Projekti 0 kirjoitti:Tarkennettakoon että tiedän voivani olla vuoden juomatta ja jos haitallinen alkoholinkäyttö jatkuu tämän jälkeen, tiedän pystyväni siihen uudestaan. Aika näyttää huvittaako enää juoda. Jos ei, en pane lainkaan pahakseni. En vain tykkää yhtään mustavalkoisuudesta, ehdottomuudesta ja ”ei enää koskaan” -mentaliteetista. Motivaation sijaan sellainen lannistaa. Toki tiedostan, että kultainen keskitie on addiktille vaikea saavuttaa, mutta teen niin kuin tuntuu sillä hetkellä oikealta. Tupakoinnin suhteen olen muutamaan otteeseen polttanut vuosia, ollut polttamatta vuosia ja nyt reilu 3 vuotta polttamatta. Tärkeintä ettei kuseta itseään vaan tiedostaa objektiivisesti missä mennään. Tiedostaa heikkoutensa ja vahvuutensa. Tuntee itsensä.
Kiitos kommenteista. En yhtään väheksy mitä sanotte, mutta uskon että jokaisen tulee löytää oma polkunsa.
Hei! Mulla on ollut tuo ihan sama suhtautuminen ja asenne. Kartoin mustavalkoisuutta, ajattelin, että kohtuus on minun juttu, uskottelin, että pystyisin kyllä lopettamaan, kun niin monesti sen tehnyt ja ettei se nyt haittaisi, jos kuitenkin jonkun ajan kuluttua retkahtaisi, olisi alkoholi kuitenkin hyvä palkinto siitä ajasta, mikä raittiina ois keploteltu. Vetosin myös mielessäni siihen, että tunnen itseni, koska tiedän parhaiten, mikä itselle sopii, eikä kukaan muu sitä voi tietää, kuinka voin olla erityinen suhteessa muihin alkoholisteihin. Silti, niin ristiriitaista, kirjoittelin päihdelinkkiin, laskureiden mukaan olin vakavasti riippuvainen, mutta yhtäkkiä aloin esittämään täällä ihmistä, joka hallitsee ja taitaa alkoholin juomisen, niin kuin mitään ongelmaa ei olisikaan, vaan aivan kuin olisin kehittänyt ongelman liialla ajattelulla. Kuuluu alkoholismin luonteeseen, valitettavasti, kieltäminen ja juomisen mahdollistaminen, koska elämä ilman viinaa on alkoholistin mielestä liian surkeaa tavoiteltavaksi ihan tosissaan.
Alkoholistina minulla oli yksi heikkous, mutta sitä heikkoutta en halunnut itselleni myöntää. Se olisi merkinnyt vastuun ottamista niistä tilanteista, jolloin olisi pitänyt tehdä valinta tavoista poiketen, olla juomatta. En ollut siihen valmis. Mieluummin halusin olla kohtuukäyttäjä. Alkoholisti kohtuukäyttäjänä on kuitenkin aika vitsikästä, mutta ei se kuitenkaan lainkaan naurata. Kaikkea sitä itselleen uskottelee, että saisi juoda ja palata lempiharrastuksensa pariin etsimään mielihyvää ja nousuhumalan tunnetta, jota pitää "aitona tunteena" elämästä.