Olet täällä

Uskaltaisinko joukkoon mukaan?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Uskaltaisinko joukkoon mukaan?

ViestiKirjoittaja MandariiniBanaani » 22.10.2019 19:40:56

Hei,

olen MandariiniBanaani ja nyt mun on kirjoitettava tänne. Olen sitä miettinyt jo melkein parin viikon ajan, mutta en ole uskaltanut, koska....koska....niin, en tiedä. Ehkä koen olevani aivan liian juoppo tähän seuraan, tai ehkä tarvitsen jotain järeämpää apua jne. Mutta jostainhan on aloitettava.

Juon aivan liian paljon ja päivittäin, en edes uskalla kertoa miten paljon. Olen juonut viimeiset noin 20 vuotta liikaa, ja nyt alan olla äärirajoilla niin jaksamisen kuin terveydenkin kanssa. Terveys on se mikä tällä hetkellä huolettaa eniten, sillä koen fyysisiä oireita päivittäin. Kädet tärisevät, tuntuu että jalat eivät kanna, selvin päin on vaikea olla muiden seurassa, ihmeellisiä paniikkikohtauksen kaltaisia oireita tulee jne. Voin aamuisin huonosti, vaikka olisinkin illalla juonut oman mittapuuni mukaan maltillisesti (liikaa siis jokatapauksessa) ja alan jännittää edessä olevaa työpäivää. Kun työpäivästä olen selvinnyt, on ekana ajatuksena mielessä "missä baarissa käyn tänään palkitsemassa itseni, tai jäiköhän kotiin yhtään olutta?" Oikeastaan lasken tunteja siihen, että työpäivä päättyy ja pääsen oluelle.

Minulla siis on työ. Kyllä, mutta miten pitkään? Jos en saa itseäni kuriin, niin on vain ajan kysymys milloin töissä havaitaan tilanteeni ja näytetään ovea. Ja se olisi niin taloudellisesti kuin henkisestikin katastrofi.

Mies minulta lähti kävelemään vuosi sitten, ei enää jaksanut katsella touhuani. Ymmärrän häntä hyvin, enhän meinaa itsekään jaksaa itseäni. Mutta kuten itsekkäälle juopolle sopii: hei nythän mä asun yksin, kukaan ei nalkuta mun juomisesta, joten avaanpa seuraavankin oluen....

Olen kovasti miettinyt myös sitä, että en yksinkertaisesti "uskalla" lopettaa juomista, ainakaan äkkiseltään. Tällä juomishistorialla pelkään ihan tosissani saavani jonkun delirium-kohtauksen, jos nyt lopetan kuin seinään. Mutta kun ei se vähentäminenkään onnistu...Seuraavaksi eniten pelkään mahdollista raitistumista ja sen vaikutusta ajatuksiini - mistä minä tiedän millainen ihminen olisin raittiina, tuntisinko sitä ihmistä edes? Ja mitä tekisin sillä ajalla, joka vapautuisi baarissa istumisen sijaan?

Tuo baarissa istuminen ei toisaalta edes ole se pahin ongelma, sillä enimmäkseen juon kotona. Töiden jälkeen pari käsien tärinää rauhoittavaa olutta kapakassa, ja sitten säntillisesti kotiin. Tietenkin kaljakaupan kautta....

Tässä ekat ajatukset. Kirjoittelen taas lisää, mutta just nyt on lopetettava. Nimittäin tämänkin kirjoittaminen otti jo koville.

Hyvää illanjatkoa kaikille!
MandariiniBanaani
Miedosti panostava jäsen

Re: Uskaltaisinko joukkoon mukaan?

ViestiKirjoittaja juhanikari » 22.10.2019 20:29:37

Hei,

Kyllä mielestäni tilanteesi kuulostaa siltä että nyt sun pitäisi saada ensimmäiseksi juomisesi poikki ja sen jälkeen miettiä jotain tekemistä tilalle ja mahdollista kohtuukäyttöä.

Jos et halua mennä työterveyshuoltoon asian kanssa niin mene terkkariin tai yksityiselle. Ei se nyt mahdottomia maksa.

Kerro tilanteesi ja pyydä ottamaan maksakokeet. Voit yrittää pyytää myös jotain rauhoittavaa ja unilääkettä tämän oman katkon ajaksi. Jos siltä tuntuu niin voithan pyytää myös Antabusta alkubreikin ajaksi. Yksi vaihtoehto on tietysti hakeutua varsinaiselle katkolle. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 22.10.2019 20:56:59

Tervetuloa joukkoon MandariiniBanaani!

Juhanilta sait hyvät neuvot. Itse en osaa muuta sanoa kuin että vähentämiselle on varmasti tarvetta ja tsemppiä sinulle siihen!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 22.10.2019 21:33:53

Hei Mandariinibanaani ja tervetuloa!

Hienoa kun uskalsit kirjoittaa! Et ole ainoa, joka havahtuu siihen, että juominen on lähtenyt käsistä! Tärkeää on nyt tarttua asiaan ja tehdä muutoksia. Kiteytit tekstissäsi monta asiaa omasta alkoholikulutuksestasi ja luulen, että sisimmässäsi tiedät mitä sinun pitäisi tehdä. Ja tänne kirjoittaminen on jo yksi askel kohti muutosta. Keho ei kestä loputtomiin ja riippuvaisuus syvenee.

Asiasta on tosi vaikeaa puhua, mutta kun pelkonsa ja häpeänsä ”unohtaa” ja menee läökärille, voi jopa kokea helpotusta. Jos pelkäät fyysisiä ja henkisiä oireita, niihin on varmasti keinot.

Sinun kannattaa ”avautua ajattelemaan” mitä sulle tapahtuu, jos juot samaan malliin. Minulla aukeni silmät kun ihan tosissani pohdin tuota. Monia vuosia haaveilin toisenlaisesta elämästä ilman häpeää ja alkoholin tuomaa ahdistusta ja huonoa omaatuntoa. Lykkäsin kuitenkin asian syvällistä ajattelua. En mittauttanut maksa-arvojani tai huolehtinut itsestäni.

Kirjoittele tänne fiiliksiä ja tuntemuksiasi. Minulla se avasi monia lukkoja ja aloin hahmottaa tilannettani paremmin. Samalla voit aloittaa tutkimusmatkan siihen ihmiseen, joka olet kun et juo niin paljon. Onhan se pelottavaa ja sitä miettii pystyykö siihen edes, mutta se on mahdollista. Ei aina niin helppoa, mutta tavoittelemisen arvoista se on! Siitä kaikki tällä palstallakin ovat varmasti samaa mieltä.

Paljon voimia sulle ja uskaltaudu hakemaan apua!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 24.10.2019 09:47:43

Moi ja tervetuloa! Voisitko aloittaa vaikka siitä, ettet juo joka päivä? Tai vähennä määriä, vaikka se baari pois. Voit yllättyä miten helppoa on pärjätä vähemmälläkin. Terveys on kyllä todella hyvä motivaattori, varmasti meillä kaikilla. Ja et ole liian juoppo meidän seuraan, kaikilla täällä on ongelmia alkoholin kanssa enempi ja vähempi. Kirjoittele lisää, tsemppiä. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät