luoja kun olen väsynyt. aivan kuollut.
taustoitus: lapsuudenrakkauden kanssa naimisissa yli 20 vuotta. lapsia, joista pari vielä alle täysi-ikäistä.
minun rohkea, upea, komea mieheni, joka on aina onnistunut kaikessa.
ja minä olen kuin taivaan lahjana saanut olla mukana tässä kaikessa mammonassa: ok-talo, mökit, autot. paljon seksiä ja huikeiden fantasioiden toteuttamista. jne.
kaikki on NIIN hyvin, että voisimme vaikka naisten- tai sisustuslehteen lähteä malliksi. ihana perhe!
en kai täällä olisi, jos...
mieheni joi jo tavatessamme, mutta niin joi isänikin. hän ei ollut ongelma. mieheni juominen on.
mies tuo perheeseen rahat (käyn minäkin töissä, olen aina käynyt, mutta saan n 1/4 palkkaa, mitä mieheni. teen kyllä 8 h päiviä, mutta tämä ala on vain niin alipalkattu), joten
- juon, koska MINULLA on kaikki taloudellinen vastuu
- juon, koska yrityselämä on niin vaativaa eli raskas työ, raskaat huvit
- juon, koska MINUN täytyy rentoutua
- juon, koska MINULLA on siihen varaa
- juon, koska...
ehkä joku tietää, mitä on istua kolmekymppisenä yksin la iltana? vaikka edessä olisi lasi viiniä, se ei mene kurkusta alas. mies on sammunut sohvalle saunan jälkeen kylpytakki auki. nousen ja peittelen miehen, koska lapset ovat vielä hetken hereillä ja touhuavat ympärillä. tönin miestä, mutta hän ei ole ns. heräteltävissä. menen yksin vuoteeseen, kun olen suukotellut saunapuhtaat rakkautemme hedelmät sänkyihinsä.
kolmevitosena naisten saunailtaan menossa. mietin, laitanko hajuvettä vai en. mies on juonut monena iltana ja pinna on tiukalla. hän vahtii vihaisena valmistautumistani. lopulta päätän ottaa hajuveden mukaan ja laittaa sitä matkalla, ettei tule sanomista. kyselen, hoitaahan hän varmasti lapset nukkumaan parin tunnin päästä. lupaa.
soitan illan aikana jokusen kerran; kuuntelen aina enemmän ja enemmän sammaltavaa ääntä. se ei haittaa, kunhan saan selvyyden, että lapset nukkuvat.
tulen saunaillasta ja seksi on liian rajua; olenhan ollut ties missä (tuttujen naisten kanssa iltaa viettämässä siskoni kotona).
nelikymppisenä työpaikan juhlat. mies ei uskalla enää liikkua ihmisten ilmoilla selvinpäin. rohkaisuryyppyjä ottaneena tulee tilaisuuteen, jossa kaikki ovat selvänä. kutistun häpeästä rusinan kokoiseksi. mies puhuu hieman liian kovalla äänellä hieman liian tahdittomasti. nyin häntä hihasta, mutta emme pääse samalle aaltopituudelle. käytän illan hänen vakoiluun, ettei katastrofia tapahdu ja olen umpiväsynyt, mutta onnellinen, kun lopulta olemme kotona. turvassa. tai no ei ihan... mutta onneksi lapset nukkuvat eivätkä kuule.
nelivitosena... tai, miksi tätä jatkaisin? sabluuna lienee selvä. näiden vuosien välissä tsiljoona muuta tapausta: itkua, raivoa, pettämistä (mutta koska oli humalassa, sitä ei kuulemma lasketa?), häpeää. ja tottakai: iloa, onnea, hauskuutta, ylpeyttä menestyvästä miehestä, perheyden huumaa (me kaikki yhdessä, jes!)
mitä merkitsee materia mielenterveyteen verrattuna? ei kananpaskan vertaa. mitä merkitsevät kulissit mielenterveyden rinnalla? paljon. valitettavan paljon.
MINUN piti onnistua. MEIDÄN piti onnistua. me olimme niitä upeita, rakastuneita jo alle parikymppisinä toisiinsa kiinni kasvaneita. olimme se pari, joiden häitä juhlittiin näyttävästi: minä olin prinsessa. lupasin seurakunnan ja sukuni edessä rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä. ikää tosin vasta huikeat 22 vuotta ja miehellä pari vuotta enemmän. mutta lupasin. enkö minä edes siinä onnistu? enkö minä jumalauta saa pidettyä tätä showta pystyssä edes yhtä ihmisikää?!?! mihin minä sitten pystyn?
en mihinkään.
nyt takana viikon juomaputki. mikä ei kuulemma ole juomaputki, koska minulla on kuulemma tapana sekoittaa ja vääristellä asioita. sotkea.
hän on kuulemma vain kärsinyt päänsärystä. lama on kova ja yksityisyrittäjän arki helvettiä. minä en sitä kuulemma ymmärrä, koska.. minä vain en ymmärrä. koska en ota vastuuta. kuulemma.
itse koen menneen viikon näin: la vietimme ystävien kanssa meillä iltaa ja siihen kuului naurun, laulun ja hyvän ruoan lisäksi viiniä. su sama meno jatkui. tai laulu ja varsinkin nauru oli jo historiaa, mutta viini maistui. eikä meille muille, mutta miehelleni. samoin ma. ti teini hermostui isälleen ja karjui, että muuttaa muualle, jossei tissuttelu lopu. mieheni oli pöyristynyt teinin käytöksestä: outo nuori! ke meidän piti mennä yhdessä tilaisuuteen, johon jouduin yksistään. se oli kammottavaa. to sama meno. pe yönä mies pelkää kaikkea, haluaa seksiä (hyväisä mikä käry, kun työnnän vihaisena kännikrapulaista miestä pois peittoni alta). on kuulemma hirveä päänsärky. mies oksentaa ja hakeutuu taas lähelleni. minun käy sääliksi ja silitän kiharaista päätä ja puhun kuin lapselle: hengitä rauhallisesti, anna unen tulla, pian on aamu, kaikki käy hyvin, shhh, älä puhu, kuuntele hengitystäsi...
tänään on la.
tiedättekö sananlaskun: kuoli 40-vuotiaana, haudattiin 80-vuotiaana?
se olen minä.