Olet täällä

Kokeillaan nyt sitten

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kokeillaan nyt sitten

ViestiKirjoittaja Postgre » 17.10.2019 23:32:39

Uusi käyttäjä esittäytyy, terve vaan kaikille! Olen lueskellut sivustoa enemmän tai vähemmän säännöllisesti jo pitkään, mutta nyt päätin liittyä jäseneksi ja perustaa oman ketjun. Päätarkoitus lienee seurata omaa käyttäytymistäni hieman päiväkirjamaisesti, mutta samalla osallistua mielenkiintoisiin keskusteluihin itsekin. Ja sitäkin tavoittelen, että kun kirjoitan ajatuksiani ylös, saatan ymmärtää jotain itsestäni aiempaa paremmin.

Olen nelikymppinen mies ihan arvostetulla alalla (tekniikka), ja minulla on sekä kulttuuriin että urheiluun liittyviä harrastuksia. Haaveilen löytäväni mukavan ja sen verran nuoremman naisen, että uuden perheen perustaminen voisi vielä tulla kysymykseen. Vanha perheeni on hajonnut, mutta yhteydenpito toimii hyvin ja lapset ovat minulla joka toinen viikko ja olemme hyvissä väleissä.

Oluesta olen pitänyt nuoresta asti, ja jossakin vaiheessa sitä on taatusti mennyt ihan liikaakin. Tuosta vaiheesta jäi päälle jonkinlainen säännöllisyys, eli suositeltavien raja-arvojen ylitys niin päivä- kuin viikkotasollakin säännöllisesti. Olutta vahvempiin juomiin olen koskenut vain harvoin, mutta riittävän monta olutta samana iltana aiheuttaa mukavan olotilan ilman niitä vahvempiakin juomia. Toisaalta minulle on aina ollut helppo pitää taukoja tai ottaa kerralla vain se tuoppi-pari. Oluen nauttiminen onkin keskittynyt enemmän kotioloissa harrastetuksi tavaksi, tai näin olen ainakin ajatellut.

Nyt viime aikoina olen pohdiskellut sitä, ettei jokailtainen juopottelu yksin kotona ole minusta enää kauhean mukavaa. Rahaakin siihen menee, ennemmin tekisin nyt vaikka ulkomaanmatkoja kun siihen vihdoinkin on mahdollisuus. Niinpä olen päättänyt olla melkolailla nollalinjalla aluksi loppuvuoden, ja sitten tammikuun jopa täysin tipattomana. Sen jälkeen arvioin tilanteen uudestaan.

"Melkolailla" tarkoittaa minulle sitä, että jos olutta alkaa tehdä mieli, niin saatan ostaa kotiin ykkösolutta, en siis laske sitä alkoholiksi. Tai jos käyn vaikka laivaristeilyllä, konsertissa tai vastaavassa itselleni harvinaisemmassa tilanteessa, "dieettini" voi olla tauolla sen päivän ajan. Ja uutena vuotena aion ostaa pullon kuohuviiniä. Mutta muina päivinä pysyttäydyn siis vedessä tai korkeintaan tuossa ykkösoluessa. Täysin alkoholitonkin olut olisi OK, jos vain löytyisi sopiva, vahvahko maku (en ole Suomesta vielä löytänyt).

Olen huomannut, että tietynlaiset "överit" ovat ennenkin auttaneet minua saamaan aikaiseksi muutoksia, joihin oma rohkeus (tai sanotaanko suoraan: aloitekyky) ei ehkä muuten olisi riittänyt. Tämän projektin aloitin tekemällä muutaman päivän reissun ulkomaille ja vetämällä ihan tahallani kunnon pöhnän päälle koko ajaksi (jota jatkui vielä vähän matkan jälkeenkin niiden juomien osalta, mitä sieltä nyt sai tuliaisina tuoda). "Kaikki rahat" menivät, mutta tavoitekin täyttyi, eikä vahvempaa olutta ole juurikaan tehnyt edes mieli sen jälkeen. Tai ainakin aiempaan verrattuna mielihalut ovat olleet huomattavan vähäiset.

"Vähäalkoholisen ruokavalioni" aloitin Aleksis Kiven päivänä. Nyt viimeisen viikon aikana olen ostanut neljänä päivänä (torstaina, lauantaina, sunnuntaina ja taas torstaina) ykkösolutta noin 1,5-2,0 litraa kerrallaan. Jonain päivänä olen juonut ne kaikki kutakuinkin peräjälkeen ja toisina pitänyt välillä pidempiäkin taukoja. Päähän tuo ei nouse vaan toteuttaa vain sitä käytökseni rituaalimaisuutta. Tänään päiväunilta herätessäni minulla oli sellainen olo, että hetken haaveilin taas hakevani laatikon A-olutta kaupasta ja saunovani oikein kunnolla. Mutta mielihalu poistui ykkösen avulla, tosin en sitten saunonutkaan. Mikähän siinä on, että olut maistuu juuri saunoessa niin hyvältä?

Tämän reilun viikon tarkastelujakson jälkeen olen havainnut itsessäni seuraavia asioita: Olen nukkunut enemmän, jopa liikaakin. Uni on tullut ihan vääriin aikoihin, mutta onneksi tällä viikolla minun ei ole tarvinnut käydä töissä eikä tämä asia ole siis haitannut. Olen ollut energinen ja pääsääntöisesti hyvällä tuulella koko ajan. Edelleen koen olevani saamaton aloittamaan mitään tärkeää, kuten pyykinpesu, mutta se lienee ennemmin luonnekysymys kuin seurausta mistään muusta. Olen kuitenkin saanut hoidettua muutaman roikkuvan homman ja katsonut vähemmän elokuvia. Se jäi vielä sanomatta, että ennenkin olen huomannut haluavani oluen usein sellaisessa vaiheessa päivää, että jos otankin päiväunet, tuo mielihalu katoaa. Se sitten vaan vaikuttaa yöuniin, ikävä kyllä.

Siinä "lyhyesti" kuvailtuna alkutilanteeni. Katsellaan, kuinka äijän käy!
Katse eteenpäin!
Postgre
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Kokeillaan nyt sitten

ViestiKirjoittaja juhanikari » 18.10.2019 01:34:22

Tervetuloa joukkoon!

Kirjoitit aika monipuolisesti ja sulla hyvät tavoitteet. Itsekin aloitin juuri sattuneesta syystä kahden kuukauden tipattoman. Ehtii sitten joulun pyhinä ja uutena vuotena kevyesti maistelemaan. Ja sitten koittaakin jo sinunkin mainitsemasi tipaton tammikuu! Minä olen myös käyttönyt välillä tuota ykkösolutta. Ei muuta kuin paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 18.10.2019 09:14:27

Moi ja tervetuloa! :) Hyvin oot analysoinut tilanteesi. Tuo ykkösolut vaikuttaa kans hyvältä vaihtoehdolta, itekkin sitä miettinyt mutta en oo vielä päässyt käytännössä kokeilemaan. Alkoholitonta oon joskus kauan sitten kokeillut. Mutta jos maistuu niin mikäs siinä, aina parempi mitä vähemmän prosentteja. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 19.10.2019 07:38:15

Tervehdys Postgre ja tervetuloa porukkaan mukaan :D
Tämä jos mikä on paikka siihen omien ajatusten tutkimiseen! ja se kun kirjoittaa päiväkirjamaisesti niin on helppo käydä välillä katsomassa, että minkälaisia mietteitä sitä vaikka vuosi sitten oli. Itse olen ison hyödyn täältä saanut ja mikä parasta niin on löytynyt hyviä tyyppejä mukaan elämään.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Postgre » 21.10.2019 06:13:15

Kiitos kaikille toivottelijoille toivotuksista! :-)

Viikonloppu on takana, ja se meni vauhdikkaasti urheilun ja remonttihommien merkeissä. En tiedä, mikä opittu tapa (tai jopa ehdollistuminen) siinä on kyseessä, että varsinkin remontin tekeminen ilman olutta tuntui aluksi oudolta. Mutta kun päivät venyivät aika pitkiksi, ja yöt jäivät hieman liian lyhyiksi, niin yhtenäkään aamuna ei harmittanut että näin oli... Merkintöjä päiväkirjaani: perjantaina nautiskelin sixpackin Olvin ykkösolutta noin kolmen tunnin kuluessa, ja sitten otin pitkät torkut. Illemmalla mieleni teki Vichyä, sitä kultakorkkista "aitoa" tuotetta, mutta siinä kävi huonosti. Olin kaupan pihalla minuuttia vaille sulkemisaikaa mutta kauppa olikin jo pimeänä. Säästin siis noin 2,50e rahaa.

Sellaisen muutoksen olen vielä huomannut itsestäni, että näin "tipattomalla" - vai pitäisikö sanoa "liemettömällä" - ruoka on maistunut ihan eri tavalla kuin ennen. Koska en halua rajoittaa määriä sen osalta, pitänee seurata jatkossa sen laatua vähän aiempaa tarkemmin. On hieman eri asia syödä vaikkapa munakasta kuin lettuja... Enkä ajatellut nyt opetella sokeriakaan syömään kauheasti aiempaa enemmän. Muutaman salmiakin liikaa söin viikonloppuna kahvin kanssa. Tätä en ota tavaksi, siihen koukuttuu liian helposti jopa yhden mukillisen aikana...

Mitä tulee vähäalkoholisten oluiden makuihin, niin niissä tuntuu olevan suurta eroa. Ykkösoluesta omaksi suosikikseni on noussut Olvi, ja täysin alkoholittomista Baltica 0. Jälkimmäistä ei taida saada Suomesta. Onneksi viisumini on vielä voimassa, koska tähän astisen kokemukseni perusteella tuo on ainoa alkoholiton olut, joka maistuu oluelle. Lähden tällä viikolla hakemaan sitä Viipurista.
Katse eteenpäin!
Postgre
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 21.10.2019 18:36:36

Hei Postgre ja tervetuloa!
Touhuaminen ilman viiniä tai olutta ON omituista aluksi!
Niin moneen asiaan minulla liittyi viini. Se oli ujuttautunut noihin arkisiin askareisiin ja elämä ilman sitä viiniä tuntui aluksi aika hankalalle. Mutta onhan se vaan totta, että ne askareet sujuu näppärämmin, kun on nukkunut hyvin ja ei oo henkistä tai fyysistä krapulaa. Ja tuokin on totta, että helposti tulee tilalle joku toinen ”pahe”. Ruoka ja herkut... mutta mieluummin niitä kuin liikaa alkoa.

Tsemppiä sulle ja hienosti selätit juomahimosi!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kirsikka K » 28.11.2019 15:15:16

Hei Postgre !

Olen lapsilähtöisessä päihdekuntoutuksessa työntekijänä ja tämän viikon päivystelen täällä Me vähentäjissä vanhemmuusasioissa. Kiitos tarinastasi. Tässä minun ajatuksiani mitä hyvät kirjoituksesi nostivat.

Kuulostaa, että olet lähtenyt etenemään hyvillä askelilla kohti raittiimpaa arkea. Hienolta kuulostavat myös tavoitteesi ja kerrot niistä hyvin ja monisyisesti. Kerrot myös käytännön keinoista kuinka etenet kohti tavoitetta. Minua jäi vielä tietenkin kiinnostamaan lapsiasiat.. Niitä et ole paljoakaan avannut, ehkä tarkoituksellakin. Olisin kuitenkin vielä kiinnostunut kuulemaan niistä enemmän, jos haluat kertoa. Miten juominen on vaikuttanut isyyteesi? Onko se vaikuttanut? Jos tuohon ei ole oikein vastausta, niin miten olet vähentämisen huomannut vaikuttaneen isyyteesi ja vanhemmuuteesi?

Kerroit myös, että toiveissa olisi vielä tavata kumppani, jonka kanssa perustaa perhettä. On todella arvokasta, että tämänkin kannalta olet lähtenyt muuttamaan alkoholin käyttöäsi. Voisitko tästäkin haaveesta saada lisää motivaatiota vähentämiselle? Lapsille tasainen arki ja läsnä oleva isä on parasta mitä voit heille tarjota!
Kirsikka K
Lapsilähtöinen päihdetyö

Paluu Me Vähentäjät