Olet täällä

Kreisibailaus ja skumppatissuttelu kuriin

Haluatko etsiä keinoja vähentää alkoholin kulutusta? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta niille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Etsitään yhdessä uutta vaihdetta. Kaveria ei jätetä!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kreisibailaus ja skumppatissuttelu kuriin

ViestiKirjoittaja Pecorino » 4.11.2018 09:57:53

Tylsyyteen. Muistan ajan jolloin mulla oli juhlissa ym aivan äärettömän tylsää jos en juonut. Juonut sillä tavalla että tulin huppeliin. Juomattomat ihmiset tuntui tylsältä. Kun sitten seurani muuttui sellaiseksi, että porukka ei juonut paljoa - jos yhtään, niin rupesin entistä useammin miettimään olenko se minä kenessä on vikaa. Nykyään mulla ei ole pakko olla alkoholia kekkereissä ja kestän oikein hyvin ilman jos olen päättänyt olla ilman. Ei mulla enää ole tylsää vaan saan keskusteluista ym. enemmän irti kun kun en ole päissäni. Jotenkin tässäkin seura tekee kaltaisekseen.

Tällä tarkoitan sanoa, että se on myös tottumuskysymys. Niinpä jos nyt sinnittelet niin ehkä nuo tuntemuksesi myös muuttuvat. Jossain kohtaa ei olekaan enää niin tylsää.

Alkoholismista. Olen sitä joskus miettinyt kun luen näitä keskusteluja, varsinkin joitain lopettajista, että kuuluuko se jotenkin taudin luonteeseen, että itse sairastettuaan ajattelee että kaikki on samanlaisia. Niin kuin Sylvia sanoo, ihmiset on niin yksilöllisiä. Eihän esim Sylppykään ajattele, että kun minulla on tämä syöpä niin tiedän miten tämä tauti menee kaikilla syöpään sairastuneilla. Tai että ihminen, joka saa diabeteksen, olisi sitä mieltä, et jokainen diabetes kehittyy samalla tavalla ja jokainen diabeetikko on samanlainen sairaudessaan. Monet alkoholistit tuntuvat ajattelevan olevansa kaikenlaisen alkoholinkäytön asiantuntijoita, mikä on minusta outoa.

Tämä viimeinen pätkä nyt on tätä yleistä pohdintaa, ei erityisesti kenellekään suunnattua.

Sitten vielä mietin tuota kreisibailaus sanaa mitä on pähkäilty tässä. Olen siitä samaa mieltä, että kaikki alkoholinkäyttö on samanlaista siinä mielessä, että alkoholi on alkoholia. Jos haluan vetää pienet iltahiprakat niin se on ihan sama juonko shampanjaa kristallilasista vai sorbustavkahvimukista. Mutta sitten taas toisaalta, kyllä siinäkin on eroa istunko jossain räkälässä ja kuuntelen juoppojen kärinää vai istunko ruokaravintolassa ja juon samalla kun syön. Alkoholimäärä saattaa olla sama, mutta silti se, että tekisin ensimmäistä vaatisi minulta todella epätoivoista alkoholinhimoa. Mieluummin olen ilman. On sillä kontekstillakin jotain merkitystä.

Vielä loppukevennys. Yksi ilta tässä selasin facea ja koko ajan tuli kuvia joissa oli ihanasti viinilaseja, kynttilöitä, ehkä ruokaa, kaveriselfieitä, kirjoituksia "laatuaikaa rakkaan kanssa". Mietin, että nyt kun olisi pullo jotain Tapioo ja HK:n makkara niin laittaisin ne pöydälle ja ottaisin valokuvan johon teksti "ihanaa, lapset nukkumassa, nyt laatuaikaa siipan kanssa <3 ".
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 4.11.2018 10:09:03

Voi mahtavaa mitä keskustelua täällä on käyty! Palaan näihin kunhan saan itseni sängystä ylös, pitemmästi on helpompi kirjoittaa läppäriltä. Sylviallakin tuolla omassa ketjussaan hienoa pohdintaa, haluan sinnekin vastata.

Nyt vain pikaisesti juomapäiväkirja:

Eilen (lauantaina): 0 annosta.

Pahin siis ohi. Perjantai oli oikeasti vaikea, siis juomattomuuden suhteen, lauantai oli vaikea koska olin niin surkeana apeudesta, viini ei ollut päällimmäisenä vaan hirvittävä tyhjyyden tunne. Nyt on ehkä hieman parempi mieli, tosin pää tokkurassa, otin sen verran tuhdin satsin lääkkeitä yöksi. Tämä lääkeasia täytyy jossain vaiheessa myös käsitellä, nyt kuluu normaalitilanteeseen verrattuna hieman liikaa Opamoxia, Sirdaludia ja kipulääkkeitä. Mutta se tasaantuu kyllä kun/jos saan mielialan ylöspäin.

Ajattelin jatkaa nollalinjaa ja juomattomuuden aiheuttamien tunteiden analysointia mahdollisesti ensi perjantaihin asti. Ensi viikko on ”helppo” koska iltaohjelmaa on vasta perjantaille, voin tehdä pitkää työpäivää, käytännössä töistä kotiin, päivällinen/iltapala ja nukkumaan. Töiden tekeminen on ihan parasta päihdeterapiaa!

Viikonloppu siis voiton puolella ja ensi viikko suunniteltu. Painopiste on nyt vahvasti mielialan kohentamisessa. Kyllä tää tästä (ehkä).
"Controlled use is not fatal and abstinence is not immortality." (Uusi Sherlock)
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 4.11.2018 12:22:10

Varjolilja, SylviaPlaa, Pecorino ja Daalia, jatkan näistä aiheista, osoittamatta näitä kenellekään suoraan, mutta poimintoja kuitenkin teidän kirjoituksista mukana. Tässä tulee nyt piiiitkästi tekstiä, ei ole pakko lukea :wink:

Riippuvuudesta:

Varjolilja kirjoitti:Psyykkisesti olen riippuvainen alkoholista sehän on selvää. Entäs sitten fyysisesti? Missä se raja oikein menee? En osaa oikein itse hahmottaa?

Enpä osaa minäkään määritellä missä menee fyysisen ja psyykkisen raja täsmällisesti, onhan aivojen aineenvaihduntakin tavallaan fyysistä, koska jollain ”alustalla”, siis siellä aivoissa, se tapahtuu. Ihminen on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja alkoholiriippuvaisuutta voi tarkastella vaikka sosiaalisestakin näkökulmasta. Tällä tavalla maallikkomielessä kuitenkin ajattelen, että jokin näkyvä, silmin havaittava tai fyysisenä kipuna tuntuva asia olisi merkki fyysisestä riippuvuudesta, tunnetilat taas psyykkisestä. Mutta sitten vaikka unettomuus tai liiallinen nukkuminen – onko se nyt sitten fyysistä vai psyykkistä, öööö…?

Tuo alkoholismikäsite on sellainen, sitä vähän kiertää kuin kissa kuumaa puuroa. Jos totta puhutaan niin ei mua haittaa sanoa, että olen alkoholisti jos se on jotenkin merkittävää. Olen alkoholisti, olen alkoholisti, olen alkoholisti – noin, siinäpä se on sanottu.

Mutta minkä merkityksen tälle sanalle antaa, se on ihan toinen juttu ja paljon olennaisempaa.

Daalia kirjoitti:Onko alkoholismi sairaus vasta siinä vaiheessa, kun se puhkeaa.

Toistan edelleen, että minusta alkoholismin kutsuminen sairaudeksi ei kuulosta luontevalta. Minusta se riisuu yksilön vastuusta, uhriuttaa. ”Voi voi, säälitäänpä sitä raasua alkoholistia, eihän se tuolle juomiselle mitään voi.” Addiktio, riippuvuus on paljon parempi, elastisempi käsite ja se oivallus, että addiktioita esiintyy enemmän siellä missä on toivottomuutta, näköalattomuutta, tunnekylmyyttä, turvattomuutta, on minulle tärkeä. Kyllä siihen se geenipuolikin liittyy, tottakai, toiset ovat alttiimpia riippuvuuden syntymiselle kuin toiset.

Pecorino kirjoitti:Monet alkoholistit tuntuvat ajattelevan olevansa kaikenlaisen alkoholinkäytön asiantuntijoita, mikä on minusta outoa.

Pecorino, tätä minäkin olen täällä ihmetellyt, ja se tuli suurena yllätyksenä, että vähentäminen sinällään ei olekaan hyvä asia, voi olla "väärin vähennetty". Jollekin toiselle asia hahmottuu eri tavalla kuin minulle, ja vaikkapa AA tuo avun, kun taas minä en pystyisi osallistumaan mihinkään sellaiseen jossa jo lähtökohtaisesti hakataan paaluja maahan että tänne et tule, jos et täytä kohtia A ja B ja C. Minulla ei ole mitään ambitiota ratkaista alkoholismin koko kirjoa, etsin pelkästään selityksiä, keinoja ja itselle järkeä tekeviä konseptualisointeja, joiden kautta itse saavutan omat tavoitteeni. Olen valmis muuttamaan käsityksiäni matkan varrella, mutta toki lähden ensin niille poluille jotka luontevilta tuntuvat. Jokaisen pitää se oma polkunsa löytää, pelkästään yhtä ei ole.
"Controlled use is not fatal and abstinence is not immortality." (Uusi Sherlock)
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 4.11.2018 12:34:41

Ja jatkuu...

Masennuksesta:

Minulle koko ajan kirkastuu se mitä jo alussa tännekin kirjoitin: Minun juurisyyni on masennus. Minusta löytyy myös maanisuutta silloin kun masennus on hyvin hoidossa. Tähän settiin alkoholin sekoittaminen on taatusti riskaabelia.

Mutta vaikka kuinka brutaalin rehellinen yritän olla, en näe, että elämäni olisi ollut onnellisempaa tai onnettomampaa masentuneena tai maanisena ilman alkoholia tai alkoholin kera. Olen halunnut kuolla selvänä, olen halunnut kuolla kännissä, olen ollut onneni kukkuloilla selvänä, olen ollut onneni kukkuloilla kännissä. Vuosi 2016 oli elämässäni kreisiä maanista aikaa, sen jälkimmäisellä puolella koin oman pohjakosketukseni, silti käsi sydämellä sanon, että vuosi 2016 oli elämäni ihanin vuosi.

Sitä hauskaa kesti aikansa, ja nyt on nyt, ja minulla ikää kertyy, sellainen elämäntapa ei vain enää sovi. Elämänfilosofiani on edelleen hedonistinen, terveysnäkökohdat eivät minulla vaa’assa paljon paina, mutta hiukan enemmän kuin ennen. Olennaisinta on tasapainon löytäminen. Minulla ei ole kertakaikkiaan mitään syytä, halua, motivaatiota tai yllykettä luopua alkoholista kokonaan.

Tätä Sylvian esiin nostamaa asiaa olen nyt kuitenkin pohtinut enenevässä määrin ja ajattelin ottaa tulevalla viikolla myös terapeuttini kanssa puheeksi (hänhän on sitä mieltä, ettei minulla ole mitään alkoholiongelmaa, satunpahan vain olemaan suurkuluttaja, vaikka minä hänelle jankutan näistä asioista jatkuvasti):

Sylvia kirjoitti:itse ajattelen niin, että mitä todennäköisimmin runsas juomiseni on vähintäänkin ylläpitänyt alttiuttani masennukseen.
enkä siis kerta kaikkiaan voi tietää miten hyvin olisin saattanut toipua "perusmasennuksestani", mistä minäkin olen kärsinyt ajoittain koko elämäni, jos EN olisi koskaan aloittanut juomaan.
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 4.11.2018 13:03:15

Ja vielä jatkuu, tässä vähän herkempi aihe, toivottavasti ei synny sota :?:

Alkoholin käytön kaunistelemisesta:

Tätä minä en itsessäni oikein tunnista mutta ilmeisesti kirjoitteluni niin tulkitaan, koska tätä palautetta olen saanyt nyt pariin otteeseen. Yritän kiinnittää tähän huomiota. MUTTA tottakai vertailen itseäni muihin – sitä vartenhan nuo kaikki testitkin ovat että määritellään ongelman laajuus. Niissä kysytään määristä, krapularyypyistä, putkista jne. Nämä ovat kaikki yksittäisia indikaattoreita siitä, missä mennään. Niiden tarkkaileminen omalla kohdalla ei ole vähättelyä vaan kokonaisuuden hahmottamista: missä minun heikkouteni ovat, missä vahvuuteni, miten pahassa jamassa olen jollain skaalalla jonka joku viisas jossain on määritellyt.

Daalia kirjoitti:Lizzy sai tuolla ketjusi alkupäässä kuraa niskaan kysyessään, onko kreisibailaaminen synonyymi ryyppäämiselle. En missään nimessä halua nyt tuomita/arvostella/ylenkatsoa tai muutakaan, mutta itselleni heräsi kieltämättä sama ajatus. Tarkoitan tällä nyt sitä, mitä itsekin tein, kaunistelin omaa tilannettani, kun en ostanut halvimpia juomia tai istunut lähikuppilassa.

Syy miksi Lizzy sai paskaa niskaan oli hänen ikävä äänensävynsä. Nettipalstalla sellaiseen pitää varautua, että jos ei osaa nätisti asiaansa ilmaista, saa useimmiten samalla mitalla takaisin.

Jos totta puhutaan, niin en vieläkään ymmärrä hänen viestinsä sisältöä ja tarkoitusta. ”Onko kreisibailaus sama kuin ryyppääminen?” Se on vähän kuin vertaisi pölyjen pyyhkimistä ja siivousta. ”Onko siivous sama kuin pölyjen pyyhkiminen?” No ei ole sama, mutta toista voi liittyä toiseen. Ja jos kreisibailaus ei sisältäisi ryyppäämistä niin miksi herran tähden minä sitten jonnekin päihdepalstalle asiasta kirjoittaisin? :shock: Muistaakseni minun koko ongelma oli ihan ekassa viestissäni erittäin selvästi kirjoitettu.

Olennaista on ymmärtää, että kreisibailaus on niin paljon enemmän kuin ryyppäämistä! Siihen liittyy kaikenlaista merkitystä, sekä miellyttävää että epämiellyttävää: heittäytymistä, kontrollinpuutetta, ihailua miehiltä, hiki päässä tanssimista, yömyöhään kaupungilla hengailemista, epämääräisille jatkoille päätymistä, epämiellyttävien iskuyritysten välttämistä JA hullua dokaamista. TÄMÄ on se juttu, se ongelmavyyhti, jossa ryyppääminen on toki hyvin olennainen osa.

Onko kreisibailaus sitten itsessään liian positiivinen sana? Hmmm… Tätä en kyllä yhtään ole tullut ajatelleeksi. Täällä on kaikenlaisia muitakin otsikoita tyyliin ”Katse kohti aurinkoa”, ”Elämä voittaa” jne. ja saa ollakin. Miksi minun kreisibailaussanani on juuri se, joka on ”vähättelevä” tai ”epärehellinen”? En ymmärrä.

Täällä Plinkissä näkee aika paljonkin sellaista ajattelua, että pitäisi pukeutua säkkiin, sirotella tuhkaa päälleen ja huutaa ”voi minua pahaa syntistä alkoholistia kuinka olenkaan elämäni pilannut ja alkoholi on tuonut pelkkää kurjuutta elämääni”. Sitten jokusen ajan päästä hehkuttaa miten elämä on ihanaa ilman viinaa, ja kylläpä ne sateenkaaren väritkin näkyvät kirkkaampana. Jos ei tähän muottiin suostu, silloin ”vähättelee”, ”ei suostu myöntämään tosiasioita”, ”ei ole itselleen rehellinen”. Mutta samapa se minulle, jatkan valitsemallani linjalla ja katson mitä eteen tulee.

Ja korostan vielä, että Daalia tämä hieman kärkevä sävy ei ole sinua kohtaan osoitettu vaan ylipäätään moneen, moneen viestiin mitä olen lukenut, erityisesti kun tuonne Lopettajien puolelle kurkistaa, missä Vähentäjistä puhutaan hyvin alentuvaan sävyyn.

Daalia kirjoitti: Se, mikä sinun tilanteessasi on hyvä, on se, että osaat olla juomatta, vaikka kotona on alkoholia. Minulta ei olisi onnistunut. Olenpa juonutkin tyttäreni siiderit omien oluideni loppuessa ja kerran jopa 'takavarikoimani' vodkapullon jämät, kun muuta ei talossa ollut.

Tämä varmaan oli yksi syy miksi minun ehkä on koettu kaunistelevan? Saatavuus ei ole ollut mulle ongelma eikä mulla ole ollut mitään sellaista etten malttaisi kauppareissulla kävellä ohi siiderihyllyn jos ei aikomuksenani sitten ole ollut siideriä ostaa jolloin se yleensä lukee ostoslistalla. En myöskään juo mitään mikä maistuu pahalta, ja jos tarjolla on vaikkapa vain olutta ja punaviiniä tai halpaa valkoviiniä niin sitten mä pysyttelen selvänä. ”Ikävä kyllä” näin ei yleensä missään ole joten vähänpä tämä käyttötapa on minua auttanut :lol:

Tämä Varjoliljan periaate on kyllä oikein hyvä:

Varjolilja kirjoitti:Minä jopa vähän välttelen itse vertaamasta omia juomatapojani henkilöihin, jotka juovat minua selvästi enemmän. Siinä nimittäin helposti alkaa ajatella, että eihän mulla ole hätää; enhän mä oo lähellekään tuota. Noin en saa itse muutosta aikaiseksi. Jatkaisin vain samaa rataa. Kulutuksen kasvaessa myös keho sietää alkoholia enemmän.
Siksi vertaan itseäni, jos johonkin vertaan, ihmisiin, jotka juovat harvoin ja joilla alkoholi ei määritä elämää millään tavalla. Tuosta vinkkelistä kun katson itseäni, huomaan, että muutos on tarpeellinen.

Daalia kirjoitti:Tuohon tylsyyteen ja tekemättömyyteen voisit kiinnittää huomiota. Onko niin, että mielenkiintosi muihin asioihin kuin bailaamiseen / juomiseen on vähentynyt? Mistä nautit ennen? Voisiko mikään mukava puuhastelu auttaa, esim. sisutaminen, lukeminen, askartelu, käsityöt, leipominen? Joo, tiedän, kuulostaa uber-tylsältä, mutta että olisi jotain, millä saisi illat kulumaan suht kivasti. Jotain johon uppoutua, ja josta olisi kenties jotain iloa, kuten kaunis lopputuote, kädenjälki?

Tässä olet niin asian ytimessä kuin voi olla Daalia! Kun minä en tiedä! Tällä hetkellä mun hypoteesi on, että mun masennus on tällä hetkellä erittäin vaikea, ja siitä johtuu, että mikään ei kiinnosta. Saan masennuskyselystä melko huimia pisteitä, eilen tein viimeksi ja tulos oli 38.

Veikkaan, että tällä hetkellä teen surutyötä tietynlaisesta elämäntavasta luopumisen vuoksi. Se liittyy alkoholin käytön vähentämiseen ja baarielämästä luopumiseen mutta myös ikääntymiseen yleisesti ottaen ja kaikenlaiseen muuhun ihmisenä kasvamiseen, myös parisuhteeseen ja siihen että lapseni on kohta aikuinen. Vedin itseni viime keväänä ihan piippuun vapaaehtoistyössä ja työpaikan vaihtamisen yhteydessä yms. ja kärsin ehkä edelleen myös siitä stressitilasta. Toistaiseksi ajattelen, että annan vaan itselleni aikaa maata sängyn pohjalla niin kauan kuin siltä tuntuu. Olen minä sieltä ennenkin noussut.

Pecorino kirjoitti:Mietin, että nyt kun olisi pullo jotain Tapioo ja HK:n makkara niin laittaisin ne pöydälle ja ottaisin valokuvan johon teksti "ihanaa, lapset nukkumassa, nyt laatuaikaa siipan kanssa <3 ".

Tämä! :lol: :lol: :lol:
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 4.11.2018 13:27:19

Onko kreisibailaus sitten itsessään liian positiivinen sana? Hmmm… Tätä en kyllä yhtään ole tullut ajatelleeksi. Täällä on kaikenlaisia muitakin otsikoita tyyliin ”Katse kohti aurinkoa”, ”Elämä voittaa” jne. ja saa ollakin. Miksi minun kreisibailaussanani on juuri se, joka on ”vähättelevä” tai ”epärehellinen”? En ymmärrä.

Täällä Plinkissä näkee aika paljonkin sellaista ajattelua, että pitäisi pukeutua säkkiin, sirotella tuhkaa päälleen ja huutaa ”voi minua pahaa syntistä alkoholistia kuinka olenkaan elämäni pilannut ja alkoholi on tuonut pelkkää kurjuutta elämääni”. Sitten jokusen ajan päästä hehkuttaa miten elämä on ihanaa ilman viinaa, ja kylläpä ne sateenkaaren väritkin näkyvät kirkkaampana. Jos ei tähän muottiin suostu, silloin ”vähättelee”, ”ei suostu myöntämään tosiasioita”, ”ei ole itselleen rehellinen”. Mutta samapa se minulle, jatkan valitsemallani linjalla ja katson mitä eteen tulee.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Ei se elämä ole pelkkää iloa ja voimaantumista selvänäkään. Ja toisaalta en näe miksi pitäisi tunnustaa jotain voimattomuutta jos ei ole voimaton alkoholin suhteen? Vaikka siis olisikin ongelmia suurkulutuksen kanssa. Ja toki tämän jälkeen joku voi aina kuitata, että no tuolla on kieltoreaktio päällä ja siten nollata toisen argumentit.

Kyllä minullekin alkoholi on tuonut myös positiivisia asioita elämään, viime perjantai on siitä myös hyvä esimerkki. Oli tosi kivaa. Viini oli hyvää. Keskustelut olivat hyviä.

Mulla on kanssa kokemusta tuosta kreisibailaamisesta vuosien takaa. Se juuri, se sisältää paljon enemmän kuin ryyppäämistä. Ja Toki sitä ryyppäämistä. Mutta ehkä se ei tosiaan ole kaikille tarpeeksi negatiivinen sana, kun alkoholinkäyttöön ei saisi liittyä muuta kuin negatiivistä. Tosin nyt mun kohdalla kreisibailaamisen ajat ovat ohi, ei tuntuisi enää hyvältä. Lievä huppeli tuntuu vielä ok:lta, mutta varsinainen kännitila ja ylimääräinen valvominen ei tunnu.

Mun mielestä tuo tyhjyyden tunne kuvastaisi masennusta. Voi olla, että sulla on siinä tekemistä kun se on niin pitkään kestänyt. Mutta kyllä taatusti voit sille tehdä jotain ja siten tarve alkoholinkäyttöönkin vähenee.
Viimeksi muokannut Pecorino päivämäärä 5.11.2018 05:02:10, muokattu yhteensä 2 kertaa
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 4.11.2018 19:08:08

Täälläpä olikin ajatuksia herättäviä juttuja tosissan. Ne lähti mun mukana lenkille ja tunnin siinä veivasin asioita tuonne ja tänne. Ja tiiättekö ne jotenkin vaan häipy jonnekin. Ne mun ajatukset siis. Mä olen niin valtavasti viime viikkoina tätä vähentämistä-yms-jne-etc pyörittänyt päässäni niin ne ei enää mahdu sinne :roll: Ja tämä on nyt siis hyvä juttu vaikka olo on edelleen semmoinen suoraviivasuinen.

Eli plinkki toimii vaikkei itse välillä edes kirjoita mitään tänne :)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 4.11.2018 22:17:24

Juomapäiväkirja:

Tänään (sunnuntaina): 0 annosta

Täten siis 6/7 päivää tällä viikolla juomattomia.

Jatkan ensi viikkoon sillä periaatteella, että mahdollisimman paljon näitä nollapäiviä eikä baariin viikolla.

Miehen kanssa käytiin keskustelua tänään, hän ei kovin ota kantaa suuntaan eikä toiseen, lähinnä keskittyy myötäilemään mun fiiliksiä. En oikein saa selvää mitä se oikeasti ajattelee. Että voiko tuota nyt sitten edes keskusteluksi sanoa, pöh.
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 4.11.2018 23:44:38

Täällä Plinkissä näkee aika paljonkin sellaista ajattelua, että pitäisi pukeutua säkkiin, sirotella tuhkaa päälleen ja huutaa ”voi minua pahaa syntistä alkoholistia kuinka olenkaan elämäni pilannut ja alkoholi on tuonut pelkkää kurjuutta elämääni”. Sitten jokusen ajan päästä hehkuttaa miten elämä on ihanaa ilman viinaa, ja kylläpä ne sateenkaaren väritkin näkyvät kirkkaampana.

Musta tuntuu usein, että minä kirjoitan just noin :D
Onhan viiniä ollut ihanaa juoda ja viettää mukavia hetkiä kavereiden kanssa. Ja tottakai sitä kaipaa! On se iloakin tuonut etenkin kun olin nuorempi.
Mutta kun totuus mun suhteen on, että mulla alkoholi turruttaa minussa sitä sosiaalista puolta ja erakoittaa. En ole käynyt oikein missään. Istuminen oman sohvan nurkassa viikonlopusta toiseen on ollut ahdistavaa ja epätoivo ollut siinä vieruskaverina. En edes muista milloin olisin tanssinut ja bilettänyt kaupungilla...

Sitten kun on vihdoin saanut jotain aikaiseksi, niin helposti sitä kirjoittaa niistä positiivisista asioista ja sortuu vähän hehkuttamaankin niitä 8) Itse kirjoitan siksi, että ne jäisivät pahempia päiviä varten talteen. Ovat silloin luettavissa ja muisteltavissa. Ja kukapa meistä ei haluaisi kehuja ja kannustusta toisilta plinkkiläisiltä! Positiivista asioista hehkuttaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asiat olisi ratkaistu ja ongelmat kadonneet... ei vielä lähellekään. Palstalle kirjoittamisen ongelmana on se, ettei voi kuulla äänenpainoja tai sävyjä. Luulen myös, että näin alussa sitä keskittyy enemmän kirjoittamaan aika ns vakavissaan, koska asiat etsivät vastauksia ja ratkaisuja kysymyksiin, joita on monta vuotta pyöritellyt vaan omassa päässään ja silloinkaan ei ole uskaltanut olla itselleen rehellinen. On vain siirtänyt asiaa seuraavaan päivään ja kuinkas ollakaan siinä ne vuodet ovat vierähtäneet...

Me saatetaan olla aika erilaisia pohdinnoissamme. Luin ensimmäisiä viestejäsi uudelleen ja totesin, että kuitenkin samoja asioita me käsitellään. Hieman eri vinkkelistä niitä katsellaan, mutta kysymykset on hyvinkin samanlaisia, sitä omaa suhdetta alkoholiin, tarvitseeko sitä paljonko vähentää, mitä mahdollisia haittoja se tuottaa. Sinä näet alkoholissa positiivista ja sehän on ihan Ok. Eihän se tee sinun pyrkimyksistäni yhtään huonompia kuin toisten. Täällä jokainen tekee omat päätöksensä ja itselleen sopivat systeemit.
Omat päätökset ovat ihan ns vaiheessa. Mihin olen menossa ja mihin pystyn ja mihin en? Kaipa siksi olen nyt aluksi ollut aika tiukkis :D ja saattanut kuulostaa aika kuivalle tyypille :D :D Mun on parempi just nyt yrittää pysyä alkoholista erossa. Kreisibailaamista voisin alkaa kuitenkin harjoitella (uudelleen)... :lol: Kunnolla tanssiminen esim keikalla tekis kyllä terää! Täytyypä katella olisko jotain mielenkiintoista tulossa. :D
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 6.11.2018 08:16:48

Perskules, kirjoitin pitkän viestin ja jotenkin se hävisi taivaan tuuliin. Plääh en jaksa naputella samaa uudestaan.

Juomapäiväkirja:

Eilen (maanantaina): 4 x 12 cl valkoviiniä

Että ei pitänyt minun nollaputki jonka piti kestää perjantaihin asti. Suoraan sanottuna en uskonutkaan ettå pitää.
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 6.11.2018 21:48:28

Juomapäiväkirja:

Tänään (tiistaina): 0 annosta

Eilisen pinot grigion puolikas minua kyllä jääkaapissa muistutteli mutta oli sen verran touhukas ilta ettei ehtinyt. Nyt ei enää tee mielikään, meen vaan nukkumaan.

Taisinpa eilen arvioida juomamäärät vähän yläkanttiin kun tosiaan valkkaripullosta oli puolet jäljellä.
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 7.11.2018 22:19:38

Juomapäiväkirja:

Tänään (keskiviikkona): 2 x 12 cl valkoviiniä, 1 x konjakki.

Tuo viinimäärä on nyt alakanttiin kun maanantaina oli yläkanttiin, pullollinen siis yhteensä. Loppui jotenkin kesken joten kietaisin tilkkasen konjakkia myös. Erittäin maltillinen ”pikkulauantai”. Tönään tunsin hetkellistä houkutusta jäädä kaupungille töiden jälkeen mutta kotiinpa tulin.

Huomenna on viikon ärsyttävin päivä koska illalla on harrastusmeno, en vaan millään jaksaisi.
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 8.11.2018 05:19:35

Moikka. Ja onnittelut maltillisesta pikkulauantaista.

Nuo tekstit katoaa mulla ainakin kun kirjoitan puhelimella ja laitan vahingossa jonkun tekstinsyötön hymynaaman tms.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 8.11.2018 11:31:37

Moikka Icetea, hienoa jos olet tyytyväinen eilisen saldoon. Mun täytyy nyt kuitenkin kysyä, että mikä se tavoitteesi olikaan? Anteeksi laiskuuteni, kun en jaksa mennä alusta asti lukemaan, että sen löytäisin :oops:. Oliko se tuo mikä on otsikossa alussa, että haluat vaan saada biletyksen kuriin ja oppia tulemaan ajoissa kotiin?

Alkuviikosta kirjoitit
Että ei pitänyt minun nollaputki jonka piti kestää perjantaihin asti. Suoraan sanottuna en uskonutkaan ettå pitää.

Ymmärsin, että tavoittelit nollaviikkoa perjantaihin asti. Mutta jos et siihen itse usko niin ei varmasti pidäkään. Olen saman huomannut itsessäni. Silloin kun laitan tavoitteen niin, että jossain takaraivossa pyörii jo ajatus, että "saas nähdä tuleeko tästä mitään" niin eipä siitä ole mitään silloin tullutkaan.

Haluan vaan hieman haastaa sinua laittamaan jokin tavoite niin, että henkisesti sitoudut siihen myös itse. Se on hieno tunne kun (jos) sitten onnistuu.

Tuo on kyllä fiksu veto, että kirjaat annosmääriä tänne, voit sitten itse niitä myöhemmin halutessasi tarkastella.
Itsellä ei oikein onnistu kun silloin kun juon kotona menen yleensä laskuissa sekaisin. Juodaan samoista pulloista miehen kanssa niin en tiedä tarkalleen mikä minun osuus on ollut. Pitäisi varmaan ottaa joskus oma pullo niin näkisi kuinka paljon milloinkin menee ja oppisi ehkä paremmin tunnistamaan sen määrän mikä esim aiheuttaa krapulaa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 8.11.2018 15:09:16

Moikka Vilma!

Se on tosiaankin aina hyvä palauttaa oma tahtotila ja tavoitteet mieleen. Ja toisaalta miettiä välillä, että oliko ne nyt just nämä tavoitteet vai pitäisikö tarkentaa. Mä olen ajatellut viime päivinä, että mun suurin saavutus viime viikoilta on itseymmärryksen lisääntyminen. Ihan tosi tärkeää ymmärtää omia vaikuttimiaan, tapojaan, tunteitaan, reagointitapoja, myös tätä alkoholinkulutusta.

Mun täytyy sanoa, että alunperin tänne kirjautuessani mulla oli vähän eri käsitys tästä ongelmasta kuin nyt. Eniten olin tosiaan huolissani siitä turhan vallattomasta baarielämästä ja siitä suuresta alkoholimäärästä, joka baari-illan aikana kuluu/kului.

Tämän baarielämän vakauttaminen tuntuisi olevan "helppoa", siis vaatii / vaati oikeastaan vaan sen tiedostamisen, ettei se nyt oikein enää tällaiselle aikuiselle ihmiselle ole kovin nättiä käytöstä. Tai että ok jos silloin tällöin lipsahtaa sinne kreisibailauksen ja tuhdin ryyppäämisen puolelle, mutta ei joka viikko eikä ainakaan arkena. Oma syyni etten riekkunut teininä - meni hyvät biletysvuodet silloin sivu suun. Se kyllä nyt kaduttaa.

Toinen tavoite on ehkä tässä muokkautunut siihen muotoon, että noita nollapäiviä lisää ja pientä itsehillintää sen valkkaripullon korkkaamiseen. Nollaviikonloppu oli jännä kokemus mutta ei nyt sitten loppujen lopuksi mitenkään maailmoja mullistava.

Summa summarum, mä en tosiaan oikein saa tähän mitään draamaa ja järisyttävää motivaatiota. En näe tarpeelliseksi kaataa viinejä viemäriin tai rajoittaa alkoholin määrää kotona. Jalkani eivät tahtomattani vie minua Alkoon ja ruokakaupoista en juomia oikeastaan koskaan osta. En häpeile enkä salaile alkoholinkäyttöäni eikä lähipiiri heruttelusta huolimatta sitä paheksu. Halutessani pystyn olemaan juomatta tai juomaan vain vähän, mutta en erityisesti halua.

Joten vastauksena kysymykseesi: ei mulla nyt oikeastaan edes ole hirveesti mitään tavoitteita enää. Tai no on, edelleen se itseymmärryksen ja juomismekanismien ymmärtämisen syventäminen.
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät