Olet täällä

Ahdistaa niin, että oksettaa - mihin tämä juominen vielä vie

Haluatko etsiä keinoja vähentää alkoholin kulutusta? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta niille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Etsitään yhdessä uutta vaihdetta. Kaveria ei jätetä!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ahdistaa niin, että oksettaa - mihin tämä juominen vielä

ViestiKirjoittaja Nätsy » 10.1.2019 12:33:30

Oikeasti mietin. Lapsi toi Venäjältä ruoholimpparia (ei hassuheinää kuitenkaan), joka oli siis tehty salaateista ja kurkusta. mainostettiin terveellisempänä vaihtoehtona kuin esanssi-sokerilimpsoja. Onhan viinikin tuoremehua niin kai sitä heinäskumppaa voisi ituhipit hyvinkin ostaa...
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 11.1.2019 09:48:35

Tänään on se päivä, jolloin olen ollut pisimpään juomatta vuoteen. viime vuonna samanlaisissa itsensähäpeämiskouristeluissa päätin, että loppu nyt. ikinä ei enää. ja yhdeksän päivää se sitten kesti. Silloin päätin, että alan pitää häpeämisasiapäiväkirjaa. Että luen sitä mitä on kännissä tullut sekoiltua niin voin ruoskia itseäni ja moittia ja loukata ja syyllistää ja haukkua ja mollata ja varmistaa, että järki kestää juomisessa. Sitten pelkäsin, että entäs jos joku löytää sen? eipä kestänyt se ajatus.

nyt tajuan miten väärässä olen ollutkaan. Kyllä sitä häpeää tunnen pienen kylän puolesta joka tapauksessa. Juuri tuo ajattelu ruokkii sitä lasillisen jälkeen, että "kun nyt pilaisn tämänkin jutun niin samahan se on miten paljon tähän katastrofiin juon". Nyt tajuan, että se on onnistuminen; kun juo vaan lasillisen.

häpeä ja pelko. Tämmöinen rantavalas. karmea juoppo. lapses saisit menettää. ihan oikein tuollaiselle juopolle, että menettää puolisonsa syöpään.. huokaus :|
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.1.2019 10:12:45

ONNEKSI OLKOON! Hieno suoritus.

Tämä on hyvä paikka, kun täällä on turha sitä häpeää tuntea. Kaikki kun ollaan samassa veneessä. Kämmeistä voi tuntea harmistusta, ärtymystä, surua tai vaikka vihaakin, mutta häpeä täällä on hukkaan heitettyä.
Pysy siis täällä joukossamme niin kaikkoaa tuollaiset ajatukset. Nyt vaan keskityt siihen ihanaan tunteeseen mikä on 1,5 viikon juomattomuuden jälkeen, eiks vaan?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 11.1.2019 10:50:50

Mulla on jotenkin niin hyvä ja rauhallinen olla. On käynyt mielessä, että ennen olisin tässä tilanteessa ottanut lasin käteen, mutta siinä se. Olen käynyt alkossa ja ruokakaupassa oluthyllyillä, ei oikeasti käy edes mielessä. rankempia aikoja odotellessa. jotenkin suhtaudun alkoholiin kuin tavallisiin maitotuotteisiin tai suklaaseen; ei mulle nyt. (olen kasvisyöjä, mieluiten vegaanista, oloihin mukautuva...). olo on hyvä.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 11.1.2019 11:19:53

Onnea!

Häpeä. Se on niin tuttua. Vielä vuosien takaa mulla on sellaisia muistoja joiden ajattelu saa vatsani kouristumaan. Muistan miten usein olen ajatellut, että olen mokannut niin pahasti että paluuta ei ole. Töissä juhlissa, naapurikekkereillä.... huoh. Aina on sitten sielu verellä menty eteenpäin, kohdattu ne ihmiset ja näyteltyä kuin mitään ei olisi tapahtunut. Myönnän, että olen myös salaa toivonut että joku muukin tekisi samanlaista; se normalisoisi jossain määrin omaa tekemistä kun kerran muutkin. Mikään ei ole auttanut aika. Eikä ihan kaikki ole vielä kadonnut. Pelkään yhä ihan rutosti kekkereitä joissa juodaan; mitäs jos se mopo taas karkaakin? Mun täytyy psyykata itseäni tosi paljon ennen juhlia, että en mokaa mitään tai heittäytyisi siihen "tomorrow never comes" fiilikseen.

Mä kirjoitin joskus päiväkirjaa näistä ajatuksista. En kirjoittanut sinne tarkasti mitä olin tehnyt vaan sen mitä ajatuksia ja tunteita se herättää. Se auttoi ehkä vähän.

Tsemppiä sulle häpeän kestämiseen. Joskus olen itse väsynyt siinä vellomiseen ja sanonut itselleni, että no paskaaks tässä, ei voi mitään. Tätä sattuu ja elämä ei lopu siihen. Olen myös miettinyt, että olen oppinut olemaan tuomitsematta muita. Kun joku käyttäytyy pahennusta herättävästi niin voi vaan miettiä mikä hänet on ajanut siihen.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.1.2019 11:43:18

Jokaiselle meistä on varmasti asioita mitkä haluaisi pyyhkiä pois kokonaan. Jotkut ihan naurettavan pieniäkin, ainakin minulle. Mutta lohduttaudun aina sillä, että ei ne muut niitä minun mokia muistele. Jos nyt ihan itse ajattelette itseänne niin muisteletteko useinkin kuinka "se Maija silloin kaatoi sen ja tän lasin" tai jotain vastaavaa. Totta kai joskus jossain yhteydessä saattaa pätkähtää päähän, mutta ette te niitä ihmisiä sen takia inhoa. Eli ei nekään muistele meitä eikä meitä inhoa.

Jos on ihan oikeasti tehnyt jotain pahasti tai jotain loukannut niin se asia pitää sitten korjata ja sen jälkeen voi laittaa sinne muistojen lokeroon, jota ei tarvi turhan usein kaivella.

Eteenpäin, sanoi mummo lumessa :D .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 11.1.2019 20:28:11

komppaan Vilmaa tuossa asiassa, että oletettavasti kukaan muu ei muista niitä töppejämme kuin me itse.
enkä minä muistele Maijan töppejä, tuskin edes huomasin niitä ja jos huomasin, se on jo seuraavana päivänä täys aukko koko juttu.
sinänsä häpeän tunteessa ei ole mitään pahaa, se on meidän ikioma moraali, minkä tehtävänä on parhaimmassa tapauksessa viestittää sekä muistuttaa, tai alleviivata, että seuraavalla kerralla toimi toisin. että ylitit rajan, mitä et halua enää tehdä.
mutta häpeä, kuten viha, on niitä tunteita joiden kanssa ei kerta kaikkiaan pidä jäädä tekemisiin liiaksi asti.
pidemmän ajan kanssa viha katkeroittaa, ja häpeä rusikoi itsetunnon murskaksi.
on häpeää ja häpeää. olemme noloja jos mokaamme, mutta jatkuva häpeä itsestään onkin sitten monimutkaisempi juttu.
terapeutti-kirjailija Mirja Sinkkonen on muistaakseni kirjoittanut kirjan Häpeä. muissakin teoksissaan hän käsittelee samaa asiaa.
suosittelen lämpimästi.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 12.1.2019 19:06:53

Ai Luoja. Nyt se tuska iski. Isäntä avasi skumpan. Olen sanonut, että sen kun juo mitä juo, hänellä eibole ongelmaa. Mutta nyt minulla on... jääkylmä skumppa ja katkarapu-kylmäsavulohi- uuniperunat. Kusirakko halkeaa tähän vissyn lipitykseen.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wisefool » 12.1.2019 19:16:59

Voi ei!!! Tuo on karmeaa, kun mieliteko äkkiä avaa padot kerralla ja houkutus tulvii lävitse niin voimalla, että sitä jo oikein maistaa juoman huulillaan ja on alitajuisesti melkeinpä tehnyt päätöksen lankeamisesta! Kyllä sekin tunne ohi menee, joskus nopeastikin, mutta on siinä sietämistä! Jaksa Nätsy, jaksa!! :o
"Kuinka voisi löytää uusia polkuja, jos ei milloinkaan ole eksynyt?"
Wisefool
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 14.1.2019 13:29:31

13. päivä selvin päin. Jossain listattiin muuttuneita asioita

Vähentynyt: hermojen menettäminen, rahan kulutus, riitely teinin kanssa, yöheräily, yövessailu, silmäpussit, mustat silmänaluset, työstressi

Lisääntynyt: perheen kanssa tekeminen, yhteydenpito ihmisiin, seksihalut, vedenjuonti, herkkujen kulutus, hömöttäminen, liikkuminen, lukeminen, luova ideiointi
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wisefool » 14.1.2019 21:49:29

Hömöttäminen: kun sinitiaiset käyvät vieraissa?
"Kuinka voisi löytää uusia polkuja, jos ei milloinkaan ole eksynyt?"
Wisefool
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 14.1.2019 22:13:09

Mulla ei soi lainkaan kellot ton hömöttämisen kanssa myöskään. Tuo Wisefoolin arvaus ei kuulosta kontekstiin sopivalta.. :lol:
Olisitko Nätsy kiltti ja päästäisit meidät jännityksestä?
Kuulostaa joltain itäsuomalaiselta.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 15.1.2019 09:06:14

:D :D karjalaiset juuret nostavat päätään. Hömöttäminen on sitä, että juo kahvia mutta unohtuu vaan pitelemään mukia, katsoo lintuja laudalla, mutta vaan tuijottaa tyhjyyteen, lähettää sähköpostia ja jää miettimään sanamuotoja ja sitten huomaa vartin kuluneen...

Kyllä käsittämättömän vähän on mahdollista saada aikaan kahdeksan tunnin työpäivän aikana.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 15.1.2019 09:17:19

Kummalllisetsi liikahdutti huomio, että olen siirtynyt miedosti panostavasta jäsenestä vahvasti panostavaksi. siltä minusta tuntuukin. kaksi viikkoa selvin päin. Jossain ylhäällä mietin, että saunaoluita voisi juoda useammin. Mikä tarve?? Ei tuo Crisp nyt mitään oluiden aatelia ole, mutta tekee tehtävänsä paremmin kuin vissy tai limu. että miten se alkoholi on hiipinyt ihan perusarkeen tavalla jota ei edes huomaa. Saunakalja on saunakalja , ei saunan jälkeinen nautittu annos alkoholia.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 15.1.2019 12:00:09

Mä olin lukenut tuon hömöttämisen höRöttämisenä ja ajattelin siis naurmaista. Että nauraminen lisääntynyt.
Mutta tuohan hömöttämisen merkitys on ihan kyllä nyt paras! just tuommostahan se välillä on :lol: töissä mulla ei tuota vaaraa ole, mutta vapaalla kyllä :lol: tyhjään tuijottaminen on sekin taitolaji :lol:
No jopa tuli taas viljeltyä nauranaamoja, mutta nauraminen on hyväksi välillä..eikö vaan :lol: mä olen niin kauheasti taas viime päivinä pohtinut vakavasti niin tervetullutta vaihtelua.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät