Kirjoittaja Epäonnistunut » 5.10.2014 12:30:26
Olen todella pahoillani puolestasi, tiedän tunteen kun on lamaantunut. Epäilin pojallani hasiksen polttelua jo kun hän oli noin 14. Puhuin asiasta, hän kielsi kaiken, puhuimme paljon, kuuntelin, rakastin, hoivasin, annoin vastuuta, luotin, tiesin parhaat kaverit jotka olivat päiväkodista asti tuttuja.
Aloin epäillä huumeita yhä enemmän, mutta halusin uskoa, olin sinisilmäinen, tuli varastelua, poliisit toivat kotiin, puutuin asiaan, aloin kytätä, seurata, otin yhteyden poliisiin, vanhempiin, paljastui että nämä päiväkotikaverit olivat yhdessä tämän poikani kanssa aloittaneet. Tunsin vanhemmat, pidimme yhteyttä, puhuimme, koulu meni huonosti, se kuitenkin suoritettiin. Kaverit alkoivat muuttua, alkoi varastelu. Muutti 18 v. omaan asuntoon, asunto oli kohta todella siivoton, vein ruokaa, annoin rahaa, alkoi sairastelu, epilepsia, tajuttomuuskohtaukset, raivokohtaukset. Käyttö vain lisääntyi.
Tein pahoja virheitä! Itse en juo, en polta, olen ollut tiukka mutta rakastava lapsilleni. Olen kulkenut poikani mukana, auttanut hoitoon, vuosia vein ruokaa ja rahaa! Unohdin itseni, unohdin tyttäreni, elin vain narkomaanin maailmassa, olin syvällä toivottomuudessa, rukouskaan ei auttanut, vetäydyin kaikesta ystäviä myöten. Välillä olin ainoa yhteys muihin ihmisiin poikani elämässä ja myös toisin päin.
Poikani on nyt 32 v. Luonteeltaan hän on hiljainen, vetäytyvä, ujo ja harvinaisen hyvännäköinen vielä. Tänä päivänä takana kaikkea mahdollista huumeiden käyttöä, morfiinin, lääkkeiden sekakäyttöä, parasta aikaa hän on korvaushoidossa (jo 3 vuotta siinäkin) jossa myös koko ajan oheiskäyttöä, kaikki mitä hän hankkii menee suoneen. Psykoosijaksoja useita, pisin psykoosi viime keväänä 3 kk. useita hoitopaikkoja takana, ensimmäinen 20 vuotiaana. Välillä hän oli teholla hoidossa, jossa repi letkut pois kun heräsi ja lähti koska ei saanut lääkettä mitä halusi. Nyt juuri (eilen) antibiootti kun käsi on kovasta piikityksestä turvonnut, kuumeileva, kuulee ääniä, sairastaa skitsofreniaa, vannoo ettei mene hoitoon. Käyttö vain lisääntyy edelleen. Kävin tapaamassa häntä, hän kävi piikittämässä concertaa (ostaa sitä jostain) noin 2-3 tunnin välein.
Olen eronnut, isä pojalla vaikeasti alkoholisoitunut, molemmissa suvuissa skitsofreniaa, olen elänyt täysin lapsilleni, toinen lapseni on tytär nyt 39 v. joka on psykologian opettaja, katkaissut välit meihin vuosia sitten, en näe lastenlastani joka on kohta 5v. Minut on täysin tyttären puolelta syyllistetty äitinä, tein silti kahta työtä hankkiakseni heille kaiken sen mitä en itse saanut ja annoin rakkautta ja huolenpitoa sen mitä silloisen ymmärrykseni ja voimieni mukaan osasin.
Meni kauan , yli 13 vuotta, että hyväksyin etten voi tälle enää mitään! Nyt kun hän käy hän saa ruokaa syödäkseen jos nälkä on, mutta ei rahaa. Suunnilleen pari vuotta olen pystynyt taas harrastamaan omia juttujani, kirjoitan ja kuntoilen, lukuisia sairaslomia takanani kuitenkin uupumuksen ja voimattomuuden takia. Tätä kirjoittaessani hän on soittanut kerran, kysyi mitä kuuluu puuroisella äänellä, odotan vain kuolinsanomaa, olen sitä tämän vuoden odottanut, se on lähellä, näin hänellä kaikki myrkytyksen oireet, hän joi vettä, lepäsi ja nukahteli, kun olo oli parempi hän kävi piikittämässä. Hän kuuli ääniä, tempaisi äkkiä puukon ja oli varma että oven takana puhuu joku, ei siellä ketään ollut, minulla hän väitti olevan huonon kuulon koska en kuule samaa kuin hän. Puhuin hoitoon menosta, ei, hän ei tarvitse hoitoa oli vastaus.
Olen tehnyt luopumisen työtä vuosia, tiiviimmin pari vuotta, luovutan hänet Luojalle, tein hänet maailmalle eikä hän sovi tänne, minun rakkauteni ei riitä, jostain syystä hän on täällä ainakin tänään vielä. Sanotaan että toivoa pitää aina, joskus on luovutettava, annettava mennä, turha toivokin vie voimia jos ei toisella ole selkärankaa haluta selvitä. Olen ollut kaikenlaisissa kerhoissa, ryhmissä ja omaisretkillä, puhunut ja itkenyt. Uskon että tämä on minulle nyt selvä, en voi olla mitään enempää enää. Toivon kaikille vanhemmille voimia, päättäväisyyttä ja sitä ettei käy siivoamassa, ei vie ruokaa, ei anna rahaa, ei puolusta, kertoo mistä saa apua, auttaa avun lähelle ensimmäiset kerrat, on tukena, ei jätä yksin koskaan, kertoo kuitenkin oman kantansa selvin sanoin: rakastan sinua mutta sinun on luotava oma elämäsi, on luovuttava huumeista jos aiot elää. Minulle nämä olivat liian myöhäiset sanat, luulin että minä voin pelastaa. Jokainen voi pelastaa itse itsensä. Sitä vain on haluttava! Silloin OLE TUKENA, RAKASTA HÄNTÄ.