Olet täällä

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Äänestys päättyi 15.4.2019 17:58:03

murehdit menneitä
6
4%
uskot jumalaan
18
13%
urheilet
15
10%
luet kirjoja
23
16%
kuljet ja katselet
30
21%
pelkäät alkoholismisi palaavan
16
11%
teet vain työtäsi
7
5%
keskityt perheesi etuihin
10
7%
jotain muuta, mitä
19
13%

Ääniä yhteensä : 144

Re: Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 22.12.2020 20:40:43

Ja hyvä päivä oli sitten tämäkin.
Jotain melkein uutta opin.
Korona on saanut minutkin jollain tavalla varautumaan ja alkeellista hygieniaa ajattelemaan.
Niinpä olen hankkinut ison muitten suojauksien lisäksi myös ison laatikon semmoisia kertakäyttökäsineitä. Mitä lienevät lateksia, ohuempia kuin entisajan ensimmäiset kondomit joita syystäkin sadetakeiksi sanottiin...

Silloin tällöin olen noita hanskoja käyttänyt, mutta vasta tänään niille löysin semmoisen käytön että "haa! tämä on hyvä."
Kaikenlaista kertakäyttövälinettä pikkuisen karsastan, ihan periaatteesta. Kun tätä maailmaa ei ei kai ihan tämän sukupolven tuhottavaksi ole hyvä ajatella.

En kovin paljon joulujuttuihin ole hurahtanut, mutta lupasinpa kuitenkin keitellä mökissäni -kun muutenkin hellaa lämmitä'n- keitellä punajuuria ja porkkanoita näillä nurkilla perinteisesti sallatiksi tai salaatiksi kutsuttua rosollia varten. Keitin, keitin. Se punajuurien kuoriminen on aina ollut semmoista suttuista ja jopa sikaista hommaa kaikessa näljäisyydessään. Ne kun, kuten kaikki kai tiedätte, kuoritaan sitten keittämisen jälkeen jolloin kuori niljakkaasti irtoaa melkein kokonaisena kun käsissään pyörittelee ja jollain puukonkalsolla pikkuisen avittaa.

Nämä hanskat, ai että! Ovat ne sentään siunattu keksintö. Niiden kanssa tuo homma tuntui ihan siedettävältä, jopa helpolta!

Ei mennyt päivä hukkaan. Yksi ilon aihe taas kohtasi totista taapertajaa. Tuli ihan hyvä mieli.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 23.12.2020 12:29:57

andante kirjoitti:Moikkis Vadelmamunkki (mikä tuo oikeastaan on?? -Berliinililäinen vadelmahillolla?). OK, lukeminen kannattaa aina. Itse olen ihan innoissani Leena Lehtolaisen dekkareista koska vievät minut kotitanterieilleni.
Yritän ensi vuonna hankkia enemmäm suomalaista kirjallisuutta ettei kieli ihan unohdu!

PS. Kiva että jaksat tsempata!! :D

Frohe Weihnachten und ein gutes neues Jahr! :D

andante

Servus, andante!
Kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa. Toivottavasti elämä sujuu hyvin Saksan maalla, jota myös korona hieman kaltoin kohdellut.
Täällä Suomessa pöpön kanssa on pärjätty suhteellisen hyvin, verrattuna moneen muuhun maahan.

Jos tykkää kolumneista tai pakinoista, niin voisin suositella lämpimästi Roman Schatzin kirjoja, jotka hän on kirjoittanut suomeksi vaikka äidinkielensä on saksa. Tykkäsin itse varsinkin kirjoista "Saksalainen rakastaja" ja "Asevelipuolet". Sisältävät nokkelaa Saksan ja Suomen, saksalaisuuden ja suomalaisuuden vertailua hyvässä hengessä.
Olen varmaan kehunut Schatzia sinulle ennenkin. :)

Hyvää joulua ja lämpimiä ajatuksia!

Berliininmunkki on paras, vaikken ole koskaan käynyt Berliinissä. Olen käynyt pari kertaa Munchenissa ja kerran lyhyesti Hampurissa inter rail -reissuilla.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 23.12.2020 18:01:45

En enää nyt, mutta päivällä ostin ja ojensin konvehtirasian sakemannimyymälän hlökunnalle.
Pidin puheen ja kiitin omasta ja koirani puolesta noita sinnikkäitä kaupanalan tyttöjä ja poikia.
Tämä kuuluu sarjaan seittämänkymppiä kiertueella ja on osa kaksi ja ekassa osiossa joitain
vuosia sitten vein syyttömälle naiskassalle läskin läjän (ilmais)tulppaaneita, ihan vaan osoittaakseni itselleni,
että mä pystyn johonkin sellaseen selvinpäin ja olematta karmea stalkkaajakeijo. Sosiaalinen testi ja seuranta
siitä, miten tuo jalosukuinen nainen jatkossa minuun suhtautui, sillä en yrittänyt mitenkään rimpuilla hänen mekkoonsa.
Tämän päiväisestä tuli verrattain stydimmät sävärit ja kolmannessa osiossa keksin sitten jotain vähän räväkämpää, sillä ei kahta ilman kolmatta. Antamisen ilo ja jakamisen kokemus, oli sitten joulumus tai ei ja kiltteinä toki ikä kaikki tai ainakin nykyaika tai just *tänään.

* ainoa pvm, jolloin voit vaikuttaa itseesi ja tekemisiisi.
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja
selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 1970 » 25.12.2020 09:02:47

Beiben kaa punkassa tutustutaan tällä kertaa uutis- ja viihdetarjontaan sähköisellä syötteellä. Joulun virallinen perheosuus on ohitte eilisine rituaaleineen ja toivottavasti jotain järkevää tuli lahjana tuolloin annettua.

Ei tää ny niin kipeetä ota, entistä joulunpelkääjäkeijoa.

Kerällä koisiva Maailman hiljaisin aamu purkautuu kuitenkin samoilla harrasteilla, kuin muutenkin ja ennenkin ja kohta koittaa siankin kovasti toivoma joulun jälkeinen elämä.
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 1970 » 2.1.2021 21:11:18

Vietän tätä vuotta, järjestyksessään 2021.

Ensi vuoden jälkeen on sitten jo 2023.
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 1970 » 4.1.2021 06:36:18

Ainoana elollisena raapustan jotain suurelle maailmalle merkityksetöntä skeidaa tähän nettilappuun.

Vietän arkista aamua, josta nautin ja ammennan voimaa suoriutua tulevista muuttolomapäivistä,
joita lähden bygaamaan duuniin ja olisin muutoin vielä lomilla pitkälle ensi viikkoon.
Nyt on todella laadukas sauma iskeä ja tehdä päiviä inessiiviin: on loppiasviikko,
ja työviikko katkaistuu sopivasti keskiviikkona ja jatkuu sitten heti torstaina.
Ensi viikolla vielä pari päivää ja se on siinä. Kaksi viikkoa muuttolomaa plakkarissa.

Jos tässä suunnitelmien mukaan menee, niin ensi viikolla vaihtuu kortteli, jossa budjaan.

Muutto on vain yksi logistinen operaatio muiden ohessa, ja sitähän elämä on ja erotiikkaa ja (erotiikasta) puhumista.

Raittiuden suhteen on käynyt näinä vuosina usein niin, että suunnitelmat ei toteutuneet, mutta haaveet toteutui.

Noniin, tätä päivää, runkoa koko ihmiskunnan ja yhteiskunnan perustoimintojen äärellä ja kuhinaa tapahtumaketjun eri vaiheissa.
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 4.1.2021 20:15:11

Vuotta 2021 kans aloittelen, arkisissa merkeissä.
Koronalta yritän piiloutua. Ei se niin vaikeaa ole, kun ihan hyvin tulen itseni kanssa nykyään toimeen, ei ole tarvetta tuputtaa itseäni mihinkään porukoihin nokakkain oleilemaan.
Kaupassa käyn, maskin kanssa, ja pysyttelen parin metrin etäisyydellä muista. Helppo juttu, sekin.
Työnteossa, jos ja kun taas jotain työtä joku tarjoaa, uskon pystyväni siinäkin niin touhuamaan ettei ihan halailuetäisyydelle kenenkään kanssa tarvitse mennä.
Olen niin perskeleen isänmaallinenkin että vähät rahani kulutan täällä kotimaassa enkä intoutuisi niitä ulkomaiden hupikeskuksiin kantamaan vaikka siihen luvankin saisin.

Konkreettista tekemistä, muuta kuin edellälueteltua tekemättä jättämistä?
Tänään kävin hoitamassa yhden liikuntarajoitteisen kauppa-asiat. Vertaistukea...
Leipäveitsen teroitin. vähän klapeja sahasin. Linnuille jyviä kannoin. Pieniä, kovin pieniä ovat tekemiseni, huomaan.

Joo, omaan ruokahuoltoonkin olen osallistunut. Tein, oliko se jotain tsatsikia nimeltään... jugurttia , maustamatonta, litran purkki, valkosipulia silputtuna, kurkkua kans raasteena, hiukan suolaa, sekoitetaan ja maukasta on. Sopii vaikka mihin, makaroonista ruisleivän päälliseksi. Just kuin minua varten monikäyttöisyydessään.

Oman itseni parempaan kuntoon laittamisessa olen sen verran edistynyt että muutamana iltana olen vajaan tunnin kävelylenkin tehnyt. Se alkupaino muutama päivä sitten kun oli 108 kiloa. Varpaankynsien leikkaaminen hankalaa. Kengännauhojen sitominenkin vaikeampaa kuin ennen.
Toki tässä vielä hyvin pystyisi naulapyssyn ja lautanipun kanssa katonharjalle kiipeämään, mutta jos ennen kevättä en mitään tee niin saattaa se hidastua, laittaa puhaltamaan ja huilauspaikkoja katselemaan... siispä, aloitettu on, vetreytyminen.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 8.1.2021 19:48:06

Laiskansitkeä vetelä kävelyharrastus on jatkunut.
Ei vielä havaittavia muutoksia painossa eikä hiipuvassa notkeudessa.
Uni maittaa aamuisin, ruokahalu on erinomainen. Pakottavaa tarvetta työntekoon -tai varsinaisia työtarjouksiakaan, senpuoleen- ei ole.

Huono yhdistelmä, näinkin laiskalle äijälle.

Pilkkikaira ja muut kamppeet olisi, otin jo valmiiksi odotttamaan inspiraatiota. Tähän asti olen käynyt pilkillä ehkä kerran joka kolmas vuosi... eli ahvensoppaa olen kovin harvoin syönyt. Siinä olis yksi mahdollisuus liikuntaan. Vaikka polttaako se reiällä kyykkiminen ja muutaman läven kairaaminen jäähän kovin paljoa kaloreita, sekään?

Muutama päivä mennyt seuratessa Trumpin touhuja. Kovin me ihmiset olemme kuljetettavissa, niin Amerikassa kuin täälläkin. Äärioikeisto on saanut katkeroituneita ihmisiä houkuteltua mukaansa, ei siinä järki paina kun lujaa uskoa riittää.

Teinkö siis tänäänkään oikein mitään? Enpä viitsi edes valehdella tehneeni. Voi paska. Jos huomenna?
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Marjaterttuleppäkerttu » 8.1.2021 22:53:46

Ei aina tarvitse jaksaa, eikä tehdä yhtään mitään. Välillä voi vaan olla. Niin kuin minä tänään tämän perjantai illan.

Olisi toki ihan hirveästi kaikkea pakollista tekemistä, mutta mitäs noista. Elämä jatkuu, vaikka en koko ajan touhotakkaan mihin tahansa 😴
Marjaterttuleppäkerttu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 17.1.2021 17:04:39

Pari vuotta sitten päätin, että en minä varmaan mitään opiskele enää elämässäni. Oppiarvot eivät ole itsearvo, varsinkin kun tietää että vähemmälläkin pärjää elämässä. Pekka Haavistokin on "vain" ylioppilas.

No ans olla: näin metrossa mainostaululla taideyliopiston mainoksen: "Hae opiskelemaan taidetta!" Kiinnostuin heti, varsinkin kun olen jotenkin leipiintynyt nykyisiin hommiin.
No, nyt on juuri sitten tänään lähetetty hakemus Taideyliopiston kirjoittamisen maisteri-linjalle. 8) Koskaan ei ole liian myöhäistä olla taideopiskelija, lol.

Mitäs muuta voisi vielä tehdä tänään? Voisi täyttää OAJ:n vaalikonetta, mutta en taida jaksaa kun aikaa on maaliskuun alkuun asti. Sen sijaan katselen Youtubesta hyviä musavideoita. Häikäistyin Haloo Helsingin Areenakeikasta vuodelta 2015. On se eeppinen veto. https://www.youtube.com/watch?v=gjm5dIrv8Gc&t=7162s
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 21.1.2021 17:49:20

Lumenluontia, sitäpä tässä. Saa syntinen ruumis liikuntaa ja raitista ilmaa. Eikä ehdi kaikkia maailman murheita murehtimaan, ei surkuttelemaan omia murheita, eikä mihinkään pahantekoon kun antaa lapion heilua. Saattaapa tulla illalla uni ilman mitään houkuttelua tai rohtoja. Uskallan siis suositella.

Yhden rivitaloyhtiön kulkuväylät päivemmällä kolasin ja nyt sitten meneillään metsänreunan mökin pihatie ja kinttupolut.

Jäi sinne rivitalon pihalle vielä muillekin, parkkipaikat ja varastojen kulkuväylät ja tietysti jokaisen omat terassit...en minä niin ahne ole, liikunnankaan kanssa, että enempi ahnehtisin kuin oman osani.

Aivan varmasti riittää näinä päivinä jokaiselle, vaikkei omaa tienpätkää olisikaan, helpattavia ihmisiä jotka eivät "työn, levon tai sairauden" takia itse ennättäisikään lapion varteen. Ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, kuntoilemaankaan. Niin, voihan siihen joku sanoa että ei tuo ole oikeaa kuntoilua, tuo on työntekoa, ei semmoinen ole lainkaan niin trendikästä ja arvostettua... Niinpä tietysti.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 23.1.2021 18:53:29

Kirjoitin CV:n ja liitin sen hakemukseeni Taideyliopiston kirjoittamisen maisterilinjalle. Aikaa moisen curriculum vitaen laatimiseen hujahti noin tunti, josta suurin osa oli tekstin muotoilua ja pdf-muotoon muuttamista.

Enää olisi jäljellä ennakkotehtävät, joita pitäisi naputtaa noin 12 liuskan verran. Pääsen sikäli vähällä, että yli puolet tuosta saa olla napattu jostakin valmiista tekstistä. Copy-paste siis vaan päälle. Hah, ei sentään ihan Huhtasaaren tyyliin, koska minä aion copypeistata vain omia tekstejäni. :D

Olisi minusta ihan kiva tehdä kyllä lumitöitäkin. Niitä ei olekaan edes mahdollisuutta tehdä ihan joka talvi näillä leveysasteilla. Eikä nytkään oikeestaan tarvitse, kun vettä sataa ja lämpöä +3, niin lumet lähtee lähes itsestään.

Lasketellaan kevättä kohti kevein mielin.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 23.1.2021 19:52:12

Lumet sulavat. Helpotusta monelle sellaiselle joka joutuu itse semmoisistakin asioista huolehtimaan.
Mutta ei se sulaminenkaan ihan ongelmatonta ole. Tämän päivän tekemisistäni taisi asiallisin olla siinä, kun minulle soitettiin että nyt on katolta tipahtanut kuutio tai kaksi märkää ja painavaa lunta ulko-oven eteen. Kävin tietysti helppaamassa, lapioin pois. Ja juteltiin kyllä lumiesteen tarpeellisuudesta, tuollaisessa paikassa. Eiköhän se sitten ensi kesänä laiteta.

Muuten olen enemmänkin joutilaana jollotellut.

Just luin semmoisen uutisen että vantaallakin oli yhdellä ja samalla rakennustyömaalla löytynyt 43 koronatapausta... jotain taitaa olla pielessä. En asiaa tarkemmin tuntematta tietysti voi väittää mistä ovat tartunnat tulleet ja onko pidetty turvavälit kunnossa ja onko työntekijöiden vastuuntunto vapaa-aikana ollut kohdillaan. Jotain siinä kuitenkin on pettänyt.

Rajojen kiinnilaittoa just tuon rakennusbisneksen kannalta on kauhisteltu. Vallan mahdottom,aksi kun sanovat menevän jos pitäisi kotimaisia työttömiä palkata. Osaavat, perkeleet, jopa lukea ja väittävät että olisi maksettava työehtosopimuksen mukainen minimipalkka. Siinä sijoittajien voitot pienenevät, jos semmoista tehdään. Ja ekun ei ihan vielä ole päästy eroon ammattiliitoista ja muista edunvalvojista, pikimmiten olisi päästävä "paikalliseen sopimiseen" eli siihen että työvoimaa ostava ilmoittaa mitä hän suostuu maksamaan ja se on sitten ota tai jätä, kyllä jossain euroopan maassa olot niin huonot ovat että töihin tullaan, oli palkka mikä tahansa.

Sitä kymmenet vuodet rummutettua työvoimapulaa ei muuten ainakaan minun silmiini ja korviini tullut. Harvakseltaan tarjotaan töitä tehtäväksi, mutta ei semmoisella metelillä että uskoisin tekijöiden loppuneen.

Jos nyt ihan tarkkoja ja totuudelölisia ollaan, niin ei minulla tietysti -kun snetään melkein tonnin käteen eläkettä saan- ole kovaa hinkua talvipakkasilla ihan mihin tahansa ulkotyöhön lähte. En siis ala kovin suureen ääneen itseäni mainostamaan. Mutta, semmoinen se minuun pesiytynyt moraali kuitenkin on, että jos joku kysyy ja kertoo että hän työtä teetttäisi, niin joopa joo, ihan mutisematta huomispäivänä lastaan työkaluja auton persuksen täyteen ja maanantaiaamuna olen työmaalla. Ei se sen kummempi asia ole.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 24.1.2021 12:36:36

mies metsänreunasta kirjoitti:Sitä kymmenet vuodet rummutettua työvoimapulaa ei muuten ainakaan minun silmiini ja korviini tullut. Harvakseltaan tarjotaan töitä tehtäväksi, mutta ei semmoisella metelillä että uskoisin tekijöiden loppuneen.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a2c ... 3c9f747ebc

Eihän se tule silmiin eikä korviin jos sulkee ne aihetta käsitteleviltä uutisilta. Tai ei sitten laske sellaisia ämmien töitä kuin sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä tai lääkäri oikeiksi töiksi ollenkaan, joten ei lasketa niiden pulaa miksikään oikeaksi työvoimapulaksi. Ei edes korona-aikana. :)

Minäpäs sain tehtyä jo ennakkotehtävätkin valmiiksi taideyliopistohakemukseen, jonka vuoksi nyt on oikein huojentunut olo. Aika mitätöntähän se on semmoinen kirjoittajan homma, mutta kun siitä tykkää niin sitä tekee ihan mielikseen. Eikä sen puoleen, maailmassa on kyllä niinkin huonoja kirjoja, että niiden kirjoittajien olisi kyllä kernaammin suonut tekevän vaikka lumitöitä kuin rustaavan tekeleitään.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 24.1.2021 18:06:42

No se on hyväkin, jos noin on. Että työvoimaa ei enää suomessa vapaalla jalalla liiku.

Se on työläisten kannalta sikäli hyvä juttu, että työvoiman myynnissäkin pätee tämän yhteiskunnan lait, eli kysynnän ja tarjonnan laki -palkat nousevat ja palkamaksaja tietysti sitten hiukan häviää, sieltä maksajan saamasta osuudestahan se palkankorotus on pois.

Minun työurani aikana (melkein 50 vuotta) tilanne on aina ollut hiukan toisinpäin. Koskaan ei sinä aikana ole työttömyys suomesta loppunut (ehkä ei ola ihan tarkoituskaan, työvoimareservi kun pitää palkat kurissa ja jää mahdollisuu sille "paikalliselle sopimiselle" eli että työnantaja kertoo että palkka on tämä, ota tai jätä. Jos tosiaan työvoimasta on puute, niin silloin se menee toisinpäin. Työntekijä voi ilmoittaa että minun hintani tuosta hommasta on tämä, ota tai jätä.

Luin muuten tänään tämän maakunnan pääsanomalehteä, ja katselin vanhasta tottumuksesta avoimien työpaikkojen ilmoituksetkin. Ei niitä monta ollut. Kymmenkunta eritysosaajaa tulee tuon mukaan -viikon saldona- saamaan työpaikan. Työttömiä maakunnassa puolestaan on pitkästi toistakymmentätuhatta. (Jaa että ne on varmaan koulujakäymättömiä luusereita, laiskoja ja lukutaidottomia, kädettömiä, juoppoja ja varkaita, kuka sellaisia töihinsä ottaa. Kyllä oikeille ihmisille töitä riittää...)
noiden kokonaan työttömien lisäksi valmiina hommiin ovat lomautetut sekä minunkaltaisteni työhön pyydettäessä valmiiden työttömyyskortiston ulkopuolella olevien jotenkuten työkykyisten suuri joukko...

Ei siis ole näillä nurkilla vielä työvoiman myyjän markkinat. On usein otettava vastaan työ just sillä hinnalla minkä teettäjä tarjoaa. Ei siinä ole kanttia "paikalliseen sopimiseen".
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat