Olet täällä

Vilmatsonin juttuja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vilmatsonin juttuja

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 23.12.2020 09:36:16

Tulit Vilmasto mieleeni, kun olet monesti niin lämpimästi puhunut joulusta sairaalassa, kuinka sielläkin on oma lämmin ja ehkä vähän harraskin tunnelma jouluyönä. Tänä vuonna rakas vanha tätini viettää joulunsa sairaalassa toipumassa sydänleikkauksesta. Sai joulukinkun sydämeensä (keino läpän sian kudoksesta :lol: ). Hän itse vuosi kymmeniä sairaalassa työskennelleenä tietää kyllä mitä se sairaala elämä jouluna on, joten ei ole ollenkaan huonoilla fiiliksillä. Mutta silti kiva ajatella niitä mielikuvia mitä olet tänne joskus sairaala joulusta maalaillut.
Harmittaa tietysti, että katsomaan häntä en pääse enkä auttamaankaan voi mennä sitten kun kotiutuu, mutta täytyy vaan elää hengessä mukana ja käytellä luuria aktiivisesti. Ihanaa kuitenkin kun vihdoin sai tuon leikkauksen ja olo alkaa koko ajan kohentumaan. Eiköhän ensi keväästä tule hänelle todella valoisa.

Ja sinulle toivotan oikein lämminhenkistä joulua, missä sen ikinä vietätkin. Tuuperrutaan mekin jouluherkuista, ei juomista
Kuva
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 23.12.2020 09:50:07

Alkaa se joulukin olemaan jo aika lähellä :D
Töitä ja öitä on riittänyt vaan nyt jään vapaille! kylläkin töitä tiedossa kuitenkin tälle loppuvuodellekin ihan kiitettävästi. Joulun yöt saan olla vapaalla vaan sitten meneekin välipäivät ja uuden vuoden yöt töissä, muutamista ylimääräsistä vapaista oli pakko luopua. Jospa se työvuorolista ei nyt enää muuttuis.
Sananmukaisesti saa hengittää vapaasti vähän aikaa :lol:
On tämä ollut niin erikoista aikaa keväästä lähtien. Kun se on nyt epänormaalia jos jollakin ei ole maskia kaupassa jne.
Mihinkään et karkuun pääse tältä. Ei huvita edes telkkaria tai radiota avata. Nytkin on helpompi istua hiljaisuudessa ja tuijotella pimeään ulos. Sylvian lyhty keinuu hiljaa tuulessa ikkunan takana. Tarttis varmaan viedä siihenkin kynttilä.
Tänä vuonna en ole haahuillut kaupoissa fiilistelemässä joulua vaan suihkinut määrätietoisesti hyllyltä toiselle. En ole leiponut enkä tehnyt ruokia. Olen ostanut pieniltä yrittäjiltä kaiken ja hankkinut vain semmoista mitä varmasti miehen kanssa syödään. Pieniä ja kalliita herkkuja varattuna, tuhlaan normaalisti matkalippuihin menneet rahat mahan täytteeksi.
Alkossa en ole vielä käynyt ja nyt tässä arvon, että käynkö hakemassa viinipullon vai en. Joulukuuhun on mahtunut kaksi viinikertaa jo. Että vieläkö mahtuu vai ei. En tiedä vastausta vielä.

Mutta sen tiedän , että toivon kaikille oikein rauhallista ja mukavaa joulua sekä edelleen pidetään ne tavoitteet mielissämme <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 23.12.2020 09:56:47

Vilma1966 kirjoitti:Tulit Vilmasto mieleeni, kun olet monesti niin lämpimästi puhunut joulusta sairaalassa, kuinka sielläkin on oma lämmin ja ehkä vähän harraskin tunnelma jouluyönä. Tänä vuonna rakas vanha tätini viettää joulunsa sairaalassa toipumassa sydänleikkauksesta. Sai joulukinkun sydämeensä (keino läpän sian kudoksesta :lol: ). Hän itse vuosi kymmeniä sairaalassa työskennelleenä tietää kyllä mitä se sairaala elämä jouluna on, joten ei ole ollenkaan huonoilla fiiliksillä. Mutta silti kiva ajatella niitä mielikuvia mitä olet tänne joskus sairaala joulusta maalaillut.
Harmittaa tietysti, että katsomaan häntä en pääse enkä auttamaankaan voi mennä sitten kun kotiutuu, mutta täytyy vaan elää hengessä mukana ja käytellä luuria aktiivisesti. Ihanaa kuitenkin kun vihdoin sai tuon leikkauksen ja olo alkaa koko ajan kohentumaan. Eiköhän ensi keväästä tule hänelle todella valoisa.

Ja sinulle toivotan oikein lämminhenkistä joulua, missä sen ikinä vietätkin. Tuuperrutaan mekin jouluherkuista, ei juomista
Kuva

Voi kiitos Vilma! Tunnelmallista joulua toivotan sinullekin <3
Yhtäaikaa kirjoiteltiin :lol: olinkin tulossa seuraavaksi sinun ketjuusi!
Näin on, että sairaalan joulussa on se oma tunnelma ihan sieltä helevetin esikartanosta lähtien. Työ on samaa mitä aina, mutta se tunnelma on omansa. Osastoillakin on vaan se joulufiilis vaikka hoitotoimenpiteet pyörii rutiinina. Siinä on syynsä miksen itke vaikka joudunkin jouluna olemaan välillä töissä.
Olen iloinen kuullessani tätisi leikkauksesta! siis siitä, että apu löytyi jouluna just joulukinkusta :lol: että tätisi toipuu ja elämänlaatu kohenee <3

Ja just näin..syödään itsemme pökerryksiin :lol:
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 31.12.2020 14:55:16

Joulu oli ja meni. Hyvin rauhallisesti ja laiskasti. Alkossa unohdin käydä kauppareissullani, se järkytti kovasti :shock: tunnustan kyllä korjanneeni tilanteen vielä illalla. Oikeasti minua nauratti koko homma. Että ihan sitten unohdin koko viinakaupan vaikka sitä just olin täällä pohtinut mitä teen. Kyllä mä arvoin vielä sitä sitten myöhemminkin, mutta kipasin viinipulloni hakemaan joka sitten tyhjeni joulun aikana.
Se määrä mitä viinaa meni tuntui NORMAALILTA ja siitä sitten lähti uusi ajatusralli, että mitä se NORMAALI alkoholin käyttö edes onkaan. Tai siis mikä on normaali määrä. No mutta en jaksa siitä enempää jaaritella, mutta olen kyllä asiaa miettinyt taas tosi paljon :roll:

Mutta edelleen se mun juustoleikkuri-systeemi tän asian suhteen tomii. Siivu siivulta, tippa tipalta. Helvetin hidasta tämä mun touhu on, mutta turhaan sitä nyt tässä vaiheessa enää katumaan ja suremaan. Kuitenkin useamman vuoden täällä roikkunut asian tiimoilta.
Mutta energiaa riittää nykyisin näihin yövuoroputkiin kun ennen välttelin niitä kun nehän söi aikaa tissuttelulta 8)
Niin tai energiaa..välillä olen kyllä ihan zombie vaan tuskin olen ainoa laatuani.

Ei oikein nyt sana kulje eikä sormet liiku näppäimistöllä.

Tulinkin alunperin toivottamaan kaikille tänne oikein hyvää uutta vuotta ja toivotaan, että se on parempi kuin tämä nykyinen <3
Ja jos sitä tipatonta tammikuuta suunnittelet niin todellakin kannattaa alkaa siihen! siitä voi liukua nätisti lopettamisen puolelle tai vaikka jäädä päälle se "vähemmän-linja". Mutta muistakaa ettei se tipaton tammikuu ole sitten lupa juoda helmikuussa tuplaten.
Niin kuin mulla oli se ketju aikoinaan "että jostain ja joskus se vähentäminen on aloitettava" niin näin se vain on. Jostakin se lähtee liikkeelle kunhan vaan aloitat. Kerran se vain kirpasee 8)
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 6.1.2021 18:15:36

Loppiaisessa ollaan jälleen. Useampi loppiainen mulla onkin täällä jo mennyt. Onneksi olotila ja fiilikset on erilaiset verrattuna siihen kun ekan kerran tänne kirjauduin. Välillä käyn lukemassa alkuaikojen juttujani ja välillä napsin sieltä täältä muistoja esille. Välillä ne puistattaa ja välillä jotkut jutut onneksi naurattaa.

Mun vuodenvaihde ei lähtenyt hyvin käyntiin kun nappasin itselleni jostakin flunssan, luultavasti vain palellutin itseni, mutta eihän se auttanut muuta kuin käydä siinä trendi-testissä itsekin. Vastaus tuli pikana eli ei muuta kuin parantamaan normaalia flunssaa.
Olin siinä tosiaan ajatellut, että pitää alkaa taas huolehtimaan vähän enemmän omasta hyvinvoinnista ja no todellakin meni useampi päivä sitten ihan levätessä. En kyllä ihan semmoista huolehtimista ollut ajatellut :roll: Lähinnä niitä tyypillisiä uuden vuoden aikomuksia, että liikuntaa lisää ja ruokavalion siistimistä. Ja sitten sekin, että ajatus oli karannut sinne viinipullon kanssa hengailuun useamman kerran joulukuusa ja liian löysällä se pullon korkki lähtikin olemaan. Ja joojoo määrät ja kerrat on vähentynyt niin kuitenkin olen tyytymätön itseeni.

Niin että kait mä nyt sitten olen tipattomalla. Minkä aikaa, sitä en osaa sanoa. Vähennän taas eteenpäin tätä hommaa.
Mulla ei oikein ole ajatus kirkas tästä asiasta, mutta kyllä se selkenee.

Tsemppiä jokaiselle tavoitteeseen <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 9.1.2021 19:35:23

Tällä viikolla on ollut olo etten saa jostain ajatuksesta millään kiinni. Tiedättekö fiiliksen kun ajatus seilaa sinne ja tänne, mikään ei ole huonostikaan, mutta joku vaivaa.
Eilen havahduin tosiaan siihen, että me ei olla kovin paljon serkkulaumankaan kanssa tavattu. Saatikka monen muunkaan. No joo siihen on tottunutkin jo. Kun eiköhän tämä maailma normalisoidu joskus. Mutta sitten tuli jännä olo, että haluanko minä edes takaisin kaikkea mitä oli ennen koronaa. Niin kuin tuossa aikasemmin totesin niin tuli olo, että pitäis itsestään huolehtia paremmin. Viime viikkoina taustalla on nostellut päätään vanha paniikkihäiriövaiva. Minä olen tosi hyvä tsemppaan itseni väsyneenä ja paineessa työntekoon. Sitten on helpompi kutsua vaikka talo täyteen vieraita kuin jäädä itsekseen levähtämään, toisaalta kun ne vieraslaumat antaa sitä energiaakin. Paljon olen viime vuosina pysähtynytkin miettimään ja tuijottelemaan puitten latvoja. Mutta nyt tuntuu, että haluan vielä vähän enemmän ettei se oleminen jäisi vain puheeksi. Jotain uutta on tapahtunut mun ajatusmaailmassa. Musta tuntuu, että aika montakin kertaa on ollut tämä sama fiilis, että olen oivaltanut jotain suurta. Vaikka pieniä juttuja ne oikeasti on niin mulle ne vaan jotenkin on niin suuria.
Ja se tietysti, että ennen oli aina helpompaa muutama lasillinen/pullo juoda siihen väsymykseen. Tuota paniikkihäiriötäkin olen nuorempana hoitanut viinalla. No todellakin oikein mahtava lääke siihen :roll:
Että jotakin positiivistakin tässä erikoisessa ajassa on 8)

Tsemppiä viikonloppuun kaikille <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 18.1.2021 17:55:02

Viimeksi muka löysin jotakin positiivista tästä kummallisesta ajanjaksosta :roll: mutta nyt täytyy todeta, että tänään mua ihan vitutti kunnolla tämä koko homma. Joo olen väsynyt yövuoroputkesta jälleen kerran ja en aio kuitenkaan kylpeä punkkumeressä vaikka sekin kävi mielessä. Mua vaan niin otti yhtäkkiä päähän koko fucking korona.
Mä niin haluan matkustaa jonnekin ja istua jossakin ihmistungoksessa ihmettelemässä. Haluan istua ahtaassa lentokoneessa. Haluan olla jossakin ruuhkaisella rautatieasemalla odottelemassa junaa. Mä niin haluan mennä halaamaan mun vanhempia enkä maski naamalla pitää välimatkaa. Mä haluan mun koko serkkulauman tänne räkänokkasine kakaroineen pärskimään (vähän nyt kyllä niitten lapsia liitoittelin..aikusia nekin jo on). Mä niin haluan mennä johonkin kahvilaan välittämättä onko ihmisiä vai ei. Ja ettei tarttis muutenkaan jonkin liikkeen ovelta kääntyä pois kun näyttää olevan muutama ihminen liikaa siellä. En jaksa niitä suojavarusteita töissä enkä jaksa laskea montako kolleegaa siellä kahvihuoneessa istuukaan.

En jaksa eikä jaksa moni muukaan. Mutta jaksettavahan se on. Aikani mökötyspuussa istuin eli oikeasti istuin autossa kaupan parkkipaikalla kun tää kummallinen ahdistus iski kun kaivelin maskia esille, teki mieli se maskipaketti repiä palasiksi. Otti niin päästä etten mennytkään kauppaan vaan menin hakemaan valmista mättöä. No..mies oli vähän ihmeissään kyllä kun en tuonutkaan leipää yms muuta järkevää vaan toin pitsaa ja kebabbia styroksirasioissa :lol: viisaana miehenä oli kyllä ihan hiljaa 8)

No se siitä kohtauksesta jälleen kerran. Helpotti. Nyt jo naurattaa. Jos sitten huomenna paremmalla tuurilla lähtisin sinne ruokaostoksille.

Tsemppiä haasteisiin ja tavoitteisiinne <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 3.2.2021 09:31:46

Helmikuu ja pakkanen paukkuu nurkissa. On ihan kunnon talvi ja se on hienoa se. Ainakin on kaunista ja kunnon vaatetuksella pärjää ulkonakin.

Tammikuun juomiset ei jäänyt nollaan vaan yhteen kertaan. Viime viikon vapailla yhtenä iltana aukasin viinipullon ja siitä pari lasillista ja jokunen siideri vielä kun istuin sohvalla tuijottamassa telkkaria. Nukahdin istualleni väsymyksestä, ei se viinamäärä mua sammuttanut. Seuraava päivä oli väsynyt eli hukkaan menetettyä aikaa, pään hakkaamista seinään.
Eilen tulin kotiin töistä illalla ja joku ihme ajatus punaviinistä/siideristä tms iski portailla mieleen. Ihan säikähdin sitä miten se iski mieleen :shock: tajusin, että tänään on vapaapäivä niin sitähän kerkeäis illalla korkata useammankin. No siinä sitten vähän juttelin itseni kanssa niin enhän minä mitään pulloja avannut ja nukuin sikeästi pitkän yön. Aamulla kun heräsin niin piti ihan kyllä tunnustella oloaan etten vaan ole kuitenkaan juonut illalla. Oli niin paljon unimaailman liikettäkin etten oikein tiennyt mikä maa ja valuutta on kun heräsin.

Sanainen arkku on kyllä välillä niin tyhjä ja sitä se on jotenkin nyt. Ihana kuitenkin olla vapaalla, yksin kotona ja juoda kahvia hiljaisuudessa.

Tsemppiä jokaiselle tavoitteissaan <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 13.3.2021 09:09:34

Löytyihän se tämä omakin ketju tuolta jostain. Edelleen olen päivittäin käynyt täällä lukemassa jos jotain on kirjoitettu, mutta aika hiljaistahan täällä näyttää olevan.
Mutta kirjaanpa muistiin omia fiiliksiä näin maaliskuun puolessavälissä.
Se mun tavoite, että joka vapaalla ei saa juoda on toteutunut. Siitä on tullut tapa ettei otakaan mitään. Ennen oli tapana aina yhdenkin päivän vapailla jotakin alkoholillista lipittää. Siis jos oli aamuvuoro tänään ja huomenna vapaa niin tänä iltana piti jotain sen kunniaksi juoda. Ne työvuorojen edeltävät päiväkin välillä lipsui siihen, että jos nyt yhden ottaisi ja samoin yövuoroja edeltävät illat alkoivat pikku hiljaa luisumaan samaa rataa. En varsinaisesti krapulassa mennyt töihin, mutta huonoilla yöunilla kuitenkin.
Mutta okei tuon edellisen olen jo monta kertaa aikaisemminkin todennut, mutta nyt vasta tajusin, että se on jo tosiaan vakiintunut tapa tuo ettei joka vapaalla juoda. Ne on kuulkaa tärkeitä nämä pienet vivahteet näissä asioissa 8)
Sitten semmonen havainto tässä vähentäjän elämässä, että aikaisemmin jos olen sitä kalenteria tuijottanut niin samoin olen sitä kelloakin tuijottanut. Eli olen asettanut itselleni juomisen aloittamisaikoja. Tänään klo 15 tai 18 voit ekan viinilasillisen ottaa. Sitten kieli vyön alla kytännyt kelloa, että joko nyt?! mutta nykyään siitäkin on tullut tapa, että sitä ekaa lasia venytän tuntitolkulla yli noitten aikojen. Ja usein sitten se ekakin jää ottamatta.
Eli hitaasti se mun vähentäjän juustoleikkuri toimii, mutta toimii kuitenkin.

Sitä minä tuumasin myös, että onneksi en ole pystynyt jäämään etätöihin. En tiedä miten olisin siitä selvinnyt vähentäjänä. Olis varmaan sitten viimein siirtyä lopettajaksi.

Pysykäähän tavoitteisanne <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 13.3.2021 16:46:33

Kiva kun kirjottelet Vilmasto. Hienosti oot edennyt noissa vapaitten juomattomuuksissa. Tunnistan ton lauseen kun sanoit että menee töihin, ei krapulassa mutta huonoilla yöunilla. Ei se oo sen arvosta kyllä. Mieluummin sitä on virkeenä töissä. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 6.5.2021 13:05:10

Tuli fiilis jälleen kaivella oma ketju tuolta jostain. Monta kertaa olen ollut aikeissa kirjoittaa vaan aina se vain jää.

Toukokuussa jo mennään ja kesäkin alkaa olla aika lähellä jo.
Mulla sattu tuossa pieni työtapaturma missä jalka otti osumaa ja jouduin asiakkaaksi omalle työpaikalle. Oli muutenkin vapaat alkamassa ja olin ajatellut viinipullon riipasta kitusiini seuraavana päivänä. No siinä sitten istuin lääkärin kirjotellessa saikkua niin totta kai manasin sitä tapahtunutta ja jollakin tapaa uhmasesti samalla mietin sitä suunnittelemaani viinipulloa etten prkl vieköön muuta suunnitelmaani. Olin niin odottanut niitä vapaita ja olin niin väsynyt vaan kaikesta. No tulin kotiin ja istuin miettimään rauhassa tilannettani. Että siis mitä ihmettä?! joudut saikulle ja olet kipeä sekä väsynyt muutenkin. Niin että milloin se viini on sitä uupumusta helpottanut?! mikä on tärkeämpää se viinipullo vai siitä äksidentistä toipuminen?! Oikeasti siinä tilanteessa tajusin kuinka väsynyt olenkaan ja ihan itkin sitä.
No järki voitti ja viini jäi korkkaamatta. Pari viikkoa siinä sitten meni ja loppusuoralla nousi taas se ajatus siitä viinistä esille. Kun nyt sitä vapaata vielä sattui olemaan niin miksikäs ei?! no mutta taas keskustelin itseni kanssa ja niin vain se parin viikon saikku meni nollalinjalla.
Mulla on aika vähän sairaspoissaoloja niin tämä oli aika uusi tilanne mulle. Musta tuntuu että "ennen vanhaan" olisin surutta tissutellut pitkin poikin noita viikkoja.

Että kyllä minä kuulkaa olen henkistä plinkkikeskustelua harrastanut vaikken olenkaan täällä kirjoitellut :lol:
Mutta niin se vaan on kun tarpeeksi kauan vähentää niin kyllä se kasvattaa sitä sinniä ja pitempää pinnaa.
Mutta toisaalta edelleen tulee näitä vääntöjä kun viinipullo kiiluu silmissä :roll:

Toivon kovasti tsemppiä jokaisen tavoitteisiin <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 7.5.2021 09:06:59

Kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa vaikka tosi ikävää, että satutit itsesi. Toivottavasti ei tullut mitään pidempää haittaa.

Aivan upeasti hanskasti tuon viinihimon. Voi kun minullakin toimisi järki tuollaisessa tilanteessa kuten sinulla. Mutta sitä pitäisi kyllä harjoittaa aktiivisemmin, olen ollut vähän laiska tässä viime aikoina ja päästänyt itseni liian helpolla. Sinulle isot peukut ja pikaista paranemista :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 8.5.2021 08:35:12

Kiva kun kävit kylässä Vilma täällä :D
Se on välillä sen verran vauhdikasta hommaa tämä mun työ, että sitä sattuu kaikenlaista. Tai tarkemmin sanottuna asiakkaat ne vauhdikkaita on ettei hoitajat pysy aina perässä 8) tahtoohan ne kompuroinnit jälkensä jättää, mutta toivotaan kuitenkin ettei niin kävisi.

Oli mullakin aika hyvä olo kun päihitin sen suunnitellun viinipullon! se oli koominen tilanne loppujen lopuksi kun sitä siinä jälkikäteen tuumailin. Lääkäri naputtaa läppäriä ja puhuu särkylääkkeistä ja minä mietin etten prkl vieköön mitään tabuja syö vaan juon viinaa :evil: ja kuitenkin nyökyttelen kuuliaisesti ja samalla suunnittelen etten aloita heti niitä lääkkeitä. Joo jotkut syö särkylääkkeitä ja kippaa päälle alkoholia, mutta minä en.

Että on se hyvä välillä haastaa itseään. Kyllä minäkin välillä päästän itseni todella helpolla viinan suhteen enkä näe tarpeeksi vaivaa.

Tsemppiä tavoitteisiinne <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 10.5.2021 21:20:40

Jotenki tuttua nuo lääkäritilanteet, kun on vaikka joku antibioottikuuri niin sitä on ensin miettinyt että en vielä aloita sitä vaan pitää saada juoda ensin. :lol: Koomisiahan ne on, sitten on muka niin voittajafiilis kun on ollut selvänä lääkekuurin ajan. Mutta näitä perus apteekin käsikauppalääkkeitä on tullut aika surutta vedettyä alkon kans. Vaikka hyvin tiesi että esim.parasetamoli ja alkoholi ei oo hyvä yhistelmä. Nyt oon onneks lopettanut ne touhut ja ibua vaan nassuun jos krapulaa pukkaa, toivottavasti harvemmin nykyään. :roll:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät