Olet täällä

Miten lopettaa, jos "ei ole ongelmaa"

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miten lopettaa, jos "ei ole ongelmaa"

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 10.5.2021 05:47:14

Olen vajaa 30-vuotias nainen. Minulla ei ole alkoholiongelmaa, sillä voin koska tahansa lopettaa. Paitsi että en voi.

Uskon, että kaltaisiani riippuvaisia on myös paljon. Juon vain viikonloppuisin, juon vain mietoja, en juo keskivertosuomalaiseen nähden paljon, voin olla koska tahansa juomatta. Miksi sitten en voi olla juomatta?

Ulkoisesti tai sisäisesti alkoholinkäytössäni ei tunnu olevan muuta ongelmaa kuin se, kuinka paljon juominen ahdistaa. Toissa iltana otettiin ns. järkevästi, ei liikaa, ei tehty mitään tyhmää, ei mitään ongelmaa. Miksi tästä huolimatta herää epätoivossa ja masennuksen kanssa, miksi itkee kokonaisen darra-aamun, koska pelkää seuraavia vapaita, kun on taas pakko juoda?

Haluan lopettaa kokonaan.

Olen niin kauan juonut joka viikonloppu kuin muistan. En ole koskaan osannut tissutella, enkä ole koskaan juonut yksin. Viimeisen vuoden aikana vähennyspäätös on tehty lähes joka viikonloppu. Kokonaan lopettamisen edessä on ollut se, että kyllä niitä tilanteita on, joissa on pakko juoda. Olen nyt vuorokauden miettinyt sitä tilannetta, jossa on pakko juoda - ei ole vielä tullut mieleen.

Kiva mökkiviikonloppu tulossa; mitä kaikkea voikaan tehdä ja hauskaa ohjelmaa suunnitellaan. Miksi loppujen lopuksi on tärkeintä, ettei alkoholi lopu kesken. Ja miksi loppujen lopuksi ei tehty mitään muuta kuin juotiin ja loput kärsittiin darrasta. Sama kuvio toistuu joka kerta kun näen perhettäni; se on sääntö, että joka kerta vedetään. Se on hauskaa. Mitä muuta me muka tehtäisiin?

Lopettamispäätös tuntuu todella vaikealta juuri siksi, etten keneen tahansa keskivertojuojaan verrattuna juo yhtään enemmän enkä useammin. Omasta lähipiiristäni saatan jopa juoda vähiten. Miksen voi lopettaa, vaikken ole (vielä) käynyt siellä kuuluisalla pohjalla?

Tällä viikolla vapaat alkavat jo keskiviikkona. Joka kerta siihen hetkeen asti uskon, että en edes halua juoda ja tulee helposti selvä viikonloppu. Silti joka kerta vapaiden koittaessa päässä naksahtaa ja kaljaa on saatava.

Näillä tunnelmilla keskiviikkoa kohti.
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Miten lopettaa, jos "ei ole ongelmaa"

ViestiKirjoittaja nbf » 10.5.2021 07:49:31

Tunnistan itseni tästä tarinasta. Juurikin tuo että on olemassa tilanteita milloin on olevinaan ”pakko” juoda. Näitä tilanteita itse pelkään.
Eihän minullakaan mitään ongelmaa ole. Vitut minulla on ollut ongelma jo useamman vuoden. En minäkään vedä putkia mutta joka ikinen toimenpide piti suunnitella millon saa seuraavan kaljan
Only dead fish follow the stream
nbf
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 10.5.2021 07:55:29

Hei,
Mahtava kirjoitus!
Sinulla on alkoholi ongelma, huolimatta siitä että juot vähän. Kuitenkin kärsit siitä paljon. Ei tarvitsekaan juoda "ämpäritolkulla" kuten itse tein. Yksikin annos illassa on liikaa jos se aiheuttaa ahdistusta. Sinulla se näyttäisi olevan juuri niin.
Riippuvuus alkoholiin Sinulla on. Onko se enimmäkseen ympäristön aiheuttamaa?
Tiedätkö, itse en halua enää juoda edes Simaata! Mausta kyllä tykkäisin 😁. Kotikaljaakaan en ole juonut neljään vuoteen. Siinä on aivoihini ohjelmoidut kielletyt asiat: Kalja, alkoholi.
Pisarakin on minulle liikaa. Ei sillä että siitä ratkeaisin, mutta se aiheuttaa ahdistuksen.

Mitäpä jos vain lopetat? Mitä sitten tapahtuisi?
Uskon, että ensimmäisen alkoholittoman viikonlopun jälkeen tunnet suurta mielihyvää ja voiton tunnetta. Siitä saat tarvittavaa voimaa jatkaa ilman alkoholia.
Kirjoittele taas....

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 10.5.2021 11:04:20

Kiitos vastauksista!

Siihen tuntuu olevan kaksi mekanismia, että pakottava kaljantarve nostaa päätään.

Sosiaaliset tilanteet nyt ensin. Rakastan ihmisiä ja hyviä keskusteluja, olen selvänänkin avoin ja puhelias sekä omaan hyvät keskustelutaidot. Enemmän rakastan silti palata kotiin ja olla yksin (puolison kanssa). Sosiaaliset tilanteet ovat minulle todella väsyttäviä, mikä vaikuttaa myös työelämääni ja uravalintoihin. Kaiketi kuvittelen jaksavani niiden yli paremmin kaljan kanssa. Ja kalja sitten muuttuu joka ainoa kerta ainakin kymmeneksi.

Toinen varma on ne kotiviikonloput. Puoliso kamppailee osin samojen asioiden kanssa ja ollaankin jo pidempään puhuttu yhdessä näistä. Aina päätetään pitää selvä viikonloppu ja aina vähintään toinen heittää ajatuksen juomisesta ilmoille. Sitten keksitään hetki tekosyitä ja kauppaa kohti.

Onnekseni saan kotoa täyden tuen ja eilen kokonaan lopettamista itkun seasta pohtiessani sain pyytämättä varman lupauksen siitä, että houkuttelu ja yllyttäminen loppuu täysin seinään, jos näin päätän.

Uudenlaisen energian ja hyvän olon kropassa huomaan jo ensimmäisen selvän viikonlopun jälkeen, se on hyvä motivaattori. Ensimmäinen iso tavoitteeni on kuukausi. Kaksi viikkoa taitaa olla tämän hetken ennätys.

Vastaan mielelläni kysymyksiin, haastaa ajattelemaan. Palaan viimeistään viikonlopuksi kertomaan (toivon mukaan) onnistumisesta.
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 12.5.2021 10:05:41

Ensimmäiset vapaat käsillä.

Nyt lähestytään niitä tunteja, kun keksitään tekosyyt ja haetaan juomat. Tänään ei vielä riskiä ole, olo on hyvä ja kaljaa ei tee mieli.

Eilen ilta-auringossa kävellessä pieni himo syttyi, ei niinkään akuutti, että nyt täytyy saada, mutta ajatus kesästä ja rannoista ja saunoista. Ja kaljasta. Haluanko todella viettää kesäni selvänä? Kotiin palattuani tiesin taas haluavani.

Tänään viimeisetkin viikonlopun aiheuttamat krapulanrippeet ovat kaiketi poissa. Tein jopa pientä hikijumppaa ja lihaskuntoa nyt aamusta. Viime kerrasta taitaa olla vuosi. Ei sitä kropan hyvinvointia jaksa paljon miettiä, kun viikonloppuna kuitenkin itseään laiminlyö.

Lauantaina (kunhan selvänä mennään sinne asti) haen itselleni daimkakun. Pitkään olen sellaisesta haaveillut, mutta se on niin kamalan kallis ja siinä on niin paljon kaloreita. Kaljahan on kaloritonta ja ilmaista. :D

Hyvällä fiiliksellä eteenpäin.
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 17.5.2021 04:52:10

Ensimmäinen viikko saatiin täyteen ja hyvällä energialla eteenpäin.

Keskiviikkona ja torstaina tasaisella syklillä tuli lähinnä "yhden vaan joisin" fiilistä ja pieniä mielitekoja, himot kesti lähinnä minuutteja ja niistä oli suhteellisen helppo päästä yli. Parilla alkoholittomalla stimuloin kaljan aiheuttamaa mahan turvotusta ja loppuillat join tyytyväisenä makuvesiä.

Lähipiiri on suhtautunut kannustavasti ja puhun asiasta avoimesti. Alkaa tuntua, että saatan jopa oikeasti pystyä tähän.

Näillä eteenpäin.
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja kedonkaunhein » 19.5.2021 14:26:31

Hei Sudensuutelema,

olen noin saman ikäinen kuin sinä, hiukan nuorempi. tekstissäsi on niin paljon tuttua että olen aivan äimistynyt! Entisessä parisuhteessani toimimme molemmat kuten te nyt, päätettiin aina pitää raitis vklp, mutta kannustin löytyi aina jostakin. Itselläni on ollut paljon samoja ajatuksia; eihän minulla mitään ongelmaa ole mutta jostakin syystä melkein kaikki pyörii alkoholin ympärillä ja jostakin syystä pisin raitis jakso on ollut 4v aikana pari viikkoa. Eli jep jep, eihän minulla ongelmaa ole.... Nyt kolmas raitis päivä menossa runsaan juopottelujakson jälkeen, ja kokoajan saa kuunnella pirulaista mikä kertoo miten hyvä syy on tänäänkin juoda ainakin litra viiniä. Perkeleen piru!

Paljon tsemppiä! Hienolla alulla olet, toivottavasti on kestänyt!
kedonkaunhein
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 19.5.2021 15:06:10

kedonkaunhein kirjoitti:Hei Sudensuutelema,

olen noin saman ikäinen kuin sinä, hiukan nuorempi. tekstissäsi on niin paljon tuttua että olen aivan äimistynyt! Entisessä parisuhteessani toimimme molemmat kuten te nyt, päätettiin aina pitää raitis vklp, mutta kannustin löytyi aina jostakin. Itselläni on ollut paljon samoja ajatuksia; eihän minulla mitään ongelmaa ole mutta jostakin syystä melkein kaikki pyörii alkoholin ympärillä ja jostakin syystä pisin raitis jakso on ollut 4v aikana pari viikkoa. Eli jep jep, eihän minulla ongelmaa ole.... Nyt kolmas raitis päivä menossa runsaan juopottelujakson jälkeen, ja kokoajan saa kuunnella pirulaista mikä kertoo miten hyvä syy on tänäänkin juoda ainakin litra viiniä. Perkeleen piru!

Paljon tsemppiä! Hienolla alulla olet, toivottavasti on kestänyt!

Kiitoksia tsempeistä!

Satunnaisia himoja tosiaan tulee vähän väliä, mutta ensimmäisen viikonlopun jälkeen tämä tuleva tuntuu jo paljon helpommalta. Sillä on varmaan iso osuus, että päätös lopettamisesta on vaan vahvistunut joka päivä. Eilen taisi olla ensimmäinen päivä, kun en miettinyt jatkuvasti sitä etten enää juo.

Sovin perheeni kanssa illanvieton sille päivälle, kun kuukausi juomattomuutta tulee täyteen. Aion kertoa juomattomuudestani tuolloin ja sanoinkin että on tärkeää, että kaikki pääsevät paikalle. Motivoi kummasti, koska haluan tosiaan, että silloin on jotain kerrottavaa. :D

Omat vinkkini tähän asti ovat lähinnä, että syö ja juo kaikkea muuta aina himon iskiessä. Hiilihapolliset juomat varsinkin auttavat hyvin.

Tsemppiä sinullekin!
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja omama » 19.5.2021 18:02:54

Moi Sudensuutelema ja Kedonkauhnein,

Onnittelut, että olette havainneet alkoholiongelman noin nuorena ja varhaisessa vaiheessa. Olisinpa itsekin aikanaan tajunnut saman. Mitä kauemmin juomista jatkaa, sitä.vakiintuneempi osa alkolla on elämässä ja sitä sitkeämpi on riippuvuus. Olen itse kohta viisissäkymmenissä ja join nuorena juuri tuolla samalla tavalla kuin te kuvailette eikä minulla silloin ollut mitään käsitystä siitä, että olin jo silloin alkoholisti. Minusta on hienoa, että mietitte omaa tilannettanne ja lopetatte siitä huolimatta, että kaveripiiri tai puoliso „houkuttelee“ juomaan.
Eteenpäin, sano mummo lumessa
omama
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.5.2021 06:31:33

Haluaisin kirjoittaa oman kokemukseni alkoholittomista oluista ja siidereistä. Minulle niiden käyttö on johtanut aina ratkeamiseen. Näin kävi myös viimeksi eli helatorstaita ennen, jolloin päätin ajatusteni vastaisesti ostaa alkoholittoman siiderin, yhden. "Juhlan kunniaksi." Seuraavana päivänä kaupasta lähti mukaan alkoholilliset. Minun epäilys on, että hyvin harva alkoholiton on todellisuudessa puhtaasti sitä. Omalla kohdallani kyse on myös tästä, että alkoholittomien juominen alkaa tuntua pelleilyltä ja annan itselleni mahdollisuuden juoda alkoholia sen tunteen jälkeen. Itse pyrin pääsemään riippuvuudesta eroon, että minulla ylipäänsä täytyisi olla jotakin alkoholiin liittyvää juotavaa jonkun keinotekoisen asian vuoksi. Omalla kohdallani alkoholittomat vahvistavat riippuvuuden tunnetta jostakin juomasta. Veden litkimisestäkin voi kehittää itselleen riippuvuuden, energiajuomista puhumattakaan. Näitä jälkimmäisiä en ole onneksi koskaan edes kokeillut. Kyllä sen varmasti itse tietää, onko hankkimassa itselleen uutta korvaavaa riippuvuutta vai todella irtautumassa vanhoista tavoista. Tsemppiä!
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja MrsKoo » 31.5.2021 18:52:23

Hei Sudensuutelema!

Tarinasi kuulosti niin tutulta, että ihan hätkähdin. Olen paininut tämän lopettamisasian kanssa jo viitisen vuotta. Vähentämisajatuksen kanssa kauemminkin. Vuosiin mahtuu alkottomiakin hetkiä, viikkoja ja kuukausia, mutta suurimman osan ajasta olen juonut kahtena ellen kolmena päivänä viikossa. Se on hurja määrä, vaikka ei varmaan eroa monesta alkoholia käyttävästä.

Iän myötä (olen pian 37) kaikki kiputilat, päänsäryt, huono olo, vatsavaivat pistää ajattelemaan ja pelottamaan. Juonko lopulta itseni aikaiseen hautaan, kuten kävi äidilleni? En halua sitä.

Juomisesta on tullut jotain, mitä on vain tapana tehdä. On tehty ennenkin, niin tehdään nyt kun ei muuta osata. Se on alkanut käymään tylsäksi ja kuluttavaksi.

Haluan lopettaa.

Eilen, sunnuntaina, join viimeisen. Se oli lime breezer. Ajattelin, että jos se on kaapissa ei lopettamisesta tule mitään, joten kuuliaisena join sen pois.

Kuinka sitä voikin antaa itselleen luvan mitä moninaisimmin tavoin.

Tänään on ollut kamalan epävarma olo, pystynkö tähän? Loppuviikko näyttää.

Kiva löytää täältä samoja ajatuksia omaavia, toivottavasti tsempataan toisiamme!

Tekemällä oppii.
Virheitä tekemällä oppii enemmän.

MrsKoo
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja watawata » 1.6.2021 01:22:32

Sudensuutelema kirjoitti:Olen vajaa 30-vuotias nainen. Minulla ei ole alkoholiongelmaa, sillä voin koska tahansa lopettaa. Paitsi että en voi.

Uskon, että kaltaisiani riippuvaisia on myös paljon. Juon vain viikonloppuisin, juon vain mietoja, en juo keskivertosuomalaiseen nähden paljon, voin olla koska tahansa juomatta. Miksi sitten en voi olla juomatta?

Ulkoisesti tai sisäisesti alkoholinkäytössäni ei tunnu olevan muuta ongelmaa kuin se, kuinka paljon juominen ahdistaa. Toissa iltana otettiin ns. järkevästi, ei liikaa, ei tehty mitään tyhmää, ei mitään ongelmaa. Miksi tästä huolimatta herää epätoivossa ja masennuksen kanssa, miksi itkee kokonaisen darra-aamun, koska pelkää seuraavia vapaita, kun on taas pakko juoda?

Haluan lopettaa kokonaan.

Olen niin kauan juonut joka viikonloppu kuin muistan. En ole koskaan osannut tissutella, enkä ole koskaan juonut yksin. Viimeisen vuoden aikana vähennyspäätös on tehty lähes joka viikonloppu. Kokonaan lopettamisen edessä on ollut se, että kyllä niitä tilanteita on, joissa on pakko juoda. Olen nyt vuorokauden miettinyt sitä tilannetta, jossa on pakko juoda - ei ole vielä tullut mieleen.

Kiva mökkiviikonloppu tulossa; mitä kaikkea voikaan tehdä ja hauskaa ohjelmaa suunnitellaan. Miksi loppujen lopuksi on tärkeintä, ettei alkoholi lopu kesken. Ja miksi loppujen lopuksi ei tehty mitään muuta kuin juotiin ja loput kärsittiin darrasta. Sama kuvio toistuu joka kerta kun näen perhettäni; se on sääntö, että joka kerta vedetään. Se on hauskaa. Mitä muuta me muka tehtäisiin?

Lopettamispäätös tuntuu todella vaikealta juuri siksi, etten keneen tahansa keskivertojuojaan verrattuna juo yhtään enemmän enkä useammin. Omasta lähipiiristäni saatan jopa juoda vähiten. Miksen voi lopettaa, vaikken ole (vielä) käynyt siellä kuuluisalla pohjalla?

Tällä viikolla vapaat alkavat jo keskiviikkona. Joka kerta siihen hetkeen asti uskon, että en edes halua juoda ja tulee helposti selvä viikonloppu. Silti joka kerta vapaiden koittaessa päässä naksahtaa ja kaljaa on saatava.

Näillä tunnelmilla keskiviikkoa kohti.

Heippa!

Kuulostaa osittain todella tutulta ja itse olen ylittänyt jopa tuon sinun tuntemasi rajan siitä, että onko ongelma vai ei. Samaistuin ikääsi ja halusin kirjoittaa. Tälläkin hetkellä kirjoittelen kaljapäissäni, kun haen jotakin vertaistukea siihen, että on todella mahdollista lopettaa alkoholinhuuruisessa seurassa dokaaminen. Olen todella ylpeä sinusta, kun olet pystynyt sanomaan ei vaikeina hetkinä. Kaipaisinkin inspiraariota teiktä kaikilta siihen, että kun viinapiru kolkuttaa niin mitä tehdä juuri sillä hetkellä? Taistelen kovasti sen suhteen, että olisin kokonaan ilman, mutta puolisoni ei tue mienua asiassa, sillä olen sosiaalisesti ujo ilman alkoholia. Miten saada läheisen tajuamaan ja hyväksymään minut tällaisenaan? Puoisoni haluaisi minun juovan festareilla ja yhteisissä juhliss, mutta ei edelleenkään tajua, että se yksikin juoma saarttaa olla minulle se triggeröivä tekijä?
watawata
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 1.6.2021 07:37:26

Watawata. Sinulle sanoisin, että pidä se linja minkä otat äläkä ainakaan juo muiden vuoksi. Juomattomuutesi ei kuulu kenellekään, ei edes puolisollesi, vaikka kuittailua varmaan tulee monesta suunnasta.

Itse selvitän juomiseen johtavat tilanteet pysähtymällä hetkeen ja käsittelemällä sen vaikean tunteen tai ajatuksen, jonka vuoksi pitäisi juoda, kun ei todellakaan tarvitse. Se on omalla kohdallani riippuvuuden olemassa olon sietämistä ja sen hoitoa.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 3.6.2021 09:53:42

MrsKoo kirjoitti:Hei Sudensuutelema!

Tarinasi kuulosti niin tutulta, että ihan hätkähdin. Olen paininut tämän lopettamisasian kanssa jo viitisen vuotta. Vähentämisajatuksen kanssa kauemminkin. Vuosiin mahtuu alkottomiakin hetkiä, viikkoja ja kuukausia, mutta suurimman osan ajasta olen juonut kahtena ellen kolmena päivänä viikossa. Se on hurja määrä, vaikka ei varmaan eroa monesta alkoholia käyttävästä.

Iän myötä (olen pian 37) kaikki kiputilat, päänsäryt, huono olo, vatsavaivat pistää ajattelemaan ja pelottamaan. Juonko lopulta itseni aikaiseen hautaan, kuten kävi äidilleni? En halua sitä.

Juomisesta on tullut jotain, mitä on vain tapana tehdä. On tehty ennenkin, niin tehdään nyt kun ei muuta osata. Se on alkanut käymään tylsäksi ja kuluttavaksi.

Haluan lopettaa.

Eilen, sunnuntaina, join viimeisen. Se oli lime breezer. Ajattelin, että jos se on kaapissa ei lopettamisesta tule mitään, joten kuuliaisena join sen pois.

Kuinka sitä voikin antaa itselleen luvan mitä moninaisimmin tavoin.

Tänään on ollut kamalan epävarma olo, pystynkö tähän? Loppuviikko näyttää.

Kiva löytää täältä samoja ajatuksia omaavia, toivottavasti tsempataan toisiamme!

Heippa, miten on mennyt? Itse olen jopa yllättynyt kuinka helppoa ensimmäisten kahden viikonlopun jälkeen on ollut. Vaikka kesällä varsinkin triggereitä varmasti tulee vielä.

Minulla alkoholittomat tuntuvat auttavan. Pahimpaan kaljanhimoon yksi holiton auttaa jo kovasti, ja himo saattaa väistyä hyvinkin nopeasti. Niitä olen juonut ehkä 3-5 viikossa.

Viikon päästä kuukausi täynnä. Olin aluksi skeptinen ns. päivä kerrallaan -ajatuksesta. Ajattelin, että se on loppuelämä tai ei mitään. Kuitenkin pahimpina hetkinä minua auttaa erityisesti se, että olen sopinut itseni kanssa nyt vuoden. Jos vielä vuoden päästä koen tarpeelliseksi juoda, voin opetella juomaan saunakaljan tai lasin viiniä ruuan kanssa. Ei tietenkään kaikille sovi, eikä välttämättä minullekaan. Aika näyttää. Kännejä en kuitenkaan halua enää koskaan vetää. Pahana hetkenä tästä on ollut apua. Loppuelämä tuntuu liian isolta tavoitteelta.

Kuitenkin ehdottomasti isoin syy sille miksi pääni pitää, on erittäin vahvat perustelut juomattomuudelleni. Ensimmäisen viikon kävin läpi kaikki mahdolliset syyt miksi en enää juo. Vielä en ole tarpeeksi hyviä tekosyitä keksinyt, millä pääsisin tuon luomani muurin yli. Tähän asti jokaisen himon iskiessä olen kyllä heti tiennyt, etten aio sortua. Se on vaan todella vittumaista, kun tekee mieli.

Vaihtaisin mielelläni privana ajatuksia jonkun samassa tilanteessa olevan kanssa.
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Sudensuutelema » 3.6.2021 10:03:36

Heippa!

Kuulostaa osittain todella tutulta ja itse olen ylittänyt jopa tuon sinun tuntemasi rajan siitä, että onko ongelma vai ei. Samaistuin ikääsi ja halusin kirjoittaa. Tälläkin hetkellä kirjoittelen kaljapäissäni, kun haen jotakin vertaistukea siihen, että on todella mahdollista lopettaa alkoholinhuuruisessa seurassa dokaaminen. Olen todella ylpeä sinusta, kun olet pystynyt sanomaan ei vaikeina hetkinä. Kaipaisinkin inspiraariota teiktä kaikilta siihen, että kun viinapiru kolkuttaa niin mitä tehdä juuri sillä hetkellä? Taistelen kovasti sen suhteen, että olisin kokonaan ilman, mutta puolisoni ei tue mienua asiassa, sillä olen sosiaalisesti ujo ilman alkoholia. Miten saada läheisen tajuamaan ja hyväksymään minut tällaisenaan? Puoisoni haluaisi minun juovan festareilla ja yhteisissä juhliss, mutta ei edelleenkään tajua, että se yksikin juoma saarttaa olla minulle se triggeröivä tekijä?

Pahoittelut ikävästä tilanteesta. Puolison tuki on ainakin minulle ehdottoman tärkeää. Toivottavasti saat puolisosi vakuutettua siitä, että haluat lopettaa juomisen täysin.

Omat parhaat vinkkini olenkin tässä ketjussa aikalailla avannut, mutta ehdottomana ykkösenä muut hiilihapolliset juomat. Ja ruoka. Itselle kaljanhimo tulee paljon herkemmin tyhjällä vatsalla. Ensimmäiset pari viikkoa söin ja join kokoajan lähes niin, ettei kaljaa olisi mahtunutkaan.

Olen käynyt myös paljon läpi omaa juomishistoriaani, kaikkea mitä se on minulle tehnyt ja mitä olen tehnyt juodessani. Paneutumalla kaikkiin tapahtumiin vuosien varrelta saa hyvän morkkiksen juomattakin. :D Olen myös kertonut päätöksestäni muille ja sanonut puolisolleni, ettei ennen ensimmäisen vuoden tavoitetta ole saumaa millekään "jos nyt yhden juon" helpotuksille. En siis periaatteessa pysty perustella juomistani tällä hetkellä millään. Toki asiaa vaikeuttaa, jos et saa puolisosi tukea.

Toki eteen on tullut myös tilanteita, etten keksi ainuttakaan syytä miksi lähdin lopettamaan yhtään mitään. Pahin himo kuitenkin on tuntunut menevän viimeistään tunnissa ohi, ja sitten tuntuu taas hyvältä kun ei sortunut. Tsemppiä älyttömästi!
Kunhan edes tänään
Sudensuutelema
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Seuraava

Paluu Me Lopettajat