Olet täällä

Olen motivoitunut

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen motivoitunut

ViestiKirjoittaja juhanikari » 18.7.2021 20:25:12

Hienoa että motivaatio ja Sisu piti!
Nyt vaan uutta matoa koukkuun. Täällä samanlaiset suunnitelmat lähitulevaisuudessa. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 19.7.2021 06:30:26

Kiitos. Paljon tsemppiä myös sinulle Juhani! :) Eilinen oli aika uutta toimintaa, nimittäin jos ”pääsin oluen makuun” sitä himoa ja kiusausta juoda riitti hamaan tulevaisuuteen. Usein 2 viikkoa on ollut keskimääräinen aika, jonka jälkeen olen saanut juomisen hallintaan. Usein se on ollut kuukauden tai yli. Eli kohdallani on puhuttu aika vakavasta riippuvuudesta. Se on tunnepitoista enemmänkin. Olen kuitenkin saanut sen päihdelinkkiin kirjoittelun ansiosta hallintaan noista pahimmista ajoista. Nykyään juomisajat kestävät keskimäärin 5 päivää. Siksi olen todella onnellinen eilisestä. Nyt lähden tavoittelemaan pidempää raittiutta päivä kerrallaan. Tiedän nyt, että pystyn ja kykenen näkemään tämän positiivisesti, jolloin onnistuminenkin on todennäköisempää kuin vaikeiden tunteiden seurassa.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 20.7.2021 16:30:55

Nämä päivät ovat koostuneet voitetuista mieliteoista. Nyt tuntuu, että tätä voisi jatkaa niin pitkälle taas kuin pystyy. Hyvän tsempin sain tuosta viime kerrasta, kun en enää lähtenyt tunnetilojen vuoksi vanhoihin tapoihin. Sitä olen vain toistanut. Päivä kerrallaan mennään.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 21.7.2021 06:21:13

Tunne on älyttömän hyvä uudesta juomisen lopetus -projektista. Sellainen, että olisi oikeasti jonkin uuden ääressä ja olisi valmis nyt taistelemaan sen 3 viikon ylikin. Aivan kuten aina ennenkin. Kaiholla katson nuoruuskuvia, jolloin pitkät putket saati jatkuva ryyppäys eivät kuuluneet millään tavalla elämääni. Se tuli vuosien varrella, lähtien krapuloiden korjauksesta vaivihkaa, juomisajat pidentyivät alkoholismin asteelle surujen ja elämäntapahtumien "varjolla" itselääkinnällisenä hoitona. Haluan, että elämäntapa, johon kuuluu alko olennaisena osana, jää tämän lopetusprojektin myötä lopullisesti taakse ja elämässä kääntyy uusi sivu.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.7.2021 05:10:36

1,5 vuotta olen kirjoitellut tänne. Alkoholista kieltäytyminen aiheuttaa mielihaluja juoda erikoisissa tilanteissa. En voi kieltää etteikö rentouttavat pyörisi iltaisin mielessä, kun viides päivä on menossa. Haluan kuitenkin nyt onnistua ja todeta, että ensi tammikuussa olisin ollut 6 kk ilman alkoholin nauttimista ja se olisi vain asia asioiden joukossa.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja juhanikari » 22.7.2021 13:08:42

Uskon että juhlistat saavutustasi tammikuussa. Mulla taas merkitsee paljonko käytän vuodessa alkoholia. Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 23.7.2021 13:05:15

Kiitos Juhani. Se ei taida vain mennä niin. Aamusta saakka mielessä on pyörinyt alkoholi. Se autuus, kun saat vetää pään täyteen ja unohtaa stressin hetkeksi. Mieli on levoton ja kroppa tietää mikä siihen auttaa.

Tässä ehkä alkaa ymmärtämään, kuinka syvällä paskassa ollaan tämän ongelman kanssa. Ongelma korostuu joka elämäntilanteessa, ei ole siis eroa, juoko iloon vai suruun. Aina sama himo, joka yrittää pyörittää arkea ja juhlaa.

Ja hox. Raittiita päiviä on vasta 6 yhden illan muutaman oluen juomisen jälkeen, jota edelsi 4 raitista päivää. Nyt pitäisi jälleen saada ryypätä edes pari, vaikka sixpäc 0,5:sia... niinpä niin. Riippuvuus on aivan selviö.

En halua enää juoda!
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 23.7.2021 14:18:32

Homma on just noin niinkuin kirjoitat. Minä olin 16 päivää tipattomalla, mutta enää en ole, eikä siihen tarvittu kuin yksi tavallisista arkirutiineista poikkeava päivä jolloin sosiaaliset tilanteet aiheuttivat liikaa ylimääräistä stressiä. Mietin vielä siinä, että mitä järkeä tässä on mennä kaljalle kun tiedän tasan tarkkaan että siitä alkaa päivien putki, mutta en silti välittänyt. Se on aika pirullista, kun minä ainakin ryypätessä ihan aidosti unohdan ne asiat mitkä selvinpäin aiheuttavat stressiä ja/tai ahdistusta. Mutta uutta yritystä nyt sitten vaan... Tällä hetkellä tosin tuntuu lähes mahdottomalta, että saisin haaveilemani pidemmän, useita kuukausia kestävän alkoholittoman jakson elämääni.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 23.7.2021 20:44:11

Sarvikuoma, mulla aivan sama juttu! Ei vaan välitä. Pitää alkoholin hyötyä suurempana kuin haittoja. Aloittaessa joskus jopa laskee, kuinka monta päivää saa juoda. Jos juo kaksi päivää ajattelee, että se ei ole vielä mitään, vaan voi huoletta juoda kolmannenkin. Mulla vakiintunut se, että juon keskimäärin 5 päivää putkeen, mutta ei ole kauaa sitten (ennen juhannusta) meni 9 päivän putki.

Olen tällä hetkellä selvinpäin. Huomenna tulis täyteen viikko selvinpäin. Kyllä tämä on niin vaikeaa, että nyt täytyy herätä.

Sarvikuoma, tsemppiä sinulle kovasti! Kirjoitellaan!
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 24.7.2021 05:32:12

sarvikuoma kirjoitti:Homma on just noin niinkuin kirjoitat. Minä olin 16 päivää tipattomalla, mutta enää en ole, eikä siihen tarvittu kuin yksi tavallisista arkirutiineista poikkeava päivä jolloin sosiaaliset tilanteet aiheuttivat liikaa ylimääräistä stressiä. Mietin vielä siinä, että mitä järkeä tässä on mennä kaljalle kun tiedän tasan tarkkaan että siitä alkaa päivien putki, mutta en silti välittänyt. Se on aika pirullista, kun minä ainakin ryypätessä ihan aidosti unohdan ne asiat mitkä selvinpäin aiheuttavat stressiä ja/tai ahdistusta.

Tässä on niin loistavasti kuvattu se kuvio, joka vie mennessään. Tämän kun saisi hallintaan. Sitten on se riippuvuus, joka on kietoutunut elämään. On syntynyt sairaalloinen käsitys, että "juuri tätä minä nyt tarvitsen, enkä voi ilman olla."

Kyllä me tämä voidaan murtaa kieltäytymällä juomasta joka ikinen hetki, joka ikinen päivä, vaikka mikä olisi. Tämä viikko on ollut raskas. On tehnyt mieli juuri sen vuoksi juoda, mutta olen ajatellut, että mitä se kannattaa? Sen sijaan olen yrittänyt huolehtia levosta, vaikka mieluummin hoitaisi itseään alkoholilla. Ehkä tässä mennään eteenpäin kuitenkin, kun vieläkin ollaan selvinpäin. On jotakin toivoa.

Pakko vielä sanoa, että ei tässä iloisemmaksi muutu, vaikka alkoholia ei ole juotu. Jotenkin vain yrittää taistella kuitenkin sitä riippuvuutta vastaan, koska tietää, että muuten voi menettää kaiken.

Audit-pisteeni ovat tänään testattuna 34/40.

21.3.2020 ne olivat 19/40.

Syvemmäs ongelmaa on siis kuljettu, vaikka mieli on huijannut, että "vähentäminen on onnistunut kohdallani."

Tiedän tasan tarkkaan mitä minun tulee tehdä. - Pitäytyä kaikin keinoin juomasta tai muuten käy hullusti. Riippuvuus on jälleen niin syvää.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Muumimamma » 24.7.2021 13:47:22

Hei...olen uusi tällä kanavalla. Takana n. 10 v tissuttelua ja tilanne on niin huolestuttava että kohta perhe on saanut siitä tarpeekseen. Olen vähentänyt välillä, välillä kokonaan lopettanut mutta tämä kesä ja helle on taas saanut tilanteen karkaamaan käsistä. Nyt olen viikon ollut ilman AA ja yritän kasata sirpaleita kasaan. Kokonaan lopetusta en 🙄uskalla edes ajatella mutta tauko ja kohtuukäyttö on tavoitteena...olen lukenut tätä viestiketjua ja löytänyt hengenheimolaiseni...👍
Joka päivä on uusi mahdollisuus
Muumimamma
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 24.7.2021 16:35:38

Muumimamma, tervetuloa! Täällähän meitä on, riippuvaisia, kuten minä. Kaikki me taidetaan tietää, mikä ajatusharha alkoholin stressiä vievä vaikutus on. Silti juomme, koska on pakko. Tänään ei ole pakko. Tällä hetkellä ei ole pakko. Siitä lähdetään rakentamaan parempaa ja ihmisarvoisempaa elämää.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Muumimamma » 24.7.2021 18:51:20

Kiitos...kyllä kaikkea on tullut kokeiltua...itseinhoa, unettomia öitä...lupauksia..ja taas kaikki ennallaan. Olen käynyt päihdehoitajan luona, päättänyt ja taas sortunut. Salapulloja siellä täällä, kohtuudella välillä. Välillä monta päivää yhtä soittoa..kuitenkin työ ja koti tullut hoidettua. Nyt tuli mitta täyteen. Pakko tehdä muutos muuten olen kohta yksinäinen mamma...😪
Joka päivä on uusi mahdollisuus
Muumimamma
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 24.7.2021 20:47:20

Muumimamma, mulla on koko illan ollut fiilis ettei kiinnostais paskaakaan olla raittiina. Tuntuu kuin paras ystävä ois viety. Vituttaa, päätä särkee ja kaikki kaatuu päälle. Tätä oloa voi kestää päivittäin kuukausia. Tiedän kokemuksesta, mutta ei ole oikein vaihtoehtoja. Sen verran on hyvin alkoholilla marinoitu kroppa ja tunne-elämä viimeisten vuosien kuluessa, että ei tämä kovin helppoa vois ollakaan. Haluan vain lopettaa juomisen. Lopullisesti.

Tsemppiä Muumimamma! Vähissä ovat sanat, olo on niin hirveä tällä hetkellä vieroitusoireista johtuen.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Miltaq » 24.7.2021 21:05:33

Kyllähän alkoholiriippuvuus on niin kokonaisvaltainen tauti, kun olla voi :lol:

Minä oon ollu kohta 7kk juomatta, nyt on ollu aika helppoja päiviä, mutta silti yhtäkään päivää ei ole mennyt etten ajattelisi alkoholia. Monesti mietin kauheuksia, jota se on aiheuttanut ja mitä olen sen takia tehnyt. Joskus mietin myös sitä miten kiva olis siinä tai tässä tilanteessa ottaa "pari"..

Ja sitten päästäänkin siihen totuuteen. Koska se mulla jäi siihen pariin? En minä sitä bisseä maun takia litkinyt, vaan kyllähän siinä vakaa tarkotus oli aina tulla NIIN humalaan kun se vaan ikinä sillä hetkellä oli mahdollista.

Muistan monesti olleeni jäätävässä kännissä ja silti ainoa ajatus päässä oli se, että onhan juomaa vielä. Niin surullista ja masentavaa.

Mietin myös sitä tunnetta, kun aamulla avaa silmät. Sydän hakkaa, pää on sumuinen, vaikea hengittää, tuntuu että sydän pysähtyy. Sit alkaa kasailemaan edellistä iltaa: oonko puhunut kenen kanssa ja mitä, uskaltaako kattoa puhelinta, kelle viestejä, kelle puheluita.. Se uskomaton häpeä ja itseinho.

Näitä minä Kelaan ja sitten taas tunnen suurta kiitollisuutta, että saan olla selvänä.

Tsemppiä kettu vaikeisiin päiviin.
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät