Tekstikoko Font size smaller Font size normal Font size bigger

Menetelmä

Tunnistamisen ja kartoituksen jälkeen asiakkaalle annetaan neuvontaa, motivoidaan muutokseen, mietitään muutostavoite ja keinoja sen saavuttamiseksi. Tämä muodostaa mini-intervention. Asiakasta tuetaan motivoivan haastattelun työotteella, kerrotaan yksilöllisesti haittavaikutuksista ja motivoidaan vähentämään käyttöä tai toimintaa. Samalla selvitetään tarvetta intensiivisemmälle tuelle ja mietitään keinoja ja välineitä muutoksen avuksi.

IHA-toimenpidekoodin mukaisen mini-intervention tulee sisältää lyhytneuvonnan RAAMIT:

Rohkeus (self efficacy): Asiakkaaseen valetaan rohkeutta ja uskoa onnistumiseen.
Annettava tietous (feedback): Annetaan palautetta ja tietoa suhteutettuna asiakkaan vaivoihin ja löydöksiin.
Apu (advice): Avustetaan päätöksessä vähentää käyttöä/toimintaa tai lopettaa se.
Myötätunto (empathy): Suhtaudutaan asiakkaaseen lämpimästi, reflektoivasti, empaattisesti ja ymmärtävästi.
Itsemääräämisvastuu (responsibility): Asiakkaan on itse päätettävä vähentää käyttöä/toimintaa.
Toimintaohjeet (menu): Luodaan vaihtoehtoisia keinoja käytön/toiminnan vähentämiseksi.

Asiakastilanteesta riippuen mini-interventioon käytetty aika ja asioiden tarkempi käsittely voivat vaihdella lyhyestä viiden minuutin keskustelusta jopa tunnin mittaiseen asioiden syvälliseen käsittelyyn. Mini-interventio tulee sisältää puheeksioton lisäksi neuvontaa ja strategioita käytön vähentämiseksi. Lisäksi tehdyt toimet on kirjattava ja sovittava jatkosta. Käynnin kesto on yleensä 15–20 minuuttia.

Hoito voi olla vain yksi käynti, jos asiakkaan kanssa saadaan muutostavoite määriteltyä ja mietittyä hänelle sopivat muutoksen keinot ja välineet. Yleensä tilanne ei kuitenkaan selviä ensimmäisellä tapaamiskerralla, vaan lopuksi sovitaan yhdestä tai useammasta seurantakäynnistä. Tilanne ja jatko määrittyy asiakkaan ehdoilla ja asiakkaan toimintakyvyn mukaisesti. Käyntikertojen määrä räätälöidään yksilöllisesti.

On havaittu, että mitä enemmän mini-interventioon käytetään aikaa, sitä tehokkaampaa se on. Jos seurantakäynti ei ole mahdollinen, kannattaa asiakkaalle antaa lisätietoja mukaan, esimerkiksi mistä hän löytää lisäinformaatiota tai yhteystietoja vertaistukeen tai muihin matalan kynnyksen palveluihin.

Anna arvio sisällöstä oman työsi kannalta

Saitko tietoa työsi tueksi tästä sisällöstä?
Saitko tietoa työsi tueksi tästä sisällöstä?
Oliko tämä sivu sinulle hyödyllinen työssäsi?
1 tähti = Ei yhtään, 5 tähteä = Erittäin paljon