Varhainen tunnistaminen
Riskitason päihteidenkäyttö tai rahapelaaminen voi kehittyä ongelmaksi, minkä vuoksi se olisi hyvä tunnistaa mahdollisimman varhain. Piilevä päihde- tai rahapeliongelma voi olla osa isompaa kokonaisuutta, eikä se välttämättä ole ensisijainen hoitoonhakeutumissyy. Silti se voi olla merkittävä tekijä osana asiakkaan kokonaishyvinvointia.
Tunnistamista vaikeuttaa usein päihde- ja riippuvuuskäyttöön liittyvä voimakas salailu ja häpeä. Usein päihde- tai riippuvuuskäyttö näy millään lailla asiakkaasta päällepäin, eikä asiakas tuo sitä itsenäisesti esiin. Juuri tästä syystä puheeksiotto on erityisen tärkeää.
Varhainen puuttuminen ehkäisee ongelmien syvenemistä ja vaikuttaa ratkaisevasti myös läheisten hyvinvointiin. Lähes jokainen riippuvuusongelman kanssa kamppaileva on joskus ollut kohtuu- tai riskiasteella, joka olisi ollut mahdollista tunnistaa palvelujärjestelmässä ennen ongelmien syvenemistä. Siksi riskikäyttäjät ovat tärkeä haittojen ehkäisyn kohderyhmä.
Aina vastaanotolla ei ole aikaa ottaa puheeksi kaikkia riippuvuuksia, jolloin asiakkaan oirekuvaukset antavat lisätietoja siitä, milloin ja mitä kannattaa ottaa ensisijaisesti puheeksi. Mallikysymysten avulla voi rakentaa keskustelun runkoa. Ensimmäinen kysymys jättää mahdollisuuden olla suostumatta keskusteluun, mutta on kuitenkin itsessään jo interventio.
- Sopiiko, jos kysyn sinulta peruskysymykset päihteiden käytöstä ja/tai pelaamisesta? Kysymys antaa ihmiselle itselleen mahdollisuuden päättää keskustelun jatkamisesta. Myös kielteinen vastaus voi kertoa jotain.
- Kyllä-vastaukseen voi jatkaa avoimella kysymyksellä: kuinka paljon, kuinka usein, missä seurassa, minkä takia? Avoin kysymys antaa mahdollisuuden kertoa itselleen sopivalla tavalla aiheesta. Apuna voi käyttää strukturoituja kartoituslomakkeita.
- Mitä ajattelet omasta tilanteestasi? Muutoshalukkuuden tunnustelua.
Kuinka toimia, jos asiakkaan kanssa tulisi ottaa aihe puheeksi, mutta hän ei halua asiasta keskustella?
Asiakkaalle tarjotaan tietoa mukaan (esim. esitteitä tai infokortteja) ja kerrotaan mahdollisuudesta palata takaisin.
Kuinka toimia puheeksioton jälkeen?
Jos asiakas on valmis keskustelemaan ja on avoin muutokselle, jatketaan motivoivaan haastatteluun ja mahdollisuuksien mukaan mini-interventioon.
Tykkää, jaa