Olet täällä

Nyt tämä jo riittäisi

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Nyt tämä jo riittäisi

ViestiKirjoittaja Kalevi » 9.11.2005 14:08:40

.
Viimeksi muokannut Kalevi päivämäärä 22.7.2009 12:45:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Kalevi
Vahvasti panostava jäsen

Re: Nyt tämä jo riittäisi

ViestiKirjoittaja Vestia » 9.11.2005 17:28:38

Moi! Mun tilanne on periaatteessa eri, sillä olen 29-vuotias perheetön nainen, mutta kuitenkin sama, sillä mäkään en hallitse juomistani. Ei ole yksinkertaisesti olemassa yksiä, aina lipeää, repeää ja muisti katoaa.

En osaa neuvoa mikä sinulle auttaisi, se pitää varmaan itse kokeilla, mutta mulle AA oli sopiva muoto. Lähinnä sen rehellisyyden vuoksi, enää ei pysty valehtelemaan itselleen pystyvänsä hallintaan vaan on joutunut opettelemaan nöyryyttä hyväksyä ettei kaikki ole omissa käsissä. Tai on, lopettaminen on keino hallita sitä mihin ei muuten pysty.

Kalevi kirjoitti:Olen myös käynyt AA-ryhmän kokouksessa,mutta vasta kerran.Se tuntui olevan muuten jees,mutta jokin siinä mättää...Käyn siellä vielä muutaman kerran uudestaan ja teen vasta sitten päätöksiä.
Halu lopettamiseen on iso,mutta usko on horjuva.

Ei varmaan ole kaikille sopiva keino, mutta anna tosiaan mahdollisuus. Jokainen voi kuitenkin imeä AA:sta ne vaikutteet kuin haluaa ja määritellä sen käsitteet itselleen sopivalla tavalla, kunhan allekirjoittaa sen pääasian eli raittiuden. Helppoa se ei välttämättä ole, mutta kyllä vaivan ja sitoutumisen arvoista.

Mua auttoi alkuun uskon horjumisessa juuri AA:n tervetuloa-oppaan lista: 15 kohtaa alkoholistin harkittavaksi kun hänelle tulee tarve ottaa ryyppy. Samoin helpotti se pääajatus ettei tarvitse huolehtia kuin tästä päivästä, loppuelämän ajatteleminen oli liian musertavaa. Tänään en juo. Ja sitten...jotenkin kummasti lakkasi vain tekemästä mielikään. Tuntuu kuin mielestä olisi irtautunut jokin aiempi ajattelumalli, en voi kuin ihmetellä muutoksen nopeutta ja voimakkuutta. Kai se oli aiempien pohjakokemusten syvyys joka teki muutoksen helpoksi kun pystyi myöntämään itselleen että on kaunistelematta ihan vaan alkoholisti.

Toivottavasti muut kommentoivat muista tavoista, mulla ei tosiaan ole kokemusta kuin tuosta. Voimia sulle Kalevi jokaiseen päivään!
Vestia

ViestiKirjoittaja Kalevi » 9.11.2005 21:30:02

.
Viimeksi muokannut Kalevi päivämäärä 22.7.2009 12:45:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Kalevi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rautalankamalli » 10.11.2005 11:47:45

Kalevi kirjoitti:Oikeasti se mikä siellä mättää on se valtava kiroilun määrä...Kyllähän minäkin kiroilen,mutta jos kolmesta sanasta kaksi on kirosanoja,se alkaa ahdistamaan. Sanoma ei ikäänkuin aukea enää. Nämähän tietenkin johtuu vain henkilöistä,ei itse AA-sta.

Kannattaa etsiä sellainen ryhmä, jossa puhutaan aiheesta eikä aiheen vierestä. Jyväskylässäkin on sentään aika monta ryhmää joista valita. Oletko kokeillut Touru- tai Huhta-ryhmiä? Kokousajat ja paikat löytyvät osoitteesta http://www.aakokoukset.net/haku.html
Rautalankamalli

ViestiKirjoittaja Kalevi » 10.11.2005 13:45:45

.
Viimeksi muokannut Kalevi päivämäärä 22.7.2009 12:46:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Kalevi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja coiledsteel » 10.11.2005 15:56:11

Kalevi kirjoitti:Kiitos vinkistä!Täytyy harkita kyseistä vaihtoehtoa.
On aikalailla repaleinen olo,kun on pohjamutia myöten alkanut itseään tutkimaan. Tuntuu aika raskaalta,kun oikein alkaa rehelliseksi itselleen. Mutta kai se paska on vain ensin kaivettava kunnolla esiin,ennenkuin ne voi tavallaan unohtaa,ja alkaa rakentaa parempaa elämää...
En tiedä...Ottaa jotenkin koville.Uni ei tahdo tulla silmään ilman lääkkeitä,mutta ei niitäkään kovin kauaa uskaltaisi käyttää. Sais vaan välillä ajatukset ihan johonkin muualle...Kai se vielä helpottaa...

Ihminen, joka on tuohon ikään hallinnut juomistaan niin, että työ/perhe on tallella ei todellakaan tee mitään AA:lla. Perehdypä siihen, mitä AA on todella on, episkopalisen kirkon etäispääte, hengellinen lahko, joka aivopesee ja manipuloi niitä, jotka aidosti haluavat raittiutta.
Minulle on aivan sama, vaikka retkahtaisit lahkoon nimeltä AA, ainoa asia,mitä noin järkevästi kirjoittavalle henkilölle haluan viestittää on terve halu kysyä. miten järjestö, joka ei pyydä mitään, vaan ilmoittaa takaavansa raittiuden, voi jatkuvasti menettää jäseniään ja kliinisissä tutkimuksissa osoittautua huonommaksi vaihtoehdoksi raittiuden kannalta kuin vaihtoehto olla tekemättä mitään.

Coiledsteeel- AA on sairaus ei lääke
coiledsteel

ViestiKirjoittaja Kalevi » 10.11.2005 16:55:32

.
Viimeksi muokannut Kalevi päivämäärä 22.7.2009 12:47:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Kalevi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kalevi » 10.11.2005 16:58:33

Kuinka aidosti raittiutta haluavat saavat sen? Olisiko sinulla siihen vaihtoehtoja? Sillä raittiuteenhan minä pyrin...
Kalevi
Vahvasti panostava jäsen

Miedosti panostavalle..

ViestiKirjoittaja vallu » 10.11.2005 17:02:41

Olen 44 vuotias ja alkoholisti.Olen yrittänyt AA:ta uudelleen tänä syksynä,mutta en koe olevani oikeassa paikassa bensanhaistelijoiden,sekakäyttäjien ja eläimiin sekaantujien keskellä.Se veen mättö,keleet,huorittelut ja vastaava ilmeisesti pitää mut sieltä pois.Kaikki sexuaalisuuden perverssiot mitä kokouksissa revitellään niin on aika outoa.Olen tosin saannut 90luvulla lyhyitä raittiuden pätkiä AA:n kautta mutten mitään kestävää,olen jopa kokenut nsAAhumalan.Olen menettänyt perheeni ja työni jopa kotini dokaamisen vuoksi.Nykyisin olen ollut työssä jo5vuotta,uusi vaimo ja jopa olen tämän ikäisenä vaihtanut ammattia keväällä.Mutta viini maistuu vielä olen pystynyt hoitamaan työni hyvin kukaan ei edes tiedä mun dokaamisesta,mutta kuinka kauan.Nyt mulle tarjotaan jopa koulutusta nykyisen työnantajan taholta.Pelko alkaa olla perseessä et koska paletti leviää.
vallu

Re: Miedosti panostavalle..

ViestiKirjoittaja Kalevi » 10.11.2005 17:20:28

.
Viimeksi muokannut Kalevi päivämäärä 22.7.2009 12:48:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Kalevi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Don Kahleeton » 10.11.2005 18:05:55

Olen yrittänyt AA:ta uudelleen tänä syksynä,mutta en koe olevani oikeassa paikassa bensanhaistelijoiden,sekakäyttäjien ja eläimiin sekaantujien keskellä.

Voi olla että plinkkiki tulee tuottaan pikku pettymyksiä :cry:

Kantsii ehdottomasti kokeilla jotain toistaki AA-ryhmää. Mun kotiryhmässä esim. muut ei juuri kiroile, ja mäki paljon vähmmän ku plinkissä. :oops: Usein kirosanat tupasahtelee suojaks ku päästää arkoja ja kipeitä totuuksia.

Mukava on kuunnella niittenki jorinoita, jotka selvästi kulkee kaikissa ryhmissä vaan keräämässä parhaat jutut ja sit vetäsee sillon tällön kunnon oman shown jonka muut on kipeillä kokemuksillaan käsikirjottaneet.

Turvallisimmaks silti kotiryhmäni tekee se, ettei sielä tunnu arvostelevia katseita, ylenkatsomista, kritiikkiä. Ei kilpailla juoppoudessa eikä raittiudessa. Jokainen nuolee omia haavojaan. Toistaseksi.
Don Kahleeton

ViestiKirjoittaja Vestia » 10.11.2005 19:03:51

coiledsteel kirjoitti:Ihminen, joka on tuohon ikään hallinnut juomistaan niin, että työ/perhe on tallella ei todellakaan tee mitään AA:lla. Perehdypä siihen, mitä AA on todella on, episkopalisen kirkon etäispääte, hengellinen lahko, joka aivopesee ja manipuloi niitä, jotka aidosti haluavat raittiutta.
Minulle on aivan sama, vaikka retkahtaisit lahkoon nimeltä AA, ainoa asia,mitä noin järkevästi kirjoittavalle henkilölle haluan viestittää on terve halu kysyä. miten järjestö, joka ei pyydä mitään, vaan ilmoittaa takaavansa raittiuden, voi jatkuvasti menettää jäseniään ja kliinisissä tutkimuksissa osoittautua huonommaksi vaihtoehdoksi raittiuden kannalta kuin vaihtoehto olla tekemättä mitään.

Coiledsteeel- AA on sairaus ei lääke

Huh mimmoisia kokemuksia sulla on! Toivottavasti siis kokemuksia eikä pelkkiä ennakkoluuloja.

Mun kotiryhmässäni kukaan ei ole uskoaan mainostanut, en tiedä onko heillä sitä, myöskin ovat olleet aivan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät pysty hallitsemaan alkoholinkäyttöään mitenkään muuten kuin olemalla ilman. Maailmaanhan mahtuu mitä vaan, mutta noin esimerkkinä tämä siitä, etteivät kaikki huuda, kiroile tai julkituo perversioita.

Mä nään suurimman hyödyn AA:ssa siinä ajattelutavan muutoksessa ja vertaistuessa. Voi olla itselleen rehellinen ja nöyrä kokemuksistaan ja siitä mihin pystyy. Eikä tunne olevansa niin huono, kelvoton ja onneton ihminen kun näkee että muutkin ovat kokeneet vaikeita asioita ja silti pystyneet selviytymään. Uskontolobbausta en ole kokenut, tuskin tepsisikään kun ateistiksi itseni olen tähän saakka kokenut.

Koita Kalevi tosiaan käydä toisessa ryhmässä, niissä on eroja.
Vestia

ViestiKirjoittaja Don Kahleeton » 11.11.2005 18:15:51

Jaa se olis taas ryhmään 58 minsaa. Tässä ryhmässä jotku kiroilee munki mielestä liikaa. Ei tajuu aina miten sillä samalla suulla voi enää juoda kahvia ettei maistu seki jo vitulle ja paskalle. Tollasta AA-känniä en oo vielä joutunu kokeileen, mutta kaikki mikä pystyy tänään pitään mut kuivilla, on kokeilemisen arvosta. Huh huh. Tiukkaa hommaa. Eikä oo edes poretablettia.
Don Kahleeton

ViestiKirjoittaja kukunor » 11.11.2005 21:07:11

8)

jees

kuku :roll:
kukunor

ViestiKirjoittaja outolintu » 11.11.2005 21:55:44

Don Kahleeton kirjoitti:Jaa se olis taas ryhmään 58 minsaa. Tässä ryhmässä jotku kiroilee munki mielestä liikaa. Ei tajuu aina miten sillä samalla suulla voi enää juoda kahvia ettei maistu seki jo vitulle ja paskalle.

Mulla on kai sitten kuitenkin ollut hyvä tuuri ryhmien kanssa... huh huh.

o
outolintu

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät