Olet täällä

Kaikki sairautta?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kaikki sairautta?

ViestiKirjoittaja skorpioni » 27.10.2019 16:21:56

skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

Re: Kaikki sairautta?

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 28.10.2019 08:34:55

Kiitos, ihan pohtimisen arvoinen asia ja hyvä artikkeli.

Vakava masennus on tietysti sairaus, mutta aivan liikaa diagnooseja lätkitään tapauksissa, joissa ihminen on kohdannut menetyksiä, suruja tai elämän olosuhteet ovat niin ikävät, että masentuminen on normaali reaktio. Niissä tapauksissa hyödyllisempää oliis muokata elämäänsä siihen suuntaan, joka sopii itselle paremmin.
Normaalia kausivaihtelua mielialoissa on ollut ennenkin ja on nyt, ehkä hektisessä elämänmenossa sille ei niin ole tilaa.

Lasten ADHD-diagnoosien suhteen olen joskus mietinyt samaa. Useimmat ovat syntyneet loppuvuodesta, joten ehkä pienet ovat vaan kypsymättömiä, kehitys on kesken ja ehkä elämä liian rauhatonta, niin selvityminen vaikkapa ekaluokalla on heikompaa. Ryhmäkokojen pienentämisen sijaan syy pyritään löytämään lapsesta.

https://www.is.fi/perhe/art-2000005052275.html

Joku voi nyt loukkaantua, kun vedän koirat tähän, mutta sain itse ohjeita opettaa koiranpennulleni tunteidensäätelyä ja rauhoittumista. Eikä se varmaan ihmiselläkään ole sisäsyntyinen taito, vaan lapsi tarvitsee siihen aluksi apua. Onko tähän nykyään vanhemmilla aikaa ja voimia? Älylaitteen ehkä pahentaa ylivirittyneisyyttä lapsillakin, kun ne tekee sitä aikuisillakin.
Mun koira oli lähtökohtaisesti vilkas ja helposti reagoiva ja kun olen ohjeiden mukaan sitä yrittänyt auttaa rauhoittumaan, se on aika paljonkin auttanut.

Ihmisiin palatakseni moni muukin piirre/oire alkaa olla muka sairautta, ujous (sosiaalista estyneisyyttä), liika vilkkaus, pms-oireet jne. Onko osa diagnoosien lätkimisestä täysin turhaa ja pelkkä mahdollisuus sitten määrätä erinäisiä lääkkeitä, eli jopa lääketeollisuuden toive? Raja terveen ja sairaan välillä on varsin liukuva ja tuntuu, että sitä liu´utetaan koko ajan terveen suuntaan eli aina suurempi osa ihmisistä olisi luokiteltavissa sairaiksi.

Vakavat ongelmat vaativat hoitoa ja lääkkeitä, se on selvää. Pohdinnan paikka on kyllä kriteerit vaikkapa siinä jos on menettänyt läheisensä, niin onko siinä kuukausiakaan jatkuva surullisuus vielä sairaus. Luultavasti aiemmin sai rauhassa surra ainakin sen vuoden, nyt pitäsi olla päässyt yli tehokkaasti parissa viikossa.
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Jorg.Buttgreit » 28.10.2019 23:22:48

PILLUNPUUTE se on mikä laittaa MIEHEN POLOVILLEEN.. kun JUKOLISTE toiset SAA!!!! hetkun edellinen akka lähtee niin toinen lotkauttaa haaransa kuin BALLERINA AUKI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! itse ryyppäsin itseni ALKOHOLISTIKSI juosten yhden 10cm lihaspätkän perässä 20vuotta..
joka puolella vastaan tulee YLIONNELLISIA RIKKAITA audit omakotitalon tallissa ja niillä on sixpack-vatsat,muodikkaat gledjut ja elämä on ONNEA JA JUHLAA PÄIVÄSTÄ TOISEEEN.. jokainen päivä näillä ONNEN KULTALAPSILLA päätyy IHANAAN ORGASMIIN!! etelänmatkoja LUXUS -hotelleja.. tiukkavartaloisia instakuvia,hekutusta Facebookissa,jne.. kaikkea tätä kun monet katsovat sekaisessa yksiössään EIHAN SIINÄ JUKOLISTE VOI MUUTA KUIN MASENTUA!! OLEN PUHUNUT UGH!!
KAIKKI ALKOHOLISMISSA KULMINOITUU KRAPULAAN
Jorg.Buttgreit
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja helistin » 29.10.2019 10:59:20

Sää puhut täl kertaa järkee Jorggi!

Tosin mä itse en ole kärsinyt pillunpuutteesta, mutta olen kuitenkin tiedostanut moisen assiiin.

Nää jotkut kuvittelee, että rakkaus parantaa kaikki haavat, mut ei se kyl ole kuin väliaikaista niinkuin kaikki muukin täällä on, mutta kyllähän se jonnii aikaa lämmittää mukavastikkii. Joitain harvoja jopa useita vuosikymmeniäkin.

Mut kulissithan täytyypi säilyttää vimoseen asti, meni niin tai näin.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.11.2019 12:10:33

Luin pikaisesti Skorpionin linkittämän artikkelin, enkä huomannut että siinä olisi mainittu itsemurhien määrää Suomessa. Etenkin miesten itsemurhathan ovat vähentyneet Suomessa huikeasti 1980-luvun puolivälin jälkeen, ja myös naisten itsemurhissa (joita muutenkin on paljon vähemmän) on lievää laskua.
Tämä tapahtunut siis juuri tuossa artikkelissa kuvatun "ylidiagnosoinnin" ja mielialalääkkeiden aikakautena.

Vuonna 2016 itsemurhat kääntyivät taas lievään nousuun, mutta ovat silti matalimmalla tasolla 50 vuoteen.

Kuva
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat