Lasten ja nuorten päihdekasvatus
Julkaistu 15.5.2024
Nykyaikaisessa päihdekasvatuksessa korostetaan päihteiden käytön ja siihen liittyvien haittojen ehkäisyä jo varhaisessa vaiheessa. Lapsille ja nuorille tarjotaan ikätasoisesti luotettavaa tietoa päihteiden haitallisuudesta. Tavoitteena on myös vaikuttaa päihteidenkäytön riskeiltä suojaaviin tekijöihin tai niille altistaviin tekijöihin, esimerkiksi kehitetään lasten ja nuorten kriittistä ajattelua suhteessa tilanteisiin, joissa päihteet ovat mukana.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus määrittelee lapsen oikeuden terveyteen ja hyvinvointiin. Se sisältää oikeuden suojeluun haitallisilta aineilta, kuten nikotiinituotteilta, alkoholilta ja huumeilta.
Ehkäisevä päihdetyö kuuluu ehkäisevän päihdetyön järjestämistä koskevan lain mukaan kuntien ja hyvinvointialueiden tehtäviin. Se edellyttää tiivistä yhteistyötä valvontaviranomaisten, elinkeinoelämän ja yleishyödyllisten yhteisöjen, kuten järjestöjen kanssa. Kuntien ja hyvinvointialueiden roolia, vastuita ja ratkaisuja ehkäisevän päihdetyön toteuttamiseksi määritellään sosiaali- ja terveysministeriön päihde- ja riippuvuusstrategiassa (2021) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kunnille ja hyvinvointialueille julkaisemassa oppaassa (2022).
Päihdehaittojen ehkäisyn lisäksi lait ja strategiat velvoittavat tunnistamaan pelaamisen riskejä sekä ehkäisemään pelaamisesta syntyviä haittoja.
Päihdekasvatus oppilaitoksissa
Oppilaitoksissa päihdetoimintasuunnitelma, järjestyssäännöt, koulun toimintakulttuuri ja toimintatavat opiskeluhuollon kanssa luovat raamit päihdekasvatukselle. Se, miten koulussa käytännössä toimitaan päihteiden käyttöä ehkäistäessä ja havaittaessa, on merkittävää onnistuneen päihdekasvatustyön toteutumiseksi.
Oppilaitokset ovat itsessään yksi keskeinen suojaava tekijä. Myönteinen suhtautuminen koulunkäyntiin ja tiivis kiinnittyminen oppilaitosyhteisöön, kuten myös opinnoissa pärjääminen, suojaavat jo itsessään lasta ja nuorta päihteidenkäytöltä ja muulta riskikäyttäytymiseltä.
Eri oppiaineissa päihdekasvatus integroituu turvataitojen opetteluun, tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä kriittisen lukutaidon harjoitteluun, itsestään huolehtimiseen ja muihin terveysosaamiseen liittyvien asioiden tunnistamiseen ja harjoitteluun.
Käytännön tasolla päihdekasvatus tarkoittaa sitä, että tuetaan lasten ja nuorten tervettä kasvua ja kehitystä, tunnistetaan erilaiset tuen tarpeet liittyen myös päihteiden käyttöön, tuetaan oppilaita ja opiskelijoita opinnoissa, vahvistetaan moniammatillista yhteistyötä, tarjotaan toimintaa vapaa-ajalle sekä edistetään turvallista oppimisympäristöä.
Opettajakunnalla ja muilla lapsia ja nuoria kohtaavilla ammattilaisilla tulee olla yhtenäinen päihdekasvatuksen toimintakulttuuri, jossa hyödynnetään esimerkiksi kouluterveyskyselyjen tuottamaa uusinta tietoa.
Kolmas sektori tarjoaa tukea päihdekasvatukseen
Päihdekasvatuksen toteuttaminen vaatii laajaa ja kullekin ikätasolle sopivaa valikoimaa laadukkaita työkaluja ja materiaaleja, joita tarjoaa esimerkiksi kolmas sektori (esimerkkinä Ehyt ry:n työkalut ja materiaalit). Niiden myötä lapset ja nuoret pääsevät keskustelemaan omista näkemyksistään ja mielipiteistään luotettavan aikuisen kanssa. Lapsia ja nuoria autetaan pärjäämään haastavissa elämäntilanteissa ja he oppivat käsittelemään sosiaalista painetta.
Kokemusasiantuntijoiden vierailut kouluissa ei ole tutkitusti vaikuttavaa toimintaa, vaan se voi olla jopa haitallista lasten ja nuorten ajattelulle päihteiden käytöstä ja siitä selviytymisestä.
Taulukko: Vaikuttavia sisältöjä ja menetelmiä nuorille suunnatuissa luokkahuonepohjaisissa päihteidenkäytön ehkäisyyn tähtäävissä ohjelmissa.
Sisältö: Minkä harjoittelu ja vahvistaminen toimii | Sisältö: Mikä ei toimi |
– päihteidenkäytölle kielteiset arvot, normit ja asenteet | – pelottelu, päihteiden käytön vaaroja liioittelevat kertomukset, riskien epärealistiset kuvaukset, jotka eivät vastaa nuorten omaa kokemusmaailmaa |
– kyvyt vastustaa sosiaalista painetta; kyvyt ja aikeet kieltäytyä päihteidenkäytöstä ja rahapelaamisesta | – tiedon lisääminen yksinään, kuten irralliset faktat ilman keskustelua |
– päätöksenteko-, vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaidot | – entisten päihteiden käyttäjien puheenvuorot omista kokemuksistaan |
– sosiaaliset taidot ja valmiudet | – keskittyminen pelkästään itseluottamuksen tukemiseen |
– luottamus omiin kykyihin, itsetunto ja jämäkkyys | – satunnainen huumetestaus (ilman siihen liittyviä laajempia tuki- ja ehkäisytoimia) |
– opiskelutaitojen ja rutiinien tuki | |
Menetelmät: Mikä toimii | Menetelmät: Mikä ei toimi |
– vuorovaikutteisuus | – luennointi ja muut ei-didaktiset menetelmät yksinään |
– strukturoidut tunnit ja ryhmätyöt koulutettujen vetäjien pitäminä | – satunnaiset suunnittelemattomat keskustelut yksinään |
– laajat usean kerran kokonaisuudet | – yksittäiset tapahtumat tai toiminnot |
– kytkeytyminen muuhun ehkäisevään päihdetyöhön | – julisteet ja esitteet yksinään |
Päihdekasvatus on myös eettistä ja kulttuurisensitiivistä työtä, joka huomioi kohderyhmän erityispiirteet ja taustan. Kulttuurisensitiivisessä päihdekasvatuksessa otetaan huomioon yksilön kulttuuritausta, ikä, sukupuoli ja uskonnollinen vakaumus. Ne huomioiden tarjotaan tilaa keskustella neutraalisti ja tuomitsemattomasti.
Päihdehaittojen ehkäisyssä perheet ovat tärkeässä asemassa. Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä on osa ehkäisevää päihdetyötä. Siihen kuuluvat perheiden keskinäisen vertaistuen mahdollistaminen, varhaisten tuen tarpeiden tunnistaminen esimerkiksi kouluterveydenhuollossa ja kohdennetun avun tarjoaminen heikoimmassa asemassa oleville.
Päihdekasvatus edellyttää empatiaa, joustavuutta ja jatkuvaa tietoisuutta muuttuvasta ympäristöstä. Päihteiden käyttöön liittyvien haasteiden voittaminen vaatii yhteiskunnallisia hyvinvointia edistäviä päätöksiä, yhteistyötä, kasvatuskumppanuutta sekä sitoutumista niin kodeilta ja kouluilta, lasten ja nuorten vapaa-ajan toimijoilta ja kaikissa ympäristöissä, missä lapsia ja nuoria kohdataan.
Päivi Puranen
oppilaitostyön päällikkö, Ehyt ry
International Standards on Drug Use Prevention (unodc.org)
Eurooppalainen opas päihteidenkäytön ehkäisyyn (EHYT ry)
Ehkäistään päihde- ja peliongelmia jo ennen kuin ne syntyvät (EHYT ry)
Tykkää, jaa