Olet täällä

Mitä toipumista tukevaa teit tänään ja mitä aiot huomenna?

Kuivaushuoneessa yhteisenä tavoitteena on huumeiden tai lääkkeiden käytön lopettaminen. Mukaan ovat tervetulleita myös korvaushoidossa olevat. Keskusteluissa mukana päihdetyön ammattilainen Tuomo Seppänen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Mitä toipumista tukevaa teit tänään ja mitä aiot huomenn

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 13.5.2014 19:26:01

Hei LL!
Olipa erittäin mielenkiintoista lukea tekstisi. Hyvältä vaikuttaa. Olet kestänyt vieroitusoireet ilmeisen hyvin. Lieneekö annos ollut jo vähenemään päin, ennen lopullista lopettamista?
Miten sinulla tällä hetkelleä LL menee? Onko tilanne ok? Viestistäsi on kulunut noin viikko, joten onko jo neljä viikkoa plakkarissa?
LL esitti kysymyksiä vertaisille. Kommentteja?
Sinulla on ilmeisesti lääkärikontakti, entä onko jotain muuta hoitokontaktia?
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja ampiainen » 21.5.2014 11:25:32

LouLou kirjoitti:Tänään olen ollut taas yhden aamun vetämättä subua. Takana on jo kolme viikkoa ilman sitä roskaa, ja tuntuu kuin silmät olisivat rävähtäneet auki, ikäänkuin joku verho olisi otettu silmien edestä pois tai kuin olisi herännyt kahdeksan-yhdeksän vuoden koomasta. Kolme viikkoa on varmasti lyhyt aika monien mittapuulla ja vielä elelen tätä refla-aikaa, tiedän että vaikein työ tulee olemaan se selvänä pysyminen, sitten kun se ns. arki alkaa ja varsinkin jos masentuu. Mutta tahto on kova, en oo pitkään aikaan halunnut mitään näin paljon kuin selättää tän. En edes oikeasti ole aikaisemmin halunnut lopettaa, aina siitä olen puhunut mutta jossain syvällä sisimmässä kuitenkin oon aina ennen ajatellut että ei se elämä voi sen kummempaa olla käytti subua tai ei. Jännä juttu että se sit kuitenkin voi olla. Vuosien aikana sitä on vaan kangistunut tiettyihin kaavoihin joiden on kuvitellut olevan ainoa mahdollinen tapa elää.

Varmaan tärkein asia mikä mun lopettamista on tukenut, on se vapaus. Kolme viikkoa sitten mulla vaan naksahti päässä, ajatus siitä että oon joidenkin toisten ihmisten orja, oon riippuvainen kokoajan siitä missä sitä on ja kenellä, kuinka joudun jonkun aineen takia joka ei edes aiheuta mitään oloja, sietämään ihmisiä jotka eivät oikein sovi mun maailmaan, enkä mä heidän. En jaksanut odottaa katkopaikkaa tai edes soittaa mihinkään, päätin lusia himassa reflat, ja ottaa päivän kerrallaan. Välillä on tullu itkettyä, välillä naurettua ja mielialalt muutenkin heitellyt ylhäältä alas, mutta se on omalla tavallaan vaan tosi siistiä, koska moniin vuosiin mä en tuntenut vaan yhtään mitään. En ees ollut kunnolla surullinen, olin vaan tunnoton.

Mitenkä teillä subun lopettaneilla on skulannut masennuslääkkeet? Ja minkä merkkiset? Itse aloitin nelisen viikkoa sitten citalopraamin, mut annostus on vielä aika pieni. Onko teillä konkareimmilla tullut subun lopettamisen jälkeen masennusta, siis juuri silloin kun se ns "arki" on alkanut. Mulla on sellanen skidi pelko siitä, että kuinka vaikka seuraava puolivuotta menee, jos sinneasti pääsen. Päivä kerrallaan pitää ottaa, mutta kyllä mä haluan vähän tulevaisuuteenkin varautua. Depressiosta oon kärsinyt koko ikäni, mutta musta tuntuu ettei mikään lääke ole aikaisemmin toiminut, kun subu on estänyt niiden skulaamisen.

Kaikki vinkit ja tsemppaukset tähän elämänmuutokseen ovat erittäin tervetulleita! :)

Hyvältähän tuo kuulostaa kun olet kuitenkin lopetus päätöksen tehny ja ilmeisesti ollut ilman retkahduksia.? :) Tuosta "sumuverhosta" ollaan juteltu kaverin kaa joka myös ollut n 2kk vetämättä subua ja itse nyt reilut puoli vuotta, sen huomaa jo muutaman viikon paussin jälkeen kuin ajatukset kirkastuu, tuntuu että värit on kirkkaampia ja tosiaan järki juoksee huomattavasti paremmin. Jos ton muutaman viikon kestää ja on vähänkään itsekuria niin käytön kyllä pystyy lopettaan, vaatii tietty täyden kaveripiirin vaihdoksen. Esim itse muutin kauemmas käyttäjistä ja nyt teen töitä n 550 km päässä heistä joten retkahdus riski kohtuu pieni jos nyt ei ala itse väkisin katteleen sitä palaa.. Uuden kaveripiirin saanut nyt työn kautta ja koittanut myös elvyttää suhteita wanhoihin ei-käyttäjä kavereihin.
Olin itsekin tosi epäsosiaalinen aikaisemmin mutta huomasin että kun lopetin bupren ja xanorin (nyt menee bentsona vain rivaa 0,5-1mg/d) niin musta alkoi tulla huomattavasti sosiaalisempi ja en pelkää enään esim. kauppaan menoa ja uusia ihmisiä juuri ollenkaan. Aiempia diagnooseja on paniikkihäirit, ahdistus, masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko ja tietenki nuo riippuvuudet..
Nuista masennus lääkkeistä; Mulla aloitettiin n kk ennen lopetusta myös citalopram 20mg/d ja voi olla että sekin auttaa ainakin osittain nuihin pelkoihin ja ahinoihin. Ainakin itse tunnen että ko lääke on auttanut minua. Haittoina lievä painon nousu ja jatkuva haukottelu ja pieni väsymys.

Mutta kaikenkaikkiaan voin sanoa että kannattaa lopettaa, itellä elämä muuttunut monin kerroin paremmaksi lopetuksen jälkeen. Tsemppiä paljon Loulou ja kaikki muutkin jotka koittavat irti pyristellä! :wink:
ampiainen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pölönen » 10.6.2014 11:55:28

Aion juoda runsaasti vettä :lol: , meinaan ku sinne suusuppuseen on laitettava jotai, enkä halua ruveta taas mässäämään (ekaa kertaa kymmeneen vuoteen on alkanut paino nousta, en tykkää yhtää), ja benet otetaan iiiihan lekurin vierotusohjehen mukkaa. Juu. Ja sitte reenaan pitkästä aikaa. Ja soitti ystävä eli ei (ainainen läheishuoli... :? :( ) meen illemmal pyöräileen. Enkä varmana siivoo :x , heh 8) .
...one of these mornings You´re gonna rise up singing...
Pölönen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pölönen » 12.6.2014 09:05:58

Hoidan asioitani. Ehkä treenaan. Tapaan kamun. Tavallisia asioita, ilman, että olen pää sekaisin, enkä pelkää mitään, hehee. Jos illal ei satele, saatetaan mennä ystävän ( :) !) kans kuunteleen satakieliä...

Huomenna teen asioita, joita pelkään, enkä ota mitää ekstraa... On se kumma mitä ihminen osaa pelätä, huh :o . Kun uhataan tappaa, saattaa joku meistä olla ihan cool, että en minä kuolemaa kyl ny enää jaksa pelätä, ett jos loppu tulee tänäpä, niin tulkoon sit. Mut öh, läheisen halveksuntaa sitäki enämpi :oops: . Luin eilen jostain apteekin lehdestä, että masennuslääkkeet muokkais aivoja jollain vielä tuntemattomal taval s.e. auttaisivat (vain yhdessä) ympäristövaikutusten kans siihen, ett voi oppia pelosta poies. Emmä ny tiä, onk pelko täysin turha tunne tai mikään tunne ylipäänsä. Mut niitten voima ja valta, hyh ja huh!!!
...one of these mornings You´re gonna rise up singing...
Pölönen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 13.6.2014 20:15:42

Pelko? Suojatunne? Jos sitä ajattelee niin sanotusti normaalina tunteena, niin sen on tarkoitus suojata meitä, mutta taas jossain kohtaa kun se on ylikorostunut niin suojaa jo liikaakin.
Mutta terve pelko on aina paikallaan.
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 31.8.2014 17:26:45

Nosto, sillä jokainen päivä on elettävä päivä kerrallaan...
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja severed_survival » 19.1.2015 00:20:50

Itaa!
Täällä kirjottelee uusi plinkkiläinen, lukenut pitkään tätä ja muita foorumeita vault yms, mutta rekannu en oo aijemmin. Eli kohta 26vuotias mies keskemmältä suomea.
Toipumassa/parantumassa bubrekoukusta olen, noin 6 vuotta päivittäistä käyttöä takana, iv. Sitä ennen muuta roinaa sinnne.
Asiaan.

Tulin just katkolta, 2viikon jaksolta. Tiedän lyhyt aika, viime vuonna olin 2,5 viikkoa, mutta en ollut näemmä valmis lopettamaan kuitenkaan.
Samaan aikaan vuosi sitten tosiaan Jkl:n Sovatekin osastolta pääsin, mutta nyt homma alkana helvetin hyvin, fyysiset painaa skidisti viel päälle mm, aineenvaihdunta, hikoilua jonkin verra oikeastaan vain. Katkolla psyykkasin itteni pirun moiseen kuosiin, ja päätin, että loppuu samalla myös pistäminen! Hyi satann....hrrr

Neuroleptit, propral, atarax sain lekurilta. Benjoja en, mutta onneksi on pari kunnon kansalaista jotka auttaa ja saan sirdaludeja sekä skidisti 10pameja. Niitäkin syön sillon kun tarvii, mutta onneks on kokoajan parempia päiviä eessä, että vaihees kaikki nollille. Yleensä päivisin ei edes ahdista.

Kävelen lenkin päivässä, kunnon mukaan. ihan pientä sarjaa joskus kevyillä painoilla hauiksia. Huomenna aamusta siskon kanssa uimaan, millon viimeksi sielläkin käyny.. Ja siitä taitaa tulla tapa, uskoisin!
Mulla on jumalaton tsemppi ja psyykkaus ja TAHTO olla ilman MITÄÄN aineita. Toki huonoja päiviä välillä, mutta en jää tuleen makaa! Eli ylös ja ulos, sekä kunnon ruokailu useasti päivässä!
Huomenna on myös haastattelu aika eräällä taidetyö-pajalla. Toivottavasti natsaa! Alkaisi 1.2 sopivasti, sit ois siitä pari kolme kuukautta eteenpäin idea, että oon jossain ihan muualla, Laosin pikkusaaril snorklaa. Koska onneksi jäi perintöä vaikka sitä menikin, järetön määrä kamaan vuoden aikana. Onneksi tosiaan on jälellä reilu 10tuhatta euroa.

Anteeksi sekava ensimmäinen viesti tähän topikkiin, mutta tulipahan selväks mikä on meno ukolla. Jatkossa, luultavasti päivittäin kirjoitan tähän topikkiin mitä otsikkos lukee, enkä poikkea aiheesta, suokaa anteeksi Plinkkiläiset sekä modet!

Nyt kuittaan ja menen nukkumaan!
Huomenna on taas päivä kohti parempaa! NAUTITAAN niistä hyvistä päivistä, peace out!

-M
severed_survival
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 19.1.2015 21:07:40

Hei!
Kiitos viestisäsi SS, kirjoitit tilanteestasi hyvin. Kiitos siitä. Sinulla on kova tsemppi ja tahtotila päällä. Sitähän sitä tarvitaan toipumisen tiellä. Sinun ei kannata kuitenkaan jäädä yksin tässä tilantessa, ja etpä ole jäämässä, kun ole kirjottanut myös tänne :)
Pistä tilanteestasi postausta ja toivottavasti muutkin kuivurit laittaa sulle viestejä.
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja nasaalisti » 20.1.2015 16:47:52

Hyvältä kuulostaa SS!

Ei se päihteiden lopetus aina vaadi pitkää laitosjaksoa! Onks sulla kuitenkin joku avohoitokontakti?

Esim. itselle sanottiin, etten pysty bentsoja lopettamaan kuin laitoksessa, mut onnistui se, kun vaan oli hidas tahti ja itsellä motivaatio kohdallaan. Laitoksessa en viihtynyt kuin muutaman päivän - ei ollut mun juttu.

Ehkä toi matkakin sua motivoi, kun ei missään hirveässä koukussa voi minnekään kauas lähteä! Mä ainakin sain vähennettyä ja lopulta lopetettua oheiskäytön, kun riittävän usein lähdin ulkomaille. Nimittäin kun oli päässyt ns. normaalin elämän syrjään kiinni, ei tullut edes mieleen enää yrittää kuljettaa mukanaan mitään laitonta. Ja vaikkei mitään laitonta enää olekaan, niin silti kuumottaa aina lentokentällä ja satamassa..
Läppää asiasta ja asian vierestä

nasaalisti@hotmail.com
nasaalisti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja severed_survival » 21.1.2015 11:29:56

Kiitti tsempistä! Tulin taas just uimasta ja sit tuli puhelu, et pääsin sinne taidetyöpajalle! Alkaa ens kuus.
Käyn tuolla Sovatekil juttelee yms viikoittain, en kuitenkaan päivittäin.
Ei ole tullut retkahduksia!!
Uiminenkin maistuu niin pirusti, et siellä tulee käytyy, järjellä tietenkin, ei liikaa rasitusta.
Kävelen päivittäin myös.
Kuulemma tuol pajalla pidetään joku 4päivän laskettelu/lautailu reissu jonnekin pohjosempaan, majotus, liput yms kaikki ilmaiset!! Toihan käy vanhalla lautailijalle!!

Kova boogie päällä ja hikoilukin vähentynyt huomattavasti ja nukkuminen skidisti iisimpää!
Kaikkea hyvää kaikille!!

-M
severed_survival
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja severed_survival » 21.1.2015 11:35:18

Oon pitäny itseni kiireisenä, että tietokoneenkin käyttö vähentynyt, käynyt tapaa selviä ystäviä yms. Siinä syy miks ei päivittäistä kirjoitusta oo puskenut. :twisted: Mutta päivitän minkä pystyn samalla, kun rauhoittuu ja pysähtyy vain olemaan, keskittyy hengittämiseen!
severed_survival
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 26.1.2015 20:05:09

SS, eipäs tähän sinunkaan tilanteeseen voi sanoa muuta, kuin että eteen päin!
Selvien kavereiden seurassa ajan viettäminen on järkevää, jos toisessa vaakakupissa on mahdollisesti käyttävät kaverit. Näinhän se yksinkertaisuudessaan menee. Taidepaja. No se kuulostaa myös hyvältä!
No mikä on tammikuun viimeisen viikon tilanne? Samaa rataa?
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja Cavalcad » 30.1.2015 14:31:52

Käykää hyvät ihmiset NA:ssa.

Sieltä saa uusia tuttavuuksia, päihteetöntä tekemistä, paikkoja missä voi viettää aikaa selvinpäin ja VERTAISTUKEA.

www.nasuomi.org
Cavalcad
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 2.2.2015 21:09:31

Kyllä suosisittelen myös NA ryhmiä. Yksin on vaikea taivaltaa, jos ei ole ketään tuttuja päihtettömänä. Ryhmässä niitä tapaa.
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

ViestiKirjoittaja Ruusukas » 4.8.2015 20:47:38

Tuomo Seppänen kirjoitti:Pelko? Suojatunne? Jos sitä ajattelee niin sanotusti normaalina tunteena, niin sen on tarkoitus suojata meitä, mutta taas jossain kohtaa kun se on ylikorostunut niin suojaa jo liikaakin.
Mutta terve pelko on aina paikallaan.

On se vaan kumma, että käyttäessä sitä ei pelännyt mitään, tai ei ainakaan omaa kuolemaansa tai haavereita, vaikka syytä totisesti olisi ollutkin. Sen sijaan nyt toipuessa sitä pelkää ihan jumalattomasti joka asiaa, ja ennen kaikkea niitä asioita joita ei olisi syytä pelätä, kuten sosiaalisia tilanteita, muiden mielipiteitä, jopa itseään ja omia ajatuksiaan ja reaktioitaan.... Mistä siis rohkeutta? Pelkoja päin menemällä, niinkö? iik. :shock: Onko se vaan tosiaan niin, että kaikki elämässä ilman päihteitä on niin uutta, että se pelottaa..? Mutta että tässä määrin, apua.

Tänään edistin toipumistani tekemällä yhden kouluhomman päätökseen, ja nautiskelin sen aiheuttamasta onnistumisentunteesta ja koitin vähän kehua itseäni sen sijaan että alkaisin heti huolehtimaan siitä, meneekö työ läpi. Voi olla että menee, voi olla ettei mene. Mutta silti: Done is better than perfect. 8)
Ihminen joka tahtoo, keksii keinot.
Ihminen joka ei tahdo, keksii selitykset.
Ruusukas
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Kuivaushuone