helisee kirjoitti:Minusta on aivan sama mitä mieltä toveri metsänreunasta on minun toipumiskokemuksestani.
Tiedän muutaman hassun henkilön, joka on pystynyt tuosta vaan yks kaks yllättäin lopettamaan juopottelun ja pysymään päätöksessään kymmeniä vuosia. Kaikki nämä tapaukset ovat henkilöitä, joiden aviopuoliso on tehnyt selväksi, että nyt tää on loppu, hän ja kakarat lähtee, mikäli ei ryyppääminen lopu. Ja muutama on sellainen, joille lääkäri on tehnyt selväksi, että hengenlähtö on sitten ryypyn takana. Näitä ihmisiä on todella muutama.
Minulle on aivan sama miten ryyppäämisensä kukin lopettaa ja saa kestävän raittiin elämän. Toivottavasti joku saavuttaa sen vähemmällä kuin minä.
Kaikkihan ei ole alkoholisteja. Tieto lisää tuskaa!
Enpä taida olla, Helisee, toipumisestasi mitään muuta mieltä kuin että hyvä kun olet toipunut. Se on hieno juttu, ja sille nostan karvalakkiani.
Minä sitten taas, sinun havainnoistasi poiketen, tunnen useita ihmisä jotka ovat parantuneet riippuvuudestaan ilman mihinkään ideologiaan sitoutumista, ja usein niinkin ettei taustalla ole olut edes puolison tai lääkärin määräystä.
Siihen ryhmään kuulun muuten minäkin, kummankaan tuomio ei ollut uhkana, ihan omista tarpeista lähti se lopettaminen.
Ei se helpon tien takana ollut, sitä edelsi vuosikymmenien jatkuva juominen, eli ei se päätös ihan yhtäkkiä tullut.
kai se siellä aivoissa jotenkin muhi jo pitempään, vaikka lopettaminen sitten tuntui alkuun omastakin mielestä kuin hetken mielijohteesta alkaneelta prosessilta.
Osa tutklijoista on vakaasti sitä mieltä, että suurin osa raitistuneista raitistuu nimenomaan ihan itsekseen, ilman minkään houtotahon tai järjestön apua. En ala väittelemään mikä prosenttiosuus todellisuudessa on, mutta ainakin se on ihan jotain muuta kuin esimerkiksi juuri AA väittää-eli ettei muuta mahdollisuutta alkkohlistilla olisikaan kuin alkaa ensimmäiseksi uskomaan korkeampaan voimaan ja seuraavaksi sitten lisää niitä askelia... Kyllä on.
Raitistumisesta, riippuvuuksista irtipääsystä, elämänhallinnan rakentelusta selviämisen jälkeen olisi ihan kivaa keskustella ilman sitoutumista jonkun ideologian tai järjestön mainostamiseen -eli ihan asioita asioina.
Miksei tämä propagandavoittoinen väittelykin eri järjestöjen oppirakenteiden paremmuudesta ajankuluna mene, mutta tuskin sillä asioissa eteenpäin päästään.