mies metsänreunasta kirjoitti:Edelleen minun historiankäsitykseni mukaan suomi sai itsenäisyytensä melko harvinaisella tavalla, ilman sodankäyntiä.
Niin sai, mutta sen säilyttäminen edellytti sodankäyntiä. Varsinkin kun 1939 Stalin ja Molotov saivat päähänsä, että eiköhän tuo pikku naapuri ole tarpeeksi itsenäisyydestä nauttinut, niin pistetään sille stoppi.
mies metsänreunasta kirjoitti:Alkuvaiheeseen sijoittunut kapina/sisällissota tosin ratkaisi kenen pillin mukaan uudessa tasavallassa sen jälkeen tanssitaan. Mutta se on kuitenkin eri juttu.
Joo mutta jos punaiset olisi voittaneet, niin Suomi olisi saatettu liittää heti oitis osaksi Neuvostoliittoa. Neuvostoliitossahan sisällissodat ja väkivalta leimusivat vielä pitkälle 1920 -luvullakin, kun taas Suomi saattoi heti lyhyemmän sisällissotansa jälkeen keskittyä oman maan rauhanomaiseen rakentamiseen ja kehittämiseen. Demaritkin otettiin hallitukseen jo 1926, kun Neuvostoliitossa vielä eri kommunistileirit listivät toisiaan.
Ja jos et sinäkään hirveesti armeijasta tykännyt, niin tiedätkö minkälaisen armeijakokemuksen olisit saanut Puna-armeijassa, ja miten pitkän? Siis JOS Suomesta olisi tullut Neuvostoliiton osa.
mies metsänreunasta kirjoitti:Sotatorvien huudatusta en edelleenkään kaipaa, enemmän sovin puskemaan hommia olosuhteissa joissa ei niin veren lentämistä ihannoida.
Mutta sä kuitenkin muistelet niitä sotatorvia alvariinsa, ikään kuin Suomen historiassa ei muuta muisteltavaa olisikaan. Kommentoisitt vaikka hyvinvointivaltion kehityksestä taikka peruskoulun hienoudesta joskus... mutta kun ei.. aina on pelkkää verta ja kyyneleitä ja piikkilankaa tämä itsenäisyysksin.
Miksi emme vertailisi vaikkapa EU-Suomea ja YYA-Suomea toisiinsa, nyt kun eräs puolue käyttää iskulauseenaan "Suomi takaisin". Suomi takaisin siis mihin? YYA-aikaan? Tsaarin aikaan? Venäjän osaksi?
mies metsänreunasta kirjoitti:Niin, no, minä nyt olen niin hempeämielinen etten oikein saa elukoitakaan tapettua, ihmisistä puhumattakaan.
Käythän sä kalastamassa?
Mutta tästä tyypillisestä historiapläjäyksestä huolimatta minäkin toivotan
Hyvää itsenäisyyspäivää juuri nyt ja tässä: 102 vuotiaalle itsenäiselle Suomelle ja kaikille siinä asuville ihmisille!
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤