Olet täällä

Elämäni uudet aallot by Nortti

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Elämäni uudet aallot by Nortti

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 30.8.2019 20:42:04

Hei ja hyvää iltaa,

päätin siirtyä Vähentäjistä tänne Lopettajiin, koska haluan lopettaa alkoholin juomisen.
Laitan tähän vähän tekstiä vähentelyketjuni ekasta postauksesta ns. spekseiksi:

28.1.2019
" Olen 23-vuotias nuori nainen, jolla noin takana viisi vuotta jokseenkin ongelmallista alkoholinkäyttöä.Olen lueskellut täällä jokusen vuoden satunnaisesti keskusteluja, mutta vasta nyt uskaltaudun itse kirjoittamaan.

Join ekat kännit 14-vuotiaana ja sitä seurasi muutama vuosi hirveää alkoholinhimoa, muttei juomista. Aktiivisen juomisen aloitin 18-vuotiaana ja sen jälkeen on tapahtunut mm. seuraavaa
-kolme kertaa käyttänyt Antabusta ja kahdesti naltreksonia
-joutunut lykkäämään lukiosta valmistumista mm.alkoholin takia
- satunnaisia muistinmenetyksiä
-loukkaantunut aina vain useammin juodessani
-pitänyt rokulipäiviä töistä ja opiskelusta
-saanut pari kertaa hirveät vieroitusoireet
-alkoholi alkanut aiheuttamaan ahdistusta ja masentuneisuutta

Äitini kuoli alkoholismin aiheuttamiin sairauksiin (mm.maksakirroosi) ja isäni on jonkin sortin alkoholiongelmainen. Verenperintöä alkoholismista monen sukupolven ajalta siis."

Jos haluat kokonaan lukea, niin tässä ketjuni: Nortin vähennysyritykset vol ???
viewtopic.php?f=3&t=39942

Tammikuussa siis ensimmäisen kerran oikeasti heräsin siihen todellisuuteen, jonka juominen on minulle aiheuttanut. Maaliskuussa menin ekaa kertaa AA-ryhmän kokoukseen ja koin sen hyväksi. Usko ei kuitenkaan riittänyt ja repsahtelin vähän silloin tällöin ja välissä taas vannoin olevani juomatta iäti.

Supersekavasta keväästä huolimatta onnistuin saamaan opiskelupaikan. Kuitenkin täälläkin vähän aikaa otin hörppyä, kunnes päätin palata ryhmän yhteyteen, mikä tapahtui noin kaksi viikkoa sitten. Yhden kerran olen sen jälkeen juonut.

Olen parantanut muutenkin elämäntapojani. Olen aloittanut lenkkeilyt ja iänikuisen tietsikan edessä istumisen sijaan luen usein iltaisin kirjoja ja puuhaan jotain mielekästä. Olo on ollut aika hyvä, tosin olen nyt muutaman päivän sairastanut jokasyksyistä flunssaa.

Parempaa tulevaisuutta innolla odottaen,

Nortti95
Viimeksi muokannut Nortti95 päivämäärä 30.8.2019 22:00:15, muokattu yhteensä 2 kertaa
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Elämäni uudet aallot by Nortti

ViestiKirjoittaja 0132 » 30.8.2019 20:50:49

Onnea uusille aalloille
Toivoopi
Putkis 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja V-tyyli » 30.8.2019 21:14:46

Hyvä Nortti! Toivotaan että tämä on uusi alku.
V-tyyli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 30.8.2019 21:44:04

Nortti95 kirjoitti
Tammikuussa siis ensimmäisen kerran oikeasti heräsin siihen todellisuuteen, jonka juominen on minulle aiheuttanut. Maaliskuussa menin ekaa kertaa AA-ryhmän kokoukseen ja koin sen hyväksi. Usko ei kuitenkaan riittänyt ja repsahtelin vähän silloin tällöin ja välissä taas vannoin olevani juomatta iäti.

Alkoholin kanssa kokemasi henkiset ja fyysiset kolhut ovat hyvin luonnollinen seuraus alkoholistisesta juomisesta. Ja tiedät, että paluuta hallittuun juomiseen ei ole, vaan sairaus jatkuu ja pahenee. Siksi Lopettajat on Vähentäjiin verrattuna ainoa oikea ratkaisu, eli tervetuloa!.

Sulla on hyvät kokemukset AA-ryhmästä, joten kannustan jatkamaan palavereissa käyntiä, lukemaan AA-kirjallisuutta ja pyytämään joku raitistunut nainen tukihenkilöksi. Puhelimeen on hyvä laittaa muistiin joitain tuki-ihmisten ja auttavan puhelimen numeroita. Soitto ennen ekaa ryyppyä on pelastanut monen monia alkoholisteja juomisen tuhoista. Läheskään kaikille raitistuminen ei onnistu ensimmäisellä palaverikerralla. Älä siis menetä toivoasi, vaikka kohdallesi onkin osunut juomaan retkahtamisia. Ikuista raittiutta ei tarvitse luvat ja vannoa, riittää kun on tänään ottamatta kohtalokasta ensimmäistä. Kokouksiin olet selvänä aina tervetullut kaikkialla maailmassa!

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helistin » 31.8.2019 08:47:23

Terve Nortti,

Omasta kokemuksestani suosittelen AA-palaverissa käyntiä, sekä perusteellista alkoholismisairauteen perehtymistä. Se helpottaa toipumisen tietäsi hurjan paljon. Yhdistelemällä vertaistukea sekä puhdasta tietoa asiasta, saat raittiiseen elämään hyvän lähdön.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 31.8.2019 11:10:28

paljon, paljon onnea päätöksestäsi, Nortti! olen todella iloinen puolestasi!!! :D
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 1.9.2019 07:58:16

Hienoa kun olet tehnyt päätöksen ja se on ison peukun paikka. Täältä lopettajista löytyy varmasti tukea ja neuvoa sinulle.
Jään seuraamaan taivaltasi ja varmasti tulen juttelemaan vielä kanssasi :)
Olen iloinen puolestasi <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 5.9.2019 18:37:41

Oon nyt käynyt melkein kolmen viikon ajan AA-ryhmissä ja ei tämä helppoa ole. Nytkin piti poistaa toi juomatta x päivää, kun tänään tuli ostettua alkoholia. Jotenkin tää sairaus sai mut ajattelemaan " että sähän voit käydä ryhmissä ja juoda samalla, eihän vaatimuksena olen kuin halu lopettaa juominen..." Just joo, vituttaa kun taas ryystän täällä alkoholia.

Jotenkin muutenkin ollut tosi vaikeaa, kun alkanut tulla tunteita kun oli juomatta. Siis oli tosi kivaa, kun sai nukuttua hyvin ja kaikkea. On kyllä toki totta, että alkoholi on ollut/on mulle semmonen `iltojen ystävä`niin kuin yksi hoitaja mulle joskus sanoi. Oon ollut hirveän väsynyt koulun takia ja tuntuu, että kaikki vaan kaatuu päälle. Masennusta?

Noh, siinä jotain mietiskeltävää tälle illalle.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 6.9.2019 08:20:33

Tänä aamuna hävettää aika paljon. Vaikka en juonut kuin noin 4 annosta, olo on hieman kehnohko. Ei krapulainen, mutta ei ole hyväkään olo. Menen tänään tai huomenna taas ryhmään.

Ennen tätä retkahdusta tapahtui kyllä paljon asioita, joista olisi pitänyt huomata, että pitää hidastaa vauhtia. No, tästäkin opitaan.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 9.9.2019 16:48:34

Moi Nortti. Tunnistan ton "iltojen ystävä" homman, sitähän se juominen nimenomaan on ainakin mulle. Alkoholihan itsessään aiheuttaa masennusta, mutta ehkä sitä ei niin juomishimoissaan huomaa. Ja sit kun tulee selvänä masennus ajatuksia, niin ne onkin ihan erilaisia. Mutta elämään kuuluu kaikki tunteet, pitää vaan opetella käsittelemään ne selvinpäin. Tsemppiä sulle! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 19.9.2019 23:44:49

Kiitos venkku lohdutuksesta. Tosin huomasin sen vasta nyt, kun oon ollut vähän pois täältä pari viikkoa.

On tapahtunut outoja, oon alkanut kunnolla puhua AA-ryhmässä. Liekö hyvä vai huono juttu, mutta repsahdin kuitenkin osittain puheryöpyn aiheuttamien tunteiden johdosta viime viikonloppuna. Tänään olen myös juonut, mutta myöskin käynyt ryhmässä. Kävin päivällä ryhmässä, kun tänään ei kotiryhmässä (Kouvola) ole palaveria. Huomenna voisin mennä vaikka kumpaankin. Tuntuu tosi hyvältä käydä ryhmässä.

Jotenkin on tavallaan helpompaa olla ilman alkoholia, mutta sitten kun otan, niin ei oikeastaan ole väliä kuinka paljon otan. Ei toisaalta tekis mieli ottaa yhtään,mutta useimmiten se kaupassa tulee heikko hetki ja sitte mä ostan kotiin alkoholia. :oops:

Noh, pikku hiljaa kohti tavoitetta, pitkäaikaista raittiutta kohti. Pieni askelein.

(KOMMENTOIKAA! :twisted: , Täällä on niin tylsää kun saa odottaa yhtä kommenttia monta päivää. Tekis melkein mieli karata takasin Vähentelijöihin, kun siellä oli niin aktiivista...)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 20.9.2019 07:31:00

Kommenttina sanon omana ja monien muittenkin kokemuksena, että tänään on hyvä syy olla ottamatta ekaa ryyppyä.
Muuta tietä ei raittiuteen ole.

Ja senkin vielä totean, että alkoholistille raitis päivä on täyden kiitoksen aihe. Pidetään siitä kiinni.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 26.9.2019 14:32:12

Ei tee mieli juoda. Tosin maanantaina kärsin ja join, siksipä ei teekkään mieli juoda.

Oksensin nimittäin kämppäni täyteen vatsanesteitä ja hiukan sulanutta ruokaa. Siitä sitten vain koulun terveystarkastukseen pienessä krapulassa ja varmaan aluksi vähän känniäkin oli mukana.
Iltapäivällä raaputtaessani oksennusta pois nojatuolista mietin, että

"ei h*lvetti, tällästäkö mun elämä on?" :oops: :cry:

Epäilen, että mun olis helpompi mennä pysyvämpään raittiutta kohti joidenkin välitavoitteiden kautta. Ens kuu, lokakuu, on tipaton, tapahtui mitä hyvänsä. Tässä kuussa on "tipallisia" kärsimyspäiviä on ollut 1-2 per viikko. Ei kuulosta hirveesti lopettamiselta. :?

Miten se kesäkuu olikin niin helppo olla ilman?
Vuodenajalla vähän vaikutusta ehkä.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 26.9.2019 15:20:53

Ainakin se on ihan konkreettinen tavoite. Lokakuu selvänä. Ja kun olet sen ihan itse päättänyt niin siinähän se.

ainoa juttu siinä on se, ettei kannata mennä sitten siihen itseääntoteuttavan ennusteen miinaan, eli ajatella että siitä sitten heti, lokakuun mentyä, onkin aika taas ottaa... sen päättäminen kannattaa tosiaan jättää sinne tulevaisuuteen.

Kuukauden selvänäolon jälkeen on muutenkin jo helpompaa päättää jatkosta.

Siitä vaan eteenpäin!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 26.9.2019 18:15:06

Hei Nortti, kuulostaa siltä että ihan tosissasi haluat alkoholista eroon ja yrität kovasti. Oletko miettinyt, kannattaisiko hakea tukea raitistumiseen ja saada siihen asiantuntija-apua esim. a-klinikalta? Sydämestä kirpaisi kirjoituksissasi se, miten kovasti mietit, miten raitistuminen onnistuisi ja mitä apua siihen löytyisi, tuolta sitä apua voisi saada. Toinen asia, mitä mietin, että nuo mielenterveys- ja päihdeasiat yleensä kulkevat käsikädessä, mihin itseasiassa on hyvä, että päihde- ja psykiatriaklinikat/keskukset usein samassa. Sieltä voisi saada apua molempiin, jos tarvis. Tämä tuli mieleen siitä mitä kirjoitit tunteiden kohtaamisesta selvin päin. Se ei tosiaan ole ihan helppoa ja useinhan käy tosiaan niin, että raittiina muut ongelmat sitten puskevat päälle.

Hurjasti tsemppiä!
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Seuraava

Paluu Me Lopettajat