Olet täällä

Huoli teinipojasta

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Huoli teinipojasta

ViestiKirjoittaja Minna77 » 30.9.2018 12:25:12

Olen 15-vuotiaan pojan äiti ja vähitellen epäilyt pojan päihteiden käytöstä ovat osoittautuneet todeksi. Poika ei itse tunnista minkäänlaisia ongelmia, vaikka ammattiavun piirissäkin on oltu jo pitkään. Suurin osa päivistä sujuu melko normaalisti ja siksi tunnenkin aina hajoavani, kun yhtäkkiä poika esimerkiksi katoaa omille teilleen. Hän tekee tämän aina silloin, kun muu perhe nukkuu. Viime yönä heräsin aamuyöstä ja poika oli kadonnut. Löydettyäni hänet, hän oli aivan sekaisin, mutta alkometriin puhalsi nollat. Eniten olen epäillyt kannabiksen käyttöä, mutta ei pilvestä tuollaiseen sekavuustilaan mene. Nyt siis pelkään, että on käyttänyt bentsojakin.
Alan olla aivan loppu enkä enää tiedä, mitä tehdä. Rangaistukset ja rajoittaminen ovat aina vain pahentaneet tilannetta. Keskusteluun poika ei ole lainkaan valmis. Sijoittamiseen suhtaudun varauksella, sillä kaikki tuntemani tapaukset ovat johtaneet vain huonompaan suuntaan. Onko jollain teistä hyviä kokemuksia sijoituksesta tällaisissa tilanteissa? Entä muita keinoja, joista oikeasti on ollut apua? Rakkautta, kannustusta ja positiivista palautetta poika on kyllä saanut.
Minna77
Miedosti panostava jäsen

Re: Huoli teinipojasta

ViestiKirjoittaja Luna22 » 1.10.2018 17:26:40

Seuloihin se olis saatava että selviäis mitä käyttää ja vois vähän vyyhti alkaa purkautumaan. Ootte jo ammattiavun piirissä joten rohkeasti pyytämään apua.
Rakkautta ja kannustusta sinulle. Myös.
Luna22
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tulppaani74 » 1.10.2018 21:23:50

Hei Minna77

Tunnen tuskasi. Oma poikani aloitti käytön tuossa iässä, kohta täyttää 19v ja alamäki on ollut jyrkkä.
Meillä sijoitus pahensi tilannetta paljon mutta toisaalta lopulta piti suojella muuta perhettä ja varsinkin pikkuveljeä. Kotoa katosi tavaraa yms kun piti myydä jotta sai aineita ja oli kotonakin ihan sekaisin.

Parasta olisi ollut tiukka ja tarpeeksi pitkäkestoinen suljettu apu terveydenhuollosta mutta sitä ei koskaan saatu. Olen koettanut saada poikani vuosien aikana useita kertoja tahdosta riippumattomaan hoitoon siinä koskaan onnistumatta. Alaikäinen sai itse päättää saako hoitoa vai ei.
Että sellainen yhteiskunta meillä
tulppaani74
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Minna77 » 7.11.2018 13:09:24

Kiitos Luna22 ja Tulppaani74 viesteistänne. Huomasin ne vasta nyt, sillä ei ole ollut voimia käydä koneella. Tuosta aiemmasta tilanteesta on nyt päädytty siihen, että poikani on sijoitettuna. Kaiken vaikeuden, huolen, pelon, surun, syyllisyyden ja häpeän keskellä olen helpottunut siitä, että poika on ainakin nyt turvassa ja yritän säilyttää toivon paremmasta.
Minna77
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Marie » 4.2.2019 19:07:07

Moikka Minna77,

Minun 16-vuotias poikani sijoitettiin viime syyskuussa kiireellisesti. Oma kokemukseni tähän asti on se että nyt ainakin tiedän että hän turvassa. Ja se että seulat saadaan heti tarpeen tullen otettua. Siinä vaiheessa kun hänet sijoitettiin olin täysin loppu hänen etsimisestä ja huolesta. Hän on kerran ottanut hatkat ja melkein jokaisella kotikäynnille käyttänyt. Itse en ole lastani nähnyt syyskuun jälkeen, koska hän minulle niin vihainen kun olin ottamassa häntä kiinni ja löysin hänet. Hän käy isällään kotilomilla ja yleensä ne päättyvät aika huonosti. Nyt onneksi ohjaajat ovat huomanneet että näin käy ja käyntejä joudutaan vähentämään.
Paljon voimia sinulle ja muista pitää itsestäsi huolta.
Marie
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Minna77 » 14.2.2019 15:20:55

Moi Marie,
Kiitos viestistäsi! Ikävä kuulla, että teillä on välit menneet. Teinien on joskus tosi vaikea tajuta, että vanhempi tekee nämä kipeätkin ratkaisut vain siksi että oikeasti välittää ja haluaa lapsen parasta. Toivottavasti poikasi ymmärtää sen jossain vaiheessa. Meillä on onneksi välit pysyneet hyvinä eikä lapsi syytä meitä vanhempia tästä tilanteesta.
Tavoitan täysin tuon ajatuksen siitä, että lapsi on sentään turvassa. Kaikkein kauheinta on kuitenkin aina silloin, kun on täysi epätietoisuus siitä missä teini menee ja mitä tekee.
Onko teillä sijoituspaikka tuntunut hyvältä ja miten pojalla menee siellä?
Minna77
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Marie » 10.7.2019 14:11:03

Moikka,

Kylläpäs kesti vastata, anteeksi.

Tosiaan sijoituspaikka, jossa poikani on edelleen on mielestäni ollut hyvä. Hänellä on todella upea oma ohjaaja, joka on sinnikkäästi rakentanut häneen luottamuksellista suhdetta. Nyt se palkitaan. Poikani pystyy hänen kanssaan puhumaan hyvinkin hankalista asioista.
Minä olen myös saanut korjattua välit poikani kanssa ja sen lisäksi hän on ollut päihteettä helmikuusta lähtien. Olen hänestä todella ylpeä. Se vaati monet positiiviset seulat kotilomien jälkeen, mutta vihdoin sossut ymmärsivät että poikaa ei voi päästää isänsä luokse, koska hän käyttää siellä. Nyt tilanne on rauhoittunut niin hyvin että hän käy kotona minun luonani ja myös isänsä. Upeinta on se että hän ymmärtää että hänellä on huumeriippuvuus ja hän on vasta 16, pian 17.
Marie
Miedosti panostava jäsen

Paluu Vilpola