Olet täällä

Täällä taas

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Täällä taas

ViestiKirjoittaja venkku » 28.4.2019 00:34:38

Mä en oo varmaan koskaan käyny terdellä juomassa alkoholittomia. Tai ehkä jossain kahvilan terdellä. Isot pointsit kun siihen pysty! :)
Ps. Tykkään sikana tuosta sun motosta :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 1.5.2019 12:49:27

Nyt täytyy kyllä sanoa, että aika pettynyt olen itseeni. :? En tässä ole todellakaan päässyt tavoitteisiini. Eilen kului kaljaa n. 5-6 annosta, sekosin laskuissa.. Varmasti monesta tuntuu, ettei se ole mitään, mutta minulle se on. Kuten sanottu, painan 45 kg ja syön lääkkeitä bibooni, joiden kanssa ei saisi juoda yhtään alkoholia. Eli naisen normaalit viikkorajoitukset eivät ollenkaan päde minuun. Tupakkaakin kului taas enemmän kuin laki sallii.

Ja siitä tulikin mieleeni. Äidilläni, joka on juonut ja polttanut ikänsä, on löytynyt suusta vakava solumuutos. Vielä se ei ole syöpää, mutta sitä pitää tiuhaan syynätä. :( Tässä olenkin vuosia ihmetellyt, kuinka hänen elintavoillaan on voinut pysyä terveenä. Noh, kukaan ei ole immuuni huonoille elintavoille, ainakaan ikuisesti.

Tämän asian pitäisi viimeistään herätellä minua. Kaiken lisäksi, nyt tämä vanha korsteeni on ollut neljä vuorokautta polttamatta. Jos hän pystyy siihen, miksi minä en?

Tämän päivän morkkista yritän hyvitellä juomalla äsken tekemääni smoothieta. :roll: Yritän aina tehdä keholleni jotain hyvää, jos olen sitä ensin kaltoin kohdellut. Aika tekopyhää. Mutta tarvitseehan niitä luonnon vitamiineja joka tapauksessa. Normaalisti ei vain tule paljon syötyä hedelmiä ja marjoja.

Huominen töihin meno ahdistaa. Nukkumisesta tuskin tulee mitään, kun vetelin tänään unia puoleenpäivään. Noh, tästä uuteen nousuun ja laskuri tikittämään.

Hyvää vappua kaikille!
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 1.5.2019 15:37:59

Tuo, että hyvittelee kropalleen huonoja elintapoja on niin tuttua. Mä tein/teen sitä kanssa. Urheilua, terveellistä ruokaa jne. Mutta ei siitä hyvittelystä haittaakaan ole!
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 3.5.2019 21:13:26

Niinpä Pecorino, ei ole haittaa ei, mutta kun muistais aina olla aiheuttamatta hallaa itselleen. :roll:

Taas mun täytyy nollata laskuri :? Eilen kävin kaverin kanssa viinillä, tai noh, hän joi kiltisti vihreää teetä. Päädyin siis juomaan 12cl punkkua, ja pienen kaljan. Ajoissa pääsin kotiin, ei siis ihme kyllä tullut himoa lähteä jatkamaan lähipubiin. Tänään paheiden perjantai, mutta ei ole juominen kovin edes mielessä käväissy vaikka kaapissa pari kaljaa onkin. Tosin tänään on menty täysin puolella teholla. Huomasin töissä aamupäivästä, että olin unohtanut ottaa bibolääkkeeni ja varanapitkin oli jäänyt toiseen laukkuun. Siitähän sitten olo huononi kun viekkarit iski. Tulee sellanen heikotus, tärinä, keskittymiskyky katoaa ja vähän tasapainoaistikin herpaantuu. Sellanen fiilis kun ei olisi ihan kunnolla kiinni kehossaan. Sanoin sitten pomolle, että lähden kotiin. Kotona nukuin pari tuntia, sitten valvoin muutaman tunnin ja taas otin uudet päiväunet. Vai pitäskö sanoa iltaunet. Eli yhteensä nukuin reilu neljä tuntia. Ensi yöstä lienee tulossa mielenkiintoinen.

En tiedä, tipaton toukokuu-ketju on näköjään perustettu ja haluaisin osallistua siihen, mutta sitten taas en. Pelkään ehkä, että kuitenkin epäonnistun. Koko ajan on saanut olla tuota laskuria nollaamassa. :cry:

Jotain positiivista kuitenkin. Join eilen, mutta en polttanut tupakkaa! Ja sitähän ei ole tapahtunut miesmuistiin. Baarista lähtöä tehdessämme, alkoi tekemään vietävästi mieli ja olin jo mielessäni luovuttanut ja antanut itselleni luvan polttaa kunhan pääsen kotiin. Kuitenkin toissapäivänä olin ostanut nikotiinitabuja ja päätin antaa niille yhden mahdollisuuden. Taistelin mielessäni vielä pitkään ennen kun tulin siihen tulokseen, että antaapa olla, ei se tupakka kuitenkaan mitään muuta, morkkiksen aiheuttaa vaan. Toivon todella, että osaan toimia näin jatkossakin. Nikotiinitablettien kanssa aloin hassuttelemaan. Puolitin tabletit (koska puolikaskin riittää), laitoin pieneen minigrip pussiin ja pussin kauniiseen peltirasiaan. Näin ajattelin saavani enemmän semmosta tekemisen meininkiä asiaan, ikään kuin esirituaalia, jota tupankan polttamisessakin on, kun kaivaa sytkärin jne. Kuulostaa varmaan järjettömältä :lol:

Tänä viikonloppuna ajattelin kyllä ottaa rennosti, nukkua niin paljon kuin haluan ja tehdä pieniä askartelujuttuja.
Rentouttavaa vkl kaikille muillekin!
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Urtsi » 4.5.2019 08:10:51

Tervehdys Tragic,

hyvin tsemasit röökiä vastaan! Niin se himo väistyi, kun vetäsit sellaisen koukun kuin teit (joku mainos mielessä tässä).
Rentouttavaa viikonloppua,
t. Urz
Urtsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 7.5.2019 13:09:38

Jaahas. Tilannekatsaus. Laskuri nollille taas. La menin istumaan iltaa kaverin luo ja joimme molemmat yhden skumppapullon per lärvi. Noh, ehkä huolestuttavampaa on se ettei mitään lärvejä tullut. Toleranssi on jo melkoinen. Muistan ajat kun pelkkä lasillinen nousi hattuun. Ainiin, baarissa otettiin vielä tuopit. Tupakkaa kului myös. Annoin vaan himolleni periksi tapani mukaan, en edes yrittänyt.

Eilen sitten menin kaverin kanssa viinille. Saldona 16cl punkkua + piipahdus lähibaariin= 2 pulloa olutta. Noh, ei tullut mitään humalaakaan, mutta nuo kaljat olisi voinut hyvin jättää juomatta.

Puoliso on jo jonkin aikaa ehdottanut, että ottaisin yhteyttä johonkin päihdepolille tms. Kävinkin ehkä vuosi sitten oman paikkakuntani päihdepolilla ilman ajanvarausta. Pääsin silloin juttelemaan päihdetyöntekijän ja sosiaalityöntekijän kanssa. He kertoivat, että heillä on tarjota tämmöinen informatiivinen starttiryhmä, jossa pitää käydä ehkä n. 7 kertaa kuuntelemassa jotain luennon kaltaista muiden kohtalontovereiden kanssa. Tämä tuntui silloin jostain syystä jotenkin ylivoimaiselta, joten jätin asian siihen. En halunnut mihinkään ryhmään mukaan, asiaan liittyy kuitenkin paljon häpeää jne. Olisin siis halunnut yksilökäyntejä mutta niitä ei saanut. Ainakaan ennen kuin nämä luennot olisi käyty läpi.

Nyt sitten aloin taas tutkailemaan, että jos sittenkin menisin. En vaan löytänyt tietoa missä näitä nyt ylipäätään järjestetään. Löysin vain puhelinnumeron eikä sieltäkään vastattu. Ei ole ainakaan liian helpoksi tehty. Pitää haluammalla haluta mennä sinne.

Mieli on nyt aika maassa ja hermot kireellä. Tämä jatkuva itseensä pettyminen on niin raskasta ja kuluttavaa. :(
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 30.5.2019 18:58:29

Jaahas. Ruikutinkin jo tuonne venkun ketjuun tätä meininkiä ja tuli ihan sellanen olo, että mitä mä märisen, tee asialle jotain hyvä nainen!
Jotenka... Kohta kaivan tupakat laukusta ja revin ne kappaleiksi, huomenna ostan lisää nikotiinitabletteja varastoon, ja imeskelen niitä vaikka sitten joka toinen minuutti. Alkoholi jää nyt kokonaan pois hyväksi toviksi. Niin pitkäksi aikaa, että totun siihen, ja saan vahvistuksen sille ajatukselle, että elämisen arvoista elämää voi elää myös ilman alkoholia ja sitä ah, niin ihanaa nousuhumalaa. Laskuri lähtee huomisesta raksuttamaan koska tänään join ehkä desin kaljaa.

Ostan kuukausikortin paikalliseen "maauimalaan" ja ryntään sinne aina kun pe tai la iskee kaljanhimo. Näin. Toivottakaa mulle onnea.
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 30.5.2019 20:06:42

Minä ainakin toivotan onnea ja uskon sinun onnistuvan! Itsekin ainakin kolme viikkoa tipattomalla ja viimeisen röökini poltin lähes 20 vuotta sitten. Käytin apuna nikotiinipurkkaa.

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 30.5.2019 20:45:40

Kiitos Juhani! :D Muiden onnistumisista on aina mukava kuulla. Itse kun en välttämättä polta edes päivittäin vaan on enemmän ja vähemmän alkoholiin liittyvää tupruttelua. Sen takia luulen, että nikotiinivalmisteet ei oikeen ole toimineet, kun sitä nikotiinia en ole saanut tasaisesti. Mutta nyt ajattelinkin kehittää niihin ihan oman riippuvuuden, jospa se tupakka unohtuu siinä sivussa. Pienempi paha ainakin :D
Silloin ollaan voiton puolella, kun ohitse kulkevan tupakka haisee niin pahalta, ettei sitä ollenkaan voi hengittää. Kuukauden päästä olisi ehkä odotettavissa tuo, vanhan kokemuksen perusteella.
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 11.6.2019 11:29:03

No eihän tästä helvetti soikoon tule yhtään mitään taas. Toimintani on häpeällistä ja itselleni valehtelu turhaa.
Eihän tuo lupaukseni kestänyt kuin pari päivää. Oon niin niin NIIN kyllästynyt ja turhautunut itseeni. Tänään on krapulamorkkis.
Kyllä se vaan niin on, etten pysty menemään baarin "yhdelle". Se on nyt nähty satoja kertoja. Ja eihän mun pitänyt nyt juoda sitä yhtäkään, tai niin täällä vakuuttelin...

Taidan alkaa pitämään annospäiväkirjaa vaihteeksi.
Tämän viikon saldo:
24cl + 12 cl valkoviiniä
Siideri
Tuoppi kolmosta? (hatara muisti)
yht. 6 annosta

Tänään oli käynti omahoitajalla psykiatrisella. Hän lupasi kysellä siitä mahdollisuudesta saada yksilökäyntejä päihdepuolella. Toivottavasti se onnistuisi. Muuten tää mielenterveys on ollut ihan ok, paitsi hieman alavireisyyttä ja saamattomuutta jonka takia haluaisin nukkua joka päivä 3 h päikkärit. Mutta onneksi sen verran sain itseäni niskasta kiinni, ja ostin sen uimakortin. Oonkin jo melko ahkeraan siellä käynyt ja on se vaan ihanaa uida turvallisesti ulkoilmassa. Eikä siellä koskaan ole mitään mahdotonta ryysistäkään.

Tein äsken tuon SADD-testin ja sain tulokseksi 16 pistettä, eli kohtalainen riippuvuus. Tätäkin on varmaan hyvä seurailla, ettei vaan menisi pahemmaksi touhu. Noh, uuteen nousuun sitten vaan taas, täältä itsesyytöksien syöveristä.
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 11.6.2019 13:44:10

Tossa mun vähentämisprojektissa tuli vähän saman tyyliset ajatukset. "Nyt oon selvinpäin lapsivapaaviikosta ees puolet ja lisään liikuntaa!" Sunnuntaina baarissa alkaa laskemaan: Maanantai: Otin paljon, tiistai: Otin, mutta en niin paljoa, ke: Otin paljon, To: Otin paljon, Pe: Otin erittäin paljon, La: otin erittäin paljon, su: Menossa erittäin mones. Eli oma ajatus: Vähemmän päiviä. Toteutus: Joka päivä. Siksi ammattiapua niin paljon kuin vain mahdollista.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 11.6.2019 13:53:31

kuten sanot T Idol, nyt taas uuteen nousuun itsesyytösten syövereistä. treeniä, treeniä ja vielä kerran treeniä miten voitat mieliteot.
ei tämä vähentäminen voisikaan helppoa olla, sillä jos on, ei koko alkoholiongelmaa olisikaan. tai se kokonaan lopettaminen, se on AINA vaihtoehto.
poista elämästäsi kokonaan "toiminta" että menisit yhdelle, koskei se sanojesi mukaan toimi. kun lähdet "yhdelle" se yksi voisi olla vissyä. varsinkin nyt kun kesällä terassipiipahduksia kertyy ystävien tapaamisten muodossa jne. tarkoitan että eikö sekin olisi jo parannusta tilanteeseesi että toisinaan sallisit itsellesi humalat, mutta ne kerrat olet "suunnitellut" erikseen. ne tavoitteet ne tavoitteet.
itselleni on toiminut se että alkuperäinen tavoite oli juoda vain ainoastaan perjantaisin. ei onnistunut hetkessä mutta lopulta se toimi, minkä jälkeen tein uuden tavoitteen.
eikö siis sun tavoite voisi olla tuo ettet antaisi itsellesi lupaa ollenkaan lähteä "yhdelle". kun se alkaa luistaa, on seuraavan tavoitteen rakentamisen aika.
muista että muutkin retkahtelevat, mutta aina pitää jatkaa yrittämistä. aina. periksi ei anneta.
halaus sulle!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 12.6.2019 10:18:11

Ootko koskaan kokeillu sellasta että jättäisit vaikka yhden juoman pois. Siis tarkotan kun sulla on tossa kolmea eri sorttia, viini,siideri,olut. Ja valkkaisit niistä vaan 2 jota joisit, seki vois helpottaa jos vierottaa ittensä yhdestä sortista. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 12.6.2019 11:32:17

Viisaasti neuvoit Sylvia, kiitos. Joo pitäis juoda vaan luvan kanssa, eikä valehdella itselleen. Se on jännä juttu tuo yksille meneminen, sillä kun se ajatus tulee, kuvittelen ihan tosissani, että voin juoda vaan sen yhden, tai korkeintaan kaksi. Yhden juomisesta ei vielä tule tietenkään päihtymistä, mutta joku siinä alkoholin maussa triggeröi ottamaan toisen. Ja kun ottaa toisen alkaa jo oma arvostelukyky pettämään ja tulee se hällä väliä olo.

Ja venkku, olenkin ennen juonut vaan olutta, mutta viime aikoina innostunut viineistä ja joskus vaihtelun vuoksi otan siideriäkin. Viiniin olen ollut taipuvainen myös sen takia, että siinä on vähiten kaloreita :roll:
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 12.6.2019 12:05:28

Naltreksonin kanssa ainakin mun ole helppo jättää siihen yhteen, kun ei tullut aivoihin sitä mielihyväreaktiota siitä skumppalasillisesta. Jo ensimmäinen kulaus vaikuttaa siihen, vaikka siitä ei vielä varsinaisesti päihdy. Pää ja kroppa oikein odottaa sitä. Ja se mielihyväreaktio kannustaa juomaan lisää... Ekan jälkeen voi lähteä kotiin, mutta kun kirja/kaverit/joku muu, tokankin jälkeen on vielä melko helppo lähteä kotiin, mutta kun kirja/kaverit/joku muu, kolmannen jälkeen ei voi enää lähteä, koska... paskat kirjoilla ja kavereilla (vaikka kiva jos niitä on)... alkoholia kiitos. Noin minä olen kokenut asian.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät