Olet täällä

Urheileva juoppo raitistuu

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Urheileva juoppo raitistuu

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 31.7.2019 07:28:03

Convallaria kirjoitti
Alkoholia tulee mietittyä yhä yllättävän paljon. Olen arvioinut, että vuosi taitaa olla kohdallani realistinen aika, että alan unohtamaan. Noh, sitä kohti siis.

Raittiutesi on hyvässä mallissa, onnittelut! Alkoholi on yhteiskunnassamme niin jokapäivinen aine ja asia, että ei se pääse koskaan täysin unohtumaan. On vain tehtävä selväksi kenelle se on vahingollista ja tarpeetonta. Ja muistettava, että alkoholin hallintakyky ei yleensä parane pitkänkään raittiuden myötä.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Convallaria » 14.8.2019 08:40:31

Olen miettinyt, että kun monet hehkuttavat uuden raittiin elämän hienoutta, niin itselleni tämä raittius ei ole niin radikaali muutos. Elämäni raittiina ja juovana on kovin samanlaista. Nyt huomaankin miettiväni, että mikä mättää, kun en hehku, koe tai tunne enemmän kiitollisuutta/onnea?

Olen ollut juovana aikanani ihan suht iloinen elämästäni. En ollut tissutellessani apaattinen, vaan hyvinkin toimelias. Välillä raittiina olen jopa enemmän aloitekyvytön, kuin ennen :shock:

Tämä pohdinta huolestuttaa, sillä pohjustako tällä jotain? Suunnitteleeko mieleni kuitenkin juomista?

Jelp.
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 14.8.2019 15:42:01

Convallaria kirjoitti
Olen miettinyt, että kun monet hehkuttavat uuden raittiin elämän hienoutta, niin itselleni tämä raittius ei ole niin radikaali muutos. Elämäni raittiina ja juovana on kovin samanlaista. Nyt huomaankin miettiväni, että mikä mättää, kun en hehku, koe tai tunne enemmän kiitollisuutta/onnea?

Raittiuden lähtökohdat ovat meillä erilaisia, toisille ulkoiset puitteet säilyvät ja muutokset ovat pieniä, joillekuille järisyttävän suuria.. Alkoholistin raitistumisessa on kuitenkin paljolti kyse myös ajatus- ja asennemaailman muutoksesta.

Ehkä saisit mieltäsi kaihertaviin kysymyksiin vastauksia A-klinikalta. Siellä on ammatti-ihmisiä, joille ongelmasi ovat tuttuja.
Rohkenen myös suositella AA-kirjallisuutta. Niistä voit lukea 12 askeleen omaksumistapoja. Ja moni vaivaava asia selviää, jos sulla on mahdollisuus tutustua pidempään raittiina olleeseen alkoholistinaiseen ja keskustella hänen kanssaan.
Kannattaa katsoa tuolta yläpalkista kohdan MISTÄ APUA? tarjoamia mahdollisuuksia ja rohkeasti ottaa seuraava askel.

Tänään et ole yksin.
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 14.8.2019 16:32:28

Mä olen välillä ahdistellu ihan samasta asiasta, kun homma ei "tunnu missään eikä miltään", ainakaan enää, kun darraton aamu on oletusasetus, eikä pieni ihme.

Ajattelen kuitenkin enimmäkseen niin, että koska mun dokaaminen oli kaikessa kipeydessään ja liiallisuudessaan vielä ainoastaan "pintoja naarmuttavaa", en mä voi olettaa tai odottaa, että elämä ilman viinaa olis siinä tapauksessa mitenkään erityisen erilaista. Mutta pysyn nollilla, koska en halua uudestaan alkaa kokeilemaan onneani.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 14.8.2019 20:21:21

Convallaria kirjoitti:Olen ollut juovana aikanani ihan suht iloinen elämästäni. En ollut tissutellessani apaattinen, vaan hyvinkin toimelias. Välillä raittiina olen jopa enemmän aloitekyvytön, kuin ennen :shock:

.

Asia on kovin usein tuolla tavalla. Jos juominen aiheuttaisi ilon katoamisen elämästä niin kuka hullu silloin joisi? Ei kukaan. Nekin jotka väittävät juomisensa johtuvan joko sukurasituksesta tai jonkun henkiolennon määräyksestä tai muuten ihan vallan itsestä riippumattomista asioista, saavat juomisesta jotain iloa. Ei se juominen juopolle vastenmielistä ole. Minullakin oli juodessa usein ihan hauskaa. Ajatusvirhe oli siinä että en uskonut yhtä hauskaa voivan olla selvänä.

Kun juominen muuttuu alkoholistiseksi, se ei välttämättä tee ihmisestä synkkämielistä tai murheellista, ei apaattista, monet ihmiset ovat todellakin hyvin iloisia ja toimeliaita. (tiettyyn juopumuksen määrään asti, toki. Kyllä se toimeliaisuus sitten välillä hiipuukin)

Alkoholistilla vaan on se yksi ylimääräinen murhe mukana. Pitää aina varmistella että jää aikaa myös juomiseen, että on aina juotavaa saatavilla, että saa järjestettyä muut hommat siten että juominenkin mahdollistuu. Usein joutuu myös jättämään väliin tilaisuuksia ja tekemisiä joissa ei sovi pikku pöhnässä olla.

Juomisen lopettaminen (tai satunnaiseksi vähentäminen) ainoastaan vapauttaa ihmisen siitä ylimääräisestä murheesta. Usein sen painolastin tiputtaminen tekee elämästä vielä hiukan mukavampaa.

Yksi murhe vähemmän, ei siinä muuta.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Convallaria » 20.8.2019 21:26:03

Kiitos taas vastauksista, on kiva saada aina väliin muidenkin ajatuksia.

7kk tuli täyteen. Edellinen raittiusputki oli sen 8kk ja olen nyt hyvin tarkasti pohdiskellut niitä syitä, että miksi silloin otin sen ensimmäisen oluen. Tunnen itseni nyt paremmin ja minulla ei yksinkertaisesti ole mitään syytä juoda. Minä pärjään ihan hyvin.

Huumori on ollut vähän kadoksissa, mutta pikku hiljaa sekin on taas löytynyt. Olen ikään kuin antanut periksi ja hyväksynyt "osani" selvänä tylsimyksenä ja samalla löytänyt ihan uuden tavan nauraa ja olla "naurettava" :lol:

Syksyä pukkaa, jatketaan vichyllä.
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Convallaria » 20.9.2019 08:20:00

Mihis mun viesti katosi!? Noh, 8kuukautta mittarissa ja pakotin itseni tänne päivittämään kuulumisia. En ole yhtään jaksanut seurata Plinkkiä...

On ollut mukava syksy ja elämä on niin paljon helpompaa raittiina. Teen yhä riskianalyysejä ja käyn sisäisiä keskusteluja, mutta yhä harvemmin.

Mielitekoja ei ole ollut ja olen alkanut sisäistämään tätä raittiutta ihan eri tavalla, kuin edellisellä 8 kuukauden jaksolla.

Pakkasetkin tulivat ja auton laseja on saanut skrapata. Ei juoda Lasolia :lol:
Tsempit kaikille!
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 20.9.2019 09:55:14

Convallaria kirjoitti
Tunnen itseni nyt paremmin ja minulla ei yksinkertaisesti ole mitään syytä juoda.

Yksinkertaista ja nerokasta.
Täällä on käyty toisessa ketjussa keskustelua aiheesta otsikolla Pitääkö olla syy siihen että ei juo?
On ollut mukava syksy ja elämä on niin paljon helpompaa raittiina. Teen yhä riskianalyysejä ja käyn sisäisiä keskusteluja, mutta yhä harvemmin.

Sisäiset keskustelusi ovat johtaneet sinut luovuttamaan taistelun alkoholia vastaan ja olet päässyt nauttimaan raittiuden tuomasta muutoksesta, siispä onnittelut kahdeksasta kuukaudesta!

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Convallaria » 22.10.2019 08:13:22

9 kk raittiutta, jei :D

Kamalan iloinen olen tästä muutoksesta ja nyt aika kuluu niin, ettei alkoholia tule ajateltua läheskään päivittäin. Ihminen muokkautuu kuitenkin suht nopeasti, mutta toisaalta takapakkia voi tulla silmänräpäyksessä. Olen siis yhä varuillani ja en paukuttele henkseleitä, olen kuitenkin ylpeä itsestäni ja hämmästynytkin, että minusta löytyi tähän voimavaroja.

Jatketaan näin ja voimia kaikille kanssatovereille <3
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 23.10.2019 11:31:57

Convallaria kirjoitti
takapakkia voi tulla silmänräpäyksessä. Olen siis yhä varuillani ja en paukuttele henkseleitä

Alkoholi on viekas, hämääva ja vahva vihollinen. Se kyttää heikointa kohtaa ja niinpä olet oikeilla jäljillä kun pidät aivoihin vahvasti taottuna valppauden olla ottamatta ekaa ryyppyä.
Raitis päivä on alkoholistille täyden kiitoksen paikka.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Convallaria » 19.11.2019 09:27:57

10 kuukautta plakkarissa.
Yhä minua vaivaa tietynlainen aloitekyvyttömyys, jonka olen liittänyt tähän raittiuteen, eli hommat seisoo. Juovana aikana palkitsemisjärjestelmä (lue:saat ottaa oluen/näkäräisen, kun teet tämän ja tämän) aiheutti sen, että tuli tehtyä aika helkkaristi enemmän duunia ja muita hommia, mutta raittiina en oikein tiedä, että millä itseäni palkitsisin tehdyistä töistä :shock:
Eli vinkkejä otetaan vastaan!

Urheilukin on vähentynyt ja huomaan voinnissani lievää masennusta.

Alkoholi ei kuitenkaan houkuta, eli en ole tarttumassa pulloon. Olen vain nyt uusien asioiden äärellä ja toimintamallit hieman hakusessa.

Kaikille raitista pikkujouluaikaa!
Convallaria
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 19.11.2019 13:21:06

Onnittelut, Convallaria! Hyvin menee, joten anna mennä vaan!
Voi hyvinkin olla, että kun juomilla saatu buustaaminen on poissa, alkuun on hiukan vähemmän vauhdikas olo. Perhana kun en oikein muista, miten tuon asian kanssa minulla selvänäolon alkuvaiheissa oli. Sen siitä muistan että ensimmäisinä kuukausina oli jotain epämukavuutta, kun elämäntapa muuttui erilaiseksi. Saattoi hyvinkin olla että siinä jotain tuollaista oli.

Mutta, ainakin minun kohdallani se on sitten ajan myötä muuttunut. Ei ole enää kaipuuta vauhdittaa kaljan voimalla, ihan hyvin innostun töihini muutenkin.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 22.11.2019 09:14:49

Convallaria kirjoitti
mutta raittiina en oikein tiedä, että millä itseäni palkitsisin tehdyistä töistä :shock:
Eli vinkkejä otetaan vastaan!

Eiköhän asuinpaikallasi ole joitain yhdistyksiä tai järjestöjä, joissa toimitaan syrjäytyneiden aikuisten tai lasten olojen parantamiseen. Kun sulla ulkoiset puitteet ja terveys ovat kunnossa, tätä kautta saattaisit saada yhden kanavan asioitten suhteuttamiseen, sillä alkoholistille raitis päivä on aina täyden kiitoksen paikka.

Yhdessä olemme enemmän
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 2.12.2019 12:55:34

Moi,

Kun alkoholi on itselle palkitsemisjärjestelmä niin siitä on varmasti vaikea oppia ulos ja löytää uusi mekanismi. Itse tulisin varmaan hulluksi jos en olisi vääntäytynyt aktiivisen liikunnan pariin ja sitä kautta löytänyt sisältöä elämään.

Tekemisen riemun olen alkanut löytämään sitä kautta että asetan itselle joitakin tehtäviä päivälle mistä aion suoriutua. Ei liiallista kuormaa mutta sopivasti. Vaikka kattovalaisimen asentaminen, mattojen puistelu ja auton renkaiden vaihto. Tulee illalla hyvä fiilis kun on saanut asioita hoidettua. Sekin kannattaa muistaa että vähän päivässä on paljon viikossa eli tulosta alkaa syntyä.

Mikäli tuohon ei ala ns. omaa lääkettä löytyä niin sinuna hakisin apua ammattilaiselta joka osaisi arvioida asiaa vähän toisesta kulmasta. Älä ainakaan noin hienon saavutuksen jälkeen repeä juomaan kun siitä nouseminen on aina niin raskasta ja morkkikset kovia.

Tsemppiä!
Uratykinloppu
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat