Olet täällä

Päihderiippuvuus ei ole sairaus

Kuivaushuoneessa yhteisenä tavoitteena on huumeiden tai lääkkeiden käytön lopettaminen. Mukaan ovat tervetulleita myös korvaushoidossa olevat. Keskusteluissa mukana päihdetyön ammattilainen Tuomo Seppänen. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Päihderiippuvuus ei ole sairaus

ViestiKirjoittaja mina--vain » 20.1.2020 03:41:48

Hei

Tänä päivänähän yleinen mielipide ja väite on, että päihderiippuvuus olisi parantumaton sairaus. Melkeinpä kaikki päihdehoito Suomessa taitaa perustua juuri siihen väitteeseen.
Oman henkilökohtaisen kokemukseni perusteella voin sanoa, että tämä väite on suuri valhe, joka vain ajaa ihmisiä epätoivoon ja estää raitistumasta.

Itselläni päihteiden käyttö alkoi 18-vuotiaana, jolloin ensimmäisiä kertoja aloin juomaan. Määrät lisääntyi hyvin nopeasti ja aika äkkiä tajusinkin, että nyt oli ylitetty raja mistä ei ole ehkä paluuta ihan heti. Juomisen myötä sitten masennus ja ahdistus myös kasvoi, ja se ruokki lisää himojani. Jäin sairaslomalle koulusta, alkoi tulla itsetuhoisuutta ja osastojaksoja.

Yritin monesti toki lopettaa vuosien aikana, ja hetken aina sain oltuakin ilman, mutta aina vain hampaat irvessä. Kävin katkot ja kuntoutukset useampaan kertaan läpi. Kokeilin myös NA- ja AA-ryhmiä, sekä erilaisia psykiatrian puolen keskusteluja ja ryhmiä. Mutta ei mikään näistä tuonut minkäänlaista pysyvää tulosta. Jatkuvasti vain himo päihteisiin vei. Aloin käyttää kannabista, hetken päästä psykedeelejä, bentsoja ym. ja pahimmassa vaiheessa jäin hirvittävään amfetamiinikoukkuun.

Vuosien käytön jälkeen 2019 vuoden alkupuolella alkoi olla jo melkein kaikki yhteiskunnan avut käytetty, vankilaan en koskaan ollut tosin joutunut. En millään näillä avuilla saanut kuitenkaan oikeasti apua. Se oli kaikki vain näennäistä, eikä se voinut poistaa sisältäni sitä jatkuvaa pimeyttä, pahaa oloa, ahdistusta, syyllisyyttä ja häpeää.

Silloin keväällä alkoi yllättäen Jumala kutsua minua. Raamattu sanoo että päihtyminen ja juopottelu ovat Jumalan tahdon vastaisia asioita, eli syntiä, joista täytyy tehdä parannus:

Ettekö tiedä, etteivät vääryydentekijät peri Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, irstailijat eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat,
eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa.
(1. Korinttilaisille 6:9‭-‬10 FINRK)

Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois
(Apt. teot 3:19 FINRK)

Raamattu sanoo myös että jokaista ihmistä Jumala kutsuu elämän aikana kaksi tai kolme kertaa Jeesuksen luokse, jolloin ihmisellä on mahdollisuus antaa elämänsä hänelle ja saada syntinsä anteeksi:

Hän pelasti minut joutumasta hautaan, ja henkeni saa katsella valoa.’
Jumala tekee kaiken tämän miehelle kaksi, jopa kolmekin kertaa
palauttaakseen hänet haudasta ja antaakseen elämän valon loistaa hänelle.”
(Job 33:28‭-‬30 FINRK)

Aloin ymmärtää että minulla ei ole mitään toivoa ilman Jeesusta Kristusta, että jos en käänny hänen puoleensa niin tuhoan itse itseni synneilläni, joudun iankaikkiseen kadotukseen enkä voi siellä sitten syyttää ketään muuta kuin itseäni. Minusta alettiin käydä sisäistä taistelua ja tunsin sen selkeästi kuinka Jumala voimakkaasti puhui minulle, ja myös kuinka sielunvihollinen yritti valehdella ja pelotella viimeiseen asti että jäisin entiseen "elämään" kiinni.

Tunnustin lopulta Jeesukselle tehneeni syntiä häntä vastaan, lähimmäisiä vastaan ja itseäni vastaan ja sain hänen armostaan nöyrtyä parannukseen katuen koko sydämestäni kaikkea mitä olin tehnyt. Uskoin että Herra Jeesus antoi henkensä ristillä minunkin edestäni, että hän elää tänä päivänä ja että hänen verensä kautta kaikki on sovitettu Jumalan kanssa.

Siinä hetkessä tuli ihmeellinen rauha sisälleni, sellainen todellinen rauha mitä ei tästä maailmasta voi saada mistään. Oli kuin valot olisi sytytetty pimeyteen. Kaikki se vuosia sisälläni ollut paha olo, ahdistus ja pimeys sekä syyllisyys, ne vain lähti pois. Aiemmin oli ajatusmaailma ollut niin sekavaa että se oli lähes kaoottinen, tuntui etten saa oikein mistään otetta, mutta sekin sekavuus poistui. Silloin tiesin että nyt on kaikki muuttunut, ja että enää en ole riippuvainen mistään päihteistä. Sain vapauden kaikista niistä synnin kahleista ja päihteiden himoista. Mikä parasta tiesin että olen nyt matkalla iankaikkiseen elämään Jumalan luokse Kristuksen kanssa.
Siitä meni muutama viikko ja olin rukoillut että pääsisin eroon myös nuuskasta ja tupakasta. Niitäkin olin yrittänyt monia monia kertoja lopettaa omin voimin, tuloksetta, mutta Jeesus vapautti minut niistäkin täysin.

Eikä ole tarvinnut hammasta purren olla selvinpäin, päin vastoin olen saanut olla iloita koko sydämestäni monien vuosien raastavan ajan jälkeen, ennen kaikkea siitä että Jeesus Kristus pelasti minut ja antoi kaikki syntini anteeksi. Että hän tälläisenkin kurjan epäonnistuneen, kaiken inhimillisesti menettäneen puolesta antoi itsensä ristiinnaulittavaksi, teloitettavaksi mitä hirvittävimmällä tavalla, jotta minä saisin olla vapaa. Kaikki se entinen elämä on jäänyt taakse Jumalan ihmeellisen armon ansiosta. Tämä Jumalan armo on kantanut tähän päivään asti ja kantaa taivaaseen asti. Ja tätä armoa Jumala tarjoaa Kristuksen kautta ihan jokaiselle teillekin.

Näin minä todistan siitä, että päihderiippuvuus ei ole loppuelämää kestävä parantumaton sairaus, vaan synti josta elävän Jumalan Poika voi vapauttaa.

Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
(Roomalaisille 6:23 FINRK)

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa vaan sitä varten, että maailma pelastuisi hänen kauttaan.
Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita. Mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainutsyntyisen Pojan nimeen.
(Johannes 3:16‭-‬18 FINRK)
mina--vain
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Päihderiippuvuus ei ole sairaus

ViestiKirjoittaja ytrewq » 28.1.2020 09:19:09

Täytyy kommentoida tännekin itse olen pelannut isot velat. Joskus mielessä on käynyt pitäisköhän raamattu lukea? Yksi video, jossa miehelle tulee samanlaisia kokemuksia papin kanssa puhumisen jälkeen https://youtu.be/vN6-KLAvOyk .
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

Re: Päihderiippuvuus ei ole sairaus

ViestiKirjoittaja Tuomo Seppänen » 23.2.2020 18:15:11

Kiitos näkökulmasta
Eipä hättäillä
Tuomo Seppänen
Ohjaaja

Paluu Kuivaushuone