Muutostavoite
Muutokselle saadaan parhaat edellytykset, kun asiakas asettaa itselleen tavoitteen. Ammattilainen auttaa ja kannustaa prosessissa. Tavoitteen on hyvä olla toimintaa kuvaava, jolloin sitä voidaan seurata. Asiakkaan oma halu muutokseen huomioidaan ja sen puutetta myös kunnioitetaan. Tavoite auttaa myös jäsentämään tapaamisia.
Mitä ajattelet omasta alkoholinkäytöstä/pelaamisesta tms.?
Oletko ajatellut muutosta?
Olisitko valmis vähentämään?
Seuraavat asiat on hyvä muistaa, kun asetetaan tavoitteita:
- Tavoitteen tulee olla asiakkaan oma, ei työntekijän asettama
- Suosittele mieluummin pientä tavoitetta kuin suurta
- Kannattaa pyrkiä ennemmin kohti jotakin kuin jostakin pois
- Tavoitteen tulisi olla mahdollisimman konkreettinen ja realistinen
- Tavoitteen tulee olla saavutettavissa ja mitattavissa
- Rohkaise ja kannusta, luo uskoa ja rohkeutta toteuttaa muutosta
- Esittele erilaisia tavoite- ja toimintavaihtoehtoja, kerro esimerkkejä mitä joku toinen on tehnyt vastaavassa tilanteessa
- Esitä tiedot neutraalisti
- Päätöksenteon auki jääminen ei merkitse epäonnistumista
Asiakkaan kanssa voi yhdessä pohtia seuraavia ja miettiä samalla tavoitetta:
- Minkä hyvän asiakas toivoo jatkuvan.
- Missä tilanteissa asiakas käyttää alkoholia/pelaa/muu toiminta enemmän ja missä vähemmän.
- Toiminnan seuraukset nyt ja tulevaisuudessa.
- Alkoholin käytön/pelaamisen/muun toiminnan höydyt, haitat ja kustannukset
- Tee ”ihmekysymyksiä”: mitä pitää tapahtua, jotta asiakas olisi valmis muutokseen
- Kysy kuinka vahvasti asiakas uskoo itse muutokseen, asteikko 0–10.
Ammattilainen motivoi muutokseen luo toiveikkuutta. On tärkeää että asiakas määrittelee tavoitteen, johon hän on itse tyytyväinen. Tavoitteen tulisi olla mahdollisimman realistinen ja konkreettinen, jolloin onnistuminen on todennäköisempää. Tavoite voidaan pilkkoa osiin.
Tavoite voi olla esimerkiksi: “Ensi viikolla juon korkeintaan X iltana viikossa enkä silloinkaan juo yli kolmea annosta.” ”Ensi viikosta lähtien juon vain X päivänä viikossa”. Tavoite voi olla myös jotain lisää, esimerkiksi käyntejä uimahallissa.
Muutoksessa on hyvä edetä askel kerrallaan ja vähentää pieniä määriä kerralla. Jos asiakas päättää olla täysin juomatta/pelaamatta, on hyvä käydä läpi, mitä se tarkoittaa ja miten siinä pysytään.
Asiakasta tuetaan luottamaan omaan kykyynsä valita keinoja ja luo uskoa ja rohkeutta toteuttaa muutosta. Asiakas on vastuussa omista valinnoistaan ja muutoksen toteutumisesta. Vaikka asiakas ei olisi vielä valmis muutokseen, voi keskustelu silti aktivoida ajatuksen muutosprosessista. Aika, jonka eri ihmiset tarvitsevat muutokseen, vaihtelee. Se voi olla heti keskustelun jälkeen, viikon päästä tai vasta jopa vuosien kuluttua.
Tykkää, jaa