Olet täällä

Muutosta hakemassa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Muutosta hakemassa

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 17.5.2021 11:14:58

Ehkä siinä pois muuttamisessa pelottaa enemmän se yksinäisyys. Ja toki myös se mitä mun juomiselle käy siinä samalla. Toisaalta tämä juominen kyllä ruokkii myös aika hyvin tätä surua ja pelkoa että pitää nyt yrittää saada vakavammin eristettyä tätä juomattomuutta ennen kuin tekee johtopäätöksiä.

Olin siis mökillä viime viikon kavereiden ja veljen ja hänen vaimonsa kanssa ja nolasin itseni yhtenä iltana juomisella. Hävettää ihan älyttömästi, aiemmin kun olin heidän silmissään vielä täysin raitis muutama vuosi sitten. Nyt tuntuu että huoneessa on elefantti josta ei kukaan vaan sano mitään ja näytellään että ollaan kuten ennenkin...

Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja ex jo sanoi että itsensä ruoskiminen ei tätä asiaa muuta. Nyt pitää tehdä actioneita millä tähän jamaan ei joudu jatkossa. Toiseen ketjuun jo kirjoitin että loin mielikuvan jossa jätän alkoholin sinne mökille. Oli hauska tuntea mutta ei sovi minulle joten jääköön sinne.

Pitää alkaa aktiivisesti työstää asioita millä voitan juomishimon. Tunnistan että tässä tilanteessa on oltu jo ihan liian monta kertaa ja samat mietteet ollut ennenkin mutta olenko aktiivisesti työstänyt tätä ongelmaa? En. Tai korkeintaan sinä putken alasajopäivänä.
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 17.5.2021 11:48:04

eesiakalattoR kirjoitti:nolasin itseni yhtenä iltana juomisella. Hävettää ihan älyttömästi, aiemmin kun olin heidän silmissään vielä täysin raitis muutama vuosi sitten.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja ex jo sanoi että itsensä ruoskiminen ei tätä asiaa muuta. Nyt pitää tehdä actioneita millä tähän jamaan ei joudu jatkossa.

Tunnistan että tässä tilanteessa on oltu jo ihan liian monta kertaa ja samat mietteet ollut ennenkin mutta olenko aktiivisesti työstänyt tätä ongelmaa? En. Tai korkeintaan sinä putken alasajopäivänä.

Tässä muutamia juttuja, mitä itse kokenut myös eli nuo mokaamiset. Tämänkin juomaputken aikana tuli mokattua, kuten joka kerta jollakin tavalla. Siitäkin vaan täytyy mennä yli. Muuten jatkaa juomista, koska on jo mokannut. Hyvä syy sekin. :lol:

Tuo jälkimmäinen on kuin omasta kynästä myös. Enhän minäkään oikeastaan työstä tätä asiaa ollenkaan, kun on raitis jakso, elän kuin mitään alkoholiongelmaa ei olisikaan. Olen kuin kuka tahansa ja sitten päädyn siihen juomaputkeen, joka todistaa, että en todellakaan ole kuin kuka tahansa. Minulla on vakava ongelma, jota en hoida tai huomioi arjessani oikeastaan yhtään, vaan yritän elää kuin tämä ongelma ei mitenkään kuuluisi minun elämääni. Sitten ihmettelen, miksi en raitistu tahdonvoimalla, vaan aina mokaan joka ikinen kerta. Juuri niin kuin sanoit, korkeintaan putken alasajopäivinä, asia on esillä, mutta sen jälkeen se ei edes käy mielessä, koska sen ikävän asian vain työntää mielestään jonnekin pois. Kunnes tulee joku tietty päivä ja korkki aukeaa jälleen.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 17.5.2021 13:23:45

No niin. Uskaltauduin sinne zoom-palaveriin ja ainakin tämä oli positiivinen yllätys. Todella vastaanottava tunnelma enkä kokenut itseäni vaivaantuneeksi. Samalla jotenkin alkoi ymmärtämään että ihan samanlaisia ne toisetkin siellä on, toki eri taustoista mutta kaikilla sama ongelma. Tunnin ehdin osallistua ja oli jotenkin helpottavaa huomata että en ole ainoa kuka on tehnyt ties mitä juomisen takia ja yrittänyt lopettamista ties miten. Yhtä lailla oli helpottavaa huomata että siellä oli ihmisiä ketkä olivat olleet pahemmissakin paikoissa ja päässeet ongelman akuutista vaiheesta eroon. Kunpa itsekin voisi joskus todeta olleensa juomatta kuukausia tai vuosia. Ei se mahdotonta ole mutta nyt tämä pitää ottaa tosissaan.

Tuota ryhmää nyt ainakin yritän uudestaan (kunhan töiden osalta ehdin). Nyt pahimmasta krapulasta selvinneenä huomaan jo muutosta miten tätä asiaa pohtii. "Eihän se tilanne nyt ihan noin paha ole kun kirjoitin". Kyllä se on. Ei saa antaa tämän yrityksen nyt loppua tällä kertaa krapulan loppumisen myötä vaan jatkaa aktiivisesti asioiden työstämistä.
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 17.5.2021 14:57:14

eesiakalattoR kirjoitti:No niin. Uskaltauduin sinne zoom-palaveriin ja ainakin tämä oli positiivinen yllätys. Todella vastaanottava tunnelma enkä kokenut itseäni vaivaantuneeksi. Samalla jotenkin alkoi ymmärtämään että ihan samanlaisia ne toisetkin siellä on, toki eri taustoista mutta kaikilla sama ongelma. Tunnin ehdin osallistua ja oli jotenkin helpottavaa huomata että en ole ainoa kuka on tehnyt ties mitä juomisen takia ja yrittänyt lopettamista ties miten. Yhtä lailla oli helpottavaa huomata että siellä oli ihmisiä ketkä olivat olleet pahemmissakin paikoissa ja päässeet ongelman akuutista vaiheesta eroon. Kunpa itsekin voisi joskus todeta olleensa juomatta kuukausia tai vuosia. Ei se mahdotonta ole mutta nyt tämä pitää ottaa tosissaan.

Tuota ryhmää nyt ainakin yritän uudestaan (kunhan töiden osalta ehdin). Nyt pahimmasta krapulasta selvinneenä huomaan jo muutosta miten tätä asiaa pohtii. "Eihän se tilanne nyt ihan noin paha ole kun kirjoitin". Kyllä se on. Ei saa antaa tämän yrityksen nyt loppua tällä kertaa krapulan loppumisen myötä vaan jatkaa aktiivisesti asioiden työstämistä.

Mahtava homma! Onneksi olkoon! Oltiinko siellä yhteydessä videokuvan kanssa vai saiko olla myös pelkästään äänen kautta?

Tunnistan myös tuon jälkimmäisen selittelyn. Siihen saattavat sortua myös läheiset, jotka ylläpitävät ongelmaa vähättelemällä. Itsehän olen vähättelyn mestari myös siinä, ettei mulla mitään ongelmaa ole, olen ihan fine tämän asian kanssa! Ja se vertaaminen johonkin muuhun on tuhoisaa, koska se ylläpitää omaa riippuvuutta.

Mietin vahvasti AA:ta nyt itsekin.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 18.5.2021 00:37:11

Lempeä kettu kirjoitti:Mahtava homma! Onneksi olkoon! Oltiinko siellä yhteydessä videokuvan kanssa vai saiko olla myös pelkästään äänen kautta?

Tunnistan myös tuon jälkimmäisen selittelyn. Siihen saattavat sortua myös läheiset, jotka ylläpitävät ongelmaa vähättelemällä. Itsehän olen vähättelyn mestari myös siinä, ettei mulla mitään ongelmaa ole, olen ihan fine tämän asian kanssa! Ja se vertaaminen johonkin muuhun on tuhoisaa, koska se ylläpitää omaa riippuvuutta.

Mietin vahvasti AA:ta nyt itsekin.

Pelkkä ääni riitti. Olisiko tässä ollut muutamalla video koko ajan ja muilla pääosin kun oli vuoro puhua. Mutta mitään painetta ei ollut laittaa videota päälle tai edes puhua. Suosittelen kyllä kokeilemaan avoimin mielin, jos et tykkää niin ainahan sitä voi "kadota" linjoilta etenkin jos siis netin kautta kokeilee. Olin ainoa ensikertalainen ja oli jotenkin koskettavaa se ymmärrys ja huomioon ottaminen mitä siellä sai. Kerrankin tuntui että nyt on ihmisiä ketkä oikeasti tajuaa mistä tässä on kyse. Toki täälläkin on, mutta tekstipohjalta tämä on vähän erilaista.
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 19.5.2021 09:28:30

Nyt on antabus otettu kolmena aamuna peräkkäin. Eilen ei enää muita vieroitusoireita kuin tosi masentunut ja lievästi ahdistunut olo illalla... Nyt aamulla parempi olo mutta niin oli eilenkin. Töissä lähes jatkuvat 50h+ viikot ilman eri korvausta ei kyllä auta tässä (miljoona asiaa tekemättä ja 5-10h palavereissa joka päivä josta tulee vaan lisää tekemistä). Ehkä se tästä. Unenlaatu kyllä paranee todella nopeasti kun on edes pari päivää selvänä.
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 27.5.2021 15:19:25

Viikko edellisestä päivityksestä ja nollalinjalla mennään. Ei ole juuri ollut koko asia edes mielessä mutta antabuksen silti ottanut lähes joka aamu kun olen muistanut. Tällä mennään nyt toistaiseksi.
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 30.5.2021 21:46:04

Hei! Onko mennyt yhtä hyvällä tsempillä viikonloppukin? Vieläkö olet "käynyt" AA:ssa?
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 1.6.2021 22:28:06

Lempeä kettu kirjoitti:Hei! Onko mennyt yhtä hyvällä tsempillä viikonloppukin? Vieläkö olet "käynyt" AA:ssa?

Joo viikonloppu meni ongelmitta, pari kertaa kävi mielessä miten olut olisi hyvää mutta ei kyllä oikeasti joutunut taistelemaan asian kanssa. Totesin vain mielessäni että antaapa olla ja koko asia unohtui minuutissa. Tätä olen aiemminkin ihmetellyt että kun selvän putken saa alkuun niin miten helposti sitä pysyy tällä linjalla kunnes aina jostain on tullut se ihan älytön himo juoda. Mutta aina se on tähän asti tullut jostain. Eikä siinä varmaan mitään jos tosiaan pystyisi jättämään siihen yhteen kertaan. Tuntuu olevan täysin on/off kytkimellä varustettu juttu :D

Joka tapauksessa noin pari viikkoa nyt takana, enkä aktiivisesti yritä edes laskea päiviä kun ei tässä mihinkään tiettyyn rajapyykkiin pyritä. Toki ohimennen mietin näitä tämän vuoden selviä pätkiä ja sitä että tänä vuonna on takana jo moninkertaisesti enemmän selviä päiviä kuin aiempina vuosina.

AA:ssa en ole käynyt kun tämän ryhmän palaverit on päiväsaikaan ja töiden ohessa aika hankalia järjestää. Katsellaan jos sinne jossain välissä menisi taas.

Tämän viikon jälkeen 4 viikkoa lomaa mutta en kyllä usko että sillä juomiseen / juomattomuuteen on väliä. Eli hyvin menee nyt toistaiseksi mutta menköön.
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 2.6.2021 07:39:56

Kuulostaa hyvältä! Onnea tästä ajasta! Jos tekee tiukkaa niin niillä on myös netissä iltaryhmiä, joista valita. Ehkä omia tavoitteitaan on hyvä jossain vaiheessa myös miettiä, ettei havahdu vasta sitten kun olut on jo huulilla.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 18.7.2021 19:57:49

Hei! Miten kesä on sujunut?
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 20.7.2021 10:58:02

Lempeä kettu kirjoitti:Hei! Miten kesä on sujunut?

Riippuu mihin vertaa. Nollalinjalla ei olla oltu mutta määriä leikattu ja mukana selviä viikkoja ja viikonloppuja. Toki enemmänkin olisi saanut ollut selviä viikonloppuja. Jos aiemmin juominen oli päivittäistä niin nyt voidaan rehellisesti puhua ehkä kahdesti viikossa keskiarvosta ja nämä kerrat pääosin muutamia annoksia, toisinaan enemmän mutta yhtä kertaa lukuunottamatta ei ole ollut "övereitä" jota olisi pitänyt tasoitella. Eli paljon paremmin kuin esim. viime kesä ja talvi mutta toisaalta ei tässä vielä tyytyväinen voi olla. Olen yrittänyt nyt pääosin lopettaa "tapajuomista" iltaisin eli joisi vain jos oikeasti on sellainen tilaisuus (esim mökkireissu, yhden suoritin omasta mielestäni melko hyvin) jossa on aiemmin kokenut siitä olevan lisäarvoa ja silloin keskittyä määriin. Antabusta olen ottanut toisinaan, esim ennen viime viikonloppua kun ei ollut mitään menoja ja halusin varmistaa selvän viikonlopun.

Onhan tämä vähän taiteilua ehkä mutta mietin että jos edistystä rehellisesti tapahtuu niin hyvä niin. Viime vuosiin verrattuna kokonaismäärän leikkaaminen on kuitenkin melko huomattavaa. Tämän kuun puolella on 2 päivää eri viikonloppuina jolloin ajattelin juoda mutta molempina seuraavina päivinä pitää olla ajokunnossa joten määrät tulee olemaan maltillisia. Siitä seuraava kerta kun olen antanut itselleni luvan ottaa on elokuun puolen välin jälkeen. Näiden välissä sitten mahdollisimman vähällä ja sehän onnistuu parhaiten kun ei juo ollenkaan 8)

Edit. Tällä hetkellä tuntuu olevan yksi suurimpia tekijöitä arkijuomisen lopettamiseen se, että olen tänä vuonna vasta tajunnut miten paljon juominen hidastaa palautumista ja huonontaa unta. Normaalina iltana ei ole tosiaan juuri ollut mitään haluja juoda ja jos on niin ne on aika hyvin onnistunut tuota miettimällä lopettamaan. Jännä ettei tätä aiemmin ole tajunnut (no ei varmaan jos on juonut sen 360 päivää vuodessa joka ilta edes muutaman :D )
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 20.7.2021 16:26:51

Mahtava homma! Pidä tuo linja, koska olet pystynyt vähentämään reilusti! Huomattavaa edistystä siihen aikaisempaan, kun kirjoitettiin. :)
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja eesiakalattoR » 4.10.2021 09:59:13

Ei hyvin mene ei. Välissä oli tosiaan useita viikkoja täysin juomatta mutta nyt viimeinen viikko onkin ollut taas juomista. Eilen piti jo vähentää mutta eihän se päätös pysynyt. Hain uuden purkin antabusta ja nyt pitäisi saada putki poikki että voi taas sen ottaa. Eilen olin jo iltapäivästä selvinpäin mutta "tasoittavat" olikin lopulta 15+ annosta. Jos ei muuten onnistu niin pakko ottaa naltreksoni mistä taas tulee niin paha olo kahdeksi päiväksi ettei tosikaan.

Olen uskomattoman surullinen tästä omasta tilanteesta, jotain pitäisi tehdä mutta en vaan saa aikaiseksi muutosta. Yritän tänään saada sen antabuksen otettua töiden jälkeen...
eesiakalattoR
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 5.10.2021 10:33:42

eesiakalattoR kirjoitti:Ei hyvin mene ei. Välissä oli tosiaan useita viikkoja täysin juomatta mutta nyt viimeinen viikko onkin ollut taas juomista. Eilen piti jo vähentää mutta eihän se päätös pysynyt. Hain uuden purkin antabusta ja nyt pitäisi saada putki poikki että voi taas sen ottaa. Eilen olin jo iltapäivästä selvinpäin mutta "tasoittavat" olikin lopulta 15+ annosta. Jos ei muuten onnistu niin pakko ottaa naltreksoni mistä taas tulee niin paha olo kahdeksi päiväksi ettei tosikaan.

Olen uskomattoman surullinen tästä omasta tilanteesta, jotain pitäisi tehdä mutta en vaan saa aikaiseksi muutosta. Yritän tänään saada sen antabuksen otettua töiden jälkeen...

Tuo on paha tilanne. Kun säännöllisesti ryyppää, haluaa säännöllisesti vetää, vaikka järki sanoo mitä. "Motivaatio hukassa" on tuttu tilanne. Yli 15 annosta on jo raskasta ryyppäystä. Itselläni oli tuota samaa, enkä uskonut enää kykeneväni raitistumaan, mutta jostain keinot taas löytyivät. Älä anna periksi. Tsemppiä!
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät