Osaako joku auttaa? Itse olen niin umpikujassa, etten enää tiedä mikä on hyvin ja mikä huonosti, ja mitä minä voin näille asioille tehdä, vai voinko mitään?
Tilanne siis se, että 15v lapseni isä on alkoholisti. Lapsemme asuu meidän molempien luona suunnilleen yhtä paljon. Asumme siis 2km päässä toisistamme,
ja lapsi kulkee skootterillaan kodistamme toiseen. Yleensä ”vaihtaa kotia” noin viikon välein.
Isän alkoholinkäyttö on lisääntynyt huimasti viimeisen parin vuoden aikana, ja hän juo nykyään joka ilta. Yleensä ”lievään” humalaan (ei räkäkännissä), mutta välillä esim
viikonloppuisin menee ihan kunnon känniin asti. Isän puolustukseksi sanottakoon että hän on humalassa ollessaan yleensä leppoisa ja hyväntuulinen eikä
juo rähinäviinaa, eli lapsellamme ei sinänsä ole mitään ”varsinaista” hätää isän luona. Paitsi että tietenkin on, koska päihtynyt vanhempi herättää luonnollisesti huolta ja ärtymystä lapsessa,
sekä vaikuttaa lapsen mielialaan.
Olen sanonut lapselle, että hän voi koska tahansa tulla luokseni jos isä on humalassa, vaikka keskellä yötä. Ja että hän voisi asua suurimman osan ajasta luonani halutessaan. Mutta
lapsi on erittäin lojaali isälleen, ei halua puhua isälleen koko asiasta ettei isälle tule paha mieli. Olen puhunut isän kanssa asiasta monesti,
mutta isä on alkoholisminsa kanssa jyrkässä kieltämisvaiheessa, eli ottaa omasta mielestään kohtuudella. Lapsi sanoo ettei isän juominen haittaa häntä, ja hänellä ei
ole tarvetta asua luonani kokoaikaisesti. Mutta pelkään että lapseni ei halua vaan myöntää tilanteen kuormittavuutta edes itselleen, eikä halua huolestuttaa myöskään minua
joten siksi vähättelee ongelmaa.
Mietin lasun tekemistä, mutta hommahan etenisi niin että sieltä otetaan yhteyttä isään joka kieltää ongelman? Ja sitten keskustellaan lapsen kanssa joka myös kieltää ongelman,
koska ei halua isälle "hankaluuksia". Eli ilmeisesti lasu ei meitä voi auttaa jos lapsi ei ole valmis puhumaan?
Miten minä voin auttaa lastani? Pelkään että herkkä lapsemme joutuu tästä lopulta maksumieheksi jos/kun nämä asiat alkavat oireilemaan sitten joskus varhaisaikuisuudessa
esim ahdistuksena tai masennuksena tms. Haluaisin jotenkin voida auttaa häntä, ja kyetä mahdollistamaan hänelle paremman nuoruuden ilman tämmöistä taakkaa.