Mun on pitänyt kysyä sulta muuten useemminkin, että käytätkö miten usein triptaaneja? Virallisten suositusten mukaan kuukaudessa "sais" olla vain 12 triptaanipäivää, muuten ne saattaa alkaa kääntyä itseään vastaan samalla tapaa kuin tulehduskipulääkkeetkin, ja alkaa kärsimään sen todellisen, alkuperäisen vaivan lisäksi myös särkylääkepäänsärystä. Toki vaikeetahan tota ohjetta on noudattaa, eikä sitä pystykään, jos OIKEASTI sattuu pää ihan vitusti. Siinä kun Panadolit ja Buranat oikeen ei auta ja sen tiedän itsekin. Opioidit pahentaa, vaikka hetkellisesti poistaiskin oireita. Jälkeenpäin kuitenkin migreeni on kahta pahempi, kun se vaikutus lakkaa. Siksipä toi hoito onkin hieman kimurantimpaa hommaa kuin muun kivun hoito, kun ei voi oikeen noiden kovien kipulääkkeiden kanssa pelata.
Sulla oli kai lyhytvaikutteisia triptaaneja? Migardin (frovatriptaani) puoliintumisaika on 24h, eli pitäis pitää melkeen 48h kohtaukset poissa, niin tollakin vois rajottaa sitä triptaanien määrää. Pitäis myös sopia sunkin muiden lääkkeiden kanssa toi. Mut sepä se taas, että niiden teho on kaikilla yksilöllinen. Mulle toi Migard on sopinut, mutta sen vaikutuksen alkaminen sit taas on hitaampaa kuin vaikka Zomig-nenäsuihkeen, eli kovin kriittisen akuutissa tilanteessa toi Migard ei käy hoidoksi. Kyllä se vaatis päiväunet sillä aikaa kun venailee, että se alkaa tehota.
Prednisolonia muuten voi kans käyttää esim. tulehduskipulääkkeiden lisänä. Kortisonikin auttaa nimittäin ihan kohtuu ok. Mullahan oli tossa kuukaus takaperin niin paha kipu, et sain sitä päivystyksestä iv... Mutta joo, kyllä se kipu kesti monta päivää, että eipä se tavatonta oo, etenkin, jos on käyttänyt lyhytvaikutteisia triptaaneja.
Varmasti sulla myös, kuten mulla, masennus yms. pahentaa. En muista, oonko täällä kirjotellut, koska mun pää on niin vitun laho, etten muista mitään, että mun migreeni on nyt oikeasti paskasta henkisestä tilanteesta johtuen pahempi kuin kymmeneen vuoteen. Tai jopa yli kymmeneen. Kyllä mulla on ollut tosi kipeitä kausia esim. pikkulapsena ja vähän ennen kuin totaalisesti paloin loppuun töiden yms. kanssa.
Mulla ei ole estolääkkeet koskaan estäneet migreeniä. Joku Lamictal itseasiassa pahensi sitä.

Beetasalpaajista ei oo kokemusta, kun nyt nekin on pannassa ennen allergiaselvittelyjä. Sainpa nimittäin tossa Propralista astma-/allergiakohtauksen, mut joo Propralia ei edes suositeltais missään nimessä astma-/allergiapotilaille, et en tiedä, miks se on edes mulle koskaan määrätty. Sikäli uskon, että noista beetasalpaajista jokunen apu voikin olla, koska kyllähän myös stressistä verenpaine nousee ja seKIN aiheuttaa mulle päänsärkyä, jos verenpaine nousee. Sitä sen sijaan en usko valitettavasti, et mikään lääke täysin vie kohtaukset.

Mun mielestä sun pitäis kuitenkin saada se pään TT tai neurologin arvio, et onko toi komplisoitunut toi sun migreenisi.