Olet täällä

Vahvaksi kasvua

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vahvaksi kasvua

ViestiKirjoittaja venkku » 10.5.2021 21:37:20

Kiitos tsempistä. Tää plinkki on tullut jäädäkseen näköjään mun elämään,mutta hyvää vertaistukea täällä on. Varsinkin sun kaltaisten vasta vähä aikaa raittiina olleiden tarinat kiinnostaa. Että onko se alku aina hankalaa vai mitenkä? :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nayris » 11.5.2021 23:45:18

Tämä plinkki on kyllä vertaistuessa ihan mahtava. Ja joo, näyttää siltä että omalla kohdallani tuli osoitettua todeksi että joskus siinä alkoholismin reunalla saa tehtyä muutoksen suht kivuttomastikin. :D Monenlaista tunnetta läpikäytynä, nyt jo rauhallisemmilla vesillä. Ikinä tätä ei voi aliarvioida mutta motivaatiolla ja taistelutahdolla pääsee pitkälle. Kun on vaan siihen oikeasti valmis.
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 12.5.2021 00:08:24

Näin on!
Onnittelut
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 12.5.2021 15:47:13

Kuulostaa hyvältä. Kun puhuit jossain kommentissa raha-asioista, niin itellä oon huomannut että rahaa on säästynyt tosi paljon kun alkoholinkulutus on ollut pienempää. Tsemppiä sulle tulevaan kesään, onneksi kesällä maistuu hyvin muukin neste kuin alkoholi. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nayris » 5.9.2021 13:29:17

Mitä enemmän aikaa kuluu sen merkityksettömämmäksi alkoholi muuttuu. Ira Koivu sanoi haastattelussaan hyvin, jotenkin että lapsena koettu hyvä olo ja innostus pienistäkin asioista tulee selvänä takaisin ja on kohdallani kuukausi kuukaudelta vain lisääntynyt. Vahvoja tunteita ja todellista elämää.

Kohta vuosi täynnä aitoa läsnäoloa. Moni muukin asia on muuttunut parempaan ja tulevaisuus tuntuu jännittävältä.
Luen Selvin päin- kirjaa näin lähes vuoden jälkeen uudestaan, katson millaisia ajatuksia se nyt saa aikaan. Ainakin yhtä mielenkiintoiselta se edelleen tuntuu.

Kiitos plinkki, olitte tuki ja turvani kun haparoivasti aloitin tätä matkaani. Olen hyvin kiitollinen siitä mitä minulla nyt on.

Helppoa ei alku ollut mutta siitä se helpottuu kun ajatus kirkastuu ja oppii antamaan itselleen anteeksi ja arvostamaan itseään.

Voimia jokaiselle kanssaihmiselle joka pyrkii samaan. Tämä on mahdollista!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Liinaauroora » 5.9.2021 20:44:33

Nayris kirjoitti:Mitä enemmän aikaa kuluu sen merkityksettömämmäksi alkoholi muuttuu. Ira Koivu sanoi haastattelussaan hyvin, jotenkin että lapsena koettu hyvä olo ja innostus pienistäkin asioista tulee selvänä takaisin ja on kohdallani kuukausi kuukaudelta vain lisääntynyt. Vahvoja tunteita ja todellista elämää.

Kohta vuosi täynnä aitoa läsnäoloa. Moni muukin asia on muuttunut parempaan ja tulevaisuus tuntuu jännittävältä.
Luen Selvin päin- kirjaa näin lähes vuoden jälkeen uudestaan, katson millaisia ajatuksia se nyt saa aikaan. Ainakin yhtä mielenkiintoiselta se edelleen tuntuu.

Kiitos plinkki, olitte tuki ja turvani kun haparoivasti aloitin tätä matkaani. Olen hyvin kiitollinen siitä mitä minulla nyt on.

Helppoa ei alku ollut mutta siitä se helpottuu kun ajatus kirkastuu ja oppii antamaan itselleen anteeksi ja arvostamaan itseään.

Voimia jokaiselle kanssaihmiselle joka pyrkii samaan. Tämä on mahdollista!

Hei Lopettajat, uskaltauduin tänne, kun tavoite olisi tää. Alussa oon todellakin vielä, mutta koen et tarviin kyllä vertaistukea tän tilan ylläpitoon.
Katoin myös tuon Iran haastattelun ja se kyllä osui ja upposi. Moni asia oli niin kuin omasta elämästä.
Pienet asiat tuntuu tässäkin lyhyessä ajassa (vajaa 3 vkoo) ihan eri tavalla merkityksellisiltä. Läsnäolo on ihan eri luokkaa hetkessä ja saa aikaan asioita. Ylipäätään asiat kiinnostaa.
Samaan aikaan käy läpi tunteiden vuoristorataa.. Viha, suru ja häpeä millainen on ollut itelleen ja muille. Samalla vapauttava, ilo ja hyvä olo. Mieli on tasaisempi. Kaikki paniikkioireet poissa.

Miten ootte käsitelleet vaikeita ihmissuhdekuvioita? esim tärkeä ihminen, jolla on selkeesti alko-ongelma ja juo jatkuvasti, mutta ei suostu asiaa myöntämään. Miten voin pitää tälläisen ihmisen elämässäni, kun koitan ite lopettaa juomisen kokonaan? Tuntuu ihan kamalan vaikeelle sekä olla lähellä tai lopettaa ystävyys ja ihmissuhde siksi, että olen ite niin heikko tässä kohtaa. Itsekkyyttä, etten pysty elämään ihmisen kanssa, joka juo. Koska tiän, että silloin on iso riski ajautua juomaan myös. Ehkä jossain kohtaa sitten pystyy olemaan niin ettei toisten juominen haittaa, mutta ei vielä.
Liinaauroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nayris » 6.9.2021 08:01:55

Hei Liinaauroora! Onnittelut mahtavasta päätöksestä! Olet hyvällä ja vahvalla polulla kun olet tehnyt ”pohjatyötä” selvästi jo. Tunnemylläkkä helpottaa kyllä, sille kannattaakin antautua niin pääsee eteenpäin.

Nyt on tärkein tehtäväsi pitää huolta itsestäsi ja keskittyä asioihin mitkä tuo voimaa ja hyvää oloa elämääsi. Jos toisen juominen häiritsee niin sellaiset ihmissuhteet on nyt hyvä laittaa tauolle. Se on tervettä itsekkyyttä. Toisia ei voi muuttaa eikä omassa muutoksessa kannata alkaa sitä muille tuputtamaan jotka eivät ole siihen valmiita, koska muutos lähtee itsestä. Mutta sinullakin on oikeus valita mikä on sinulle hyväksi ja mitä sinä kestät ihmissuhteilta tällä hetkellä. Jos toinen suuttuu tästä sinun uudesta elämästä ja siitä että haluat pitää välimatkaa niin se kertoo siitä kuinka paljon hän on valmis olemaan tukenasi. Aika näyttää onko teillä muuta yhteistä alkoholin tilalle. Joskus raittius merkitsee kivuliastakin luopumista joistain ihmissuhteista. Ja toisaalta esimerkillään voi näyttää uutta suuntaa toisillekin.
Tsemppiä ja kaunista syksyä!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Liinaauroora » 7.9.2021 18:25:05

Kiitos Nayris hyvistä ajatuksista.
Terve itsekkyys, se on aina ollut mulle vaikeaa. On opetettu kiltiksi ja helposti syyllistyväksi tytöksi ja naiseksi. Itsekkyys on aina ollut, no itsekkyyttä. Mutta tuo on kyllä ihan totta, mitä sanoit, nyt on oikeus ja aika olla itsekäs.
Ja etäisyys tulee olemaan mulla vähintäänkin tähän ihmiseen, koska niin moni asia hänen kanssaan on liittynyt jollain tavalla alkoholiin.
Juuri olikin puhetta asiasta, että yhteisen viikonlopun ajan olisi kyennyt olemaan juomatta, mutta ei. En sitä voi vaatia, mutta ehdotin asiaa..
Se vastaus kertookin ehkä enemmän just hänestä, ja hänen oikeasta kyvystään ja halustaan olla tukena. En aio tietenkään vaatia mun lähipiiriltä mitään absolutismia. Vaan täs säkohtaa läheiseltä ihmiseltä kahta päivää.. Se on hänelle liian paljon.
Ehkä vietänkin sen viikonlopun sitten vaikka mieluummin yksin. Onneksi on tää palsta ja voi kirjottaa auki näitä asioita, kun ei oo ketään kenen kanssa näitä vois puhua.
Liinaauroora
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nayris » 28.9.2021 21:44:36

Vuosi selvää elämää takana, en olisi parempaa päätöstä voinut silloin tehdä. Vaikka edelleen joskus tulee tietyissä hetkissä pieni haikea kaipuu niin se häviää yhtä nopeasti kuin tuleekin kun tajuan mitä olen saavuttanut ja etten todella edes haluaisi juoda. Tunteet on vahvoja ja värit elämässä kirkkaita, niinkuin silloin haaveilin.
Voimia kaikille omaan ponnistukseen, tärkeitä ollaan jokainen!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Sokeri74 » 29.9.2021 07:19:48

Onnea Nayris, hieno saavutus!
Minullakin tulee vielä välillä juomisen kaipuu (harvemmin enää tässä vaiheessa), mutta kun pysähdyn tarkemmin ajattelemaan asiaa, en keksi syytä miksi joisin, koska näin on vaan niin hyvä olla. Perässä tullaan!
Kaikki on vaikeaa, ennen kuin se on helppoa.
Sokeri74
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Targett » 30.9.2021 11:22:31

Upeaa Nayris ja muut, hienolta kuulostaa! Minulla tuli äskettäin puoli vuotta täyteen enkä todellakaan olisi voinut parempaa päätöstä tehdä. Energiaa on normaalia enemmän, mielenterveys on paremmalla tolalla, ajatukset eivät pyöri alkoholin ympärillä ja sosiaaliset suhteet ovat parantuneet. Ennen kuvittelin olevani kännissä se hauska seuramies - ehkä olinkin - mutta nyt nuo sekoilut lähinnä hävettävät. Onneksi lähimmät ystäväni ovat silminnähden onnellisia ja helpottuneita päätökseni puolesta.

Tsemppiä syksyn pimeneviin iltoihin ja ovella kolkuttavaan talviaikaan. :mrgreen:
Minä määrään.
Targett
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Miltaq » 1.10.2021 21:50:17

Onnea Nayris vuodesta!! :)

Perässä tullaan, täällä 9kk. Elämä on niin paljon parempaa, arkiset asiat tuo iloa, vuoristoratamainen elämä on takana.
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 2.10.2021 21:25:35

Sokeri74, Targett ja Miltaq, olen todella iloinen että tiedätte mistä puhun ja olette noin hienosti samalla polulla kulkemassa. Kiitos kun olette täällä vertaistukena!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 2.10.2021 21:25:53

1 v
💝🥀
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 2.10.2021 22:51:31

Onnittelut vuodesta! :) Miten sun kesä meni, oliko yhtään vaikeampaa kuin muutkaan vuodenajat? Itelle kesä on aina kaikista vaikein juomisen suhteen.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat