Olet täällä

Koska helpottaa...?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Koska helpottaa...?

ViestiKirjoittaja Thirsty » 12.1.2021 11:36:14

Minulla on selvä päivä nro.378 menossa ja edelleen tekee mieli.
Suurin osa viikonlopuista tulee nukuttua ja aika pitkälti arkipäivätkin menee töiden jälkeen makoillessa koska mikään ei jaksa kiinnostaa.
No, keppana kiinnostaa ja on mielessä hyvin usein ja sen voimalla kyllä saisi aikaan vaikka mitä kuten aiemminkin reilun 25 vuoden ajan kun sitä on tullut maisteltua. Siinä vaiheessa kun kännipäiviä alkoi olemaan 3-4 viikossa heräsin ajattelemaan että ehkä näin ei ole hyvä jatkaa koska se suurella todennäköisyydellä siitä vielä kiihtyy. Kun otin niin olutta piti olla mielellään sen verran että se ei voi missään nimessä loppua kesken, se on pahinta ikinä jos ei ole edes sitä yhtä vielä jäljellä. Joka kerta kun hakee kaapista oluen niin laskee jäljellä olevat jotta tietää että on reilusti jäljellä. Esim. 6-pack on turha koska siitä ei tule kuin paha mieli vaan se 24-pack on aina oltava kaapissa.
Nyt tosiaan tässä odottelen niitä paljon puhuttuja hyviä vaikutuksia kun alkoholin käytön lopettaa, ei ole vielä näkynyt hieman reilun vuoden jälkeen Paino on samassa kuin ennen koska tulee helposti syötyä herkkuja, treenaaminen ei maistu koska masentaa lähes kokoajan eikä ole energiaa, pienetkin remppahommat kotona on tauolla koska ei voi ottaa remppakaljaa, saunassa en ole käynyt kertaakaan lopettamisen jälkeen koska siihen kuuluu niin vahvasti oluen juominen etten viitsi kiusata itseäni sen enempää. Alkoholitonta ei voi ottaa koska siitä himo vaan kasvaa.
Paljon olen lukenut näitä muutaman päivän-muutaman viikon vieroitusaikoja mutta itsellä tuntuu että ahdinko vain syvenee.
Tiedän että se on omassa päässä ja täytyisi vaan saada joku homma kohdalleen että kykenisi taas elämään "normaalisti".
Onko kohtalotovereita, helpottaakohan tämä oikeasti jossain vaiheessa vai onko kohtalona kärvistellä loppuikä kiukkuisena addiktina?
Thirsty
Miedosti panostava jäsen

Re: Koska helpottaa...?

ViestiKirjoittaja INeedThat » 12.1.2021 13:13:46

Ensinnä onnittelut! Harva on noin vahva, että pystyy olemaan hampaat irvessä juomatta noin pitkiä aikoja. Kuullostaa kamalan raskaalta. Samaistuin kovasti tarinaasi, mutta itse en kestänyt yli kahta viikkoa niin että tekisi koko ajan mieli.

Vastausta kysymykseesi en osaa antaa, mutta voin kertoa oman kokemukseni asiasta.

Kuten jo mainitsin niin täysin samanlaisia fiiliksiä olen kokenut. Enkä ole löytänyt minkäänlaista euforiaa juomisen lopettamisesta. Perse auki olen edelleen ja painan enemmän kuin koskaan ennen. Joku voisi oikaista valtamedialle, että mitä juomisen lopettamisen jälkeen ihan aikuisten oikeasti tapahtuu. Suurin osa ongelmista ei hävinnytkään juomisen loputtua.

14kk sitten lompsin AA ryhmään häntä koipien välissä. Ekan 8kk aikana retkahdin kolme kertaa. Nyt viimeinen 6kk raittiina ilman minkäänlaisia viinan mielitekoja. Itse olen saanut avun siis AAsta siitäkin huolimatta, etten ikipäivänä olisi voinut uskonut että siitä puljusta olisi mulle mitään muuta kuin haittaa. Onneksi olin väärässä.

Voisit koittaa pohtia, että jos olet 25 vuoden ajan turvautunut alkoholiin niin korjaantuuko se kaikki yhdessä vuodessa? Uskotteletko itsellesi tietoisesti tai alitajuisesti että oppisit vielä juomaan "hillitysti"? Siis onko se sinulle vielä vaihtoehto jossakin muodossa jossakin tilanteessa?

Itselleni se ei ole vaihtoehto niin ei se tule mieleen enään edes saunoessa. Tapanahan oli kun töitä tein taivas kattona hydrauliöljysuihkussa, että joka päivä saunaan marinoitumaan kuuden lonkeron kanssa. Alkuun olin aivan kauhuissani että kuinka helvetissä mää voin ikinä enään saunoa, mutta kun tein itselleni selväksi että tänään mää en juo niin eipä sitä saunassa tartte enään miettiä. Saukon kyllä edellee päivittäin, mutta nykyisin en juo saunassa enään mitään, saunan jälkeen kylläkin vischyä ja vaan ja ainoastaan tölkistä :lol:

Mieli on edelleen itselläkin alamaissa, mutta annan mielelleni aikaa toipua 15 vuoden kusetuksesta. Välillä tulee mieleen vanhasta tottumuksesta juominen, mutta menee yhtä nopeasti ohikin kun vastaus on edelleen sama. Tänään en juo. Eikä jää kummittelemaan.

Voimia sulle! "Koskaan ei asiat ole niin huonosti etteikö niitä vähän huonommaksi saisi juomalla!"
INeedThat
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Miika » 12.1.2021 18:14:16

Kolme-neljä päivää ja pahin on ohi, plus tietysti krapula..pari päivää. Mieleen tulee kyllä useasti senkin jälkeen, mutta varsinainen "himo" ei mulla kestä ton enempää. Tapa on sitten se mikä laittaa retkahtamaan yhä uudelleen. Mielikuvat siitä nousuhumalasta ja kaikesta siitä "tunteesta".

Tää varmaan riippuu kuinka syvälle on vajonnut.
Miika
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tavallinennainen50 » 12.1.2021 18:35:50

Onnittelut Thirsty, todella pitkä aika selvänä sinulla takana!

Olisi kiva sanoa, että enää x päivää, niin sitten helpottaa, mutta tiedät itsekin että sitä en minä eikä muutkaan pysty lupaamaan. Asia on varmasti yksilöllistä.

Yksi asia mikä minulle tuli mieleen, että voisiko olla jonkun suuntaista masennusta, alkoholi ainakin vaikuttaa mielialaa laskevasti, miten siitä aivot palautuu on varmaan jokaiselle eri aika.

Korostan että minulla ei ole minkäänlaista terveydenhuolto alan taustaa, tämä vaan omaa pohtimista. Itse olen elämäni aikana eriasteisia masennuksia sairastanut ja niihin myös lääkinnyt itseäni varsinkin viimeiset vuodet myös alkoholilla.

Minulla on vasta 10 päivä menossa ja oma oloni on tällä kerralla alkanut jo helpottaa pikkuhiljaa heti kun pahimmasta fyysisestä krapulasta selvisin. Katsotaan mikä on mieliala ja fiilis kun tätä raittiutta on kauemmin takana.

Tsemppiä sinulle myös jatkoon!
Tavallinennainen50
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 20.1.2021 23:23:29

Nyt olllaan tilanteessa luultavasti missä ei ole kyse enää viinasta ja sen himosta välttämättä vaan siitä että jokin muu nyt aiheuttaa ahistusta ja se nostattaa sitten sen oluenhimon.. etkai vaan aja KUORMA_AUTOA?? sen ammattienHELVETIN kanssa olen tippunut 2kertaa 3:sta vuodesta, vuodesta ja vaikka mistä raittius-yrityksestä.. TYÖ = ajaa mut joka kerta juomaan JOKA_AINOA_KERTA se lopullinen murtuminen on tullut TÖISÄ!!
Olen KOIVIKSESTA, Älä siis rupee VINEE:.???? rupeeks Vinee..? HÄ??
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Thirsty » 10.2.2021 09:03:38

Viime kuukausi ollut suhteellisen helppo, ei ole kaljahammasta kolottanut juuri ollenkaan.
Jonkinlainen järkevämpi unirytmikin on on näkynyt tunnelin päässä, nyt arkisin kertyy liikaa univelkaa.
Minulla on kyllä selkeitä masennuksen oireita ollut ajoittain joten se on varmasti vaikuttanut tässä reilun vuoden aikana ja sotkenut ajatuksia. Ajoittain päässä pyörii ajatus siitä että sitten kesällä (jos koronatilanne sallii) juhlissa voi hyvällä omallatunnolla ottaa "muutaman" mutta olen kyllä hyväksynyt faktan että tulisin jossain vaiheessa lipsumaan tuosta takaisin tilanteeseen jossa ollaan enemmän humalassa kuin selvinpäin. Vaikka olenkin sosiaalinen ihminen niin viihdyn mainiosti kotioloissa enkä koe pakottava tarvetta lähteä mihinkään, monilla kun tuntuu tämä poikkeuksellinen maailmantilanne sekoittavan pääkoppaa kun ei pääse mihinkään, päinvastoin, mielestäni ihan kiva kun ei tule kaikenmaailman kutsuja ties mihin tapahtumiin.
Elämäntilanne on hyvä, perheessä on kaikki hyvin, työ ei juurikaan stressaa ja palkka on tyydyttävä enkä koe että minulta puuttuu mitään joten en ole kovin huolissani masennusoireista.
Kunhan alkaisi nopeasti sellaiset kelit että viitsii lähteä kävelylle ja on valoisaa muutenkin kuin työpäivän aikana niin saa taas kiinni liikunnasta ja ruokakin alkaa maistumaan ihan eri tavalla, sitten jaksaa taas repiä rautaakin salilla.
Olen muuten huomannut että pari läheistä ihmistä on ottanut tässä oman selvän jakson aikana tipattomia jaksoja myös, se on mukava huomata että se vaikuttaa muihin positiivisella tavalla.
Tässä kun jaksaisi niin voisi kirjoitella IS/IL toimitukseen tarinaa siitä kuinka se juomisen lopettaminen ei todellakaan ole sitä että pari päivää hikoillaan kankkusessa ja sitten paino putoaa ja mieli kirkastuu ja kaikki on yhtä juhlaa sen jälkeen. Jos vaikka tarttuisivat aiheeseen...
Mutta hei, se kevät sieltä varmaan alkaa jossain vaiheessa näyttämään merkkejä! Vihaan pakkasta, toivottavasti saadaan lämmin kesä ja pääsee nauttimaan ulkonaolosta :)
Thirsty
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Thirsty » 26.4.2021 13:55:39

Päivä 482 selvinpäin ja nyt on jo hetken ollut todella hyvä olo, ei ole ollu olut mielessä viikkoihin.
Saunomaankin on pystynyt kivennäisveden voimalla ilman tuskaa, ja yhdet pienimuotoiset kekkeritkin käyty juhlimassa jossa kaikki muut ottivat kuppia ihan huolella eikä sielläkään tehnyt edes tiukkaa.
Valo ja lämpimämmät kelit on helpottanut todella paljon tuskaa, kiva käydä ulkona kävelemässä ja punttitreenitkin maistuu ihan toisella lailla.
Tsemppiä kaikille!
Thirsty
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat