Olet täällä

Päiväkirja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päiväkirja

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 14.9.2022 03:45:00

Onnea mahdollisesta uudesta työstä! Ja tsemppiä nollapäivään. Sama tavoite.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 18.9.2022 11:20:04

Kiitos, nollapäivä ei silloin onnistunut, tänään on. Olen pettynyt itseeni.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 18.9.2022 12:48:26

Onnistui kuitenkin tänään :D Mulla onnistui syyskuun ainoa nollaviikko. Hyvä, että edes tämä viikko tuli nollat.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 18.9.2022 13:08:06

Hippuli73 kirjoitti:Onnistui kuitenkin tänään :D Mulla onnistui syyskuun ainoa nollaviikko. Hyvä, että edes tämä viikko tuli nollat.

Joo, mutta ai helvetti kun on paha olo. Mä en halua juoda. Jätin viikonlopun pullot esille ihan siks, että voin niitä katsella ja pohdiskella, haluanko olla juoppo vai haluanko raitistua. Mua hävettää ihan sikana se, että työhaastattelussa olin krapulassa. Toisaalta en tainnu narahtaa kun sain hyvää palautetta.

Mun sisällä taistelee nyt kaks voimaa: halu alistua sille häpeälle joka saa mut juomaan, ei siks että joisin, vaan itsesabotaasin muotona. Järjellä kuitenkin tiedän, että halusin sitten vähentää tai raitistua kokonaan, mä en voi sitä tietä kulkea ilman lempeyttä ja itsemyötätuntoa. Mä oon soitellut AA:n auttavaan puhelimeen ja harkitsen etäpalaveriin menoa... Vaikka mulla on siitä kyl huonoja kokemuksia. En saa niitä "sydämen murtumisen" ja häpeän vähenemisen kokemuksia siellä vaan ahdistus vaan kasvaa. Mut toisaalta sekin on ryhmästä ja tilanteesta kiinni.

Ehkä mä nyt rukoilen. Oon niin väsynyt juomiseen. Sen tuoma mielihyvä tulee niin kovalla hinnalla ja kestää vaan hetken. Tänään en juo.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 18.9.2022 13:41:16

Ootko kokeillut käydä päihdehoitajalla? A-klinikka tai joku muu paikka? Mä olen käynyt 1,5 vuotta. On auttanut mua paljon. AA-ryhmiä kokeilin etänä, en tajunnut niiden pointtia lainkaan.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 18.9.2022 15:49:36

Hippuli73 kirjoitti:Ootko kokeillut käydä päihdehoitajalla? A-klinikka tai joku muu paikka? Mä olen käynyt 1,5 vuotta. On auttanut mua paljon. AA-ryhmiä kokeilin etänä, en tajunnut niiden pointtia lainkaan.

Mä pelkään, et A-klinikka kusee mun hoitosysteemit. Kävin tänään etänä AA:n avoryhmässä ja toisaalta se herätti ajatuksia mut toisaalta kyl vaan lisäs juomishalua koska mulle on liikaa se alkoholistiks identifioituminen. Psykoterapiassa käyn ja mun terapeutin mielestä selviän ilman päihdehoitajan käyntejä. Nää liittyy mul yleensä autistisiin burnout-tiloihin.

Nyt parempi fiilis. Mä oon ennenkin onnistunut. Mä onnistun nytkin.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 19.9.2022 09:51:03

Eilen ei tullu nollapäivää kun löysin repusta yhden tölkin Hard Seltzeriä ja ajattelin et menkööt. Ostin muutaman lisää. Ei darraa mut meen tänään uudestaan avokokoukseen.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 19.9.2022 16:38:57

Mä menin tänään uudestaan avokokoukseen ja päätin et tosta tulee mun kotiryhmä. Mul jotenki loksahti se että mun ei kannata kohdata itteeni alkoholistina vaan alkoholistin aikuisena lapsena. Se oivallus tuli täysin tunnepohjalta ja on antanut mulle ihan järisyttävää rauhaa ja hyvää oloa ja toivoa. :shock: Ja siis siitä mun on kiittäminen sen ryhmän vetäjää, joka jako mulle AAL-matskua ja neuvo, että voin kutsua itseäni joko alkoholistin läheiseksi tai "läheisriippuvaiseksi", joka on se termi mitä AAL-jengi käyttää. Mä valitsin sen, koska se tuottaa mulle enemmän häpeää - ja mä haluna oppia mun häpeästäni eroon.

Mä temmon itseinhon ja itteni rankaisun ja sit itseni kontrolloinnin välillä, ihan ku kotona mun tunnetiloja on palloteltu tollee. Mun juominen on oire tunne-elämän ongelmista, kuten alkoholisteillakin, mut mä oon vielä välttänyt sen alkoholismin kehittymisen, ehkä siksi että mulla on synnynnäisiä piirteitä jotka lisää mun itsekriitiisyyttä ja ehkä siks että mä oon taistellut hyväksynnästä ja hyväksytystä pärjäämisestä jne yhteiskunnassa. Mä en pysty lopettaa tota oravanpyörää ellen mä hae sitä emotionaalista turvaa ryhmistä, mielellään tietty AAL:sta mut avoryhmätkin käy. Mä en myöskään menetä mitään siel istumalla, se on yks tapa saada yhteyttä muihin ihmisiin, vaik etäaikaa eletäänkin.

Pikkasen mietin näkikö muut osallistujat mun kalsariperseen - siis kirjaimelliset alushousut, en viittaa känneihin - ku mulla oli toppi ja aamutakin lipare ja sit nousin kesken kaiken keittää lisää kahvia. Mut on siellä ryhmissä varmaan pahempaakin nähty. Minä opettelen siellä nyt elämään ilman häpeää ja pelkoa, mikäs sopis teemaan sen paremmin ku kankun vilahdus. :lol:
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 19.9.2022 20:01:10

Talvikaktus kirjoitti:Eilen ei tullu nollapäivää kun löysin repusta yhden tölkin Hard Seltzeriä ja ajattelin et menkööt. Ostin muutaman lisää. Ei darraa mut meen tänään uudestaan avokokoukseen.

Tähän mun piti lisäämäni, että siellä avopalaverissa luettiin mulle eka askel ja mä sit löysin sen tölkin ja aloin nauraa, että joko Jumala nyt mua koettelee tai sitte sil on huumorintajua ja tää on keino tehdä se ekan askeleen testi, että onko alkoholisti. Ja sit mä tein sen testin, ja menin aamulla kokoukseen, ja tänään oli raitis päivä. Minun logiikalla tämä vastaa melko hyvin sitä, et menee baariin, kattoo voiko juoda pari kolme ja jättää juomisen kesken. Ja parasta on, etten mä välitä, mitä joku muu siitä sanois. Mun toipuminen on mun, ja siitä tulee mun näköinen. Koska eihän sen ekan askeleen testin tarkotus oo selvittää, "saako" jatkossakin juoda. Sen idea on kattoo, minkä sortin toipumisryhmä kellekin sopii.

Huomisesta en tiedä, mutta mä tiedän että tänään mulla oli raitis päivä ja oon löytänyt huomattavasti kiinnostavamman harrastuksen kun völjyminen sen välillä, juonko vai enkö, ja mikä parasta, mun ei tarvi miettiä mitään raittiuslupauksia tai aikarajoja tai annoksia. Voi olla, että jossain vaiheessa mieli muuttuu. Mut ei mun sitä tarvi murehtia. Tarvii kyl päästä AAL-toimintaan mutta nyt löyty kotiryhmä ja piipahdin Al-Anonissakin illalla ku oli tylsää. Kaikki aikanaan.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 20.9.2022 15:10:04

Kaikki hyvin täällä, nuo nettiryhmät on oikeasti ihan mielenkiintoisia. :shock: :lol: Migreeni vaivaa mut muuten kaikki ookoo
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 21.9.2022 04:55:53

Okei mulla oli eilen illalla tosi traumaattinen kokemus yhdessä ryhmässä, ja heräsin just painajaiseen joka liittyi siihen. Soitin mieli.fin puhelimeen jossa mulle sanottiin että jos joku ryhmä tulee uniin niin siellä käyminen kannattaa lopettaa. Sanoisin näin. Takaisinkin pääsee.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 21.9.2022 22:56:14

Itkeskelin tänään paljon kun nous vanhoja traumakokemuksia mieleen. Poistin itteni kaikilta sen hihhuliryhmän somekanavilta, pohdiskelin menneitä ja nykyisiä ja luin.

https://filtermag.org/deprogramming-fro ... -cult/amp/

Tää oli varsin hyvä. Yliopistollakin oli puhetta, että AA on ns. uususkonto (NRM), ja tän kokemuksen jälkeen en sinne enää mene. Mä olen älykäs, kyvykäs ihminen, joka kykenee tekemään omat päätöksensä juoda tai olla juomatta. Tässä päiväkirjassakin näkyy, että juomiset menee yli stressin seurauksena, eli stressiin en jatkossa juo ku kaakaota. Muuten sit harkinnan mukaan. Nyt hetkeen en juo yhtään, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 22.9.2022 09:40:57

Heräsin hyvällä fiiliksellä. Tänään siivouspäivä ja työkuvioiden mietintää sossun kanssa.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 23.9.2022 13:16:50

Heräsin tänään jotenkin levollisena vaikka arkiasioissa on paljonkin stressattavaa. Puhdas koti, hyvää ruokaa, ei kiire mihinkään. Ne stressaavat asiat on juuri nyt sellaisia, etten niihin voin tällä hetkellä vaikuttaa.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 23.9.2022 16:43:37

Oon saanut tänään järjesteltyä kotia talviteloille. Aika haikea fiilis, koska se työmahdollisuus joka mulle tarjoutui, on tällä hetkellä sellainen ettei mun ole taloudellisesti järkevää ottaa sitä vastaan. Työmatkat olis jo itsessään 3h/vrk ja palkka niin pieni, ettei sillä elä, mutta tuet se kyllä veisi. Sumplin eilen sosiaalityöntekijän kans eri mahdollisuuksia järjestää tuet, mutta niihin menis useampi kuukausi jo ihan Kelan käsittelyaikojen vuoksi, ja mulle jäis palkasta vuokran jälkeen 200e/kk käteen, joten...

Toisaalta. Nyt kun tiedän, että se työ kiinnostaisi, niin mulla on mahdollisuus hakea sitä myöhemminkin ja jos tuo firma ei enää palkkaa, muitakin mahdollisuuksia on. Semmoista se on. Aina ei mene niinkuin haaveilisi ja sillon pitää vain luottaa, että nurkan takana voi olla uusi mahdollisuus. Haluaisin silti olla mieleltäni terve ja työelämässä. Kukapa ei haluaisi. En oo poistunut kotoa kohta viikkoon kuin viemään roskia, oon täydessä burnoutissa. Masentaahan se pohtia tulevaisuutta ilman työtä, kumppania tai mahdollisuuksia normaalin tulotason asioihin, mutta kunhan tää pettymys on levätty pois, kyllä se toivo vielä palaa.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät