Olet täällä

* Voi poistaa *

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

* Voi poistaa *

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 10.5.2020 19:42:53

Sensuuri
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 28.7.2020 21:48:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryhtiliike (poistunut käyttäjä)

Re: Itsekuriton nössö tässä päivää

ViestiKirjoittaja venkku » 10.5.2020 22:08:53

Moi ja tervetuloa! on kyllä hyvinkin tuttuja ajatuksia. Ei auta muutako alkaa työstämään ongelmaa. Harjoittelemalla onnistuu vähentämään, mutta se vaatii ajatustyötä ja tapojen muutoksia. Pikkuhiljaa eteenpäin. Muakin nyt ärsyttää vkl-repsahdus niin paljon etten oikeen keksi järkevää kirjotettavaa, mutta tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 11.5.2020 08:58:12

Sensuuri
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 28.7.2020 21:48:56, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 11.5.2020 13:53:57

Sensuuri
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 28.7.2020 21:49:25, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja Helena100 » 12.5.2020 12:12:54

Hei Ryhtiliike ja tervetuloa joukkoon!

Toivottavasti tipattomuus suunnitelmasi on pitänyt eilisestä olotilasta huolimatta. Tsemppiä vähentämiseen!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 12.5.2020 15:02:43

Sensuuri
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 28.7.2020 21:49:55, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja venkku » 12.5.2020 21:21:35

Tuttua kans tuo äitienpäivä ahdistus. Se kun koko some täyttyy kukka ja kakkukuvista ja muusta hötöstä, ja ite en oo oikein edes väleissä äitini kanssa. Ahdistaa, kun velvollisuudentunnosta sitä pitäisi onnitella. Ja tuo toiveiden elättely viimeiseen asti, niin tuttua. Kai sitä yrittää jotenkin pitää kiinni omasta äidistään vaikka järki sanoo toista. :roll: Mutta hei, oot tosi onnellisessa asemassa että sä oot itse äiti. Toivottavasti sait nauttia kivan äitienpäivän omien lastesi kanssa. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 13.5.2020 10:13:38

Sensuuri
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 28.7.2020 21:50:15, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 13.5.2020 12:38:18

Kauhean tutulta kuulostaa mitä kirjoittelet tavoistasi, erona kylläkin, että minulla menee useammin kirkkaiden eli drinkkien puolelle kuin viinin.
Kun aloitin täällä minun viikonloppu oli 3 päiväinen. Ja silloin tällöin join myös arkena. En joka viikko, mutta enenevässä määrin sitäkin. Aloitin sillä, että pidin noin 4 viikon tipattoman ja sen jälkeen päätin, että en juo ikinä arkena. Ja perjantain on arkipäivä. Ja tuosta ei luisteta vaikka olisi mitä hyvänsä kissanristiäisiä. Ja just silloin niitä riitti. Oli vähintään kerran kuukaudessa joku sellainen arki-illan juttu missä muut ihmiset joivat. Pysyin tiukkana kuitenkin. Sorruin toki joskus, en mikään pyhimys ole. Etenkin ihan koti perjantaisin joskus luistin säännöstäni. Firma ym pippaloissa en asiasta luistanut. Varmistin homman sillä että meni aina autolla. Töissä varmaan moni luuli, että juo ollenkaan ikinä. Uudessa duunissa kun olin just aloittanut.

Jos perjantaita ei lasketa mukaan niin alkoi yllättävän nopeasti sujumaan tuo että en juo arkisin. Sitten kun vaan jatkoin eteenpäin niin ehkä noin vuoden kuluttua perjantaitkin meni jo melkein kivuttomasti. Sitten yritin laajentaa tätä siihen, että en joisi sunnuntaina eli viikkon jäisi vain yksi ainoa juopottelupäivä. Mutta yllättäen tuo on ollut haasteellisempaa kuin perjantai. Selvän 4 päivän jälkeen perjantai menee nyt jo ihan omalla painollaan. Ei tee mieli pilata sitä hyvää fiilistä mikä on aamuisin kun herään. Mutta sitten jos juon lauantaina niin kummasti edelleen voin sunnuntaina juoda lisää jos on jotain jäljellä. Tässä olen ottanut sellaisen lähestymisen, että yritän varmistaa ettei sunnuntaille ole mitään juotavaa, tai ainakin tosi vähän. Tässä siis edelleen harjoittelun paikka.

Ihan alunperin jo tavoittelin sitä, että ei olisi tarvetta juoda joka viikonloppu ja vapaapäivä. Se on vienyt aikaa ennen kuin on alkanut lähteä rullaamaan. Vasta 3 vuoden harjoittelun jälkeen yhtäkkiä kolahti tuo. Siihen auttoi viime syksyn vähän pidempi tipaton, 7 viikon sellainen. Sen jälkeen otin lähestymisen että juon lähinnä vain sosiaalisissa tilanteissa. Nyt kyllä kun koronan takia ei ole niitä niin olen tästä lipsunut ja juonut pari kehtaa ihan vaan kotona. Ja näin varmasti tulee tapahtumaan jatkossakin, mutta pidän kiinni siitä, että ei ole joka viikonloppuista.

Sorry pitkä löpertely ketjuusi, mutta halusin vain antaa oman esimerkkini siitä, että kun aloittaa pienestä ja sitä toistaa niin pääsee pikku hiljaa kohti maalia. Eli pura tavoitteesi sopiviksi palasiksi ja treenaa sitä ahkerasti, mokista masentumatta :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pluto1 » 13.5.2020 16:55:56

Ryhtiliike, mulla myös tuo yksin juominen on SE juttu. Parasta. Nollapäiviä keräämällä yritän etäännyttää itseäni tuosta niin huonosta tavasta, jota kyllä kaipaan, parasta ystävääni, ehkä:)

Vilma antoi tosi hyviä vinkkejä nollapäivien keräilyyn!
Pluto1
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 15.5.2020 12:17:48

Yksinjuoja minäkin. Seurassa se ei tunnu samanlaiselta. Varmaan 99% juon yksin. Joskus mulla oli sellanenki tapa, että jos olin jossain kavereitten kanssa juomassa, niin mun piti kotona vielä jatkaa sitä juomista yksin, joko samana iltana tai seuraavana päivänä. Ikäänkuin pitäis ottaa takas se aika itellekin. :roll: Onneks oon tuosta tavasta päässy eroon.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 16.5.2020 21:12:41

Sensuuri
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 28.7.2020 21:50:40, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 18.5.2020 19:05:55

Sensuuri
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 28.7.2020 21:50:59, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike (poistunut käyttäjä) » 24.5.2020 10:50:18

Sensuuri
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 28.7.2020 21:51:15, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja MSS » 26.5.2020 09:14:58

Tunnistan samanlaisia malleja juomisessani kuin mitä kuvaat. Pitää saada se viinipullo, kun aiemmin riitti lasillinen. Tätä olen alkanut työstämään nyt, haluan saada määrät kuriin. Tipaton houkuttaisi mutta pidän liikaa punaviinistä... Niin sitten päätin että maksimissaan 7 annosta viikossa, ja kolme kerralla. Repsahduksia on tullut (eilen meni viisi annosta), mutta tärkeintä on että nousee ylös ja jatkaa vähentämisen tiellä.

Olen miettinyt että pitäisiköhän kokeilla naltreksonia. Tosin tässä on se ongelma että minun pitäisi mennä lääkäriin ja kertoa avoimesti alkoholin kanssa kamppailustani ja vielä en ole siellä että siihen pystyisin. Lisäksi pelkään että se vaikuttaisi mielenterveyshäiriöni hoitoon negatiivisesti.

Päivä kerrallaan!
MSS
Miedosti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät