Olet täällä

Alma kuntoon - henkisesti ja fyysisesti

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Alma kuntoon - henkisesti ja fyysisesti

ViestiKirjoittaja Alma_Auroora » 22.7.2020 09:33:12

Täällä kolmevitonen, joka on oppinut hiljalleen tissuttelemaan urakalla. Juon lähinnä olutta ja sen huomaa. Eilen näin kuvia itsestäni ja huh, mikä pöhötys koko kropassa. Määrät ovat verrattain pieniä, mutta käyttö on lähes joka iltaista, 2-4 kaljaa hujahtaa hyvän ruuan kanssa. Haluan tarjota hyväkuntoisen ja raittiin äidin lapselleni sekä opetella vihdoin kohtaamaan tunteeni selvin päin.
”Rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin”
Alma_Auroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Alma kuntoon - henkisesti ja fyysisesti

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 22.7.2020 10:41:03

Itsensä näkemisestä se lähtee. Ei pelkästään ulkonäön näkemisestä, on katsottava syvälle sisimpäänsä. Siellä on jotain jonka olet halunnut hukuttaa.

Ongelmat osaavat uida. Niistä pääsee irti nostamalla ne pintaan, kuivattamalla ja jauhamalla pieniksi murusiksi, hiekaksi, pölyksi joka katoaa tuuleen.

Tervetuloa mukaan raittiiseen elämään.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 22.7.2020 23:27:48

Moi.
Hyvä että olet havainnut mahdollisen ongelman jo alkuvaiheessa.
Ei kannata vähätellä tuollaisiakaan määriä.

Putkis 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 25.7.2020 06:29:28

Kumpa tuo "tarjota lapsille päihteetön perhe, äiti ja isä" toimisi jo yksin. Kannatan toimimista siihen suuntaan. Itse elin päihdeperheessä, sittemmin tarjosin itse sitä samaa ja mikään muu ei niin kaduta, kuin se, etten kyennyt olemaan lapsilleni isä.
Minulle viina ja omat tarpeet oli tärkeämpiä. No nyt asiat on eri mallilla, mutta vuosikymmenien ongelmilta olisi vältytty, jos viisaus olisi iskenyt aiemmin.
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alma_Auroora » 28.7.2020 10:34:20

Ensimmäinen raitis viikko hujahti, olisi ollut mukava ottaa muutama olut saunan jälkeen, mutta ei. Ei käy. Huomaan, että treeni alkaa kulkea heti paremmin kun en juo lainkaan. En ole koko kesänä juossut yli kympin lenkkejä, mutta nyt alkaa olla sellainen olo, että eka 15km menee kyllä tällä viikolla.

Toki se, että lapseni saa päihteettömän lapsuuden ja perheen on jo itsessään iso juttu. Mieheni ei juo koskaan itseään humalaan enkä minäkään halua olla päihtyneenä lapseni edessä. Olen saanut elää itse lapsuuden, jossa alkoholi ei ollut missään roolissa. Vanhemmat saattoivat juoda saunakaljan tai lasin viiniä, joskus jouluna oli kahvi ja konjakki. En ole heitä oikeastaan ikinä humalassa nähnyt. Lapselleni haluan tarjota saman, en aio demonisoida alkoholia tai pelotella sen vaaroilla, se johtaa näkemäni mukaan suureen kiinnostukseen tuon ”ihmeaineen” suhteen.

Alkoholin suhteen suuri ongelma on se, että alkoholi ”sopii” minulle. Pieni nousuhumala on aivan ihana tunne, en juo lainkaan viiniä tai vahvoja. En halua juoda enempää kuin sen max 4 pientä olutta, kun lähden ulos. En ala riidellä, enkä villiinny, olen lähinnä onnellisen autuas. Veikkaan tämän liittyvän tietynlaiseen probleemaani, eli adhd:hen. Saan aivoni sammumaan, kun juon oluen tai kaksi. Tämä on kuitenkin kestämätön tapa käsitellä asioita. Olen myös loistava pakenemaan tunteitani ja ongelmia. Uskon myös, että alkoholi vaikuttaa uneeni ja sitäkin kautta jaksamiseeni. Hiljalleen se vaikuttaa minuun tehden minusta alakuloisen ja masentuneen. Silloin en saa koko potentiaaliani käyttöön. Alkoholi ei siis tuo mitään positiivista elämääni, se vain turruttaa, huonontaa fyysistä kuntoa ja vie rahaa. Nyt jos koskaan on hyvä tehdä päätös täysin alkoholittomasta elömästä. En näe mitään syytä enää käyttää tuota ainetta.
Alma_Auroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Dave2 » 28.7.2020 11:05:00

Hyvin olet tilanteen analysoinut ja hyvän johtopäätöksen tehnyt.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alma_Auroora » 2.8.2020 08:00:32

Muutama ihana ilta takana, ollaan nautittu kesäilloista pojan kanssa ja tehty pitkiä lenkkejä ihaillen luontoa. Olo on fyysisesti ollut hyvä, alkuviikosta meinasi iskeä hirvittävä paniikkikohtaus, en tiedä miksi. Pohdin, oliko se kroppani tai mieleni tapa huutaa ”rentoutusta” ja kaipuuta alkoholin pariin?

Eilen iltasella oli todella lähellä, että olisin ottanut oluen. Saunan jälkeen istuin terassilla katselemassa järveä ja kaapissa odottivat vanhempieni tuomat kylmät saunaoluet. Oli pakko ratkaista tilanne ottamalla yksi relaksantti, jota käytän alaselän vuoksi silloin tällöin. Sen kanssa kun ei voi alkoholia ottaa, ei tarvinnut asian kanssa kärvistellä. Toimikoon sitten antabuksena.

Nyt on ihana heräillä, kun ei ole nukkunut huonosti eikä päätä särje. Pienikin alkoholimäärä nimittäin saa minulle todella kurjan olon fyysisesti, kun uni heikkenee. Kyllä tää tästä.
Alma_Auroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Koheltajainen » 2.8.2020 11:05:51

Mukava lukea sun kuvailua omasta raitistumisestasi.

Mä tulen perässä ja jos mistä niin muiden kokemuksista saa ihan eniten voimaa
Olen sitä mieltä, että jos haluaa nähdä sateenkaaren,
on ensin kestettävä sadetta.
-Dolly Parton-
Koheltajainen
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 2.8.2020 16:15:56

Kunto kyllä kohenee jos ei Gepardia nauti.. Paljon nautittuna siinä käy niin, että joutuu pomputtelemaan polvillaan PalloVatsaansa ja kädet ja jalat tulevat jäätyneiksi pulkan-naruiksi.. :D :D PalloVatsa ja NaruKädet raittiina on hyvinkin vaihdettavissa NaruVatsaksi ja PalloKäsiksi
Pitkän Linjan AA-TuulikaappiMies (Since 2011)
Pjotr-77
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Alma_Auroora » 7.8.2020 23:20:02

Tänään olen ollut todella kiitollinen, että saan olla raitis. Upea kesäilta, oma perhe ympärillä ja kaikki hienosti. Mihin tarvitsisin alkoholia? Jotenkin helpottaa, kun ei tarvitse käydä sitä keskustelua itsensä kanssa, että joisiko tänään ja jos juo, niin tietää siitä seuraavan tylsän fiiliksen. Ei tarvitse miettiä asiaa, kun ei edes pohdi hetkeäkään juomista. Otin seurantaan monta sobercurious-tiliä instassa ja se toimii kyllä kannustimena. Ehkä huomenna tai ylihuomenna olisi taas pitkän lenkin paikka, kun jalat toipuu viikon treeneistä:)
Alma_Auroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alma_Auroora » 9.8.2020 09:57:27

Heräsin kesäiseen sunnuntaiaamuun ilman krapulaa. En voi sanoa kaipaavaani päänsärkyä tai sydämentykytyksiä, raittius tuntuu hyvältä. Hetkittäin tulee sellainen ”mutta enkö enää ikinä voi juoda”paniikki. Sitten muistan, että teen päätöksen päivä kerrallaan. Enpä usko, että mikään tilaisuus varsinaisesti paranisi juomalla, joten miksi panikoida asiasta. Oman motivaationsa tarjoavat ihmisten huikeat muutoskuvat. Ei alkoholi saa kyllä ketään näyttämään millään tavalla elinvoimaisemmalta. Toivottavasti oma peilikuvakin alkaa taas jossain vaiheessa tuntua enemmän omalta.
Alma_Auroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hali-Nalle » 9.8.2020 11:35:28

Tuo alkoholin tuoma pöhötys ja siitä eroon pääseminen on kyllä motivoivaa, vaikka pinnallinen syy yksin. Kuitenkin tuo ulkoinen konkretia antaa potkua. Kesän tissutteluissa ja sairastelujen jälkimainingeissa noin 5kg ylimääräistä pöhötystä, peiliin katsominen on niin vastenmielistä, toivon, että muutaman viikon päästä asiat olisivat jo paremmin.

Tsemppiä, ihana kesäinen päivä ja näistä kannattaa nyt nauttia selvänä, ennen syksyä! =)
Hali-Nalle
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alma_Auroora » 9.8.2020 22:03:11

Juu näin se on, ulkonäkö on sivuseikka. Olen ollut erittäin laihan kymmenisen vuotta sitten, jolloin söin kovia kipulääkkeitä hirveät määrät epäonnistuneen leikkauksen jälkeen. Silloin en syönyt enkä urheillut, olin ehkä laiha, mutten todellakaan kunnossa.

Nyt tämänhetkinen ahdistus ulkonäöstä kertoo ehkä enemmän tästä koko riippuvuusasiasta; en tunnista itseäni. Minulle alkoholi ei todellakaan ollut nuorempana tällainen juttu. Join kyllä tosi reippaitakin määriä jos kävin ulkona, mutta saatoin myös hyvin lähteä autolla ja olla selvinpäin. Ikinä en ottanut kotona tissutellen tai arkena. Alkoholi ei tuntunut erityisen hyvältä. Pari vuotta sitten sain masennukseen lääkityksen. Sääli vaan, että todellinen ongelma olikin kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute, jotka huomattiin myöhemmin. Lääkitys laukaisi jonkinlaisen hypomanian ja tuolloin löysin alkoholin. Sen juominen tuntui aivan älyttömän hyvältä, kun koko mieli rauhottui. Kun lääkitys purettiin, jatkoin samaa 1-2 kaljaa illassa tahtia.

Onneksi enää ei tarvitse juoda.
Alma_Auroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alma_Auroora » 10.8.2020 18:32:42

Itseasiassa olen tässä tajunnut nyt yhden asian ja se on perustavanlaatuinen. Raittius on kaiken a ja o. Se on pohja aivan kaikelle muulle. Voin oppia rakastamaab itseäni, hyväksyä epätäydellisyyden, kohdata ja käsitellä tunteet, saada itseni hyvään kuntoon jälleen, edistyä työelämässä ja opiskella. Mutta se kaikki on täysin kiinni siitä, että pysyn raittiina. Alkoholi vie minusta ilon enkä jaksa tehdä oikein mitään. Ensimmäinen asia on pysyä raittiina. Sen jälkeen kaikki on mahdollista.
Alma_Auroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Stolichnaya » 10.8.2020 23:08:00

Näihän se on raittius on kaiken a ja o, alfa ja omega. Hienoja ajatuksia tuossa mitä sanoit. Tsemppiä! Ja kyllä sitten kaikki on mahdollista. Semmoinen kivireki on päihderiippuvuus, viina varsinkin. Kyllä se siitä. Pystyt siihen. Koskettava kirjoitus, jotenkin voima ja päättäväisyys tulee esille. Ilo, varsinkin se vapaus, se sieltä tulee. Itseä kannattaa rakastaa, halata ja sanoa kuinka paljon sinua rakastan. Näin sinkkuna, ei oikein joka päivä kuule sanoja rakkauden, mutta itseä on hyvä oppia rakastamaan ja tulla itsensä kanssa toimeen.

Kiitos hienosta kirjoituksesta, antaa aihetta miettiä itsekunkin. Voimia, ja se yksi päivä selvänä riittää - joka päivä.
Stolichnaya
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat