsa ei ollut varsinaisesti kipea mutta sen oloinen kun jos esim jannittaa kovasti. Aika outoa. Soitin toihin ja sanoin etta tama paiva menee etana kun en voi hyvin. No, asken katsoin jaakaappiin, missa pidan mustikat. Puolet homeessa! Helppoahan tassa olisi laittaa mustikoiden syyksi, mutta kylla la-su viinittelyllakin on varmasti osuutta asiaan.
Viela on hiukan kuvottava olo, mutta olen saanut pakolliset hommat tehtya. Loppupaiva menee lepaillessa ja nyt on hyva syy olla menematta taman iltaisiin pikkujouluihin.
Jos tama johtui viikonlopun viinittelysta niin pistaa kylla miettimaan kannattaako ollenkaan juoda! :shock:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 21.12.2019 23:21:34

Taman vuoden viimeiset pikkujoulut oli torstaina. Kokoonnuimme kotini lahella olevassa uudessa ravintolassa toiden jalkeen. Join illallisen kanssa yhden viinilasillisen ja sitten vesilinjalla. Valitettavasti tuntui silta etta koko tilaisuus oli melko vakinainen ja kukaan ei jaksanut oikein jutella/seurustella. Sain lisaksi tuosta pienesta maarasta alkoholia paansaryn. Kotiin tulin puoliltaoin ja ajattelin etta ensi vuonna jaa nama "bileet" valiin (kyseessa eras harrastustoiminta ja kun olemme omassa jutussa niin homma toimii mutta tallain "siviilissa" ei nayta loytyvan yhteista juttua). Joka tapauksessa pikkujoulukausi ohitse ja meni kuivemmin kuin moneen moneen vuoteen. Kieltamatta olo on aika hyva, mutta tuossa kun tulin ruokaostoksilta niin katsoin jotenkin kaihoten kun pubit ja ravintolat taynna juhlavakea. Mutta kun ei edes tee mieli. Ja kuukausi sitten olin huolissani etta tassa vaiheessa olisi jo putki paalla. :o
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 23.12.2019 20:15:31

Tanaan kavi mielessa ajatus parista pullollisesta punaviinia aatonaaton ratoksi. Mietin siina sitten pros ja cons ja cons voitti. Sinansa viininlipittely ei mitaan lisa-arvoa toisi talle illalle ja huomenna taallapain maailmaa on ihan normaali tyopaiva. Tai melkein normaali, yleensa toimisto suljetaan aikaisemmin jouluaattona. Joulupaivana on siis lounas tuttavapariskunnalla. Ovat kohtuujuojia jos sitakaan. Joskus ja jouluna :lol:
Luulen siis etta joulu menee hyvin pienella maaralla alkoholia. Uudenvuoden olen viimeiset 15v viettanyt selvinpain. Osasyyna on ollut kauheasta jouluputkesta selviaminen lahes joka kerta. En nytkaan aio mitaan juomia ostaa silla haluan herata uuteen vuoteen kirkkain ajatuksin. Joskus olen mennyt uudenvuodenpaivana Manchester in keskustaan heti aamusta. Ihanaa kun kadut tyhjina ja voi jossakin kivassa kahvilassa syoda aamiaisen kun kaupunki vieressa alkaa hereilla. Siina on omanlaisensa rauhallinen tunnelma. :D
Kaikille oikein mukavaa joulua ja jos otatte niin kohtuudella sitten :)
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 25.12.2019 17:38:49

Joulut "juhlittu". Olin tanaan naapureillani joululounaalla. Sinne myos tuli pari yhteista tuttua. Aloitimme kilo 12 ja kotiuduin juuri asken Eli klo 15. Ruoka oli hyvaa ja vesilinjalla olin niinkuin lahes kaikki. Osalla heista tyopv huomenna ja taitaa jollakin olla yovuoro tanaan. Kolme tuntia riitti varsinkin kun naemme toisiamme melko usein. Voitti kylla torstain tylsyyden ja olen mielissani etten edes sita yhta lasia viinia ottanut. Jos olisin ottanut niin olisin takuuvarmasti jatkanut kotisohvalla. Viime jouluna olin samassa paikassa joululounaalla: viinin lipittaminen oli alkanut jo aamulla ja pitkan lounaan jalkeen jatkoin kotisohvalla "nukahtamiseen" saakka. Ja sama kierros tapanina. Siita tuli jostain syysta krapula :shock:
Nyt sitten loppuviikosta tulee kaksi kaveriani etelasta kylaan uuteenvuoteen saakka. Tekevat omia juttujaan pari paivaa ja sitten menemme teatteriin uudenvuodenaattona ennenkuin he lahtevat takaisin kotiin. Uudenvuodenaaton illan vietan perinteisesti kotona ja niinkuin tuossa ed viestissa totesin menen keskustaan aamiaiselle heti uudenvuodenpaivan aamusta. Eka juna lahtee klo 8 aamulla ja kahvilakin on jo Paatetty!
Tanaan loppupaiva meneekin tv ja plinkin parissa. Loysin eilen pari mielenkiintoista (mutta pitkaa) ketjua takavuosilta.
Miten muiden joulunvietto on sujunut? :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 26.12.2019 08:40:05

Kiitos kysymästä: joulusta suoriuduttu. Hyvältä kuulostaa sinun joulun viettosi. Omani on ollut hyvin rauhallinen ja olen ollut kotosalla. Olen lukenut paljon, katsonut pari sarjaa suoratoistopalvelusta, kutonut ja saunonut. Tänään alkaa pakollisten sukulaiskyläilyjen kierros ja sitä en tee ihan riemurinnoin. Yksi syy siihen on, että ensin pitää ajaa 600 km, että pääsee sukuloimaan. Ja mukana on yhtä innokasta matkaseuraa eli omat lapset, joten velvollisuudesta tämä reissu hoidetaan.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 26.12.2019 12:16:02

Onneli47, Sinunkin joulusi kuulostaa rentouttavalta. 600km on tosin pitka matka henkiloautossa, mutta varmasti sen arvoinen.
Nyt tapaninpaivan aamuna on kylla levannyt olo. Vaikken eilen tehnyt mitaan muuta kun soin muiden valmistamia ruokia niin silmat meni vakisin kiinni illan leffaa katsoessa, joten nukahdin tahan sohvalle. Sen verran alitajunta alkoi tehda toita etta unessani join kaksi jouluolutta, jotka maistuivat aivan pahalta. Herasin siihen ja painuin sankyyn, olisikohan kello ollut 2 aamuyolla. Sohvajuopottelussahan olen lahes aina "nukahtanut" sohvalle muka hyvaan asentoon ja pari paivaa sita ja on selka kipeana.
Tanaan painun lenkille illalla. Nyt tulee sen verran vetta etta laiskottelen aamupaivan. Kaupassakaan ei tarvitse kayda kuin vasta la tai su.
Todellakin ollut varsin erilainen joulu - ihan siis positiivisessa mielessa. Juopotellessahan aika menee nopeasti ja luulin aluksi etta eilinen olisi kovinkin pitkaveteinen paiva mutta ei.
Muistelen vielakin v2017 joulutunnelmia. Aatto meni oksennellessa, joulupaiva sangyssa vapisten ja tapanina horjuvana uskalsin menna puistoon kavelemaan, mutta olo oli kamala. Sellaista se oli uudenvuodenaattoon saakka.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 31.12.2019 19:01:06

Joulun jlk kaksi ystavaani tuli kylailemaan muutamaksi paivaksi. Mukavaa oli ja alkoholin kulutus minimissa. Sunnuntaina illallisen kanssa lasi viinia ja jalkiruokadrinkki. Ja siihen se sitten jai.
Vuoden viimeinen paiva on tanaan ja aika suunnitella uutta vuotta- Vilma kyseli uudenvuodenlupauksista. Itse olen itselleni luvannut pitaa kolme tipatonta kuukautta v2020. Tammikuu tietysti ja sitten 2 muuta. Ja nama olisi tarkoitus pitaa ihan ilman mitaan reunaehtoja.
Kaikille hyvaa uutta vuotta! :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 2.1.2020 17:56:37

Lomat ohitse ja takaisin toimistolla. Olo on melko energinen kun joululoma meni hyvin ja erittain vaha-alkoisesti. Varsinkin verrattuna viime vuosiin jolloin just ja just oltiin selvitty useamman paivan ryypiskelysta.
Tammikuu on tavoitteena viettaa tipattomasti. Ei ole mitaan illalliiskutsuja tai bileita etc joten ainoa paikka missa voi juopotella on kotisohva ja se on nyt ei. Toki sosiaalisia rientoja loytyy mutta ne on lahinna kahvitteluja ja joitakin ei-kosteita lounaita.
Niinkuin aina, kun en juo, unta riittaa. Ja unen laatu on hyvaa. Tana aamuna kello soi pitkaan ennenkuin herasin vaikken lomalla mitaan pitkaan nukkunutkaan.
Nyt viela vahan toita ja sitten kotiin. Lyhyt tyoviikko kun vain 2 tyopaivaa. Kylla se siita pitenee :lol:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 2.1.2020 18:59:22

Hauska kuulla, että uusi vuosi on lähtenyt energisesti käyntiin. Energia ja hyvät unet kyllä kannustavat välttämään alkoholia. Hyvä sinä!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 3.1.2020 15:31:13

Taas tuli sikeasti nukuttua. Toissa melko hiljaista viela tama paiva, joten olen ottanut rennosti. Ensi viikolla saa huhkia senkin edesta. Alko kaynyt mielessa silloin talloin mutta ei kuitenkaan niin etta tekisi mieli. Sain eilen haakutsun ensi kesalle tuttavani pojan haihin. Hassua kylla heti tuli ajatus etta pitasko ottaa haiden jlk maanantai ja tiistai lomaa "varmuuden vuoksi". Tallain siis toimin ennen kun oli isoja pippaloita tai haita- kunnon bileet jonka jlk pari pv loiventelua.
Jonkin verran joudun tyostamaan siis ajatusta etta jos on kosteat bileet ja otetaan niin se jaakoon siihen yhteen iltaan. Haat vasta heinakuussa, joten aikaa on.
Olen jo miettinyt paasiaistakin. V2019 paasiaisenahan mulle tuli 4pv putki eli kunnon repsahdus ja krapula oli kova. Onneksi oli lomaa selvita, mutta turhaa ajanhukkaahan se oli. Jotenkin nyt haluan nayttaa itselleni etta pystyn olemaan kuivin suin nuo nelja paivaa. Taytyy vaan keksia tekemista eika jaada talon sisalle. Ehka tipaton huhtikuu auttaa asiaa! :lol:
Nyt on viikonlopuksi tiedossa lenkki kaverin kanssa ja olisi tarkoitus menna myos leffaan sunnuntaina. Lisaksi kamppa pitaa siivota. Taalla on hieno aurinkoinen saa joten odotan lenkkia huomisaamuna. :)
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 4.1.2020 21:39:09

Juuri kun paasin kehumaan kuinka hyvin on nukuttu niin viime yo oli levoton ja taynna painajaisia. En muista milloin olen viimeksi herannyt omaan "huutooni". Luulen etta se oli vaan sellaista ulinaa :o , mutta taisin nahda kunnon painajaisia. Aamulla herasin vasyneena ja pakotin itseni lenkille. Lenkkikaverini perui viime hetkella. A blessing in disguise silla en ollut yhtaan juttutuulella. Alkoa ei ole joka tapauksessa tehnyt mieli. Nyt on ollut vaan aika tylsa iltapaiva ja olen zombiena katsonut televisiota. Kehtaisiko menna jo kahdeksalta nukkumaan...? :shock:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 7.1.2020 09:59:55

Hienoa, että vuosi sinullakin alkanut tipattomasti. Ja siten jatkuu koko tammikuun.

Tuttu tunne tuo, että jo etukäteen miettii miten mikäkin tilanne pitäisi järjestää. Tarkoitan siis hääkutsua minkä sait. Itsekin edelleen syyllistyn siihen, että jos joku ehdottaa jotain tärkeää palaveria maanantaiaamulle niin epäröin, kunnes muistan, että se ei ole enää ongelma (yleensä). Mutta sen verran hyvin tunnen itseni, että ihan täysin en luota vielä itseeni. Esim mietin varaisinko matkan jossa lähtö pari päivää vapun jälkeen ja johon sisältyisi liikuntaa. En ole varma uskallanko. Koska jos vappu menisi yhtään pitkäksi niin sille reissulle lähteminen olisi ihan painajaista, liikuntasuorituksesta en välttämättä selviäisi krapulaisena, tai en ainakaan nauttisi. Nyt joku varmasti ajattelee, että sen kun vaan päätän, että vappu ei mene pitkäksi, tai että olisin jopa vapun juomatta niin olisi helppoa. Mutta mutta.... en olisi täällä Plinkissä jos se noin helppoa olisi. Ja siksi en vielä luota itseeni niin paljon, että tekisin rahaa maksavia suunnitelmia jos on pienikin pelko, että alkoholi ne pilaa.

Me kuitenkin edistytään koko ajan. Ja turha sinun vielä on murehtia kesää. Kuten itse sanot tässä välissä on vielä monta koetin paikkaa ja kun näet miten niistä pääset yli niin tiedät paremmin miten hääasian järjestät. Pääsiäisen 4 päivää juomatta olisi todella hieno suoritus. Täytyy laittaa mietintämyssyyn, jos itsekin ottaisi tuon haasteen vastaan.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät