Olet täällä

Liemetön lokakuu

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Liemetön lokakuu

ViestiKirjoittaja venkku » 8.10.2019 14:29:02

Ja moi Nortti, kiva kun tulit tänne kans! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Zimbantzee_95 » 8.10.2019 14:33:08

Kiitos venkku! Täällä on niin paljon aktiivisempaa kommentointia kuin Lopettajissa, niin hengaan täälläkin ihan mielelläni.
Tän toisen nimimerkkini turvin voisin olla täällä enemmänkin... :lol:
Zimbantzee_95
Miedosti panostava jäsen

Re: Liemetön lokakuu yksillä - edes vähän laimeampi toisilla

ViestiKirjoittaja Gundula » 8.10.2019 14:39:16

Pitkän viikonlopun kivasta kunnon tyylillä vedetystä muka-hillitystä kännistä kahden nukutun päivän jälkeen selvittyäni tein uudet suunnitelmat ja lupaukset. Uusin on se, että kirjoitan tätä. Muu on tuttua: tavoite on vähentää. Lopettajaksi minusta ei ole. Se on selvää. Kukan ei kuitenkaan kaada vinaa kurkustani alas, ten sen itse. Kiva, että olen selvä nyt.

Viina kuluu kaikkeen, mitä teen. Ihan sama, miksi sitä nimitetään. Mutta voi sitä juoda vähemmän, voisi siitä nauttiakin, jos joisi vähemmän, eikä joisi koko ajan.

Tipattomia aikoja olen pitänyt joskus. Nyt en vain muista, koska sellainen olisi ollut viimeksi.

No, jospa nyt olisi juomatta vaikka tulevaan sunnuntaihin: ei tänään yhtään lenkkisaunabisseä eikä toista tai kolmatta kaljaa iltapalalla, vaikka se on "just tähän hetkeen sopiva muhkea tumma", ei huomenna duuniporukan muka "yksillä käyntiä", ei torstaista ystävän tapaamista kuoharien äärellä "pitkästä aikaa, eiköhän oteta pullo...", ei perjantiseen duunivitutukseen juotua "on muuten niin hyvää" punaviiniä, jonka äärellä "asiat voi hyvää ruokaa nauttien nollata", ei lauantaina valkoviiniä sen "ihanan kuhan kanssa, joka suorastaan huutaa tätä rislingiä" ja "maistuu se hyvältä näinkin", ei pitkin viikkoa puolison kanssa nautittuja yömyssyjä "sitä ihanaa konjakkia, joka..."

Niin että tavataan sunnuntaina, jos en nuku känniäni silloin. Lasken ainakin kuinka paljon meni.
Kaikki mikä ei tapa, vituttaa.
Gundula
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ameeba » 8.10.2019 16:20:26

Täällä vapaapäivä ja viininhimot sen mukana. Päiväisestä himosta pääsin hetkeksi eroon kävelyllä ja syömisellä ja nyt pakkasin vielä laukun ja menen uimaan kun siiderit vaan siintelee mielessä. Jos olisin löytänyt Vilmaston lailla siidereitä kaapista niin olisivat menneet. Onneksi mun kaapeista ei usein juomattomia juomia löydy :D
Ameeba
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 8.10.2019 18:04:28

Taas koneella, ni pystyy kirjottaa vähän pidemmin. Tuo kännykällä kirjoittaminen oli aika vaivalloista päivällä.

Tervetuloa Gundula minun puolestani tänne Plinkkiin!

Itsellä tosiaan, kuten jo sanoin, lokakuun eka päivä meni vähän mönkään kun tuli juotua. Tuolla omassa ketjussani jo päätinkin aikaisemmin, että livun raittiutta kohden nyt sellaisten välitavoitteiden avulla.

Nyt ihan jees fiilis, ei tee mieli juoda. Tänään kävin mielenterveyspalveluiden hoitajalla ja salilla (koulussakin pyörähdin toki pari tuntia).

Oon nyt koittanut pitää nukkumisen ruodussa ja ruokailun tasaisena. Nämä kaksi asiaa ovat mun aseryhmä numero uno viinanhimoa vastaan. Levännyt mieli ja vähän väliä täyttyvä vatsa. Ja vertaistuki tietenkin.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Gundula » 8.10.2019 22:55:17

Kiitos toivotuksista Nortti95. "Ei tee mieli juoda" on lause, jonka haluan minäkin oppia sanomaan hyvillä mielin. Niin että pienin aslelin ja saavutettavin tavoittein. Huomenna aattelin mennä jo ulos ovesta. Jos vaikka kävelylle. Veisi samalla roskat pois, jos joku muu ej ole jo vienyt. Kroppa ei tunnu sietävän oikein mitään rasitusta. Sali kuulostaa mahdottomalta. Tänään sentään sain kotijuttuja vähän tehdyksi. Suunnitelmiakin jopa.

Saikulla olen, palkatta, mutta muutakaan ei ole voinut. Pomo ei puutu, koska olen "hyvä jätkä meidän tiimissä, joka aina hoitaa hommat". Tuttua niin monelle, kai, ja niin pieleen.

Rehelliset kirjoitukset täällä on parasta mitä just nyt tiedän. "Eihän sulla mitään ongelmaa ole" on surkein lause, jonka olen tällä viikolla kuullut.
Kaikki mikä ei tapa, vituttaa.
Gundula
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 9.10.2019 08:29:32

No tännehän olikin lisääntynyt porukka! tervetuloa mukaan! Puhutellaanko Norttia edelleen Nortiksi kun tuo Zimbantzee on aika pitkä kirjotettavaksi :lol: Ja Gundula hauska tutustua!

Rehelliset kirjoitukset täällä on parasta mitä just nyt tiedän. ja se kun tämä paikka on just se, että on pakko olla itselleen rehellinen ja tunnustaa ne tosiasiat. Ja vaikkei kaikesta voikaan puhua täällä niin mulle ainakin tämä on se paikka missä istun miettimään elämääni. Mä kun kirjotan tänne yleensä vain kotikoneella niin kuin nytkin. Aamukahvit samalla ja istun tuijottelemassa välillä ikkunasta ulos.

Nämä kaksi asiaa ovat mun aseryhmä numero uno viinanhimoa vastaan ja tämä, että jokaisen pitää löytää ne omat tukijuttunsa viinaa vastaan. Mulla toimii ennakointi. Kun se mun ongelma on vapailla juominen nii vapaille pitää olla järjestettynä jotain menoja ettei voi viinipulloa avata edellisenä iltana. Mutta nyt kun oon vähennellyt pari vuotta niin sitäkin olen muuttanut pikkuhiljaa, että pitää osata siitä vapaapäivästä nauttia ilman menoja.

"just tähän hetkeen sopiva muhkea tumma", ei huomenna duuniporukan muka "yksillä käyntiä", ei torstaista ystävän tapaamista kuoharien äärellä "pitkästä aikaa, eiköhän oteta pullo...", ei perjantiseen duunivitutukseen juotua "on muuten niin hyvää" punaviiniä, jonka äärellä "asiat voi hyvää ruokaa nauttien nollata", ei lauantaina valkoviiniä sen "ihanan kuhan kanssa, joka suorastaan huutaa tätä rislingiä" ja "maistuu se hyvältä näinkin", ei pitkin viikkoa puolison kanssa nautittuja yömyssyjä "sitä ihanaa konjakkia, joka..." Meinas kahvit purskahtaa näytölle kun räjähdin tän kohdalla :lol: :lol: Mulla oli vuosia tapana vapaana lauantaina klo 15 harrastaa wine-o-clockia kun tein jotain isotöisempää vapaapäivän ruokaa. Se hemmetin punkkulasi kuului siihen hetkeen kun kapustaa heiluttelin keittiössä :lol: tuota varmaan harrastan joskus vielä, mutta osaan mä sen ruuan nykyään tehdä ilman punkkuakin.
Jotkin tilanteet muka vaan vaatii tietyn juoman :roll:

Ei muuta kuin isoja tsemppejä kaikille ja tulkaa tänne narisemaan sitten kun siltä tuntuu <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 9.10.2019 16:39:13

Tulinpa nyt tanne kuittaamaan etta liemettomalla linjalla ollaan menty sitten viime keskiviikon. Toivottavasti en tasta nyt mitenkaan turhaan ylpisty ettei tule mitaan retkahduksia. Toissa on ollut aivan mieleton kiire, joten toiden jalkeen hyva kun on jaksanut illallisen tehda ja sitten hiukan lukemista ennenkuin simahtanut. Onneksi nyt hiukan kiire helpottanut; siksi taalla plinkissa roikun :lol:
Tsemppia muille liemettomalla kaudella oleville! :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 9.10.2019 19:46:19

Ihan samat fiilikset kuin SW10:llä! Mulla tosin se kiire ei ole vielä helpottanut, helpottaa vasta vk 43 jälkeen.
Ollu sellaset kiireet tosiaan nyt, että hyvä kun ehtii kotona hetken istahtaa.

Eilen simahdin ihan totaalisesti ja vieläpä selvinpäin joskus iltakympin jälkeen. Tarkoitus oli lukea vähän kirjaa, mutta paskanmarjat! Alko silmät luppasee niim pali, että pakko oli vetää peitto päälle ja sulkee silmät kokonaan.

Ja juu, kutsukaa vaa Nortiks. Hyvä kuitenkin, että tiedätte toisenkin nimimerkkini, jos täällä joskus kännykällä pyörin.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 10.10.2019 16:42:31

Nortti, sun toisella nimimerkillä ja SW:llä on aika kivat lukemat teidän juomalaskureissa. :lol:

Tänään ei mielitekoja pahemmin, oon pitänyt ajatukset kiireisinä. Siis ei mulla muuten kiirettä oo ollut, mutta mietin kaikenlaista. Lähinnä juomattomuuteen liittyvää. Oon koonnut täältä plinkistä ja jostain muualta netistä paljon lauseita ja semmosia toteamuksia, mitä ihmiset on sanoneet raittiudesta ja alkoholin haitoista ym. Niitä sitten lueskelen motivaatioksi.

Oon jo nyt sekaisin päivissä, huomenna on tosiaan perjantai. Ei jotenkin tunnu es siltä. Mut se on hyvä vaan. Gundula tossa hyvin kiteytti missä kaikissa tilanteissa sitä alkoholia "tarviikaan". Mulla perjantai on ollu aina juomapäivä. Mikähän siinäkin on, magic friday. Ihan kuin muina päivinä ei ois koskaan juonu... :roll: Mulla noihin kaikkiin tilanteisiin kuuluu olut, kun ei muuta alkoholia oikeen tuu juotua. Mutta yhtä huono juoma se on, kuin vaikka konjakki. :mrgreen:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 11.10.2019 07:49:38

Mulla kun nykysessä työssäni ongelmana on ollut se vapailla juonti niin jälleen yks semmonen kompastuskivi selätetty ja yövuoroon meno edessä tänään. Tosiaan kun menin sairaalaan töhin kymmenen vuotta sitten niin ihan siinä alkumetreillä olin lauantaina aamuvuorossa ja olin juonut edellisenä iltana koska PERJANTAI ja voi järkytys sentään kuinka pelkäsin, että joku huomaa asian ja sen jälkeen en ole koskaan ollut krapulassa töissä. Mutta luonnollisesti niitä semmosia monen vapaapäivän jälkeisiä olotiloja kyllä on ollut vaikken edellisenä iltana ole juonutkaan. Jokunen vuosi sitten yövuoroa edeltävänä iltana alkoi se viinipullo narahteleen auki ja se kostautui sitten väsymyksenä siellä yövuorossa. Mutta senkin nyt onnekseni olen saanut kitkettyä pois.
Mä tosiaan mietin tätä 17-vuotiaana aloittamaani juomistani. Monenlaista siihen on sattunut välille vaikkei nyt mitään dramaattisempaa. Ei ole mennyt työt eikä ihmisssuhteet jne. Mutta kyllä siihen 30-40-ikävuosien välille on sitä viinaa mahtunut kuvioihin mukaan. Sitten uuden työn kautta se on vähentynyt paljonkin vaikka edelleen se vahvasti on värittänyt vapaa-aikaa. Koko ajan onneksi vähenemään päin!
Jostain syystä mun piti nyt pitemmältä ajalta tätä asiaa pyöritellä mielessäni :roll:

No mutta siis on PERJANTAI ja jos ne nyt liemettömiä lokakuisia meinaa janottaa niin ostakaa sitä holitonta ja buukatkaa viikonlopulle mielusia tekemisiä! ja jos sinne baariin haluaa mennä niin sielläkin voi juoda muuta kuin viinaa!! nyt en jaksa toivotella herttasia tsemppiä tavoitteisiinne <3 vaan nyt pysytte tavoitteissanne!! tähän sitten joku semmonen justiinan kuva joka puhisee kaulimen kanssa :lol:
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 13.10.2019 08:58:53

Sunnuntaita jokaiselle ja mitenkäs täällä liemettömillä on viikonloppu sujunut?

Mulla on ollut myös tapana yövuoron jälkeisenä päivänä väsyneenä muka ansaitusti jotakin alkoholia lipitellä sohvalla. Siitä tavasta olen tässä parin vuoden aikana myös opetellut pois, aina nyt en ole siinä onnistunut ja se muutamakin lasillinen nakkaa nukkumiset ihan sekaisin. Eilen onnistuin ja nukuinkin yöllä sitten yli yhdeksän tunnin unet. Kyllä se viinilasillinen kävi mielessä, mutta ei kovinkaan vahvasti.
Tein ruokaa, saunoin ja istuin sohvalla katsomassa telkkaria. Ihan ihanan normaali lauantai ilta ja tänään aamulla tavallinen olotila.
Olen tyytyväinen :)
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 13.10.2019 09:48:05

Huomenta Vilmasto ja muut! On se vaan kiva herätä ilman krapulaa näin sunnuntai aamuna. :) Mäkin nukuin pitkään ja nyt lipitän aamukahvia. Hyvin meni selvänä viikonloppu. Perjantaina oli iltavuoro joten ei tarvinnu hirveesti kamppailla itteni kans ja jotenkin tää kun on päättänyt olla juomatta, niin se onnistuu kun ei tarvi miettiä muuta kuin että pitää päätöksestä kiinni. Ihmeen helppoa mukamas nyt. En itekkään tiiä mistä aina välillä kaivan tätä motivaatiota. Tää ketju varmasti auttaa tosi paljon, koska jos tätä ei ois niin ehkä raapustaisin tonne omaan päiväkirjaani nyt jotain krapulaoloja. :?: Kiitos siis tästä ketjusta! Ja hyvä me, tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 13.10.2019 10:34:06

hyvä te! :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 14.10.2019 21:47:47

Hyvä me! :)

Mullakin mennyt aika hyvin tämä tipaton. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta...
Sunnuntaina teki vähän tiukkaa, mutta siitäkin selvittiin syömisellä ja karkin mässytyksellä.
Olin ajanut noin 400 km lähes syömättä. Ajon jälkeen jouduin ajamaan suoraa tehtäviä tekemään koululle.
Kävi kyllä aika lähellä, että olisin juonut siihen vitutukseen.

Juu. Tuntuu, että tää on vähän liiankin helppoa, toisinaan ajatuksiin tulee vielä niitä pohdintoja juomisen hallitsemisesta. Tuntuu, etten jonain hetkenä haluaisi kuitenkaan menettää sitä "iltojen ystävää", vaikka haluankin sairauteni pois :?

Tähänkin löytyi yhdestä alkoholismista kertovasta kirjasta hyvä neuvo: Muista Edellinen Ryyppäyksesi.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät