Hei!
Uusi viikko lähtee tästä käyntiin. Olen hyvin ja luottavaisin mielin, vaikka toisaalta tunnen levottomuutta ja ahdistusta. Kynsinepureskelu-indeksi on korkea.
Pelaaminen on asia, joka minulla yhdistyy usein korkeaan stressitasoon, tylsyyteen ja yksinäisyyteen. Pelaaminen on myös asia, jota teen usein kun olen juonut. Minun täytyykin nyt pyrkiä vähentämään stressiä, lisätä tekemistä, olla sosiaalisempi ja juoda vähemmän. Aikamoinen yhtälö, eikö?
Kuitenkin nämä kaikki tekijät liittyvät toisiinsa. En usko, että yhtä narua vetämällä kaikki muuttuisi, mutta yksi naru saattaa olla se, johon minulla on tällä hetkellä mahdollisuus tarttua. Kaikkea en voi muuttaa kerralla.
Pelaamisen vähentäminen ja hallinta on minulle suuri haaste. En aio lopettaa, sillä näen hallitun pelaamisen mahdollisesti hyvinvointia tuottavana elementtinä. Samalla tavalla hallittu juominen, siis sellainen alkoholinkäyttö, joka ei tuota ongelmia, on mielestäni hyvinvointia edistävää. Mutta joka tapauksessa haluan nyt korostaa sitä, että minulla on pelaamisen hallintaan liittyviä ongelmia, eikä niitä voi lakaista yhdellä päihdelinkkiin kirjoitetulla tekstillä vaan pitkäjänteisellä työskentelyllä ja tavoitteellisen toiminnan kautta.
Minulla on kolme isoa pelaamiseen liittyvää haastetta, jotka ovat karkeasti seuraavat:
1) Häpeätyöskentely. Tämä ei liity pelkästään pelaamiseen vaan koko elämääni.
2) Pelaamisen hallinnan opettelu. Pelaamisen tarpeen ja merkityksen kyseenalaistaminen. Mikä on pelaamisen merkitys minulle? Onko pelaaminen todella niin tärkeä asia? Jos en pelaisi, niin mitä tekisin sen tilalla? Onko 10 pelikoneeseen laitettua euroa iso summa?
3) Taloudenhallinnan opettelu. Tarvitsenko juuri tuota juotavaa/syötävää juuri nyt? Voisinko jättää limun ja pitsan ostamatta?`Voisinko jättää nämä kaksi tuoppia ostamatta? Käteisrahaan uudenlaisen suhtautumisen opettelu. Kolikot säilyvät taskun pohjalla siinä missä pankkitililläkin. Niillä on samanlainen arvo/potentiaali
ostaa tavaroita ja palveluita.
Tässä on minulla tekemistä.
Joka tapauksessa fakta on se, että viime viikolla pelasin 19.70 euroa, mikä tekee kuukausitasolla vajaa 80 euroa. Ja vuodessa vajaa tonni. Eli iso rahamäärä! Suuremmilla menetyksillä, kuin tuo maltillinen vajaa 20 euroa päästään paljon suurempiin summiin.
Tälle viikolle olen asettanut tavoitteekseni sen, että saan pelata maksimissaan 15 euroa. Tämä muuten tarkoittaa sitä, että kaikki koneeseen laitettua raha, oli se sitten omaa voitettua tai kaverin antamaa, lukeutuu tähän "viikkobudjettiin". Eli 15 euroa on tämän viikon raja. Se tekee kuukausitasolla 60 euroa ja vuodessa noin 700e.
Kerron tässä viikon varrella, miten homma on edennyt. Tsemppiä kaikille arkeenne!