Olet täällä

Rehellinen päiväkirja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Rehellinen päiväkirja

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 25.8.2021 13:02:21

Niin siinä taas kävi että kolmisen vkoa tuli oltua juomatta ja sitten neljän pvän putki... Krapula oli kyllä harvinaisen paha kun tuli viinaakin juotua aika lailla, mutta nyt alkaa onneksi elämä voittaa.

Tyhmänä en taaskaan kuunnellut mielen & kehon signaaleja, mutta ehkä tästä jotain oppii jotta sama tilanne olisi vältettävissä jatkossa. Kävi nimittäin niin, että tuossa yks päivä tuli nukuttua huonosti ja heräsinkin jo klo 5 ilman mitään syytä. Keitin sitten aamukahvit ja kävin salillakin siinä aamutuimaan... Aamupvällä sohvalla maatessa mietin että on semmoinen väsymys ja uupumus päällä, että ehkä kannattais vaan jäädä kotiin puhaltelemaan loppupäiväksi (minulla siis on sellainen työ että pääsääntöisesti voin itse valita milloin pidän vapaapäivän). No, en jäänyt vaan lähdin ryysäämään pitkin kaupunkia asioita hoitamaan, ja sitten vielä töitä tekemään. Iltapäivästä väsymys tietysti vain yltyi, ja rupesin käymään aika kierroksilla siinä jossain vaiheessa, mikä minun ymmärrykseni mukaan sitten johti juomisen aloittamiseen ns. kaksin käsin. Uskon vahvasti että tuolta olisi vältytty jos vaan olisin ottanut lepoa silloin kun siltä tuntui, kun siihen lepoon olisi vieläpä ollut hyvä mahdollisuus.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 26.8.2021 12:44:24

Onpa ikävä kuulla. Ratkesit siis illalla? Kotona vai baarissa? 3 viikkoa täysraittiina on kuitenkin erittäin hyvä aika. Paljon parempi kuin tasaista juomista 3 viikon ajan. Tsemppiä!
Tästä se lähtee taas uudella innolla ja yrityksellä. :)
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Liinaauroora » 27.8.2021 16:38:59

sarvikuoma kirjoitti:
Lempeä kettu kirjoitti:Minulla tuo kuvio menee täysin samalla tavalla. Lopettamisen prosessikin on sama ja alun välinpitämättömyys. Huh, kuinka hyvin onnistuit kirjoittamaan tuon ylös. Kiitos. Lähetän sulle tsemppiä aloittaa raitis jakso uudestaan! Halaus myös. Sinä merkitset, on väliä, mitä itsellesi teet.

Paljon kiitoksia! Nyt on korkki kiinni, eikä onneksi mikään paha krapula. Nyt sitten vaan päivä kerrallaan eteenpäin.

Hei Sarvikuoma ja Lempeä Kettu, tuo on kyllä mullakin just noin. Se välinpitämättömyys kohdassa 1 ja siksi yritän myös pyrkiä juomattomuuten. Muuten prosessi ei niinkään toistu totaali kännäämisenä vaan sellasena joka päiväisenä tissuttamisena. Viikonloppuna sitten on saattanut lähtee lapasesta homma.. Just nyt on se olo, et yyyyksi siideri olis niin..Ku on tottunut siihen niin kuin kirjoitinki, et perjantaina nollataan sitten työviikkoo. Surullista vaan, ettei siihen enää riitä se yksi tai kaksikaan. :roll:
Liinaauroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 27.8.2021 20:55:16

Lempeä kettu kirjoitti:Onpa ikävä kuulla. Ratkesit siis illalla? Kotona vai baarissa? 3 viikkoa täysraittiina on kuitenkin erittäin hyvä aika. Paljon parempi kuin tasaista juomista 3 viikon ajan. Tsemppiä!

Alkuillasta kun olin matkalla kotiin. Jos on juomaton kausi niin en koskaan ratkea kotona ollessa, vaan se on enemmänkin turvapaikka. Sitten taas jos juon, niin paradoksaalisesti suurimmalti osin juon kotona.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 27.8.2021 21:08:00

Liinaauroora kirjoitti:Hei Sarvikuoma ja Lempeä Kettu, tuo on kyllä mullakin just noin. Se välinpitämättömyys kohdassa 1 ja siksi yritän myös pyrkiä juomattomuuten. Muuten prosessi ei niinkään toistu totaali kännäämisenä vaan sellasena joka päiväisenä tissuttamisena. Viikonloppuna sitten on saattanut lähtee lapasesta homma.. Just nyt on se olo, et yyyyksi siideri olis niin..Ku on tottunut siihen niin kuin kirjoitinki, et perjantaina nollataan sitten työviikkoo. Surullista vaan, ettei siihen enää riitä se yksi tai kaksikaan. :roll:

Joo mullakin suurimmalti osin homma on sitä päivittäistä tissuttelua... Toki kun oon iso äijä niin sekin tarkoittaa yleensä n. 15 kaljaa tjsp. Mutta siis tuo määrä iltapäivästä aloittaen ja puoleenyöhön lopettaen tarkoittaa semmoista leppoisaa pikku pöhnää missä toimintakyky säilyy vielä hyvin ja ei tee mitään tyhmää jne.

Välillä sitten taas lähtee lapasesta... Esim. jos on joku miesten juttu kuten polttarit, varpajaiset tms. Ja valitettavasti nykyään useammin ihan muuten vaan: Nyt vuoden sisällä kun olen alkanut saamaan noita 3-5 vkon juomattomia kausia säännöllisesti, niin jostain syystä ne eivät juuri koskaan pääty mihinkään leppoisaan tissutteluun, vaan melko sekavuushakuiseen viinan juontiin. Viime vkolla esim. teloin polveni, hajotin puhelimesta näytön, menetin muistini ja lähettelin viestejä mitkä olis voinut jättää lähettämättä... Tuollainen on itselleni melko epätyypillistä käytöstä vaikka joisinkin.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 27.8.2021 21:42:11

Sarvikuoma. Tuo viestisi loppu kuulostaa aivan minun touhulta. Mitä enemmön olen selvinpäin, sitä huonommin menee, kun juo. Juon itseni tolkuttomaan humalaan ja siitä on leikki kaukana. Joskus aivan pelkäsin hetkiä, kun 3-4 kuukauden juomattomuuden jälkeen korkki aukesi, että kyllähän tässä vois, kerta muutkin. Voi luoja, onneksi suurin osa on pyyhkiytynut muistoista pois. Nyt menee Kumman Kaa TV:ssä. Sitä kun katsoo, on kuin itseään katsoisi. Vähän helpottaa juomishaluihin.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 28.8.2021 13:30:05

Ei tästä nyt taas meinaa tulla mitään. Tosiaan viime vkolla otin neljä päivää ihan raivolla, mikä onneksi sitten loppui, mutta nyt viime päivinä olen taas tissutellut oluita ns. sivistyneesti. Tämä juuri on kaikkein ärsyttävintä kun pitäis saada homma poikki, ja tavallaan haluaakin, mutta samalla haluaa kuitenkin ottaa ne pari-kolme olutta että tämä lievä krapula tästä lähtis. Tässä tilanteessa on niin äärimmäisen helppoa ajatella että skarppaan sitten huomenna, tai maanantaina. No, tänään en ole ottanut yhtäkään niin pitää katsoa miten homma etenee. Aika monesti oon saanut itseni raiteille annoksia laskemalla... Siis että jos eilen otin vaikka 15 keskiolutta, niin tänään sallin itselleni 8, ylihuomenna neljä jne.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 28.8.2021 16:09:02

Minusta tuo tyyli on paras, laskeminen siis. Itsekin teen tuota oikeastaan joka kerta, jos on mahdollisuus siihen, viimeisenä iltana juominen on maltillista ja seuraavana päivänä raittius alkaa luonnostaan, mutta on myös poikkeuksia, jolloin on maistunut tasaisesti useita kuukausia putkeen. Jos pystyt jättämään tähän päivään tai huomiseen, niin sehän on todella hyvä juttu! Kaikkein paras olisi, kun ottaisi vain sen yhden päivän, jos on pakko ottaa ja kärsii heti seuraavana päivänä sen krapulan.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 28.8.2021 23:03:10

Lempeä kettu kirjoitti:Minusta tuo tyyli on paras, laskeminen siis. Itsekin teen tuota oikeastaan joka kerta, jos on mahdollisuus siihen, viimeisenä iltana juominen on maltillista ja seuraavana päivänä raittius alkaa luonnostaan, mutta on myös poikkeuksia, jolloin on maistunut tasaisesti useita kuukausia putkeen. Jos pystyt jättämään tähän päivään tai huomiseen, niin sehän on todella hyvä juttu! Kaikkein paras olisi, kun ottaisi vain sen yhden päivän, jos on pakko ottaa ja kärsii heti seuraavana päivänä sen krapulan.

Noinhan se menee, että yhteen päivään olis hyvä pystyä jättämään.. Tai no, tietenkin kannattais olla aina juomatta, mutta siis jos tulee juotua niin stoppais sen heti alkuunsa. Yhden päivän juomisesta krapulakaan ei ole kova, ellei nyt ihan järki jäässä toilaile. Alkuvuodesta onnistuin tuossa muutaman kerran. Ehkä silloin oli parempi motivaatio koko homman suhteen... En tiedä.

Tänään sujui ihan hyvin. Olin muutamaa ystävää tapaamassa puistossa ja otin 7 pikkuolutta pitkän ajan kuluessa. Muut ottivat myös maltilla, vaikkei se minua olis haitannut vaikka olisivat ottaneet enemmänkin. Huomenna tarkoitus taas aloittaa nollalinjoilla oleminen.. Voi olla että on henkisesti vaikeaa, mutta se selviää sitten.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 29.8.2021 14:45:14

Meni ihan suunnitelmien mukaan, eli eilen tosiaan otin nuo aiemmin mainitut 7 pikkuolutta, sain hyvät unet, ja nyt ei ole kummoistakaan krapulaa. Söin hyvin, mutta sokeria tekee silti mieli... Siihen hain apua lähi-Alepasta. Yhtään ei tee mieli juoda, joten tästä sitten taas päivä kerrallaan eteenpäin.

Aiemmin tänään pikkaisen mietitytti tämän vähentämisen/pidemmän raittiuden tavoittelun mielekkyys.. Saan kyllä asiani ja arkielämäni oikeille raiteilleen hyvinkin tanakan tuntuisesti, eli sellaisen oikein hienolta tuntuvan alun, mutta silti aina lopputulos on sama, eli x-pituinen putki ja nämä samat litaniat tänne. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että asiani olisivat melko lailla huonommin jos EN yrittäisi, ja EN saisi noita 3-5 vkon juomattomia jaksoja, vaan joisin tasaisesti koko ajan, kuten viime vuodet olen tehnyt. Kai minua juuri nyt vaan turhauttaa, kun haluaisin että nuo juomattomat jaksot olisivat pidempiä, mutta kun ne eivät vaan ole. Jotenkin jaksan kuitenkin edelleen uskoa siihen, että mikä tahansa näistä yrityksistä voi osoittautua pidempiaikaiseksi, koska ymmärrys omasta toiminnasta ja juomiseen johtavista tapahtumaketjuista kasvaa jokaisen epäonnistumisen jälkeen.

Antabusta olen välillä miettinyt. Joku määrittelemätön este minulla kuitenkin on sen aloittamiseen... Onko se sitten ylpeys vai tahto onnistua ns. omin avuin vai mikä, en osaa sanoa. Ja minua mietityttää kun se on kuulemma tehokas aine, siis jos erehdyt vaikkapa laittamaan partavettä tai syömään ruokaa minkä valmistuksessa on käytetty alkoholia jnejne. Kun minulla on tarve päästä liiallisesta alkoholin juomisesta, ei siitä että elimistööni ei saisi päästä milligrammaakaan alkoholia missään muodossa, tai etten voisi ottaa pullollista 0.5 % olutta tms.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 31.8.2021 19:41:21

Kolmatta päivää juomatta, ja vaikka nämä alkupäivät minulla yleensä on semmoista heikoilla jäillä käppäilyä, niin ihan hyvin on mennyt.. Tällä viikolla olen palkollisena hommissa, ja yleensä tässä tilanteessa on tullut otettua ehkä 8-10 kaljaa per ilta tjsp... Hommat loppuu yleensä noin 17 aikaan, niin tuolla määrällä saa pikku pöhnän aikaiseksi, mutta on aamulla kuitenkin ihan työkykyinen (väsyttää toki). Huvittavaa sinänsä, että minä olen omalla alallani erinomaisen luotettavan ja tarkan työntekijän maineessa... No, kyllä se pitää ihan paikkansakin, mutta juodessa tämä päänsisäinen todellisuuteni on yleensä ihan kaikkea muuta vaikka työsuoritukset sujuisi. Eilen & tänään on töiden jälkeen toki tehnyt kovasti mieli olutta, mutta olen torpannut sen olon ostamalla jonkun suolaisen välipalan ja colajuoman.. Ihan hyvin toimii. Tänään mietin, että kuinkahan usein juomishimo onkin oikeastaan nälkää tai janoa? Että voiko olla niin, että aivot reagoivat suurinpiirtein mihin tahansa tarpeeseen sillä tavoin, että alkaa tehdä mieli juoda? Pelottavaa.

Tämän päivän colajuomavalinta oli uusi tuttavuus saksalainen Schwip Schwap.. Oikein hyvä ja vähän erilainen, koska siinä on pikkaisen appelsiinimehua mukana.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 4.9.2021 07:30:40

Pohdit tuota nälän ja juomisen välistä suhdetta. En ole ennen ajatellutkaan, mutta pidän tuota mahdollisena. Itselläni ainakin syöminen unohtuu, kun juon. Jokin voimakas tunne ja nälkä yhdessä voivat aiheuttaa voimakasta halua juoda, jota ilman juomisen vähennysaikeita tulisi tehtyä aika usein. Olen huomannut, että laskuhumala ja nälkä liittyvät myös toisiinsa. Kun olen selvinpäin niin olen havahtunut toisinaan nälässä sellaiseen sekavaan ajatteluun, "enhän ole humalassa, onneksi en ole humalassa". Jotain yhteyttä sillä on.

Julkisuudessa sairaalloiseen ylipainoon liittyvät ongelmat näyttävät olevan riippuvuuden kaavaa noudattavia. Ihminen ylensyö siitä huolimatta, että sillä on huonot seuraukset elämään. Kuten alkoholisti juo minkä tahansa asian vuoksi, välittämättä seurauksista. Näistä ongelmista kuitenkin pääsee eroon sinnikkäällä harjoittelulla. Milloinkahan tulee "suurin vähentäjä" konsepti, jossa seurataan alkoholinkäyttöä vähentäviä ihmisiä ja sen vaikutuksia? Sen tyyppinen ohjelma on kyllä ollutkin Suomessa.

Itselläni ei ole esiintynyt erityistä tai kasvavaa karkin syöntiä alkoholin käytön lopettamisen jälkeen. Alkoholittomat korvausvalmisteet kierrän kaukaa, koska olen niiden kautta retkahtanut usein. Joskus olen havainnut, että näillä pyritään auttamaan alkoholinkäytön lopettamisen prosessia. Ei juoda vaan syödään samaan tarpeeseen suklaalevy. Minusta sellaisessa ajattelussa ylläpidetään jotain? Mutta mitä?
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 7.9.2021 20:38:55

Lempeä kettu kirjoitti:Ei juoda vaan syödään samaan tarpeeseen suklaalevy. Minusta sellaisessa ajattelussa ylläpidetään jotain? Mutta mitä?

Minusta siinä on kyse ihan vaan addiktiosta. Siis siitä, että yksilöllä on muitakin riippuvuuksia kuin pelkästään juominen. Ostin eilen Samuli Edelmannin uuden kirjan, mikä siis käsittelee lähinnä alkoholismia, mutta myös muita addiktioita. Ensinnäkin suosittelen kirjaa varauksetta kaikille riippuvuuksista tai alkoholismista kärsiville, mutta tunnistan siitä myös sillä tavoin itseni että siinä on aika paljon juttua muistakin holtittomuuksista kuin ryyppäämisestä. Laitan siitä kirjasta lisää juttua kunhan saan luettua sen loppuun.

Muuten menee taas pikkaisen huonosti kun tissuttelen kaljaa vaikka toisin aioin. Onneksi määrät ovat maltillisia, mutta korkki pitää saada kiinni ettei homma karkaa käsistä. Huomenna uusi yritys.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.9.2021 22:10:39

Hyvä Sarvikuoma, huomenna uusi yritys. :) Oikeaa puhetta.

Kiitos kirjavinkistä! Jään odottamaan arviotasi, miltä kirja tuntui sisällöllisesti.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 1.10.2021 15:52:08

Hei! Missä tunnelmissa lokakuu? Onko Ikävä lokakuu, kuten Hausmyllyn biisissä. Hyvä treenibiisi muuten. :)
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät