Olet täällä

Miehen päihteidenkäyttö

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miehen päihteidenkäyttö

ViestiKirjoittaja huonovaimo » 12.9.2020 17:47:38

Löytyisikö täältä vertaistukea?

Mieheni kanssa ollaan oltu vajaa 9 vuotta yhdessä ja naimisissa kolme. Miehen alkoholin käyttö on ollu suhteemme kompastuskivi tässä monen vuoden ajan. Joimme nuorempana yhdessä ja huomasimme silloin, ettei se onnistu ilman taisteluita. Mies oli yhdessä välissä vajaan kolme vuotta juomatta, ja oli todella virkeä ja toiminnallinen. Käytiin matkoilla ja reissuilla ja naimisiin mentiin, koska pidin tästä uudesta versiosta.

1,5v sitten mieheni kaveri kyseli tätä juomaan ja sinne reissulle hän myös lähti. Myönsi tämän mulle itse ja siitä se alamäki taas alkoi. Kyllstyin huolissani olemiseen ja elin omaa elämääni minkä pystyin, käyden töissä ja hoitaen talouden. Kuukausia taaksepäin, mies alotti kaverinsa luona myös pilven polttelun ja on myöntänyt muidenkin aineiden käytön. Herätys tähän tuli kuukausi sitten, kun elämästä katosi täysin yksi päivä ja on siitä asti ollu juomatta. Hän ei kaverinsa seurasta halua luopua ja on nyt ostanut bongin pilven poltteluun tänne kotiin. Ennen tämä tapa ei ollut minulle ongelma, kun teki sitä muualla, minulla ei kuulemma ole oikeus valittaa koska asunto on miehen nimissä ja hän maksaa laskut. Tämä miehen kaveri on haitannut parisuhdettamme pariin kertaan, ja ei näe kuinka paljon hän on minua tässä loukannut.

Voinko tässä tehdä mitään? Olenko hukannut elämästäni monta vuotta tämän takia? Olen monet kerrat pohtinut eroa, mutta avioeron hakeminen ja muutto toiseen päähän suomea takaisin kotipuoleen on todella haastavaa.
huonovaimo
Miedosti panostava jäsen

Re: Miehen päihteidenkäyttö

ViestiKirjoittaja huonovaimo » 15.9.2020 15:37:52

Vähän päivitystä tähän tilanteeseen...

Viimeset päivät olen pohtinut tätä ero asiaa enemmänkin, pohtinut miehen käytöstä itseäni kohtaan ja tullut lopputulokseen, että kärsin henkisestä väkivallasta. Olen lukenut asiasta ja summaillu asioita mielessäni. Huomannut kuinka kärsin miehen toiminnasta ja sen vaikutuksista. Viimesin oli, että hänen päihteensä (pilvi) jää asuntoon sisään, vaikka pyysin hajun takia jättämään sen parvekkeelle. Kuulemma taas valitan ihan turhasta ja sain lauseen:" Taasko toi sun valitus jatkuu?". Alkoholiin ei ole koskenut, jos ei puolikasta olutta lasketa. Tämä on hänelle siis suuri saavutus. Mies on sellanen kaikki tai ei mitään persoona joka addiktioituu vahvasti kaikkeen, pelaamiseen, juomiseen, poltteluun, nuuskaan. Itsellä on liian herkkä hajuaisti, joka parani kun lopetin tupakan kaksi vuotta sitten. Vähän epäilen ettei tässä ole enää mitään tehtävissä ilman ammattilaisen apua...
huonovaimo
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 16.9.2020 12:47:32

Moi "huonovaimo"

Et ole varmasti huono vaimo lainkaan, vaikka nimimerkkisi siis sanoo, joten turha itsesoimaus pois! On täysin inhimillistä ja oikeutettua olla huolissaan ja ärsyyntynytkin puolison päihteiden käytöstä, jos se on vastoin omaa arvomaailmaasi ja koet sen haitaksi parisuhteellenne. Et kerro onko perheessänne lapsia, mutta jos on, tulee tilannetta toki arvioida myös heidän näkökulmastaan.

Päihdeongelmat ovat usein monisyisiä asioita ja koska taustalla voi olla riippuvuus, ei ratkaisutkaan ole yksinkertaisia. Useimmiten riippuvuusongelmien ratkaisemiseen tarvitaan ammattilaisen apua. En toki tiedä onko miehelläsi riippuvuus, vai onko pilven polttelu vain tapa. Joka tapauksessa tilanne häiritsee sinua ja toivot muutosta, joten ongelma on todellinen.

Ymmärsin kirjoituksestasi, että olet yrittänyt keskustella asiasta miehesi kanssa, mutta hän ei koe pilven polttelua ongelmaksi (onhan sentään alkoholi jäänyt). Niin ikävältä kuin se kuulostaakin, toisen aikuisen ihmisen käyttäytymistä ei voi muuttaa ellei ihminen itse sitä halua. Toisen puolesta ei voi raitistua. Tilanteessa voit vain rauhallisesti kertoa miehellesi, miksi asia sinua häiritsee ja miksi olet hänestä huolissasi. Myöskään turhat uhkaukset esim. erosta harvoin tuottavat ainakaan pitkäaikaista tulosta, varsinkaan jos ei ole valmis uhkausta toteuttamaan. Motivaation lopettamiselle tulisi siis lähteä miehestäsi.

Tässä kohtaa kannattaa katse kääntää siihen ihmiseen johon voit vaikuttaa, eli itseen; mitä minä voin hyväksyä elämässäni? Elänkö omien arvojeni mukaista elämää? Millä ehdoilla voin hyväksyä tämän ihmisen rinnalleni (ja millä en)? Miten voin ottaa vastuun omasta hyvinvoinnistani ja mitä se vaatii?

Tsekkaapa tuolta Oma-avusta esim. Läheisen huoneentaulu, täysi-ikäisen hoitoon ohjaus, ja Irti läheisriippuvuudesta -työkirja (en tarkoita, että kärsisit läheisriippuvuudesta, mutta työkirjassa on hyviä pohdintalistoja). Myös Kotikanavan viestejä kannattaa lueskella.

Tässä tuli aika paljon pohdittavaa ja tiedän, ei ole helppoa! Toivottavasti saat kuitenkin näkökulmaa tilanteeseenne ja helpotusta tiedosta, että et ole yksin näiden asioiden kanssa.

Tsemppiä sinulle ja tulehan kertomaan taas kuulumisia :)

yt. Tiia / Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja huonovaimo » 19.9.2020 19:20:24

Palasimpas takaisin nopeamin kuin uskoinkaan...

Mies on nyt ollu työviikon polttelematta, äsken teki lähtöä kaverilleen ja siinä sitten ilmeisesti jotain pahaa sanoin kun alko uhkailemaan, että jos ei valitus lakkaa niin hän alkaa polttelemaan sisällä. Juomatta on ollut, siitä ei ole ollut huolta.

En siis ole miestä tällä ero asialla kuormittanut tai uhkaillut, mielessäni pohtinut asiaa. Ärsyyntynyt, ahdistunut ja masentunut kyllä olen, toinen ei voi päihteensä vuoksi ajatella yhtään muuta kun itseään. Onneksi ei niitä lapsia ole tullut, tiedä missä olisin niiden ja tuon mieslapsen kanssa. Olen yrittänyt kertoa sen häiritsevän hajun vuoksi, ja nyt viimesen viikon en ole edes siitä uskaltanut puhua, kun en halua minkäänlaista uhkailua takaisin. Juomisesta oli helpompi puhua ihmisten kanssa, koska on monia jotka on kokeneet saman, mutta pilvenpoltto on asia mitä häpeän hänessä äärimmäisen paljon. Miehestä kun ei sitä näe.

Päivä kerrallaan kohti parempaa, toivottavasti.
huonovaimo
Miedosti panostava jäsen

Paluu Vilpola