Olet täällä

Hukun vaikka uin

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Hukun vaikka uin

ViestiKirjoittaja vilmasto » 27.10.2019 13:05:13

Hello emiru ja tervetuloa porukkaan ja saman tien onnittelut eilisestä voitetutusta taistelusta!

Uusille on jotenkin helpompi jutella, koska itsekin on melko uusi ja vähän kirjoittanut. Jotenkin tuntuu, että niiden kanssa juttelu, jotka täällä ovat olleet pitkään, on vaikeaa, sillä he ovat jo kuulleet kaiken ja jutelleet kaikesta. Sitä pelkää, että itse sitten jankuttaa niitä samoja vanhoja fraaseja. Vaikka tuskin he niin ajattelevat, varmaan pääni sisällä koko juttu. Joka tapauksessa, löysin viestistäsi niin paljon samaa, kuin itsekin koen ja haluan vaihtaa ajatuksia enemmän.
Mun pitää heti ekaksi kaivella Tragic idolin kirjoitus tuolta 8) Voi kuule kyllä me jokainen ollaan ihan varmasti jankutettu samoja vanhoja juttuja ja minäkin vaan täällä jankutan edelleen vaikka on ne muuttuneetkin vuosien saatossa. Tunnen itseni vanhaksi harakaksi täällä välillä :lol: Se pointtihan on tässä, että loppujen lopuksi jokaisen vaan tulee oivaltaa ne vanhat fraasit ja kliseet mitä alkoholinkäyttöön liittyy. Ongelmahan meillä kaikilla on sama kuitenkin vaikka lähtökohdat ja tavoitteet taas erilaisia.
Minähän olen lähes koukussa nyt tähän plinkkiyteen :roll: mutta niin monta kertaa tämä paikka on saanut minut jättämään sen viinipullon avaamattakin. Joskus tuumailen, että pitäskö sitä jo jättäytyä taka-alalle täältä :shock: mulla on oikeestaan välillä vähän nolo olo kun olen "vain vähentäjä" ja tiedän, että se ei ole mikään nolouden aihe. Minä olen tehnyt töitä tämän nykyisen tilanteen eteen ja joudun jatkossakin tekeen etten palaa vanhaan kaavaan. Ajattelen, että olenko juminut johonkin kun en uskalla siirtyä lopettajaksi. Mutta tällä hetkellä tämä riittää just minulle. Sen kun kuitenkin muistais, että tätä tehdään itsellemme eikä muille.
Mutta sitten toisaalta kun on jo muutaman vuoden hengaillut täällä niin nimimerkkejä tulee ja menee. Ilahdun joka kerta kun uusi ilmaantuu, mutta tunnustan, että välillä en heti jaksa alkaa tutustumaan uuteen ihmiseen. Koska kuitenkin niin moni nimimerkki sitten häviää täältä. Se sitten surettaa minua jostain syystä.

Kuten olen monta kertaa todennut niin en aikoinaan tajunnut mille tielle tämän plinkin kanssa lähdin. Tästä tuli muutenkin tärkeä osa kasvamista kuin vain viinan suhteen. Salainen, mutta niin julkinen päiväkirja toimii. Ja vaikkei täällä kaikkea ajatuksiaan ja tapahtumia voi kirjoittaa plinkki-suodattimen takia niin se kun niitä työstää päässään niin sekin on jo paljon se.

No tulipas siinä tekstiä :lol: sumussa ja usvassa kirjoitettu. Onneksi ei krapulassa sentään vaan muutaman tunnin yöunien jälkeen. Yövuoro painaa jäsenissä.

Minä tosiaan olen himpun verran yli viidenkymmenen ja minusta on todella hienoa kun kolmikymppisenä olette heränneet alkoholin käytön takia! välillä olen hyvällä tavalla kateellinen nuoremmille kun tajuavat hyvissä ajoin.
Mun ongelma oli tosiaan kun kaikki vapaat meni viinipullojen ympärillä ja kävin minäkin maksakokeissa ennen tätä "vähentelyuraani". GT oli koholla jonkin verran eli sehän se on se hyvä suurkulutuksen mittari. Lääkäri sano, että pistäs se punkkupullo pariksi viikoksi kiinni ja otetaan uusiksi. Viitearvoihin se sitten laski eli eipä siinä voinut vedota keskivartalolihavuuteen tms syytä. Sitten löysin plinkin ja niin hyvin olen onnistunut ettei tarvi pelätä enää verikokeita maksa-arvojen takia. On ne kontrolloitu tässä välilläkin ihan omasta pyynnöstä.
Olen minä kompuroinutkin tässä matkalla, mutta onnekseni aina noussut ylös jatkamaan matkaa.

Suokaa anteeksi kun höpötin itsestäni pitkät tovit. Ihan vaan tervetulleeksi minun piti tulla tänne toivottelemaan vaan niin tämä plinkki vaan vie mukanaan :lol:
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 27.10.2019 13:53:11

Hei Emiru! Hienosti olet alkuun päässyt vähentelyssä! Ja Vilmasto pysy vaan linjoilla, ei haittaa vaikka kirjoittelemmekin usein samoista asioista. Tapa purkaa tämäkin.
Itse samaistuin emirun kanssa tuohon työpäivän jälkeiseen alkoholilla itsensä palkitsemiseen. Siitä kun pääsis eroon.
Itselläni on oma "päiväkirja" täällä plinkissä. Sinne tulee lähinnä 0 päivinä kirjoiteltua tunteitaan. Päivittäin käyn lukemassa muiden kirjoituksia.
Hienoa että olet ajoissa havahtunut tähän ongelmaan.
Itse olen yli 50 v ja vasta nyt tajunnut tän. Ongelmakäyttöä ollut varmaan n. 3 vuotta. Riippuvuus kuitenkin syntynyt.
Tsempit kaikille :D :D
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkitkiinni » 27.10.2019 17:18:52

Onneksi olkoon onnistuneista ja ennenkaikkea selvin päin vietetyistä juhlista!

Itsellänikin on ihan tältä viikolta kaksikin kokemusta siitä, että ei ihmisiä välttämättä kiinnosta mitä muut juo. Kannattaisi ehkä tosin miettiä muutama naseva vastaus valmiiksi, jos joskus joutuu siihen perinteiseen suomalaiseen tilanteeseen, että joku nousuhumalainen alkueläin alkaa ihan tosissaan vänkäämään juomattomuuden syitä.
Korkitkiinni
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja emiru » 30.10.2019 07:18:29

venkku kirjoitti:Moi ja tervetuloa! :) Tutun kuuloista tekstiä sulla. Itellä aika samat juoma vuodet takana n.12vuotta, viime vuonna kun täytin 30 niin siitä lähti jonkinlainen "kriisi" että nyt on tehtävä asialle jotain. Ja shokki huomata ettei sitä ookkaan enää nuori ja kuolematon. Tai no on kai kolmekymppinen vielä nuori mutta joo tiiät varmasti mitä tarkoitan. :lol: Siispä oikein mukava että kirjotit tänne! :) Onnittelut eilisestä juomattomuudesta, tosi hieno suoritus!

Moi venkku!

Joo, kriisi on vahvasti päällä! :lol: Kyllä tässä on jo ollu kaikenlaista kremppaa mm. selän kanssa, että tuli jo jossain vaiheessa semmonen olo että on se ny saakeli että rampautuu alle kolmikymppisenä! Sekin on yksi syy miksi nyt on pakko alkaa pitämään kropasta parempaa huolta ja aloittaa kuntoilu ihan tosissaan. :D
Let's say goodbye, the hundredth time
And then tomorrow we'll do it again
emiru
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja emiru » 30.10.2019 07:29:05

vilmasto kirjoitti:Hello emiru ja tervetuloa porukkaan ja saman tien onnittelut eilisestä voitetutusta taistelusta!

---

Kuten olen monta kertaa todennut niin en aikoinaan tajunnut mille tielle tämän plinkin kanssa lähdin. Tästä tuli muutenkin tärkeä osa kasvamista kuin vain viinan suhteen. Salainen, mutta niin julkinen päiväkirja toimii. Ja vaikkei täällä kaikkea ajatuksiaan ja tapahtumia voi kirjoittaa plinkki-suodattimen takia niin se kun niitä työstää päässään niin sekin on jo paljon se.

---

Minä tosiaan olen himpun verran yli viidenkymmenen ja minusta on todella hienoa kun kolmikymppisenä olette heränneet alkoholin käytön takia! välillä olen hyvällä tavalla kateellinen nuoremmille kun tajuavat hyvissä ajoin.

---

Suokaa anteeksi kun höpötin itsestäni pitkät tovit. Ihan vaan tervetulleeksi minun piti tulla tänne toivottelemaan vaan niin tämä plinkki vaan vie mukanaan :lol:

Heippa Vilmasto!

Kuten kerroinkin ekassa viestissäni, olen myös lueskellut plinkkiä jo reilun vuoden ajan, jo siitäkin on tuntunut olevan jonkinlaista henkistä apua, kun niin tutunoloista tekstiä on tullut vastaan! Ja nyt kun viimein sai aikaiseksi rekisteröityä niin olen aivan varma että tästä on hyötyä nimenomaan siihen omien ajatusten työdtämiseen ja juomattomuudessa pysymiseen. Itsekin yritän vähän miettiä mitä kaikkea nyt sitten kirjoittelee ettei ihan kaikkea avaa, mutta jos joku nyt täältä tunnistaa niin samapa tuo sitten lopulta on. :D

Itse en rehellisesti usko että olisin edes viisikymppisenä enää hengissä tai ainakaan hyvässä hapessa jos jatkan tällä tiellä. Pakko alkaa vähentää. Ja kun sen on tiedostanut jo ainakin pari vuotta että tämä ei ole enää millään tasolla normaalia alkoholinkäyttöä niin miksi enää lykätä asiaa, joka on vaan pahentunut vuosi vuodelta. Sen kyllä tiedostan että en ole varmasti täysin alkoholin käyttöä lopettamassa vielä, varmasti tulee repsahdus, mutta tämäkin on jo ÄLYTÖN voitto että olen pystynyt olemaan pari viikkoa juomatta. Jokainen nollapäivä on plussaa ja se riittää tällä hetkellä.

Kiitos vielä tervetulo toivotuksesta, ja höpötä toki! :D Itsekin yritän tässä päästä muiden ketjuihin kommentoimaan, mutta nyt ei ole kertakaikkiaan kiireiltä ehtinyt. Tässäkin nakuttelen nopeasti ennen töihin lähtöä pikaisia vastauksia, kun ei myöhemmin päivällä todennäköisesti kerkiä.
emiru
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja emiru » 30.10.2019 07:35:36

Tiikeri kirjoitti:Hei Emiru! Hienosti olet alkuun päässyt vähentelyssä! Ja Vilmasto pysy vaan linjoilla, ei haittaa vaikka kirjoittelemmekin usein samoista asioista. Tapa purkaa tämäkin.
Itse samaistuin emirun kanssa tuohon työpäivän jälkeiseen alkoholilla itsensä palkitsemiseen. Siitä kun pääsis eroon.
Itselläni on oma "päiväkirja" täällä plinkissä. Sinne tulee lähinnä 0 päivinä kirjoiteltua tunteitaan. Päivittäin käyn lukemassa muiden kirjoituksia.
Hienoa että olet ajoissa havahtunut tähän ongelmaan.
Itse olen yli 50 v ja vasta nyt tajunnut tän. Ongelmakäyttöä ollut varmaan n. 3 vuotta. Riippuvuus kuitenkin syntynyt.
Tsempit kaikille :D :D

Helou Tiikeri!

Joo tuo työpäivän jälkeinen itsensä palkitseminen/lohduttaminen/mikätahansasyy miksi juoda, on kyllä paha. Niiiiin monesti menee niin että aamulla on päättänyt että tänään en juo ja kun työpäivän aikana stressitasot nousee ja kun pääsee töistä niin olotila on että kyllä aivan helvetin varmasti juon, olen sen ansainnut. Tässä on ollutkin nyt mielen kanssa taistelua kun tuo fiilis on iskenyt että ei, älä mene alkon kautta kotiin.

No hei, parempi myöhään kuin ei milloinkaan aloittaa vähentely! Aina sitä voi ajatella että olisi pitänyt havahtua aiemmin, sille ei enää mitään voi. Päivä kerrallaan etiäpäin! :)
emiru
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 30.10.2019 21:35:35

Höh, yritin eilen kirjoittaa lyhyttä viestiä puhelimella, mutta lähettäessäni sitä, se puf vaan katosi. :(
Jotenkin on myös kiire koko ajan muka ja kauhea väsymys, niin ei ole tänne ehtinyt /jaksanut kummemmin kirjoitella.
Jokatapauksessa, hienosti selvisit Emiru juhlista, kunnialla läpi ja osasit myös nauttia olostasi!
Mulla on tulossa kanssa juhlat tulevana lauantaina, ja olen jo päättänyt, että kuivin suin en ole. Tavoitteena kohtuullisuus, välillä alkoholitonta olutta jne.

Tuosta etukäteen päättämisestä, että en juo.. Se on niin saakelin turhauttavaa, kun se ei onnistu, tuntuu, että miksi sitten edes tekee niitä päätöksiä, kun ne ei koskaan pidä.
Vähän ohi aiheen, mutta olen taistellut tässä tupakanpolton lopettamisen kanssa jo vuoden verran. Jotenkin luisuin bilepolttajasta, joka päiväiseksi polttajaksi ja nyt inhoan itseäni päivittäin. Välillä saatan olla useammankin päivän polttamatta, mutta sitten taas ratkean. Huomasin hokevani koko ajan itselleni, että kyllä tämä voikin olla niin vaikeaa, miten se onkin niin pirun vaikeaa. Sitten tajusin kääntää ajatuksen ympäri ja päätin, että joka kerta mieliteon hetkellä sanon itselleni, että on helppoa olla polttamatta. Koska eihän polttamisen lopettaminen ole vaikeaa, sehän on maailman helpointa, ei vaan polta. Voiko mikään olla helpompaa. Ei polta, eli ei tarvitse tehdä mitään, ei pinnistellä eikö ponnistella, vaan antaa vain olla. Kyllä, tämä kuulostaa hyvältä teoriassa, katsotaan miten ämmän käy. :lol:

Täysin sama asiahan se periaatteessa on myös juomisen kanssa. Juomista en vaan inhoa niin paljon kuin tupakkaa. :shock:

Niin ja Vilmasto, oot ihan oikeassa, tämä aihe on täynnä kliseitä ja ne täytyy oivaltaa. :D
Nyt voisi kyllä jo kaatua sänkyyn.
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja emiru » 31.10.2019 08:56:06

Tragic Idol kirjoitti:Tuosta etukäteen päättämisestä, että en juo.. Se on niin saakelin turhauttavaa, kun se ei onnistu, tuntuu, että miksi sitten edes tekee niitä päätöksiä, kun ne ei koskaan pidä.
Vähän ohi aiheen, mutta olen taistellut tässä tupakanpolton lopettamisen kanssa jo vuoden verran. Jotenkin luisuin bilepolttajasta, joka päiväiseksi polttajaksi ja nyt inhoan itseäni päivittäin. Välillä saatan olla useammankin päivän polttamatta, mutta sitten taas ratkean. Huomasin hokevani koko ajan itselleni, että kyllä tämä voikin olla niin vaikeaa, miten se onkin niin pirun vaikeaa. Sitten tajusin kääntää ajatuksen ympäri ja päätin, että joka kerta mieliteon hetkellä sanon itselleni, että on helppoa olla polttamatta. Koska eihän polttamisen lopettaminen ole vaikeaa, sehän on maailman helpointa, ei vaan polta. Voiko mikään olla helpompaa. Ei polta, eli ei tarvitse tehdä mitään, ei pinnistellä eikö ponnistella, vaan antaa vain olla. Kyllä, tämä kuulostaa hyvältä teoriassa, katsotaan miten ämmän käy. :lol:

Täysin sama asiahan se periaatteessa on myös juomisen kanssa. Juomista en vaan inhoa niin paljon kuin tupakkaa. :shock:

Huomenta Tragic Idol! Joo, siis todellakin, teoriassa tämähän ei voisi olla yksinkertaisempaa! Ei vaan polta sitä röökiä tai juo sitä alkoa :D Itse en luojan kiitos ole koskaan polttanut aktiivisesti, joskus tuossa parikymppisyyden alussa tuli bilepoltettua satunnainen rööki tai pikkusikari mutta en saanut siitä ikinä oikeasti mitään kiksiä, tulipahan pummittua kavereilta rööki kun kaikki meni baarissa röökikoppiin eikä itse viitsinyt jäädä yksin siksi aikaa hengailemaan. Mutta juu, onneksi on yksi ongelma vähemmän, tää alkoholin kanssa painiskelu on ihan riittämiin :D Tsemppiä sinulle!
emiru
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja emiru » 31.10.2019 09:00:29

Huhhei, koko alkuviikon ollu ihan helvetinmoinen väsymys päällä. Ja tuntuu että joku lenssu puskee päälle, nenä ihan tukossa jatkuvasti. Pakko nyt kuitenkin lähteä ennen töitä käymässä salilla, kun alkuviikko mennyt siltä osalta plörinäksi. Onneksi on vielä monta päivää aikaa tälläkin viikolla ottaa treenejä kiinni! Viikonloppu häämöttää, kaverin kanssa oli puhetta jos olisi lähdetty yhteen baariin, sanoinkin että voin kyllä lähteä tanssimaan mutta juoda en aio. Katsotaan nyt jaksaako ylipäänsä lähteä, kun väsymys on alkanut painaa jo tosiaan 21 aikaan ja baariin lähtö olisi varmaan vasta puolilta öin. :D Voi olla että ei kykene.
emiru
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja emiru » 1.11.2019 19:43:08

Aaargh!! Nyt iski ihan jäätävä viinanhimo... Pakko nyt jotenkin tsempata etten mene Alkoon, huomenna se on onneksi mahdotonta kun kaikki kiinni... Mutta kyllä tuli ihan semmonen että "nonni perjantai, miksen joisi" tai viimeistään huomenna jos vielä kaupungille ollaan lähdössä illalla kavereiden kanssa... Aaagh... Nyt puren hammasta ja en sorru! :x

Edit. Himo selätetty! Holitonta olutta ostin. :D
emiru
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 3.11.2019 22:59:30

Hienoa Emiru!
Iso peukku sulle!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 8.11.2019 21:33:01

Hyvin selätetty, hienoa! Mites nyt menee?

Itsellä ei kovin vahvasti :? Ei nyt mitään hirveitä määriä, eilen juhlistettiin sukulaisen synttereitä, ja koska oli tänään töitä, otin 16cl punkkua ja yhden pullon olutta. Ja ajoissa kotiin. Mutta nytkin on tässä kaljalasi edessä, kotona villasukat jalassa.
Tuntuu oudolta, että olin vähän aikaa sitten sen 5 vk juomatta mitään ja nyt en millään tunnu pääsevän samaan moodiin.
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät