Olet täällä

BlackSwan esittäytyy

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

BlackSwan esittäytyy

ViestiKirjoittaja BlackSwan » 14.11.2019 19:25:04

Moi kaikille.
Rohkaistuin itsekin kirjoittamaan tänne pitkän taustalla roikkumisen päätteeksi. Olen kolmen lapsen 40-vuotias äiti-ihminen ja yh. Ongelmani on aina ollut huono itsetunto sosiaalisissa tilanteissa ja selviytymiskeino on ollut alkoholi. Pelkään juuri sitä, että selvinpäin olisin tylsä tuppisuu.

Olen melkoinen erakko, enkä pahemmin hakeudu ihmisten seuraan. Viihdyn yksin. Jos tapaan ihmisiä esim. pari kertaa kuussa, otan alle alkoholia. Yleensä tavataan aina baarissa. Kotona juon n. kerran viikossa yksikseni sohvalla kun lapset ovat menneet nukkumaan. Ongelmani on se, että määrät ovat vuosien varrella nousseet ja juon isotkin miehet ns. pöydän alle. Kun muut ovat lähdössä kotiin, itse jatkan juomista pitkälle auringonnousuun. En osaa juoda yksiä, juon aina siihen asti että sammun. Kotona ollessa sama homma, aamulla saatan hakea vielä muutaman siiderin sen jälkeen kun olen lähettänyt lapset kouluun. Tätä tosin tapahtuu hyvin harvoin. Lapsilta olen juomisen pystynyt vielä salaamaan.

Kontrolli ei vain pelaa enää sen jälkeen kun nousuhumala on päällä. Juon ja juon vain. Kotona ollessa juon että tuntisin jotain tunteita ja pystyisin itkemään. Taustalla on rankkoja menetyksiä ja ns. elämän kovaa koulua. Lääkitys eikä terapiakaan oikein auta. Pärjään päällisinpuolin hyvin, ja koti ja lapset ovat hoidettuja. Sisimmässäni kärsin kuitenkin tyhjyyden tunteesta jota parantelen alkoholilla, tyhmää. Huonon itsetuntoni takia olen epäonnistunut kaikissa ihmissuhteissani miesten kanssa. En olekaan edes yrittänyt enää seurustella tai tapailla ketään moniin vuosiin.

Viime aikoina eräs mies on kuitenkin tullut läheisemmäksi, ja hän on omien sanojensa mukaan todella ihastunut. Lasten takia en pääse lähtemään kotoa kovin usein, joten mies on tullut meille. Hän asuu kaukana joten tapaamisia tulee n. kerran kaksi per kk. Miehelle alkoholi maistuu myös, ja tiedän että hän juo viikonloppuisin ja lomilla. Meidän tapaamisemme on rankkaa juomista joka kerta. Suunnitelmat eivät pidä, kun seuraavana päivänä ei valvomisen ja krapulan takia jaksa tehdä mitään. Edes lapset eivät estä juomista kun mies tulee tänne. Korkkaamme illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan ja juomme aamuneljään-viiteen.

Olen puhunut miehelle että alkoholinkäyttöni huolestuttaa minua ja koitan ottaa itseäni nyt ns. niskasta kiinni tavoitteenanne vähentää tai jopa lopettaa kokonaan. Mies kuuntelee ja myötäilee, mutta käytännössä korkkaamme kuitenkin. Tuntuu todella vaikealta tavata ilman alkoholia, jotenkin teennäiseltä. Minulla on hyvin kaksijakoinen suhtautuminen mieheen. Pidän hänestä, mutta toisaalta hän ei suurkuluttajana ole varsinaisesti tukenakaan alkoholin käytön vähentämisessä.

Anteeksi jos on sekavaa tekstiä, kirjoitan vähän kiireessä.
BlackSwan
Miedosti panostava jäsen

Re: BlackSwan esittäytyy

ViestiKirjoittaja vilmasto » 15.11.2019 09:37:23

Moi BlackSwan ja hienoa kun rohkaistuit kirjoittamaan :) tervetuloa mukaan!
Viime aikoina täällä ollut vähän hiljasempaa sananvaihtoa, mutta kyllä se siitä taas piristyy pikkuhiljaa.

Eikä sun teksti ole sekavaa ollenkaan. Mutta onhan tuo sun tilanne hankala kuitenkin.
Pidät miehestä, mutta pidätkö tarpeeksi, että haluat hänet jatkossakin elämääsi. Ja kun tuntuu teennäiseltä tavata ilman alkoholia niin onko se alkoholi "houkuttimena" tavata mies?
Tuli mieleen omasta elämästä, että mulla on ollut semmoisia kavereita joita tapasin aina silloin kun teki mieli ryypätä kunnolla. Sinneppä ne on jääneet vuosien myötä kun multa loppui semmoset iltapäivällä aloitetut baarikierrokset. Hoksasin sen just nyt.

Mutta jatka kirjoittelua, se auttaa ajatusten järjestelyssä. Vaikkei täällä aina kovin vilkasta olekaan niin yksin ei olla koskaan täällä.

Tsemppiä.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 16.11.2019 02:32:24

Hei BlackSwan!

Heräsin tässä spontaanisti valvomaan. Todettakoon heti alkuunsa että olen ollut tipattomalla reilun kuukauden, joten alkoholista tämä valvominen ei pitäisi johtua. No todettakoon myös että join useamman kupin kahvia illalla, joten siinä lienee syy.

Mutta itse asiaan; Olen kuuttakymppiä lähentelevä, onnellisesti naimisissa oleva mies. Mutta aina ei ole näin hyvin ollut. Kun nuorena mihenä ihastuin ja rakastuin ikäiseeni naiseen kesällä, meni alkuun kaikki hyvin kun ajelimme vanhempieni autolla kyläillen kavereilla mm. välillä viikonloppuisin porukalla raittiina korttia pelaten. Välillä kahdestaan pyöräretkiä tehden. Kävimme toki terasseillakin, mutta ainoastaan kohtuudella olutta juoden.

Kesä meni nopeasti ja tuli syksy. Silloin helvetti repesi. Tyttöystäväni halusi joka päivä töiden jälkeen lähiökapakkaan jossa hänen kaverinsa olivat. Vaikka yritin ehdottaa mitä tahansa muuta ajanvietettä niin ei sopinut. Se oli henkisesti raastavaa kun olisin halunnut olla raittiina, mutten siinä räkälässä kestänyt olla selvinpäin. Ennen Joulua juttumme olikin sitten ohi, kiitos Kuningas alkoholin ja sen räkälän.

Mutta nyt olen onnen pekka kun löysin vaimon joka käyttää äärimmäisen vähän alkoholia. Tässä Päihdelinkissä roikun että pysyisin kohtuukäyttäjänä.

Sinulle sanoisin neuvoksi että osta kotiin vain se pieni määrä alkoholia, jonka olet suunnitellut juovasi. Älä juo aamuun asti äläkä käy seuraavana päivänä ostamassa mitään siiderikorjaussarjaa. Tiedän että monet lopettajista sanoisivat sinulla olevan ainoan mahdollisuuden lopettaa kokonaan! Tervetuloa mukaan ja paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 16.11.2019 13:31:24

"Viime aikoina eräs mies on kuitenkin tullut läheisemmäksi, ja hän on omien sanojensa mukaan todella ihastunut. Lasten takia en pääse lähtemään kotoa kovin usein, joten mies on tullut meille. Hän asuu kaukana joten tapaamisia tulee n. kerran kaksi per kk. Miehelle alkoholi maistuu myös, ja tiedän että hän juo viikonloppuisin ja lomilla. Meidän tapaamisemme on rankkaa juomista joka kerta. Suunnitelmat eivät pidä, kun seuraavana päivänä ei valvomisen ja krapulan takia jaksa tehdä mitään. Edes lapset eivät estä juomista kun mies tulee tänne. Korkkaamme illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan ja juomme aamuneljään-viiteen."

Tervetuloa joukkoon BlacSwan.
Huolestuin todella tilanteestasi. Sinulla oli alkoholin käytös kanssa ongelmia jo ennen miehen kuvioihin tuloa, ja nyt sait toisen ongelmaisen rinnallesi. Sanoit että mies on kovasti ihastunut, entä sinä itse? Ja oletteko ihastuneet toisiinne vai juomisseuraan?

Entä lapset? Sinisilmäisesti sanot etteivät lapset tiedä juomisesta. Tuo on puppua, kouluikäinen lapsi vaistoaa kyllä kun asiat eivät ole hyvin. Näkyyhän se jo seuraavan päivän krapuloistanne. Ehkä lapset odottavat jotain hauskaa yhteistä tekemistä kanssanne ja pettyvät kerta kerran jälkeen. Se ei voi jatkua jälkiä jättämättä. Lapsille sinä olet ainoa turva elämässä, he haluavat pitää sinusta kiinni. Vaikka kysyt, he eivät kerro sinulle että kärsivät. Tuhoatko juomisen (ja kätevästi kotiin tulevan juomisseuran) takia lastesi elämän?

Neuvon hakemaan apua tuohon ongelmaan nyt, kun se vielä on jollain lailla hallinnassasi. Etsi alkoholitonta seuraa, yhteistä tekemistä lasten kanssa, lasten kavereiden ja vanhempien kanssa. Myös tukea yksinäisyytesi ja itsetuntosi parantamiseen on saatavilla. Ihan tk:sta kysymällä voi aloittaa. Siellä on tietoa ja ohjausta.
Jos miesystäväsi laittaa alkoholin lastesi edelle, heivaisin pellolle semmosen kaverin.

Jatka kirjoittamista tänne, täällä on kokemusta lähes kaikilla elämän saroilta. En minäkään aina näin jyrkkäsanainen ole, huolestuin tällä kertaa enemmän lastesi tilanteesta kuin sinusta. Mutta toki tilanne paranee vain sinun ongelmasi parantamalla. Yritetään yhdessä.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pecorino » 16.11.2019 13:54:17

Moikka
Tervetuloa mukaan. Yritän hahmottaa sitä paljonko juot, eli kun sanot, että juot aina sammumiseen niin mitä se esim kotona juodessasi tarkoittaa? Sammutko sohvalle vai miten, ja millainen olosi on aamulla?

Mä olen jossain vaiheessa ollut "miesten pöydänalle juoja". En ole enää, ei onnistuisi enää vaikka yrittäisin, mutta uskoisin tietäväni millaisesta fiiliksestä puhut. Jotenkin minäkin huolestun tuosta sinun miesseurastasi. Se ei voi tarkoittaa hyvää juomistapoihisi koska selvästi se juominen on se teidän juttu. Tai siltä kuulostaa. Jos sen jättäisi pois niin mitä muuta yhteistä teille jää? Mitä voisitte tehdä muuta kuin juoda? Muita yhteisiä kiinnostuksen kohteita? Minä miettisin nyt hyvin tarkasti tuota suhdetta...

Mutta sinä, sinulla on jo pieni henki päällä vähentämiseen kun olet huolestunut asiasta ja mietit omaa juomistasi. Rupeat vaan sanoista tekoihin. Jätä loiventavat hankkimatta, ne eivät auta mihinkään. Ikävät asiat menneisyydessä jättävät jälkensä mutta niiden ei ole pakko määritää sinua lopun elämäsi jos haluat muuttaa elämääsi. Mitä sinä haluat, mistä sinä haaveilet? Millainen sinä haluaisit olla? Nyt on aika ruveta liikkumaan pienin askelin siihen suuntaan. Lapset kasvavat ja muuttavat pois kotoa - kuka olet tai millainen on elämäsi sitten, kun äitiys ei ole rytmittämässä arkeasi?

Tässä muutamia ajatuksia mitä itselläni tulee mieleen. Kyllä sä pystyt kun rupeat vaan siirryt ajatuksista tekoihin. Aika monella prosessi etenee pieni pala kerralla, mutta etenee kuitenkin kun on tarpeeksi työstänyt asiaa mielessään.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 16.11.2019 15:10:57

Olen edellisten kirjoittajien kanssa samoilla linjoilla. Olen vannonut moneen kertaan, että jos vielä joskus rakennan uusia ihmissuhteita, niin alkoholi ei niissä ole missään roolissa. Itsekin olen ollut viiniin menevä eikä raitistumista ole helpottanut se, että puoliso on alkoholin suurkuluttaja. Päinvastoin - joskus tuntuu, että helpommalla pääsisi, jos jatkaisi kuten ennenkin. Pahoin pelkään, että uusi miehesi ei tule tukemaan alkoholin käytön vähentämistä. Pikemminkin lisää ongelmia (joita en tietenkään toivo) voi olla luvassa.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 16.11.2019 16:18:44

Moi ja tervetuloa! Samaa mieltä muiden kanssa, kyllä selvinpäin rakentuisi paremmin ihmissuhteet. Itekkin joskus nuorempana halusin tavata miehiä aina kännissä, ehkä ujouteni vuoksi, mut nykyään sitä haluaa tutustua selvin päin. Kännissä sitä jää vaan niin paljon oleellista pois ja menee säheltämiseksi koko juttu. Jospa seuraavan kerran ehottaisit että oisitte selvänä? Mikä on miehen motiivi juoda? Ota selvää ja tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Kiitos vastauksista

ViestiKirjoittaja BlackSwan » 19.11.2019 18:40:45

Mies tuli viikonloppuna kylään, lapset meni hoitoon. Niinhän se meni että mies oli aloittanut juomisen jo matkalla tänne. Itsekin olin hakenut itselleni neljä kaljaa ja join niitä ollakseni seurallisempi. Juominen alkoi heti ja jatkui seuraavaan päivään asti. Oksensin ja muisti meni. Koko vkl meni toipuessa. Eli mitään ei saatu aikaiseksi.

Puhuin miehelle halustani muutokseen ja mies tavalliseen tapaansa taas kuunteli ja myötäili, mutta niin hän on tehnyt aikaisemminkin. Kuitenkaan hän ei ota ohjia ja sano että lopetetaan juominen ja rakennetaan aito ihmissuhde. Enkä nyt väitäkään että vastuu olisi hänellä. Vastuu on minulla, mutta hän voisi olla siinä tukena jos oikeasti välittää. Sanoin että olen heikko, enkä pysty olemaan selvinpäin jos olen juovassa seurassa.

Selvinpäin olevien ihmisten kanssa en koe mitään painetta juoda. Yksin ollessa juon 1-3 kertaa/ kk 6-8 kpl 0,5 litran siideriä. Kaksi kertaa on käynyt niin että en ole halunnut lopettaa, vaan olen käynyt hakemassa enintään kolme siideriä lisää. Kerrat ja määrät eivät ole ehkä niin paljon, mutta juomiseen on tullut piirteitä joita ei ennen ollut. Kuten se, että juomiskerrat ovat lisääntyneet, juomaa menee enemmän, toleranssi on laskenut, odotan seuraavaa juomiskertaa, otan ennen tapahtumia pohjia, ja arvostelukyky on laskenut niin että aamujuominen ei olekaan enää niin vastenmielinen ajatus.

Näin ei voi jatkua enää. Ei itseni takia, eikä varsinkaan lasten. Addiktioon taipuvaisena ihmisenä tiedän että jos nyt en ala tosissani tekemään muutosta, se on myöhemmin hyvin vaikeaa. En koskaan aiemmin ajatellut, että alkoholi voisi olla minulle ongelma. En ymmärtänyt miten kenestäkään voi tulla alkoholistia. En edes pidä alkoholin mausta, se on pahaa. Mutta niin vain ongelman kehittyminen on salakavalaa, enkä enää yhtään ihmettele miten riippuvaiseksi päädytään. Positiivista tässä on se, että olen vihdoin herännyt tajuamaan että jokin on pielessä.

Ajattelin että puhun miehelle vielä kerran näistä ajatuksistani, ja jos hän valitsee mieluummin alkoholin, niin voin hyvillä mielin päättää että emme tapaile enää.

Kiitos teille kaikille, kirjoituksenne ja kokemuksenne ovat minulle tärkeitä!
BlackSwan
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 19.11.2019 23:41:15

Moikka!

Haluaisin vain sanoa että erittäin viisaasti kirjoitat ja ajattelet. Olet tekemässä tärkeitä päätöksiä. Veikkaan että elämässäsi on kääntymässä iso sivu. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 20.11.2019 01:19:26

Hei ja tervetuloa!
Komppaan Juhanikaria ja muita palstallesi kommentoineita.

Hienoa, että olet herännyt asiaan ja tunnistat itsessäsi riippuvuuden. Olet huomannut, että kulutuksesi on muuttunut ja siihen on tullut ikäviä asioita/ sellaista mistä et itse pidä.

Minäkin olen sitä mieltä, että kannattaa miettiä suhdetta, jos miehelle alkoholi maistuu liikaa. Siitä ei seuraa hyvää. On vaikeaa vähentää tai olla juomatta jos toisella ei ole sama tavoite.

Sinulla on fiksuja ajatuksia ja varmasti pystyt löytämään sellaisen alkoholikulutuksen vähentämällä tai lopettamalla riippuen itsestäsi ja tavoitteistasi, että sekä lapsesi että ennen kaikkea sinä itse voit hyvin. Nyt kannattaa tässä asiassa olla itsekäs.

Jos mies sattuu olemaan liikaa alkoholissa kiinni, niin annan hänen mennä. Varmasti jossakin sinua odottaa sellainen ihminen, jonka kanssa voit löytää tulevaisuuden ilman niitä ongelmia, joita juominen vääjäämättä tuo mukanaan. Olen lukenut tuolta läheisten palstalta tekstejä. Rajua on elämä kun alkoholi vie vallan.

Millaisia tavoitteita voisit asettaa itsellesi? Mihin toivoisit nyt muutosta?
Kirjoittele lisää. Se auttaa selkeyttämään asioitasi.
Tsempit
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja juhanikari » 22.11.2019 18:58:18

Moikka!

Lähetän tässä vaan lyhyet tsempit viikonlopuksi! Meillä menee vaimon kanssa viikonloppu raittiina poiketen isommassa kaupungissa autolla shoppailemassa ja koiraa ulkoiluttaessa. Ihan simppeliä mutta raitista viikonloppua. Toki myös sauna kylmän vissyn kanssa.

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja BlackSwan » 25.11.2019 11:43:33

Kiitos tsempistä. Viikonloppu meni ihan vaivattomasti ilman juomishaluja. Suurimmat kompastuskivet on sosiaaliset tilanteet. En toistaiseksi ole uskaltautunut tapailemaan kavereita jotka tykkäävät tavata oluen merkeissä. Tiedän että repsahdan samalla. Ehkä on hyväkin olla tapaamatta näitä kavereita tällä hetkellä?

Puhuin miehen kanssa nyt ihan vakavasti aiheesta. Hän pelästyi että todella pistän poikki jos tämä meidän oleminen on pelkkää juomista. Hän itse ehdotti että tapailemme tästä lähtien ilman päihteitä. Se mitä hän sitten omalla ajallaan tekee on hänen asiansa. Tuntuu hyvältä että hän oli valmis tähän. Odotan kovasti että tapaamme muun ajanvietteen merkeissä!
BlackSwan
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 25.11.2019 16:12:22

Upeeta kuulla että asiat menee hyvään suuntaan! Toivon teille paljon mukavaa raitista yhdessäoloa. Täällä parisuhde myös kohdallaan ja alkoholi vain mieto mauste elämässä.

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kirsikka K » 26.11.2019 16:09:07

Hei BlackSwan ja muut!

Olen Kirsikka ja nyt vanhemmuuden teemaviikon merkeissä tämän viikon päivystämässä täällä. Olen vauva/lapsilähtöisen päihdekuntoutuksen työntekijä. Luin teidän käymäänne keskustelua ja ajattelin kommentoida omasta näkökulmastani.

Ensinnäkin haluan sanoa, että hienoa pohdintaa ja kuulostaa, että olet oivaltanut tärkeitä asioita! Olet oikealla tiellä. Mielettömän hienoa, että olet löytänyt sisäisen motivaation alkoholin käytön lopettamiselle tai vähentämiselle. Omalla motivaatiolla onkin suurin merkitys.

Olet myös oivaltanut, että alkoholin käytöllä on vaikutusta lapsiisi. Sitä on usein vaikea myöntää itselle, niin kipeää se tekee. Asiakastyöstä saadun kokemuksemme mukaan usein vanhemmilla on uskomus, että päihteiden käytöllä ei ole vaikutusta lapsiin tai se on harmitonta, jos lapsi ei sitä vain näe. Jonkin aikaa tämä voi toimiakin. Tilanteen jatkuessa (ja riippuvuuden kehkeytyessä) lapsi kuitenkin oivaltaa yllättävän pian, että jotakin on meneillään, jotakin pelottavaa jolle ei ehkä ole sanoja. Lapsi on herkkä, hän näkee, ymmärtää ja muistaa asioita paremmin kuin me aikuiset usein osataan ajatellakaan.

Muista, että sinä olet lapsesi elämän perusta. Voit vielä mietiskellä halutessasi näitä kysymyksiä tukemaan alkoholin vähentämistä/lopettamista:
Löytyisikö yhteisistä kivoista tekemisistä vielä lisää motivaatioita tähän hyvin alkaneeseen muutokseen? Millaista kivaa tekemistä olisi lasten kanssa, mitä aiemmin ei voinut toteuttaa juomisen/krapulan takia?

Tarkoitukseni ei ole herättää liian vaikeita tunteita tämän vaikea teeman äärellä, vaan tarkoitukseni on nastaa lapsen äänen kuuluviin.

Onnittele ja taputa itseäsi olalle. Olet osannut lähteä muutokseen tarpeeksi ajoissa. Miten olet BlackSwan nyt viimeiset päivät pärjäillyt?
Kirsikka K
Lapsilähtöinen päihdetyö

Paluu Me Vähentäjät